Jump to content

Nå går det vel mot vestpåbud


Klumpen

Recommended Posts

Årsaken for meg er svært enkel - vest redder liv.

Følger man dette utsagnet kan man ønske seg og forvente mange påbud i årene som kommer. - Og det, ikke bare for båtlivet. Det finnes mange tekniske hjelpemidler som redder og som kan redde liv på markedet i dag - uten at det er påbud om bruk. Spørsmålet er om flere påbud er rette veien å gå. Hvor skal grensene trekkes? En seilvest eller oppblåsbar vest er ingen redningsvest. Ved bevistløshet og hodet ned vil ikke dette være til stor nytte. I våre farvann med lav sjøtemperatur kan bekledning være avgjørende. Hvorfor ikke like gjerne innføre full pakke, dvs. overlevelsesdrakt, redningsvest, mobil VHF med DSC, nødpeilesender osv.? Hvor grensen settes vil være individuelt. Det vi ikke kommer vekk fra er at alle lever med kalkulert risiko hver dag. F.eks. er det farligste vi gjør å sette oss i bilen. Sånn sett burde det være forbudt å kjøre bil. Det ville reddet mange liv!

 

Nei, detaljstyring og påbud er ikke veien å gå. Holdningsskapende arbeid derimot - der er det mye å hente og det har jeg større sans for. (For ikke å bli misforstått, jeg bruker stort sett oppblåsbar vest når jeg er i båt).

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at mange av forslagene er kloke og godt gjennomtenkte.

For de som følger litt med har det vel lagt i korta en stund at forandringer vil komme mht regelverk. Neppe noen stor overraskelse. Og som noen skriver flere av forslagene er vel gjennomtenkte. Så får vi se etter at rapporten har vært ute på høring hva som bestemmes.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser helt klart at vestpåbud vil redde liv, og at et påbud derfor ikke er heeeelt bak mål. Men dette med når vest skal være påbudt blir vanskelig. Hvis jeg hadde en skjærgårdsjeep på 15 fot ville mye av gleden ved å putre rundt øyene i indre Oslofjord en sommerdag med 25 plussgrader forsvunnet hvis jeg måtte sitte med en klam vest på. Selv de oppblåsbare blir klamme i nakken, og forhindrer at man får sol på skrotten.

 

At påbudet bare skal gjelde båt i høy fart er ikke fornuftig det heller. For de fleste som dør i fritidsbåt dør vel enten av skader de pådrar seg ved bråstopp, eller de faller fra båt som ligger stille ved f.eks. fiske. Så skal et påbud redde liv må det også gjelde ved stilleligge.

Link to post
Share on other sites

Fra VG:

 

"Nærings- og handelsminister Trond Giske understreker at de ikke ønsker et gjennomregulert båtliv.

 

- Det kan være farlig å bruke norsk natur, men det er som regel opp til hver og en å tenke sikkerhet og vettug bruk av både båt og sjø. Derfor tror jeg på en gylden middelvei når det gjelder reguleringene til sjøs, sier Giske.

 

Giske sier han også ønsker å styrke båtfolkets holdninger."

Link to post
Share on other sites

Bør da for en gang skyld rose Giske for fornuftige tanker rundt det å ferdes i norsk natur uavhengig om det er til lands eller vanns. Blir rett og slett skremt over hvor mange påbud og forbud en del her på forumet ønsker. Skulle av og til tro noen ikke hadde båt.

 

La oss ikke gjennomregulere båtlivet, det fungerer utmerket godt slik det er i dag. Heldigvis er det få av disse mørkemennene som ønsker å gjøre båtlivet surest mulig. :flag:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Litt morsomt å lese statistikken om de som har omkommet..

 

90% er menn, og 64% er over 41 år... som vel også er majoriteten her på forumet også

61% døde uten flyteutstyr og 16% med flyteutstyr

14 døde under fortøyning, 85 under fiske, 109 under fart 27 personer under sport og 96 ukjent, totalt 331 døde mellom 2002 og 2011

 

Så kan en også nevne at 4,7% av de omkomne som var alkoholpåvirket hadde flyte utstyr, mens 92,2% ikke hadde det

 

Ifølge Folkehelseinstituttet gjelder følgende tommelfingerregel for virkningen av alkohol:

Opp mot og omkring 0,5 promille: Man føler seg lett påvirket.

Mellom 0,5 og 1 promille: Man blir mer kritikkløs og risikovillig.

Over 1 promille: Balansen blir dårligere, det oppstår snøvlete tale og kontroll med

bevegelser forverres. Man blir trøtt og sløv og kan bli kvalm.

Over 1,5 promille: De fleste får problemer med hukommelsen.

Hukommelsesproblemene øker med stigende promille.

 

5

Kilde: Ressursdokumentet «for Klar for sjøen» april 2011, side 12-13.

30

 

Svært høy promille: Bevisstheten nedsettes og man kan bli bevisstløs. Pustesenteret i

hjernen kan hemmes. Oppkast er vanlig. Promille over 3 kan være dødelig. Risiko for

død øker sterkt hvis man samtidig har brukt beroligende midler, sovemidler,

smertestillende midler, midler mot epilepsi eller andre medikamenter som har

sløvende eller dempende virkning på hjernen.

