Flid Svart 14.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Et spionbilde av Borgen fra toppen av Håøya. Link to post
Torsen67 Svart 14.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Ser det ligger to båter på fergekaia. Hvilke ferge er den til høyre? Link to post
Faxen Svart 14.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Oscarsborg II og den lille er Oscarsborg III Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
vikeren Svart 14.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Vakkert bilde av båten vår Flid, er det tursti / vei opp til utsiktspunktet fra der du ligger nå? Link to post
Pequod Svart 14.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Vakkert bilde av båten vår Flid, er det tursti / vei opp til utsiktspunktet fra der du ligger nå? Ja. På østre side av Håøya, litt på skrått over fra gjestehavna ser du et gult hus (hvis jeg husker riktig). Der er det en brygge man kan fortøye til. Det går en vei oppover der til noen gamle kanonstillinger. Har planer om å få kommet meg opp dit i sommer! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Popeye70 Svart 14.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 (redigert) Ja. På østre side av Håøya, litt på skrått over fra gjestehavna ser du et gult hus (hvis jeg husker riktig). Der er det en brygge man kan fortøye til. Det går en vei oppover der til noen gamle kanonstillinger. Har planer om å få kommet meg opp dit i sommer! Pass på å fendre godt ved brygga på Håøya. Det er en steinbrygge, og det kan bli litt bølger der. Brygga ligger sånn til at endel båter ikke har slakket av før ankomst Oscsrsborg, eller de slakker av omtrent ved brygga. Da kan det bli noen store bølger der hvis det kommer en fjordplog i halvplan forbi. Redigert 14.Mai.2016 av Popeye70 (see edit history) SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Flid Svart 14.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 (redigert) Vakkert bilde av båten vår Flid, er det tursti / vei opp til utsiktspunktet fra der du ligger nå? Fra Dragsund og opp til toppen er det flere stier man kan velge for å komme opp. Redigert 14.Mai.2016 av Flid (see edit history) Link to post
Popeye70 Svart 14.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Med mindre det er opphevet nylig så er det ferdselsforbud på østsiden av søndre Håøya. Grensa går langs de største stiene over øya (blant annet veien/stien opp fra deg gule huset ved sjøen mot Oscarsborg). Man må derfor passe på hvor man går når man beveger seg på Håøya. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Pequod Svart 14.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Det er vel slik at eneste muligheten til å komme seg opp til kanonstillingene på sørsiden er ved å legge til ved den allerede omtalte brygga? Det går vel ingen stier for eksempel fra Tåjebukta/Håøybukta og sørover som fører opp til disse stillingene? Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Popeye70 Svart 14.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Det er vel slik at eneste muligheten til å komme seg opp til kanonstillingene på sørsiden er ved å legge til ved den allerede omtalte brygga? Det går vel ingen stier for eksempel fra Tåjebukta/Håøybukta og sørover som fører opp til disse stillingene? Det skal være mulig å gå fra nordsiden også. Omtrent på det høyeste punktet på asfaltveien fra Tåjebukta til Håøybukta går det en sti sørover. Jeg gikk der for 10-12 år siden, og da var stien ganske dårlig med trær som hadde falt ned over stien enkelte steder. Hvis du ser på kartet jeg postet så følger ferdselsforbudet en stiplet linje store deler av distansen fra nord til sør. Denne stiplede linjen er en sti. Det enkleste er å gå fra sør, men det skal være mulig å gå fra nord. Fra nord passerer man også ikke så langt unna den påståtte Ole Høiland-hulen. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Pequod Svart 14.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Det skal være mulig å gå fra nordsiden også. Omtrent på det høyeste punktet på asfaltveien fra Tåjebukta til Håøybukta går det en sti sørover. Jeg gikk der for 10-12 år siden, og da var stien ganske dårlig med trær som hadde falt ned over stien enkelte steder. Hvis du ser på kartet jeg postet så følger ferdselsforbudet en stiplet linje store deler av distansen fra nord til sør. Denne stiplede linjen er en sti. Det enkleste er å gå fra sør, men det skal være mulig å gå fra nord. Fra nord passerer man også ikke så langt unna den påståtte Ole Høiland-hulen. Interessant, kanskje jeg skal prøve meg neste gang? Men det er vel sannsynligvis ganske så kupert, såpass at det kanskje for meg med protese ville vært like greit å tatt den (antakelig) bedre veien fra sørøst? Kan uansett se om jeg finner den stien neste gang jeg er i området! