Jump to content

Markedet - hva skjer egentlig..?


Los Endos

Recommended Posts

Har følgende tanker om hva som skjer i markedet.

 

Men min oppfatning er at forhandlerne klarer å selge både nye og brukte båter, der hvor det virkelig går trått er privat salg.

 

De mest innlysende grunnene tenker jeg å være at potensielle kjøpere føler en trygghet ved å kjøpe hos forandler, dette i tillegg til at fohandlerne som oftes har mer edruelige priser enn de private båtselgerne.

Forhandlerne har tatt over seg prisnedgangen i motsetning til mange av de private båtselgerne.

Ser forsatt båter som prøves solgt til nesten ny pris. Begrunnes ofte med at båten er velutstyrt, men gammel elektronikk og utstyr er ikke så mye verdt i mitt hode, at jeg ville valgt brukt fremfor nytt av denne grunn.

 

Har selv byttet inn båt i forbindelse med kjøp av ny, og det var ikke gamle båten de skulle tjene pengene på, forskjell på inn og ut prist var 13000 kr, hva den ble solgt for vet jeg ikke men service og vårklargjøring var inkl iht annonse.

 

Pris fra forandler på gamle båten var 20 til 25% lavere enn hva de fleste blir aventert på finn for, må opplyses at disse ei heller er blitt solgt. Ikke solgt i fjor og ikke i år heller er jeg redd pm prisene ikke settes ned.

 

I mitt område er det også relativt dyrt å kjøpe seg eller leie båtplass, dette påvirker sikkert også kjøpelysten.

 

Jeg tror også folket har tatt innover seg hva det virkelig koster å ha en båt i et år, dette sett opp mot brukstimer er sikkert medvirkende til at mange potensielle kjøpere tar andre valg som feks bobil eller leilighet i varmere

strøk.

 

Ser også ut til å være veldig liten rekruttering av yngre, men dette er forståelig nok da det i mitt hode ikke er mange ungdommer som ser seg råd til å bruke 20000 kr på båtålass i året for å kose seg litt i en 16" båt. Dette er noe vi burde legge tilrettefor i mitt hode. Og når jeg går rundt i båthavna så skal det innrømmes at de fleste er godt grå i håret.

 

Oppsummert:

Lav rekrutering av nye båteiere.

Nesten ingen skroting av gamle båter.

Høy kostnad på båtplass

Høye kostnader forbundet med å eie båt, service , forsikring m.m.

Vanskelig å selge båt, som igjen medfører at potensielle kjøpere ikke våger å prøve om de liker dette livet.

 

Klarer en å få en endring på ovenstående så tror jeg sikkert at båt salget vil ta seg opp, men å nå de gamle høyder tror jeg ikke jeg vil oppleve igjen. Dette mener jeg forøvrig også er helt rett, brukte båter bør falle i verdi i mitt hode, om ikke plasten forringes så mye så foringes det meste av annet utstyr.

 

 

Ha en flott båt sommer, båtkosen kan ingen ta fra meg om prisene og markedet er aldri så dårlige :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Samme pris .... . Det omsettes litt, men mange har åpenbart ikke riktig prissetting., Marex' n. Kan jo være en "luring" som slår til :-).

Windy'n har lagt i et par år, og har nå begynt forstå. Lå i fjor til 1.2 millioner. Får man den for 950' så er det nok et bra kjøp vil jeg tro?

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=41288767&make=2580&makename=Marex

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=40207890&page=2&make=2527

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg aventerte min Bavaria 32 S 2005 mod. høsten 2012 til NOK 950 000 på finn.no. Denne annonsen fikk jeg null respons på, selv svindlerne lot være å svare. Etter en vinter i tenkeboksen og ny annonse med prisantydning på NOK 900 000 i april, ble det mer liv i leiren med flere telefoner, mailer og sms'er. Mange hadde båter de måtte selge først, men der var et par stykke som hadde penger og var klar for handel. :smiley:

 

Fikk et bud på 800 dagen etter jeg annonserte, dette takket jeg nei til siden jeg hadde flere som var interessert i å komme å se på båten. Budet ble hevet til 850 000, noe jeg sa at jeg ville tenke på til dagen etter. På dette tidspunktet var ikke båten klargjort for sesongen, den skulle på land for årlig service. Inn og ut løft, bunnsmøring, olje/filter skifte på motorer og drev, belger, anoder og polering er jo ikke gratis så jeg foreslo at kjøper kunne betale 850 000 og dekke vårklargjøringen selv.

 

Dette ble formidlet over telefon og kjøper kom til Ålesund dagen etter for å se og prøve båten. Etter kontrakt signering og betaling, seilte ny eier av gårde med Renita samme dag.

