Jump to content

Nå går det vel mot vestpåbud


Klumpen

Recommended Posts

De fleste seriøse rederier har selvsagt et internt regelverk som omhandler alkoholbruk og det og være beruset på jobben.. Så jeg vil tro at hurtigruten vil avskjedige en ansatt som er alkoholpåvirket på jobb (en eller flere ganger), normalt er det nulltoleranse her... helt uavhengig av hva norske lover sier.

 

Ja, det har du uten tvil helt rett i, men allikevel litt underlig rent lovmessig at man lovlig kan ha høyere promille ved å føre et skip i den flåten enn man skal kunne ha der man putrer avgårde i sin gummibåt mellom skjærene i to knops fart med en 2hk bakpå akterspeilet.

Link to post
Share on other sites

35 druknet i forbindelse med fritidsbåt i 2011 (9 druknet var ifra Oslofjordområdet (6 i Vestfold ulykkene))

34 druknet av andre årsaker

 

2011 var det året med lavest antall druknede på Norsk Folkehjelps statistkk, trenden er nedadgående. Folks holdninger og kunnskap blir bedre!

 

Vest når en er ute (og er i fare for å falle ovebord) er lurt. Det er lurt å være edru når båten er under fart. Det er lurt å ta/gjennomgå pensum til Båtførerprøven.

 

Det er ikke lurt å lage lover som ikke kan følges opp på en fornuftig måte. Det er for mange uklare grensetilfeller. Det er ikke nok politi på sjøen de stedene folk flest drukner. (som altså ikke er i Oslofjorden)

 

Nye regler er kun markeringspolitikk!

Link to post
Share on other sites

Dette sier rapporten om hvordan ståa er

Oslofjorden, Asker og Bærum, Vestfold og Follo er pressområder med stor trafikk i

båtsesongen, men er i liten grad representert i ulykkesstatistikken.

Agder, Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge ligger høyt når det gjelder dødsulykker

De siste 10 årene over døde så topper i rekkefølge

Nordland med 38

Sør-Trøndelag og Telemark 28

Hordaland med 27

Vest Agder 24

Troms 23

Redigert av Sydvesten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg kjøper ikke argumentasjonen om at vest redder liv, og at det derfor bør innføres et absolutt påbud om vest.

 

Lover og regler må veies opp mot enkeltmenneskets frihet til å ta egne valg og utsette seg selv for fare. Derfor er det fortsatt lov å drive med basehopping. Det er lov å sykle uten hjelm (selv om det heldigvis er mer vanlig å se syklister med hjelm enn uten). Ønsker man å ta sjansen på å ikke bruke vest, med fare for å drukne, skal man få lov til det.

 

Å påby vest i båt når det er blikk stille og 25 grader varmt for en båt som kjører i 5 knop er meningsløst. Skal det innføres et vestpåbud må det i det minste være begrenset til situasjoner der det er en fare tilstede. Kanskje skal politiet, ved skjønn, avgjøre om det er stor fare for å falle over bord. F.eks ved høy fart, stor sjø, tåke/mørke osv. Et generelle forbud vil være et ekstremt inngripen i enkeltmenneskets frihet.

 

Det som hjelper, men som ikke gjøres, er kontroller. Gjør det først på en skikkelig måte så vil det være unødvendig å innføre flere regler og lover som rammer oss som ferdes helt normalt på sjøen.

 

Når det gjelder alkohol og båtkjøring synes jeg 0,8 er strengt nok. Dersom en senking av denne innføres, bør den relateres til fart.

 

Statistikken viser at det nesten er like mange ulykker som døde. Vil det si at det i stor grad er 1 person som dør i hver ulykke? Vil det da kanskje si at det er selvpåført skade som fører til død? Da vil jo argumenter som " fare for å skade andre" i stor grad falle bort?

 

Og er egentlig 30 døde i løpet av et år til "å leve med"? Sett opp imot friheten og retten til å utsette seg for fare? Tja... Jeg vet sannelig ikke...

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neivel, har du noe dokumentasjon/statistikk som tilsier at vest ikke bidrar til å redde liv da? legg gjerne ut noen linker som underbygger din påstand

 

Jeg ser at min første setning i innlegget mitt over hadde en del trykkleifer. Har editert den.

 

Om det var trykkleifene som gjorde det uforstålig, eller at du har trukket ut en halv setning og misforstått med vilje vet jeg ikke, men du har altså misforstått min mening.

 

Ingen tvil om at vest redder liv, men det er ikke, etter min mening, et godt nok argument for å innføre et absolutt påbud. Dette med referanse til retten til å utsette seg selv for farer, noe vi tillater i stor grad på andre områder i samfunnet.

 

Mvh kk

Link to post
Share on other sites

Hva om man ligger for anker f.eks i Sandspollen, burde man ikke ha på vest da også?. Jeg har sett flere som har tatt seg noen glass vin og etterpå reist seg i båten. Det kan få dramatiske følger, så jeg håper et evt vestpåbud er strengt nok til å ivareta sikkerheten til disse.

Link to post
Share on other sites

I fjor så jeg ikke politibåten en eneste gang!

 

Påbud tilsjøs har veldig liten virkning alikevel. Her snakkes om 0.2 grense mht promille, skal vedde på at prosenten av påvirkede båtførere en ettermiddag i Oslofjorden er skremmende høy. Et nytt påbud blir nok et reglement som de fleste bryr seg null og niks om.

 

Reglementet som eksisterer idag er godt nok etter min mening.

