Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Er det ikke bare å danne sin egen forening da? og legge ut egen bøye. Tror jeg skal legge ut noen bøyer her og der og kalle de for Tøffes bøyeforening. Da kan alle de med båter med tøff tøff lyd legge seg der gratis og sette seg høyt over alle de som har brom brom motorer og de som har laken som fremdriftsmiddel.

Nei, sjøen er for alle og la alle få bruke det av midler som er, til å ha en fin dag på sjøen uten at det kommer noen som er "bedre" enn meg og deg.

Link to post
Share on other sites

Disse bøyene må legges på steder hvor det ellers ville vært for dypt å ligge på svai. Legges de på plasser hvor man ellers kan ligge på svai så er dette et overtramp i forhold til allemannsretten ! Da er alternativet at bøyene gjøres tilgjengelig for alle. Om man tillater denne utviklingen og "alle" blir medlem så har man til slutt gitt en organisasjon monopol på de gode plassene og det er ikke heldig.

Grunnen til at noen/mange av oss reagerer på dette, er jo enkelt og greit at det legges beslag på gode ankringsplasser forbeholdt de som tegner medlemskap i foreningen som eier bøyen.

 

Vi har da ikke så dårlig ankerutstyr at vi MÅ ha disse bøyene ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om at disse bøyene er ikke er tilfeldig plassert. I Oslofjorden ligger bøyene der en gjerne ville kastet anker hvis man var først ute i en bukt/naturhavn. Dette medfører jo en begrensning i allemannsretten. Selv om det ikke ligger noen i bøya når man ankommer, så kan man jo ikke kaste anker rett ved bøya. Jeg oppfordrer til å IKKE betale medlemsavgift i NHK og OF for å forhindre at det blir lagt ut flere bøyer på de gode ankringsplassene.

Link to post
Share on other sites

 

 

Regler for å bruke bøyene er:

1. Båter som fører årets OF-vimpel har førsterett til bøyene.

 

2. Båter som ikke fører vimpel må vike plassen til fordel for båter med

OF-vimpel.

 

Betyr dette at når jeg som ikke har denne vimpelen får "besøk" av deg med vimpel kl 02.00 på natten i regn og vind, for mye vind til å ligge i bøya begge to, så må jeg vekke kjerring og unger, starte motoren og finne meg en annen plass?

 

Ja, satt på spissen, men dog allikevel!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er en prinsippiell side til dette, skal det være slik at en hvilken som helst forening kan legge ut bøyer i de beste uthavnene å således legge beslag på disse havnene for sine medlemmer??

 

Hvordan hadde det blitt om hver vik var overfylt av bøyer merket med reservert, privat, seilklubbditt og seilklubbdatt. Disse bøyene er en uting, enten må de være tilgjengelige for alle eller så må de fjernes. Ingen har rett til å leggge beslag på uthavnene på denne måten.

 

Nettopp! Helt enig!

Det er ikke bare bare å bli medlem i disse foreningene heller. At hvem som helst kan bli medlem i OF er en ting, men prøv å bli medlem i NHK:

(Dette minner altfor MYE om gutteklubben "grei")

 

Søker skal ha fullført 2 seilaser over åpent hav, hver på minst 300 nm med minimum 9 mnd mellom første og siste seilas. Alternativt skal søker ha fullført minimum 600 nautiske mil i kappseilaser over åpent hav, Seilasene skal være på minst 100 nautiske mil fordelt på minst 2 seilaser. Annen tilsvarende innsats kan også kvalifisere. Søker behøver ikke være skipper ombord. Videre skal søker være medlem av seilforening tilsluttet Norges Seilforbund - eller for utlendinger - av tilsvarende utenlandsk seilforening. Seilaser i båt med profesjonell (betalt) skipper kvalifiserer ikke. Søker må inneha båtførerprøven eller tilsvarende kompetanse.

 

 

Anbefalinger : Undertegnede medlemmer av Norsk Havseiler- og Krysserklubb bekrefter søknadens riktighet, og anbefaler at søker opptas som medlem.

