Jump to content

Nå går det vel mot vestpåbud


Klumpen

Recommended Posts

Jeg tenker at mange av forslagene er kloke og godt gjennomtenkte.

 

Høyhastighetssertifikat er innført i Sverige, og jeg mener det trengs spesiell kompetanse for å kjøre ekstremt hurtiggående båter. Hvor grensen for fart settes blir en interessant diskusjon

 

Vestpåbud mener jeg er en selvfølge. Så får man også her gå opp grensene slik at man ikke må ha redningsvest på når man sitter på do under dekk og båten ligger stille.

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg blir i alle fall sittende igjen med flere spørsmål enn svar.

Hva er en åpen fritidsbåt? Er en 34 fots "sportscruiser" med stort åpen dekk oppe og cabin en åpen båt? Halvåpen? Må ha vest oppe, men ikke nede? Eller størrelsbegrensing?

 

Ble fyllekjørere og promilleulykker borte fra veien etter innføring av 0,2 promillegrensen?

Hvor mange av båtulykkene/drukning/sammenstøt/skader skyldes promille mellom 0,0 og 0,8?

 

Hvis jeg kjører ut med min 8 fots gummibåt for å bade fra den..Må jeg da bade med vest hvis jeg vil hoppe fra båten?

 

Trenger vi egentlig flere lover og regler? Hva med holdningskampanjer? Å fa... Det koster penger det.. Sikkert billigere å bare innføre en ny lov/regel.

 

Jeg er i utganspunktet for bruk og påbud av rediningsvest for åpne småbåter, sikkert fordi jeg selv ikke faller under kategorien. Jeg bruker redningsvest alene og på sesonger med vanntemp under 15 grader, men når jeg fisker fra jolla i 20 grader innaskærs har jeg ingen planer om å bruke vest. Da vil jeg ha sol på puppen.

 

/Chaos...med et chaotisk svar...

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Neida - det er ikke forbudt å være dum. Helt klart. Å ikke bruke vest på sjøen er dumt etter min mening. Og dette utvalget mener at man da skal påby det. På lik linke med bilbelte kanskje. Og det er jeg enig i.

 

Men kom gjerne med argumenter for hvorfor det ikke skal være påbud. Kanskje også sett i lys av ulykkes statistikken siste årene.

 

Jeg er nok preget av at jeg har som fritidsinteresse å kjøre rundt i en sånn RS som leter etter savnede og drukna folk.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå må det snart bli slutt på alle forbud og påbud de skal gi oss. Folk må ta ansvar selv for seg og sine.

Det at noen ikke klarer å styre seg når de får en pils i vært ben bør jo ikke være utslagsgivende for alle andre. Mener å ha lest at flere av fe som drukner detter i vannet fra stilleliggende båter når de skal pisse. Skal man komme utenom dette blir det jo vestpåbud på brygger også.

Eneste fornuftige forslaget her må være høyhastighets kurs for de som har veldig hurtiggående båter med steppede skrog.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor MÅ man ha et påbud Bitteliten? Har ALDRI falt overbord fra en båt og mener at jeg klarer selv å styre når vest trengs etter forholdene. Når jeg putrer rundt Hvaler eller Koster i 5 knop er det veldig digg å sitte der toppløs og kjenne sola varme.

Link to post
Share on other sites

I de ulykkene som er mest omtalt de siste årene er det vel ingen påbud som hadde hjulpet. Klarer ikke folk å følge dagens regelverk blir de nok ikke å følge et nytt regelverk.

 

Mener å ha lest at to av de som produserer raske båter her i landet tilbyr kundene opplæring i nybåten...

Link to post
Share on other sites

I de ulykkene som er mest omtalt de siste årene er det vel ingen påbud som hadde hjulpet.

Hurtigbåt sertifikat hadde muligens hjulpet på noen av de stygge ulykkene som er problemet her. Ikke at folk ikke råkjører seg i hjel på landeveien med sertifikatet på baklomma da, men det er vel det eneste forslaget som sikter mot det som anses som problemet som ønsket løst.

 

Alternative forslag som kan løse det som synes å være hovedproblemet til sjøss de siste årene, er bilbelte/hjelm/Airbag påbud i hurtgiggående båter.

 

Eller hva med å simpeltenn forby å grunnstøte med båt som går raskere enn ca 20 Knop :rolleyes:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ved bortfall av balanse skal sykkeloperatør påkalle oppmerksomhet ved å behersket rope tre ganger: "Hjelp, jeg faller!" i et anstendig toneleie, for deretter å falle kontrollert mot høyre.