Etter ca en uke ringer en fortvilt båtkjøper :cryin: og forteller at ved service utført av et verksted ble det konstantert at begge knutene i dreva måtte byttes pga rust. Etter å sett bilder av knutene sa jeg meg enig i å dekke denne kostnaden. :clap: Dette var ikke gratis det heller, men men jeg ønker at nye eiger skal være like fornøyd med båten som det jeg har vært. :smiley: Kunne jeg ha nektet å dekke dette?? Det gidder jeg ikke å spekulere i, og jeg føler at jeg gjorde det eneste riktige ved å dekke dette. :saint:

 

Det som forundere meg aller mest er alle henvendelsene jeg fikk etter at jeg markerte annonsen med solgt. Jeg fikk flere henvendelser fra folk som hadde tenkt å ringe på båten, og de beklaget seg for at di ikke hadde ringt før???? :nonod: Hva ventet de på da mon tro?? at båten plutselig skulle bli enda billigere?

 

Jeg betalte selv 1 mill for båten, og hadde den i tre sesonger før jeg solgte. 50 000 i "tap" for hver sesong kan jeg leve med i dagens marked. Har også fått høre fra andre at den nye eieren er godt fornøyd med sin nye båt :thumbsup:

 

Min konklusjon på dagens marked; kjøperene finnes bare prisen er riktig.

Ønsker dere alle en strålende sommer med masse godt vær!

 

Mvh

B

Link to post
Share on other sites

I båthavna jeg hører til i har det ikke så så mange båter på land ei uke før St.Hans på det jeg kan huske. Mao tror jeg dårlig vær er en faktor i tillegg til de faktorene som HAIK nevner ovenfor. (Innlegg 427).

Her i Kristiansand øker prisene på båthavn godt også, selv om vi ennå ligger langt under østlandet. Poenget er at de som særlig merker stigningen er de unge, de har mest andre utgifter til andre ting enn båthold og de skal i tillegg bygge seg opp mot den båten de vil ha. Vi gråhåra gubber som i dag utgjør majoriteten er nok i ferd med å skape grobunn for et generasjonsskifte, det båtliv fort kan bli taper i forhold til f.eks leilighet i Syden.

At dette generasjonsskiftet blir enda vanskeligere fordi mange setter for høye priser på båtene sine, er en neste faktor. I sum vil jeg imidlertid mene at flertallet av selgere nå har tatt inn over seg at prisene har gått godt ned.

Kanskje med et unntak av de som har båter med "fine" fabrikknavn, en 30 år gammel HR er en 30 år gammel båt, selv om verftet har et godt navn...

Link to post
Share on other sites

Optimismen rår i hvert fall når man sammenligner priser med hva som var tilfellet høsten 2012.

Jeg tror også det er forskjell på de som virkelig har bestemt seg for å selge og de som "sjekker ut" hva de kan oppnå. Det er en del objekter hvor prisen endrer seg både ned og opp i løpet av annonseperioden. De båtene anser jeg ikke som reelt for salg.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med på en Fairline Corniche en stund og den har måttet nesten halvere prisen fra i fjor, uten at den er solgt ennå.

 

Prisen i august 2012 var 830 000,- Nå er prisen 450 000,- og han er åpen for bud.... Tror man kan få seg er grei båt til en ok sum med litt pruting.

 

Her er annonsen:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42361737

 

KK

Link to post
Share on other sites

830.000,- var i hvert fall langt over verdien på en slik båt.

 

Dette viser klart hva kostnadene kan bli på drev. Når man gjør denne investeringen på en så gammel båt så vil det svi skikkelig når den skal selges.

Om den er priset riktig nå vil vel markedet avgjøre......det vet man når den er solgt

 

Sammenligner du med denne som BLE SOLGT så vet jeg ikke helt.... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42448158

Link to post
Share on other sites

Rart marked. Veldig mye er overpriset slik jeg opplever det.

 

Noen går i rykk og napp ned i pris. Har vært i kontakt med selgere som har satt absolutt minstepris på x kroner for så å endre prisantydning til 30000,- under den (x) uken etter.

 

Nå begynnende det jo også å bli mange av hver type båt på FINN, og ofte blir selv ikke de med lavest prisantydning omsatt. I bedre fall en eller to solgt.

Det er nok ikke nok kjøpere til alle så det gjelder å smi mens jernet er varmt hvis man virkelig vil selge.

Kan lure litt på om mange ikke følger med på FINN. i hvertfall når man ser på de som blir liggende og liggende.

Det omsettes jo båter når markedsprisen er funnet.

Er nok mange som nå også har bestemt seg for sommerferien slik at noe godvær her hjemme i juli neppe vil frembringe noe kjøpsrush vil jeg tro.

 

De som har solgt privat, men har tatt innbytte i en mindre eller eldre båt har også ofte overdrevent tro på verdien av innbyttebåt. Virker i hvertfall slik. Det dersom regel en grunn til at kjøper ikke selger innbyttebåten selv før han kjøper ny. De fleste har nok forsøkt det... .

 

Selvsagt subjektive betraktninger dette, men hører at flere mener det samme. Aldri vært så mange båter til salgs i havna vår. Noen vil faktisk selge, men har ikke annonsert enda. Begynner med jungeltelegrafen først... .

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...