BjornLie Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Sak på NRKs side: – Bør bli stengare reglar for å køyra båt Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Bitteliten Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Det hadde vært fint om alle kunne tenke selv og vurdere risikoen ved egen båtbruk. Erfaringen viser vel at det desverre ikke er slik. Man kan diskutere om det er kunnskapssvikt eller holdningssvikt. Jeg tror holdninger henger sammen med kunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 (redigert) promillegrense 0 ved førsel båt som kan gå fortere enn 10 knop burde jo være en fin regel. Redigert 12.April.2012 av kintii (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nonsense Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 (redigert) Arbeidsgruppa mener også at dagens promillegrense på 0,8 til sjøs er for høy når det gjelder fritidsbåter under 15 meter. Med andre ord så er det tryggere med høyere promille hvis båten er større? Grensen er i dag 0,2 promille for båter >=15m. Redigert 12.April.2012 av Nonsense (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Årsaken for meg er svært enkel - vest redder liv. Følger man dette utsagnet kan man ønske seg og forvente mange påbud i årene som kommer. - Og det, ikke bare for båtlivet. Det finnes mange tekniske hjelpemidler som redder og som kan redde liv på markedet i dag - uten at det er påbud om bruk. Spørsmålet er om flere påbud er rette veien å gå. Hvor skal grensene trekkes? En seilvest eller oppblåsbar vest er ingen redningsvest. Ved bevistløshet og hodet ned vil ikke dette være til stor nytte. I våre farvann med lav sjøtemperatur kan bekledning være avgjørende. Hvorfor ikke like gjerne innføre full pakke, dvs. overlevelsesdrakt, redningsvest, mobil VHF med DSC, nødpeilesender osv.? Hvor grensen settes vil være individuelt. Det vi ikke kommer vekk fra er at alle lever med kalkulert risiko hver dag. F.eks. er det farligste vi gjør å sette oss i bilen. Sånn sett burde det være forbudt å kjøre bil. Det ville reddet mange liv! Nei, detaljstyring og påbud er ikke veien å gå. Holdningsskapende arbeid derimot - der er det mye å hente og det har jeg større sans for. (For ikke å bli misforstått, jeg bruker stort sett oppblåsbar vest når jeg er i båt). Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Jeg tenker at mange av forslagene er kloke og godt gjennomtenkte. For de som følger litt med har det vel lagt i korta en stund at forandringer vil komme mht regelverk. Neppe noen stor overraskelse. Og som noen skriver flere av forslagene er vel gjennomtenkte. Så får vi se etter at rapporten har vært ute på høring hva som bestemmes. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Og som noen skriver flere av forslagene er vel gjennomtenkte. Har du noen link til disse vel gjennomtenkte forslagene? Finner ikke noe om dette. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Jeg ser helt klart at vestpåbud vil redde liv, og at et påbud derfor ikke er heeeelt bak mål. Men dette med når vest skal være påbudt blir vanskelig. Hvis jeg hadde en skjærgårdsjeep på 15 fot ville mye av gleden ved å putre rundt øyene i indre Oslofjord en sommerdag med 25 plussgrader forsvunnet hvis jeg måtte sitte med en klam vest på. Selv de oppblåsbare blir klamme i nakken, og forhindrer at man får sol på skrotten. At påbudet bare skal gjelde båt i høy fart er ikke fornuftig det heller. For de fleste som dør i fritidsbåt dør vel enten av skader de pådrar seg ved bråstopp, eller de faller fra båt som ligger stille ved f.eks. fiske. Så skal et påbud redde liv må det også gjelde ved stilleligge. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Fra VG: "Nærings- og handelsminister Trond Giske understreker at de ikke ønsker et gjennomregulert båtliv. - Det kan være farlig å bruke norsk natur, men det er som regel opp til hver og en å tenke sikkerhet og vettug bruk av både båt og sjø. Derfor tror jeg på en gylden middelvei når det gjelder reguleringene til sjøs, sier Giske. Giske sier han også ønsker å styrke båtfolkets holdninger." Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Har du noen link til disse vel gjennomtenkte forslagene? Finner ikke noe om dette. Ønsker bedre holdninger og flere kontroller. Mye lesestoff i linkene nederst på siden, oppsummering og hele rapporten kan leses... Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 (redigert) Bør da for en gang skyld rose Giske for fornuftige tanker rundt det å ferdes i norsk natur uavhengig om det er til lands eller vanns. Blir rett og slett skremt over hvor mange påbud og forbud en del her på forumet ønsker. Skulle av og til tro noen ikke hadde båt. La oss ikke gjennomregulere båtlivet, det fungerer utmerket godt slik det er i dag. Heldigvis er det få av disse mørkemennene som ønsker å gjøre båtlivet surest mulig. Redigert 12.April.2012 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Sydvesten Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 (redigert) Litt morsomt å lese statistikken om de som har omkommet.. 90% er menn, og 64% er over 41 år... som vel også er majoriteten her på forumet også 61% døde uten flyteutstyr og 16% med flyteutstyr 14 døde under fortøyning, 85 under fiske, 109 under fart 27 personer under sport og 96 ukjent, totalt 331 døde mellom 2002 og 2011 Så kan en også nevne at 4,7% av de omkomne som var alkoholpåvirket hadde flyte utstyr, mens 92,2% ikke hadde det Ifølge Folkehelseinstituttet gjelder følgende tommelfingerregel for virkningen av alkohol: Opp mot og omkring 0,5 promille: Man føler seg lett påvirket. Mellom 0,5 og 1 promille: Man blir mer kritikkløs og risikovillig. Over 1 promille: Balansen blir dårligere, det oppstår snøvlete tale og kontroll med bevegelser forverres. Man blir trøtt og sløv og kan bli kvalm. Over 1,5 promille: De fleste får problemer med hukommelsen. Hukommelsesproblemene øker med stigende promille. 5 Kilde: Ressursdokumentet «for Klar for sjøen» april 2011, side 12-13. 30 Svært høy promille: Bevisstheten nedsettes og man kan bli bevisstløs. Pustesenteret i hjernen kan hemmes. Oppkast er vanlig. Promille over 3 kan være dødelig. Risiko for død øker sterkt hvis man samtidig har brukt beroligende midler, sovemidler, smertestillende midler, midler mot epilepsi eller andre medikamenter som har sløvende eller dempende virkning på hjernen. Nå gjelder jo forslaget om vestpåbud kun for åpne båter underveis.. og da er jo dette greit definert Mindretallet i arbeidsgruppen som ikke støttet dette forslaget var Peter Larsen fra Norges Seilerforbund, de andre gikk inn for dette Referanse er rapporten Redigert 12.April.2012 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Oteren Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Bør da for en gang skyld rose Giske for fornuftige tanker rundt det å ferdes i norsk natur uavhengig om det er til lands eller vanns. Hva er det du snakker om nå? Hva har Giske uttalt som kan tolkes positivt? Arbeidsgruppen har vel snarere foreslått endringer (les skjerpelser) i regelverket mht promillegrense og vestbruk. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Ja og Giske har ingen store ønsker om å gjøre større inngripen i regelverket, det ser jeg som positivt. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Worry II Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 (redigert) Det er jo ikke Giske sine forslag vi snakker om her... "Båtstatsrådene Trond Giske og Lisbeth Berg-Hansen fikk i dag overlevert rapporten fra utvalget som har sett på sikkerheten for fritidsbåtfolket." assa, "Sjøfartsdirektoratets arbeidsgruppe" Redigert 12.April.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Redningsvest i båt blir vel omtrent som sikkerhetsbelte i bil. Men jeg regner med at det må differansieres litt, f eks om det er åpen båt som jolle og rib eller om det er en større båt. Det blir neppe slik at politiet kommer ombord i båten din for å sjekke om du har redningsvest på når du sover. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 (redigert) men du siterer jo fra VG Worry " "Nærings- og handelsminister Trond Giske understreker at de ikke ønsker et gjennomregulert båtliv. - Det kan være farlig å bruke norsk natur, men det er som regel opp til hver og en å tenke sikkerhet og vettug bruk av både båt og sjø. Derfor tror jeg på en gylden middelvei når det gjelder reguleringene til sjøs, sier Giske." Redigert 12.April.2012 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