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Popeye70 Svart 14.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2016 Jeg tror nok den søndre veien er å foretrekke, ja. Test ihvertfall den først, så kan du heller ta stien fra nord en annen gang. Den søndre har brattest stigning, men det er grusvei hele veien. Den nordre er slakere, men mer ulendt og tildels dårlig sti. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Torsen67 Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Hvorfor er det forbudt å gå på østsiden? Link to post
Flid Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 Reservert for havørnene. Link to post
Flid Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Salutt på Borgen 17 mai klokken 12. Giv akt! Hørselvern på! Skudd avfyrt! Link to post
Popeye70 Svart 17.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2016 Apropos 17. Mai-salutten på Borgen: SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
sap_2000 Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 (redigert) Vi tilbrakte også en rolig 17. Mai på Borgen i godværet, og det fristet til gjentagelse. Fikk oss 17. Mai frokost på kroa og bivånet salutten klokka 12. Fikk også hillst på to BP medlemmer. Hyggelig å møte personene bak nickene :-) Har for vane å kjøre over vraket av Blücher ved Askholnene på veien hjem og glane på ekkoloddet. Fikk ikke fulltreffer i går, men man ser ar det er noe der nede... Askholmene og Oscarsborg i bakgrunnen. Redigert 18.Mai.2016 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Framtia Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Vi tilbrakte også en rolig 17. Mai på Borgen i godværet, og det fristet til gjentagelse. Fikk oss 17. Mai frokost på kroa og bivånet salutten klokka 12. Fikk også hillst på to BP medlemmer. Hyggelig å møte personene bak nickene :-) Takk det samme, hyggelig! Kan trygt anbefale å feire 17. mai på Oscarsborg, spesielt når været er så flott. Vi tok båten inn til Drøbak og fikk med oss barnetoget der, før vi trakk oss tilbake fra alt folket og fant igjen båtroen (borte bra, hjemme best). God plass i havna, trivelige folk og god stemning. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Pequod Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Kanskje noe som kan prøves neste gang! Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Flid Svart 18.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2016 Enda et bilde fra 17 mai på Borgen. Fantastiske grønnfarger på trærne. Link to post
TICORA Svart 26.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2016 La ledermøtet til Borgen og bor i båten. Deilig morgen het nå:-) Link to post
Torsen67 Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Ett historisk relatert spørsmål: hvorfor mangler de to kanonene lengst øst på borgen? Var de der når Bluscher kom? Link to post
Popeye70 Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 (redigert) Ett historisk relatert spørsmål: hvorfor mangler de to kanonene lengst øst på borgen? Var de der når Bluscher kom? Det er kanskje de to vestre plassene du mener, ikke de to østre plassene? Hvis jeg ikke husker helt feil, så har det aldri stått to kanoner på de to vestre plassene. De to kanonen som avfyrte hvert sitt skudd, Moses og Aron, står på de to østre plassene. Jeg har alltid tenkt at de to vestre plassene ikke trenger kanoner fordi jeteen sørger for at det ikke kommer båter opp langs vestsiden av Oslofjorden. Redigert 27.Mai.2016 av Popeye70 (see edit history) SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Klovn1 Svart 27.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2016 Vi er en gjeng fredagstørste karer som lurer på om det er noe liv på borgen i kveld?, eller må vi ordne det selv? Link to post
Flid Svart 28.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2016 Borgen lørdag formiddag... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn