Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Må ærlig innrømme at jeg ikke ser noe positivt poeng i disse bøyene som dukker opp - uansett hvem som står bak disse. Særlig vist det kun er plass til en båt av gangen. Rundbøyer med mulighet for flere båter er tingen slik at flere kan ligge i stjerneformasjon. Og må akseptere at sistemann også fortøyer på tross av venneflokken som ligger der fra før av. Men ingen bøye dersom stedet er en vanlig ankringsplass med god bunn.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er en rundingsbøye for regattaseiling. Disse ligger på ca 60m dyp, og holdes på plass av en hyssing festet til en bilfelg. Ville ikke fortøyd i den gitt. De bøyene ligger heller ikke på steder noen ved sine fulle fem ville valgt å ankre opp uansett?

 

PS. Hvis du så den inne i en vik et sted så har den drevet av. I såfall vil gjerne de som eier den ha beskjed. Tlf nr står på bøya :smiley: DS

 

Åja såpass hehe

 

Husker ikke hvor vi så den, tror den lå litt rart til å være ankringsbøye ja :)

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg brukt disse bøyene de siste tre-fire årene og kjenner meg overhodet ikke igjen i problematikken.

Jeg har til nå ikke jaget en eneste annen båt som ikke har vimpel og har ikke sett mer enn et eneste tilfelle der båter har blitt jaget av andre.

Jeg har ved to anledninger sett noen med vimpel legge seg til bøya uten å si noe til den som ligger der fra før, annet at de er velkomne til å legge der sammen med dem.

(Han som jaget den andre båten, var forresten Bergenser... sånn bare for å illustrere at ikke alle Østlendinger er fra østlandet)

 

Jeg finner også temmelig ofte disse bøyene ledige, men det er sikkert fordi jeg ikke bare er ute på fjorden i finvær. Grunnen til at jeg bruker disse bøyene, er ikke at jeg ikke kan legge meg på svai eller inn mot land. Et typisk sted jeg faktisk velger å bruke en av 5 blå bøyer, er i bukta ved Langøyene i indre Oslofjord. Ikke fordi det er for dypt å ankre opp, men etter å selv ha satt fast dreggen der tre ganger og ellers sett 10-20 andre gjøre det samme, er en blå bøye å foretrekke. Langøyene var tidligere Oslos hovesøppelplass og det ligger en mengde bil og båtvrak der man skal dregge opp.

 

Blå bøyer som ligger der det ellers er fint å ligge trygt på svai, er egentlig en uting, men de som ligger der bunnforhold eller dybde tilsier at det ikke er tilrådelig å legge seg på svai, har jeg bare positive tanker om. At noen ikke er interessert i å være med å betale, har jeg bare godtatt og de om det. Da må til til tider finne seg i å flytte seg, men jeg ser ingen grunn til å synes synd på dem av den grunn.

 

Aller helst ligger jeg til land om jeg skal bli en stund, men blå bøyer er kjappere og å foretrekke om det kun er en liten stopp underveis.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

(Han som jaget den andre båten, var forresten Bergenser... sånn bare for å illustrere at ikke alle Østlendinger er fra østlandet)

 

RSL

 

 

Det var sikker han som vi kastet ut av byen for han var så ufordragelig :lol::jollyroger:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

I ferien skal eg legge ut ei stor flott bøye midt i Tørlevika og legge meg rett innom Korsneset på lur og vente på noen fortøyer så skal eg komme i halvplan bort med en krigersk mine og vifte med armer og bein,kjøre i ring og sprute på de med spyleslangen kalle de for lumpninger, slemminger og ting som verre er for at de ikkje har fulgt mine regler -som går på tvers av alle regler som gjelder ellers på sjøen og i friluft- angående bøya som de ikkje kunne vite noe om. Og om det ikkje kommer noen så skal eg nytte tida til å drikke kaffe av pene kopper med stett og ha høye smale vaser på flybridgen slik de garantert velter om noen kommer forbi. Og da skal de får høre hva de er laget av de også. At dette er det mest traffikkerte sundet i heile området får så være, det er ikkje mitt problem. Dette ser ut til å være en ganske vanlig hobby i senere år, spesielt på østlandet så da får eg heller ligge litt foran trenden her oppe i vest

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må gjerne legge ut ei bøye i Tørlevika :) Men dere, i Sula kommune, som ikke ville stå sammen med oss i Borgund kommune på 60-tallet da staten slo oss sammen med Ålesund kommune, hvor Ålesund tok pænga våres og grov ut bysentrum, ja dere får legge ut ei bøye i Mausavågen i stede!...

 

hehe... Ei bøye i Tørlevågen hadde vært fint. Vestvendt og igrunn ikke mye bølger tross trafikken utenfor Korsneset.

 

Det hadde vært kjekt med et par bøyer ute ved Langevågsholmane også, slik at en kan ligge med baug mot land, ikke slike svai-bøyer..

 

...men det er en annen debatt.

Link to post
Share on other sites

Åpne foreninger som OF (ala SXK.se) bør kunne tilby en slik tjeneste synes jeg, men de bør legge bøyene til steder der det ellers ikke er forhold for ankring. Å legge ut ankringsbøyer på et sted som f.eks Sandspollen bør ikke forekomme, og spesielt ikke av lukkede/private foreninger.

De to er ikke like.

SXK er en ordinær medlemsforening (verdens største fritidsbåtforening, mener de sjøl) der medlemmer kan møte på generalforsamlinger og ha sin stemme.

OF er en forening av kommuner og private organisasjoner (og derfor en privat forening). De med bøyevimpel er ikke medlemmer i den forstand, kan ikke delta i valg av styre/representantskap og avstemninger om foreningens lover og vedtekter.

OF ble opprettet for å sikre friluftsområder for allmennheten, disse bøyegreiene er etter min ringe mening noe som blokkerer gode oppankringsplasser og begrenser bruken av dem til dem som betaler årsavgift til OF - altså ikke til allmennheten.

 

(om SXK-bøyer har hatt tilsvarende diskusjoner rundt seg, aner ikke jeg - jeg er medlem, har SXK-båtmerke, men har ikke brukt SXK sine bøyer noen gang)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det stemmer sikkert, og da vil jeg modifisere mitt synspunkt å si at kun KNBF eller tilsvarende bør drive med slikt her hjemme.

 

Jeg er medlem SXK og ved et par anledninger hatt stor glede av å finne en ledig bøye i forbindelse med kraftig vind på svenskekysten. Likeså har jeg også fortøyd til OF-bøyer (er ikke medlem). Så jeg er altså positiv til bøyer under de forbehold gitt over.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

slike bøyer er ho egentlig kjempefint det da det blir plass til mange flere båter på et lite område enn om alle skulle ligge på hvert sitt anker. og mye sikrere og sosialt- for den som liker denslags. Men når det skal være slik mitt & ditt opplegg og folk som finner det som sin plikt og hovedoppgave i livet i å passe på som en nyutdannet potilimann med fritidssysselmangler uten sosiale antenner overhodet så må det gå galt. At noen ved sine fulle fem kommer og skal 'kreve sin rett' til bøyeplass slik andre må fjerne seg er så langt ifra noe et oppegående menneske ville tenkt på å gjøre. Og enda verre, skal jage andre uten rette vimpel sjøl når der er god plass.

Slike typer finner man overalt.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lite til overs for disse bøyene. Jeg er enig i at de kan være et positivt tilskudd hvis de blir lagt ut på steder hvor det ikke er mulig å ankre opp pga. dybde/bunnforhold ect. eks. slik som på langøyene, men utover dette er disse bøyene en uting. Det finnes mange eksempler på at disse bøyene ligger i veien for andre som ønsker å ankre opp. Dessuten utgjør de en sikkerhetsrisiko for de som ønsker å ankre opp på samme sted som bøya er lagt ut (for å slippe å bli jagd vekk av folk med vimpel). den begrensede svingradiusen som disse bøyene gir gjør at andre båter som ligger på anker fort får problemer hvis de ikke legger seg godt unna området hvor bøya ligger. Opplevde selv en svært ubehagelig oppankring ved missingene for noen år siden. Det lå to båter på svai der. Den ene på bøya og en annen på svai. Hvis han som hadde bøya også hadde ligget på anker hadde det ikke vært noe problem å ankre opp i nærheten. Istedet måtte vi ankre lengre ut, med minimale sikkerhetsmarginer. Jeg kommer i hvertfall ikke til å ha spesielt dårlig samvittighet når jeg en eller annen gang (kun spørsmål om tid) legger ut egen, ulovlig bøye. Andre kan jo bare få låne den når jeg ikke trenger den selv, så da er det vel neppe noe problem...

 

Dette handler ikke om noen hundrelapper ekstra i båtbudsjettet. Det handler om å ta avstand fra snikprivatisering av naturen som overhodet ikke hører hjemme noe sted. Jeg synes heller OF burde flyttet disse bøyene sine til steder hvor vi ikke kan ankre opp slik at det blir tettere med bøyer der hvor de kan utgjøre en nytte for flere. Hvis ikke håper jeg de fjernes

Link to post
Share on other sites

Det har vel kanskje noe å gjøre med den særdeles ufine og brautende oppførsel til hr."sabeltann" at diskusjonen ble så amper. Jeg hadde selv " okkupert" en bøye, riktignok av de blå, i en lun vik. Og jeg har IKKE vimpel fra respektive forening. Men det gikk ikke lang tid, så kom det en med den riktige vimpel. Han spurte!! om det var ok at vi lå på samme bøye en stund, og det var det selvfølgelig. :)Så det går an å oppføre seg skikkelig selvom man har retten på sin side. Og etter min mening var det hr. Sabeltann som sto for kvalmen ved denne anledning.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det virker som at det er en relativt bred oppfatning om at disse medlems-bøyene til OF er svært lite ønsket på steder hvor man ellers kan ankre opp på egen hånd.

Det oppfattes av majoriteten som et angrep på allemannsretten.

Nå har det seg slik at det ble utnevnt ny Miljøvernminister 23. Mars i år. Valget falt på Bård Vegar Solhjell. Det er miljøverndepartementet som bestemmer i henhold til denne utleggingen av bøyer. Jeg er litt usikker på om det er kommunene som avgjør i siste instans, men det er liten tvil om at Miljøverndepartementet har vært inne i bildet i første instans.

 

Skal vi få en slutt på denne snik privatiseringen av ettertraktede ankringsplasser som har blitt til en inntektskilde for OF, så må alle reagere.

Jeg vil tro at Solhjell selv ikke synes dette er noen god utvikling om han ble klar over hvordan systemet fungerer(gode plasser for almenheten blir reservert for de få).

 

Jeg anbefaler derfor deltagere i tråden som ikke synes noe om denne ordningen om å sende e-post til følgende adresse: postmottak@md.dep.no

Der bør det gjøres oppmerksom på hva som skjer i praksis(privatisering) og oppfordres til å se på saken. Man bør også linke til denne tråden på BP og referere til at dette er Norges største forum for båtinteresserte med over 40.000 medlemmer !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Legge seg på bøye man ikke har rett til, er samme som å parkere på andres parkeingsplass, det har skjedd noen ganger

 

Til trådstarter, ikke legg deg steder du ikke har lov.

 

Å måtte vike plass er vel noe annet enn å ikke ha lov til å benytte?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler derfor deltagere i tråden som ikke synes noe om denne ordningen om å sende e-post til følgende adresse:[/color]postmottak@md.dep.no

Der bør det gjøres oppmerksom på hva som skjer i praksis(privatisering) og oppfordres til å se på saken. Man bør også linke til denne tråden på BP og referere til at dette er Norges største forum for båtinteresserte med over 40.000 medlemmer ! ]

 

Et meget bra forslag!

Link to post
Share on other sites

Det er en god ide å sende en epost til rette myndigheter som nevnt over, det skal jeg også gjøre, men jeg kommer til å påpeke flg.:

 

1 Bøyer som legges ut med fortrinnsrett for betalende støttemedlemmer i OF bør begrenses til uthavner hvor ikke vanlig ankring kan gjøres pga dybde, bunnforhold o.l

 

2 Bøyer som legges ut med fortrinnrett for medlemmer i lukkede organisasjoner, slik som NHK, bør forbys.

 

Hvis ikke vil nåværende praksis føre til en reduksjon av allemannsretten, og begrense antall oppankringsplasser i skjærgården og gjøre den tilgjengelig for de som betaler.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...