Jump to content

Markedet - hva skjer egentlig..?


Los Endos

Recommended Posts

Båtkjøp handler mye om drømmer, det er ikke noe vi strengt tatt behøver. Så hvis noen drømmer om en sånn båt som du har kan du få solgt den. Klarer du å lage en annonse som virker innbydende nok kan det appellere til noens drøm om deilig varme sommerkvelder på et svaberg med den rette blandingen av bekvemmeligheter, oppnåelighet og kanskje litt åttitallsromantikk? Noen vil ha det som er moderne nå, andre liker nostalgi og har en mening om "ekte stil". I båtmarkedet vil det alltid være mange av den første gruppen mens de stadig færre av oss som liker det klassisk får mer og mer å velge i etterhvert som det ikke er moderne lenger. Markedspris må nødvendigvis gå langt under teknisk verdi når luksusgjenstander blir eldre. Så ikke forvent så høy bruktpris. Blir det etpar lange knallsommere nå så kanskje det blir bonanza.....

Link to post
Share on other sites

"Problemet", om jeg skal kalle det det, er at båten er såpass stor og ikke en typisk nybegynnerbåt med kabin. Da er det enklere med en 23-24 fots daycruiser/snekke ala Draco, nidelv24 e.l.

 

Når man blir klar for å bevege seg opp i en større båt på ca 30 fot, så er kanskje drømmene også blitt noe større enn hva denne cometen kan levere.

 

Men billig båt for mange fot er det, og bruksverdien er stor dersom noen ønsker en slik båt.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ja ja, da var det min tur. 1600 visninger på Finn i løpet av en uke. Mange henvendelser ang bytting osv, men bare to potensielle kjøpere. Etter en en prisreduksjon på 25% slår den ene kjøperen til. Både kjøper og jeg er en enige om at båten er "verdt" mer, men hva hjelper det, markedet har talt og jeg har ikke nerver til å vente på en ny kjøper. Noen ganger selger man, andre ganger kjøper man. For meg er det alltid lettere å kjøpe enn å selge...

Link to post
Share on other sites

Har en veldig fint oppusset Joda 7500. Har fått bud på 130.000 mens jeg ba om 159.000. La den ut til salgs ifjor uten noe respons. Da til 189.000. Spørs om jeg tørr å vente på evt annet bud.. Fikk et bud usett på 130.000 i februar som jeg takket nei til.. Får tygge litt på det til helgen da vedkommende skal komme og prøvekjøre. Råd fra forumet?

 

Kjøper er fra Sverige og skal tolle den inn der. Påstod han måtte betale 25% moms på kjøpesummen. Stemmer det? Er det noe han kan trekke fra på kjøpssummen ovenfor norske myndigheter?

Link to post
Share on other sites

Ja ja, da var det min tur. 1600 visninger på Finn i løpet av en uke. Mange henvendelser ang bytting osv, men bare to potensielle kjøpere. Etter en en prisreduksjon på 25% slår den ene kjøperen til. Både kjøper og jeg er en enige om at båten er "verdt" mer, men hva hjelper det, markedet har talt og jeg har ikke nerver til å vente på en ny kjøper. Noen ganger selger man, andre ganger kjøper man. For meg er det alltid lettere å kjøpe enn å selge...

Hva slags båt?

Link to post
Share on other sites

Når en ser på finn.no ser jeg stort sett på nye i dag, og der er inntrykket at det blir solgt mye joller og landsteds båter. Så disse må jo være lette å få bort.

Ellers har jeg ett par tre båttyper jeg holder følger på og der er det ikke mye sirkulasjon.

 

Føler " statistikken " min er lik med tidligere år.

 

Det som er helt sikkert er om en skal kjøpe båt eller ikke så er det artig å følge med på finn. Blir aldri lei av det :)

 

larss

Link to post
Share on other sites

Bobil markedet eksploderer leste jeg her om dagen.

Ola Normann er lei av dårlige sommere i båt. Jeg for min del synes markedet er enda et hakk dårligere i år enn i fjor. I ihvertfall blandt de båtene jeg har fulgt de siste årene. Årets maivær bidrar vel sterkt til dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte båten min på 3 dager midt i 17. Mai stria. Riktig pris (dvs lav pris) og en bra annonse gjorde susen. Så markedet fungerer sålenge man ikke priser seg ut. Slik som noen av tilsvarende båter som min som ligger på Finn nå til høyere pris enn det jeg gav for min for 2 år siden.... Til de sier jeg bare "lykke til, men bare glem å få solgt!". Noen er totalt urealistiske!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke fatte at det blir solgt nye båter i det hele tatt for tiden. Hvor blir det av alle båtene? Det virker jo ikke som om båter blir skrotet i det hele tatt. Folk renoverer, pusser opp og bytter motor, og plastbåtene lever lengre enn noen hadde trodd da disse kom på markedet.

 

Uansett hvor fine sommre vi får framover kan jo ikke nybåtsalget (+ import) ta helt av uten at noen av de gamle båtene vi har blir faset ut. Folk flest ønsker vel ikke å brenne inne med gamlebåten til evig tid når de kjøper seg en ny.