Link to post
Share on other sites

I båten min blir det verken vestpåbud eller ytterligere skjerpelser på alkoholfronten :lipseal: . Forslagene som har blitt presentert i media i dag er nok et eksempel på evneveike byråkrater som åpenbart ikke vil se hvor problemet i hovedsak ligger; hurtiggående (i hovedsak små) fritidsbåter i høy fart, begrenset navigasjon/båtkunnskap og skyhøy promille. Jeg kan til en viss grad være enig i et krav om hurtigbåtkurs er positivt, men utover det er dagens forslag helbommert og fullstendig talentløst :smash:

Link to post
Share on other sites

Gjeldende rett

Det må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle hvorvidt vedkommende var beruset i lovens forstand eller ikke. Domstolene har likevel lagt seg på 1,5 promille som en veiledende grense.

 

Dette stemmer ikke etter sjøloven.

Den sier i grove trekk noe slikt at du skal ikke ha en promille over 0,2, eller nyte alkohol eller andre bedøvende middler 8 timer før vakt.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at voksne anvarsbevisste båtfolk ser negativt på noe som kan spare noen liv. Senk skuldrene og tenk positivt. Samme rabalder da bilbeltepåbudet ble innført.

Jeg tar på meg vesten som en selvfølglighet når jeg går på dekk under fart. Tenker selvsagt på min egen sikkerhet. Skulle båtlivet bli ødelagt for at jeg ikke kan ta noen pils underveis har jeg valgt feil hobby. Svenskene klarer det utmerket.

 

Det virker som noen av dere er kommet i trassalderen. :rolleyes::flag_bp:

Redigert av Astor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er drittlei påbud, og at UP skal patruljere vannet? for noe vås. Politidistriktene har jo iaf LITT maritim erfaring, men UP er jo en gjeng cowboyer som vil få andre til å føle seg små, de har her i veien hatt 2?!?!? laserkontroller og 1 fullteknisk kontroll på 1 uke nå, drittlei all køen og snakkingen, 0 bøter som vanlig da de færreste kjører fort eller tuller, men stoppet blir man.

 

At folk ikke klarer ta på seg vest er tragisk, men det er i bunn og grunn holdninger som er dårlig, om bord i min båt er det påbud, og jeg har 15 oppblåsbare vester jeg låner villig ut. Klart ligger vi til anker i middagsbukta er det ikke behov.

 

Jeg passerte 2 siffret antall gnager jeg ble stoppet i 2011 sesongen, resultatet var som seg bør, 0 bøter, og alle promillekontrollre blåste 0.00 (selv om jeg hadde tatt noen små iløpet av dagen)

 

Forøvrig blir politiet veldig satt ut når du nekter å la deg borde med mindre de, eller jeg la ut fendere. (De hadde pølsebåt)

Link to post
Share on other sites

Det virker som noen av dere er kommet i trassalderen.

Godt uttrykt, Inge!

Jeg vet ikke hvor mange liv som er spart i året fordi det nå har blitt både naturlig og selvfølgelig å spenne på bilbeltet før en overhodet kjører bilen. Det føles jo helt nakent uten, og det er ikke bare jeg som er sær og føler det sånn!

Vi kan vel også være enige i at hvis det hadde vært brukt vest i fjordårets nattulykker med åpen båt, så hadde liv høyst sannsynlig vært spart.

Moderne båsoppvester er så jo komfortable å ha på at hvis en drar ut i jolla uten så skyldes det kun sløvhet, eller som du sier, trass!

Link to post
Share on other sites

Statistikk over drukningsulykker mellom 1998 og 2009 finnes her. Mange drukningsulykker skjer like ved land – under bading, fall fra land/brygge eller i forbindelse med fiske - noen ganger av tyske turister langt fra land på vestlandet i en liten åpen båt. Slik sett burde vi derfor bruke vest, ikke bare i båt, men alltid når vi befinner oss ved vannet. Fra mediene kan man få inntrykk av at de fleste ulykkene er et resultat av stor fart og manglende erfaring. Politikere og interesseorganisasjoner uttaler seg villig og roper på strengere reguleringer. De fleste drukningsulykker fra båt skyldes fall over bord eller kantring med små båter – dvs. landstedsbåter, joller og kajakker og faktisk ikke RIB i 50 knop.

 

Logikken kan f.eks. overføres til fjellet der mange ulykker skjer som følge av skred. Vi bør derfor innføre påbud om ABS sekker ved ferdsel utenfor oppmerkede løyper vinterstid da disse KAN redde liv. Eller forbud mot å gå på islagte vann. Eller forbud mot vannscooter. Eller forbud mot motorbåt i det hele tatt. Hva med skateboard. Tro det eller ei. Det var faktisk forbudt i Norge en gang på 80 tallet!!!! Til dere som roper høyest. Våkne opp. Alle har sin subjektive grense for akseptabel risiko. Ikke la dere bli påvirket av medier eller organisasjoner med en politisk agenda til å ytre dere negativt om båtlivet. Noen ønsker tydligvis å forby å seile fort. Andre ønsker å forby å gå ut med liten båt i store bølger (..forøvrig kanskje mer å hente på det enn andre forslag). Andre vil forby båter som generer støy. Har vi ikke nok tullete lover allerede i dette landet?

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at voksne anvarsbevisste båtfolk ser negativt på noe som kan spare noen liv. Senk skuldrene og tenk positivt. Samme rabalder da bilbeltepåbudet ble innført.

 

Det virker som noen av dere er kommet i trassalderen. :rolleyes::flag_bp:

 

Å kun tillate bruk av båt når det er under 1 meter bølgehøyde og mellom kl 8 til 19 ville sikkert også spart en del liv... ;-)

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...