 

Nå gjelder jo forslaget om vestpåbud kun for åpne båter underveis.. og da er jo dette greit definert

 

Mindretallet i arbeidsgruppen som ikke støttet dette forslaget var Peter Larsen fra Norges Seilerforbund, de andre gikk inn for dette

 

Referanse er rapporten

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bør da for en gang skyld rose Giske for fornuftige tanker rundt det å ferdes i norsk natur uavhengig om det er til lands eller vanns.

 

Hva er det du snakker om nå? Hva har Giske uttalt som kan tolkes positivt?

 

Arbeidsgruppen har vel snarere foreslått endringer (les skjerpelser) i regelverket mht promillegrense og vestbruk.

Link to post
Share on other sites

Redningsvest i båt blir vel omtrent som sikkerhetsbelte i bil. :flag_bp:

 

Men jeg regner med at det må differansieres litt, f eks om det er åpen båt som jolle og rib eller om det er en større båt. Det blir neppe slik at politiet kommer ombord i båten din for å sjekke om du har redningsvest på når du sover. :discuss:

Link to post
Share on other sites

men du siterer jo fra VG Worry

 

"

 

"Nærings- og handelsminister Trond Giske understreker at de ikke ønsker et gjennomregulert båtliv.

 

- Det kan være farlig å bruke norsk natur, men det er som regel opp til hver og en å tenke sikkerhet og vettug bruk av både båt og sjø. Derfor tror jeg på en gylden middelvei når det gjelder reguleringene til sjøs, sier Giske."

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Gjeldende rett

 

Straffeloven § 422 annet ledd har forbud mot å være beruset mens man er i tjeneste på større skip. Bestemmelsen er utformet som en generell skjønnsmessig norm - uten noen fast promillegrense. Bestemmelsen lyder:

 

 

«Fører av skip, maskinist, styrmann, stuert, telegrafist, skipselektriker eller los som forsettlig eller uaktsomt beruser seg under tjenesten eller når denne forestår, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.»

 

Straffebudet retter seg mot den som «beruser seg» i tjenesten. Det må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle hvorvidt vedkommende var beruset i lovens forstand eller ikke. Domstolene har likevel lagt seg på 1,5 promille som en veiledende grense. - Straffeloven § 422 annet ledd må ses i sammenheng med reglene om pliktavhold, se punkt 4 nedenfor.

 

For båter med største lengde inntil 15 meter gjelder det i dag en fast promillegrense på 0,8, jf. småbåtloven § 33. Inntil småbåtloven trådte i kraft gjaldt straffeloven § 422 annet ledd i en viss utstrekning også for førere av slike fartøy.

 

Straffeloven § 422 annet ledd håndheves av politiet.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

De fleste seriøse rederier har selvsagt et internt regelverk som omhandler alkoholbruk og det og være beruset på jobben.. Så jeg vil tro at hurtigruten vil avskjedige en ansatt som er alkoholpåvirket på jobb (en eller flere ganger), normalt er det nulltoleranse her... helt uavhengig av hva norske lover sier.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvis våre talerør/organisasjoner ikke stopper dette vrøvlet så sier jeg opp mitt medlemskap i Redningselskapet og båtforbundet.

Jeg aksepterer ikke at hylkoret skal få gjenomslag for dette. Men man skal vel ikke vente annet fra " Forbud og påbudsregjeringen".

Denne type kollektiv avstraffelse er uakseptabel.

Nå ligger politiet på lur i alle grøftekanter, blir dette en realitet, så ligger de bak hvert et skjer og holme også.

De har jo ikke tid til å bry seg om tyver og kjeltringer lenger.

Men det er jo vi selv som vil ha det slik tydligvis, godt valg!

Redigert av Disisel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da bør du vurdere å skrive oppsigelsen av medlemskapet ditt med engang. Disse var med i arbeidsgruppen, og kun Peter L. Larsen, Norges Seilforbund var imot dette.. Du kan også legge ut oppsigelsen din her så kan vi se dette, og at du gjør alvor av dine ord..

 

Reidar Kjelsrud, Kongelig Norsk Båtforbund

Vara - Hege Reimertz Lunde, Kongelig Norsk Båtforbund

Harald Andreassen, Kystverket

Vara – Elise Rusten, Kystverket

Øystein Hovde, Skjærgårdstjenesten

Vara – Johan Kåre Gjølme, Skjærgårdstjenesten

Dag Liseth/Erlend Prytz, NORBOAT

Vara – Merete Rustad, NORBOAT

Peter L. Larsen, Norges Seilforbund

Vara – Vibecke Schøyen, Norges Seilforbund

Sveinung Stangeland, Politidirektoratet

Vara – Jan Morgan Guttormsen

Ingvar Johnsen/Anne Kristine Nergaard, Redningsselskapet

Bente Jarl, NHO Reiseliv

Vara – Bjørn M. Bjerke, NHO reiseliv

Geirr Hestad, Vis Sjøvett

Vara – Benedicte Nielsen

Elisabeth Voldsund Andreassen, Kystverket

Bjørn Reppe, Sjøfartsdirektoratet

Observatør:

Terje Hernes Pettersen, Nærings- og handelsdepartementet

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...