Link to post
Share on other sites

Jeg eier en 1980 modell skilsø 23 med 36 hk bukh som det aldri har vært noe tull med. Om våren setter jeg inn batteriene og da starter motoren (med ny olje/oljefilter og dieselfilter) i løpet av et halvt til ett sekund når jeg vrir rundt på nøkkelen. Det er en fryd!

 

Men jeg må innrømme at jeg vurderer å bytte en inn i en litt større og raskere båt...

 

Ellers tror jeg mye den viktigste grunnen til lavere båpriser ligger i vanvittig billige flybilletter.

 

Dessverre virker det som om de nye båtene ikke blir billigere selv om de gode gamle båtbyggerne flytter produksjonen til lavkostland. Produsentene tar vel gevinsten ved lavere kostnader selv...

 

Det har naturligvis sine sider. For eksempel pratet jeg med en kar som hadde en splitter ny skjærgårdsjeep som var støpt i form med rester etter forrige båt, og med vannlekkasje mellom skrogene. Slikt må bransjen unngå hvis folk skal gidde å kjøpe båt...

Redigert av R_Arendal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg tror mye av grunnen til dårlig bruktbåt salg er nyrekruteringen. Tror ikke det er mange unge/ småbarnsfamilier etc som kjøper seg saktegående båt med overnattings muligheter.

 

Og de etablerten" båtfantene" som har gått gradene i båtstørrelse og pris, de kjøper ikke ny bruktbåt av eldre model, de vil opp i størrelse og fart. Eller muligens ned i størrelse og opp på komfår da kanskje barn har vokst til og ikke vil være med på tur lenger....

 

Hva dette skyldes kan jeg ikke svare på, men tror det er noe av grunnen.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Det blir verre og verre.Så og si ingen båter havner hos "høggeren"og allt som flyter er tilsalgs uansett stand.Ingen i dag som kjøper en gammel nedslitt Nidelv 24 fra 1980 med orginalmotor til 100tus.som endel forventer.Vrakpants ordning bør snart komme slik att skrothaugen reduseres.Vekk med de gamle og utslitte slik at folk kjøper nyere båter.(selvfølgelig er det gamle båter som er i utmerket standogså)

Link to post
Share on other sites

Når det meldes at det er rundt 50.000 (femtitusen!) nordmenn/norske familier som seriøst vurdere kjøp av feriebolig i sydligere/varmere strøk så er det i alle fall ikke mangel på penger blant folk, men heller at man er lei av dårlig vær og da er båtlivet ikke det første mange tenker på?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg solgt båten min, Joda 7500. la den ut i fjor fjor for 189.000 uten respons. La den ut på nytt i januar til 159.000 og hadde flere visninger under presenningen men ingen bud. Fikk et tilbud pr tlf på 130.000 i februar som jeg takket nei til. Fikk et nytt tilbud på 130.000 i forrige uke med forbehold om prøvekjøring og alt var i orden. Vedkommende kom i formiddag og vi ble enig om 135.000 mot at jeg seiler den til Strømstad hvor den nå skal være. Turte ikke vente lengre. Jeg skal jo kjøpe ny bruktbåt i samme marked og tar igjen det tapte da.

 

Selg billig og kjøp billig var det en på forrige side som sa :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisann :smiley:

 

Etter noen mnd ute på Finn, pris litt opp og ned som en jojo, ble min P 55 solgt i går. :thumbsup:

Mange og mange flere som "lagra" annonsa, noen seriøse potensielle kjøpere har det vært hele tiden.

Det verste var vel alle de mindre(les: Lite) seriøse kjøpere som tok kontakt, huff dette kunne man skrive bok om. (fyttekatta, det er mye direkte tåpelige/lite begavede mennesker der ute) :giggle:

Båten ble "Solgt" 3 ganger i løpet av 6 mnd, alle vil ha, men lite folk med finansene i orden.

Jeg lot annonsa gå ut siste uke i Mai, valgte da å la den ligge "borte" ei ukes tid før jeg satte den inn igjen, da skal jeg si "lagrerne" kom på banen.

Siste uka nå har det vært stor rift om båten, bud har kommet og gått. Satt faktisk igjen og kunne velge kjøper. Valgte da den med mest erfaring, altså en kar med både kunnskap og evne.

Som du sikkert skjønner, alt håp er ikke ute i markedet, ha litt is i magen, kast de useriøse på rævva ut, så ser vi igjen at markedet betaler hva de synes skuta har av verdi.

En ting er sikkert, det er skummelt å selge båt i dag, snakker man summer opp mot boligpriser må en være forsiktig. Min tanke er at sum er ikke alt, derimot en kombinasjon av pris og trygghet mot kjøper. (Gamle båter trenger alltid litt stell, da kan det være godt å få en kjøper med litt teknisk innsikt og forståelse.) :smiley:

Jøss, sitter her å kjenner på kroppen om jeg skulle lage egen tråd om alt det rett å slett "rare" mennesker som kaller seg potensielle kjøpere.. hehe, næh, den lar jeg ligge i denne omgang. :yesnod:

Redigert av Vidar'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...