 

Navn : Navn :

Link to post
Share on other sites

Må si at det høres litt pussig ut med disse bøyene. Er enig med Vanntro i at dersom bøyene legges på plasser der det ellers ikke ville være naturlig å ligge på svai, så er det jo et positivt tilskudd.

 

Dessuten, ser vel klart mer positivt på OF enn på NHK og desslike.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

har selv vært medlem i OF et par sesonger og opplever ikke at det fungerer etter intensjonen:

ex

tenkte å legge meg på bøya i Hankøsundet

der lå det noen og når jeg nærmet meg for å spørre om å få ligge sammen med vedkommende ,merket jeg at jeg fikk "the evil eye", så jeg trakk meg unna og la meg i gjestehavna

stakk bort utpå ettermiddagen dagen etter og samme båt lå der ennå

stakk innom sundet på vei nordover fra Koster en ukes tid senere og samme båt lå der ennå i godværet

hver eneste gang jeg finner en slik bøye, er den opptatt og ved tilnærming, er det lite åpne armer , men heller ryggen til som gjelder

i år droppet jeg medlemskapet .....

 

mvh

Leif

Link to post
Share on other sites

hver eneste gang jeg finner en slik bøye, er den opptatt og ved tilnærming, er det lite åpne armer , men heller ryggen til som gjelder

i år droppet jeg medlemskapet .....

 

mvh

Leif

 

Er ikke medlem men har noe av den samme opplevelsen som du har. Det er sjelden jeg finner disse bøyene ledige, har derfor ikke helt skjønt vitsen av å melde meg inn. Skulle flere følge oppfølgingen i denne tråden og melde seg inn blir vel neppe lettere å finne ledige bøyer.

 

Det jeg også opplever som problem med disse bøyene er at de "ødelegger" for ankringsmulighetene for de som ligger på svai, da de som ligger på disse bøyene har en helt annen "svingradius" enn de som ligger for anker med ankerline på 3 til 5 ganger dybden.

 

.

Link to post
Share on other sites

Oslofjorden friluftsråd ghør en bra jobb for oss i oslofjorden på mange områder. Min opplevelse er at de legger bøyene på stede hvor det fort blir dreggkaos fordi det er populære steder. Ar noen tar seg til rette pg misbruker systemet er jo alltid et problem. Det er gjerne de samme som legger seg permanent ved OFs illandstigningbrygger, leggr seg longside der det eller kunne ligget flere båter med dregg akterut, holder av plasser for venner som kommer neste dag osv. Disse blir det nok flere av, egoismen i Norge brer om seg.

Han som ligger permanent i Hanøsundet bør jo rapporteres til OF. Er de varselt om denne tråden, forresten? Min menig er at OF bør gjøre om reglene sine, slik at alle kan bruke bøyene, men oppfordre til støtte. Jussen skal ikke jeg ta stilling til, men virker tvilsomt at noen kan legge ut bøyer og merke dem som private. Man kan jo gjøre det om man eier strandtomt, engang.

Private klubber med slike ekslusive bøyer høres det rart ut har tillatelse til dette.

Ar folk ikke klare å bruke ankeret synes jeg er usaklig. Alle er ikke unnfanget, født og oppvokst i båt. La de mindre erfarne få lov til å lære seg båtlivets gleder og utfordringer. Da tror jeg verken brannslukningsapparat, trusler eller skremselshistorier om ankere som løsner hjelper.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå annet enn at det å reservere (eller for OF's bøyer snarere å gi fortrinnsrett til) disse bøyene for en snever krets ikke er holdbart; med et lite forbehold for det tilfellet at bøyen ikke hindrer vanlig ankring.

 

Det "moralske": I en annen diskusjon her på forumet var folket klare på det uholdbare i å holde av plass i gjestehavner osv. Dette er jo det samme, dog i n'te potens.

 

Det rettslige: Jeg legger - inntil noen kan påvise noe annet - til grunn at det neppe finnes rettslig holdbart grunnlag for å utøve sin angivelige fortrinns- og/eller bortvisningsrett.

Link to post
Share on other sites

Ser også noen nye slike bøyer i Rogaland, den ene sto det Halliburton Seilforening på er det noe av det samme? Neste gang skal jeg koble meg på :) nyte pølser og kanskje en øl!