TICORA Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Vest under fart kommer som påbud før vi skriver 2015. Vedder en øl med dere alle på dette hehe:-) Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Snart påbud med Hjelm i åpen båt? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Den var til Oteren, CB. Jeg mente Giske sin uttalelse var grei, bare. Jeg har selv alltid vesten med eller på meg, det kan Bitteliten dokumentere ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Grensen er i dag 0,2 promille for båter >=15m. Men han som fører Hurtigruten kan vel lovlig ha 0,79? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 Gjeldende rett Straffeloven § 422 annet ledd har forbud mot å være beruset mens man er i tjeneste på større skip. Bestemmelsen er utformet som en generell skjønnsmessig norm - uten noen fast promillegrense. Bestemmelsen lyder: «Fører av skip, maskinist, styrmann, stuert, telegrafist, skipselektriker eller los som forsettlig eller uaktsomt beruser seg under tjenesten eller når denne forestår, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.» Straffebudet retter seg mot den som «beruser seg» i tjenesten. Det må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle hvorvidt vedkommende var beruset i lovens forstand eller ikke. Domstolene har likevel lagt seg på 1,5 promille som en veiledende grense. - Straffeloven § 422 annet ledd må ses i sammenheng med reglene om pliktavhold, se punkt 4 nedenfor. For båter med største lengde inntil 15 meter gjelder det i dag en fast promillegrense på 0,8, jf. småbåtloven § 33. Inntil småbåtloven trådte i kraft gjaldt straffeloven § 422 annet ledd i en viss utstrekning også for førere av slike fartøy. Straffeloven § 422 annet ledd håndheves av politiet. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Sydvesten Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 (redigert) De fleste seriøse rederier har selvsagt et internt regelverk som omhandler alkoholbruk og det og være beruset på jobben.. Så jeg vil tro at hurtigruten vil avskjedige en ansatt som er alkoholpåvirket på jobb (en eller flere ganger), normalt er det nulltoleranse her... helt uavhengig av hva norske lover sier. Redigert 12.April.2012 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Disisel Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 (redigert) Hvis våre talerør/organisasjoner ikke stopper dette vrøvlet så sier jeg opp mitt medlemskap i Redningselskapet og båtforbundet. Jeg aksepterer ikke at hylkoret skal få gjenomslag for dette. Men man skal vel ikke vente annet fra " Forbud og påbudsregjeringen". Denne type kollektiv avstraffelse er uakseptabel. Nå ligger politiet på lur i alle grøftekanter, blir dette en realitet, så ligger de bak hvert et skjer og holme også. De har jo ikke tid til å bry seg om tyver og kjeltringer lenger. Men det er jo vi selv som vil ha det slik tydligvis, godt valg! Redigert 12.April.2012 av Disisel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.April.2012 Del på Facebook Svart 12.April.2012 (redigert) Da bør du vurdere å skrive oppsigelsen av medlemskapet ditt med engang. Disse var med i arbeidsgruppen, og kun Peter L. Larsen, Norges Seilforbund var imot dette.. Du kan også legge ut oppsigelsen din her så kan vi se dette, og at du gjør alvor av dine ord.. Reidar Kjelsrud, Kongelig Norsk Båtforbund Vara - Hege Reimertz Lunde, Kongelig Norsk Båtforbund Harald Andreassen, Kystverket Vara – Elise Rusten, Kystverket Øystein Hovde, Skjærgårdstjenesten Vara – Johan Kåre Gjølme, Skjærgårdstjenesten Dag Liseth/Erlend Prytz, NORBOAT Vara – Merete Rustad, NORBOAT Peter L. Larsen, Norges Seilforbund Vara – Vibecke Schøyen, Norges Seilforbund Sveinung Stangeland, Politidirektoratet Vara – Jan Morgan Guttormsen Ingvar Johnsen/Anne Kristine Nergaard, Redningsselskapet Bente Jarl, NHO Reiseliv Vara – Bjørn M. Bjerke, NHO reiseliv Geirr Hestad, Vis Sjøvett Vara – Benedicte Nielsen Elisabeth Voldsund Andreassen, Kystverket Bjørn Reppe, Sjøfartsdirektoratet Observatør: Terje Hernes Pettersen, Nærings- og handelsdepartementet Redigert 12.April.2012 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.