 

For å låne velferdskontorets sykkel i gardeleiren, måtte man før i tida lese velteinstruksen.

 

Ingen av offiserene kunne gå god for at instruksen var ironisk ment.

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Årsaken for meg er svært enkel - vest redder liv.

 

Jeg skrev også at det blir en interessant avgrensning hvordan et vestpåbud skal gjennomføres.

 

For meg er det uforståelig at det skal være et stort problem å ha på vest. Diskusjonen blir litt som den i USA - der det er påbudt med sykkelhjelm i enkelte stater der det ikke er påbudt med motorsykkelhjelm.

Link to post
Share on other sites

Visvass hele greia, dagens loverk er mere enn godt nok. Om en som forudlykker bryter 1-2 eller 3 lover er ikke interessant, resultatet er det samme.

De burde heller legge resurser i og håndheve dagens regelverk.

 

Bruker vest etter behov og situvasjon. La oss bevare individets frihet og rett til å ta egne valg.

 

Neste skanse etter at alt sjølivet er totalregulert av lover og forskrifter blir vel naturen. Det dør jo flere titalls personer i skog og mark hvert år, samt en del i fjellet.

Link to post
Share on other sites

Ser helt klart poenget ditt at vest redder liv, men hvorfor skal ikke jeg få lov til å ta det valget om jeg synes risikoen er så lav at den ikke trengs?

Enig med de som nevner her og tidligere at bedre håndheving av dagens lovverk kan være bedre. F. eks ligger ALLTID vestene våres i umiddelbar nærhet, gjelder OS og passasjerer vi eventuelt har med oss. Slik tolker jeg hvertfall regelverket i dag.

Link to post
Share on other sites

Uten å gå inn i diskusjonen for eller mot påbud; et problem må jo bli kriteriene for når vest er påbudt;

 

Når jeg kjører sto, lukket båt? Ligger stille med ditto? Sover i ditto? Samme i dårlig vær? Håndtering på brygga? Midt på sommeren? På vinteren? +++

 

I åpen båt? Halvåpen (hardtop) ???

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er nok preget av at jeg har som fritidsinteresse å kjøre rundt i en sånn RS som leter etter savnede og drukna folk.

 

Jeg har også en slik fritidsinteresse, men må innrømme at jeg ser en rekke utfordringer med et vestpåbud.

 

Frykten for vestpåbud under bading fra jolla kan man jo lett unngå ved at forbudet gjelder båt som er underveis. Den største utfordringen ligger i å definere åpen båt. Campingcruiser med åpen styreposisjon er allerede nevnt, hva med flybridge? Hva med seilbåt? I egen seilbåt praktiserer vi vestpåbud når båten er under seil, man arbeider på dekk, eller er alene i båten. Sittende i cockpit for motor benyttes sjelden vesten.

 

Men, uansett vestpåbud eller ikke, så lenge det ikke finnes ressurser på sjøen til å håndheve regelverket, så kan man lage de lover man vil, uten effekt. Dersom myndighetene virkelig hadde ønsket å få ned ulykkestallene er det ganske åpenbart at det er her det må gjøres noe. Her, og på opplæring.

Redigert av 4_Vinder (see edit history)

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Det hadde vært fint om alle kunne tenke selv og vurdere risikoen ved egen båtbruk. Selv har jeg en hurtiggående skjærgårdsjeep. Er det sol og lite vind, og vi siger i 5-10 knops fart ut til der vi skal kaste dreggen og bade resten av dagen, tar jeg ikke på noen vest. Det ligger altid vester lett tilgjengelig.

 

Kjører vi vannski ol er alltid vesten på.

 

Dødmannsknapp er nesten alltid på når båten er i bevegelse, noe jeg mener er viktigere.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Denne noterte jeg meg:

 

Arbeidsgruppa mener også at dagens promillegrense på 0,8 til sjøs er for høy når det gjelder fritidsbåter under 15 meter.

 

Med andre ord så er det tryggere med høyere promille hvis båten er større? :confused:

 

Å bruke vest i åpen båt synes jeg er nokså uproblematisk, og bruker det selv det meste av tiden, men det er noen ganger jeg ikke ser behovet for det så et lovpåbud kan jeg klare meg godt uten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...