Det er en rundingsbøye for regattaseiling. Disse ligger på ca 60m dyp, og holdes på plass av en hyssing festet til en bilfelg. Ville ikke fortøyd i den gitt. De bøyene ligger heller ikke på steder noen ved sine fulle fem ville valgt å ankre opp uansett?

 

PS. Hvis du så den inne i en vik et sted så har den drevet av. I såfall vil gjerne de som eier den ha beskjed. Tlf nr står på bøya :smiley: DS

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/boyer_og_naturhavner

 

Litt ned på siden står det:

Ligger du I en svaibøye uten å ha vimpel ombord?

Da må du vike for båter med vimpel uansett tid på degnet.

 

Kan moderator Ingar kontakte OF om dette og dene tråden? Ikke fordi jeg ikke kan gjøre det selv, men det virker mer ryddigmat noderator gjør det. Jeg har sendt Ingar IM om dette.

Link to post
Share on other sites

Grunnen er at vi ønsker at felleskapet skal få bruke de beste og minst værutsatte plassene. I Tønsbergskjærgården har kommunen opparbeidet trebrygger søppelstativer osv på endel av de beste og luneste naturhavnene til beste for de som kan ferdes i felleskap uten krangel og krig.

Kan noen gi meg et godt svar på hvorfor noen skal få lov til å plassere bøyer for noen utvalgte her?

Formålet til flere av disse foreningene er jo at meldemskapet skal finansiere flere bøyer. Ønsker vi virkelig det?(Rekkefølgen i innleggene gikk litt i surr for meg, men dette svaret var først og fremst rettet til "forskern" etter hans uttalelse mot Macfog)

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Legge seg på bøye man ikke har rett til, er samme som å parkere på andres parkeingsplass, det har skjedd noen ganger her hjemme, og den ene gangen det var fullt alle andre steder, og jeg ikke fikk parkert, tok jeg bare frem solid stropp fra bagasjen, hekta på lille koreanske 4x4'en, dro den 30 meter ned i gata :)

 

En annen venn parkerte bare personen inne, og lot bilen stå noen dager.

 

Til trådstarter, ikke legg deg steder du ikke har lov.

Link to post
Share on other sites

Enig med Gandsfjord, man kan ikke sammenligne med parkeringsplasser. det er forsåvidt greit at OF legger ut bøyer, men disse burde gjøres tilgjengelige for alle, med frivilig betaling. Samtidig så ligger vel de fleste bøyene på steder der det utmerket kan ankres opp? Slik det ser ut for meg etter dette resonomentet lager bare bøyene mer kvalm enn glede totalt sett. Am I right?

Link to post
Share on other sites

Tydelig det er en del som har mye engasjement i denne saken. Hvorfor ikke bruke dette til å påvirke bestemmende myndighet? Å trasse reglene blir bare dumt og barnslig, det er ikke spesielt vanskelige regler for dette. Mye utrivelighet kan unngås med å følge reglene. Har du ikke rett å bruke bøyene, hold deg unna.

 

I utgangspunktet mener jeg bøyene er et positivt tiltak, men det burde vært til allmen benyttelse. Andre tiltak i skjærgården, feks brygge, toaletter mv er til fri benyttelse. Slik burde det vært for bøyene også.

 

Hvordan er erfaringene med de svenske sxk- bøyene som kryssarklubben har satt ut? lLike mye konflikter?

Link to post
Share on other sites

Åpne foreninger som OF (ala SXK.se) bør kunne tilby en slik tjeneste synes jeg, men de bør legge bøyene til steder der det ellers ikke er forhold for ankring. Å legge ut ankringsbøyer på et sted som f.eks Sandspollen bør ikke forekomme, og spesielt ikke av lukkede/private foreninger.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Regelverket blir litt som at Ålesund og Sunnmøre turistforening setter opp en hvilebenk langs en hard turtrasse og merker denne "kun for betalende medlemmer av astf. Alle andre må vike sete".

 

Men vi kan jo gjøre et motsvar. Vi er jo noen tusen medlemmer her på forumet. hva med å legge ut BP-bøyer over det ganske land?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...