Jump to content

Markedet - hva skjer egentlig..?


Los Endos

Recommended Posts

Ser på finn.no det er faktisk billigere og kjøpe båt(seilbåt ihvertfall) enn i fjord på disse tider,nå er det en kvalitets seilbåt stor 28 fot med stå høyde ny motor,seil og masse utstyr for 69k dette er latterlig billig. , men det er forsatt mange båteiere som tror de får drømme pris for båten sin ennå, skal du selge båten din nå må du følge markedet sett prisen lavest på finn i din klasse da blir den solgt.

Link to post
Share on other sites

En båt er for mange en livsstil. Ikke bare en investering.

 

 

 

 

Kanskje et element i det hele er at mange faktisk har trodd at båt er en investering og ikke "bare" en meget betydelig utgift? Snakker da penger, ikke livslykke, og når sommeren blir som somre har en tendens til å bli i Norge så er det ikke så mye lykke heller og en helt elendig investering?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

På tide å minne Mouche på at han skriver på et båtforum hvor vi alle er hjernevasket i forhold til båt & båtliv. Sydenreisene tar vi om vinteren med vekslende reisemål, da slipper vi å få oss et stamsted hvor man er på fornavn med en sliten greker :wink:

Redigert av Dahling (see edit history)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Denne selgeren traff i hvert fall klokkerent på første forsøk: En Maxi 84 fra 1979 som ble annonsert til 69.000 kroner i dag, er nå solgt. Forøvrig er det lagt ut 17 seilbåter på finn.no så langt i dag, av i alt 531 i basen. Mange båter har ligget i ukevis. Riktignok er det først nå sesongen begynner, og mange potensielle kjøpere begynner å røre seg først nå - men til gjengjeld blir tilbudet veldig mye større dag for dag.

Redigert av Fabricius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er på utkikk etter båt, Scand Baltic/Atlantic og Nimbus 3000/3003 og prøver å analysere priser. Etter mitt skjønn er båter i 400-500 tusen kroners klassen overpriset i forhold til nyere båter av samme merke. Hadde de enda hatt ny motor og vært oppgradert ellers, men mange ser godt og vel ut som alderen og mangel på vedlikehold har tatt overhånd. Hadde tenkt meg en båt i denne prisklassen, men hadde jeg hatt 100-200 tusen og legge til er båten gjerne 10-15 år nyere og med større motor osv.

 

Har selv en Classic og selv om jeg er forberedt på 50% tap etter 6 år blir jo ikke kronetapet så stort. Er det det som er problemet kanskje, at reelt burde prisene ned så mye? Byttet nettopp bil, 400 tusen i nedskrivning eller 60% på 4 år, men glassfiber ruster jo ikke så kan vel ikke sammenlignes :)

Redigert av kaglenna (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er: Vil det være mulig å få solgt båter fremover? Båtfolket har diskutert dette i ca. 900 innlegg over ett og et halvt år på baatplassen.no. Senest 25.07.2012 publiserte Norboat sine bekymringer i flere aviser (Haugesunds avis, Dagbladet, Aftenbladet og Aftenposten -- og sikkert flere landet rundt).

 

Som en generell kommentar før vi går i dybden på temaet: Det kan spørres om det leveres båter som er egnet til et båtliv i annet enn solskinn og finvær. Det er ikke til å komme unna at mye av det som er solgt nytt de siste årene har vært innrettet mot smal bruk så langt været angår. Det er godt mulig at dette fremelsker et like smalt båtliv for en stor kjøpergruppe og at det dermed forårsaker en salgsflom i bruktmarkedet når godværet uteblir.

 

 

 

Dette er sakset fra Båtjuss og båtliv -- Båtmarkedet -- hvor går det? Se opp for en oppdatering nærmere sommeren.

 

Husk at markedet ikke er "homogent" hverken på distrikt, båttype eller prisklasse. Det er faktisk fortsatt fullt mulig å få solgt relativt dyre og store båter, forutsatt at man har det rette produktet og "kjenner" markedet. Der det mest av alt ser ut til å være stopp, er i det segment "vanlige folk" uten bunnløs lommebok opererer. Det er synd, av mange grunner, bl a at det er denne gruppen markedet på lengre sikt trenger mest.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

På tide å minne Mouche på at han skriver på et båtforum hvor vi alle er hjernevasket i forhold til båt & båtliv.

 

Nå overlater jeg til deg å stille diagnosen vi alle her lider av, men hvis vi bruker din diagnose som utgangspunkt så er problemet for mange selgere noe som ellers omtales som ;

 

The greater fool theory (also called survivor investing) is the belief held by one who makes a questionable investment, with the assumption that they will be able to sell it later to "a greater fool"; in other words, buying something not because you believe that it is worth the price, but rather because you believe that you will be able to sell it to someone else at an even higher price.

 

Investering i båt er mildt sagt en tvilsom investering, og man er avhengig av et tilsig av nye "fools" for å bli kvitt den båten man har for å få kjøpt seg en ny båt. Nå har rett og slett tilsiget av båter for salg økt mere enn tilsiget av "fools" og da går det som det har gått. For det er liten tvil om at det er nok av penger blant folk "der ute".

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok delvis og i forenklet versjon, men årsakene til dårligere marked er flere.

Kostbart med vedlikehold og reparasjoner. Dyr båtplass. Dyrt drivstoff. Flere aktører og stor konkurranse. Alt i kombinasjon med dårligere sommere med mer vind og regn gjør at salget er dårlig. Kjøpere forsvinner. Mange prioriterer andre ting. Dårlig salg senker prisene både på nytt og brukt. For lite inntjening over en viss tid skaper konkurser og at investorer/kreditorer trekker seg ut. Båteiere taper mye ved salg. Omsetningskarusellen stopper nesten helt opp.

 

Hva kan snu trenden?

Kan det gjøres noe som ordner opp......?

Link to post
Share on other sites

 

Hva kan snu trenden?

Kan det gjøres noe som ordner opp......?

 

Du begynner, Olpi ! Det står at du er båtløs ! Når du kjøper, får en annen solgt, for så å kjøpe en annen. Og han som selger den kjøper en annen osv... Da blir det din skyld at markedet kom i gang igjen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Nå har nok ikke de fleste båteierene her på forumet kjøpt båt som en økonomisk investering med fremtidig gevinst i tankene.

Det handler vel mer om en investering i hobby, fritid og livskvalitet. Det er vel derfor de fleste medlemene her velger BP.no som sin forumarena og ikke leilighet.i.syden.forumet.no eller krangleforumet.no ;)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ser på finn.no det er faktisk billigere og kjøpe båt(seilbåt ihvertfall) enn i fjord på disse tider,nå er det en kvalitets seilbåt stor 28 fot med stå høyde ny motor,seil og masse utstyr for 69k dette er latterlig billig. , men det er forsatt mange båteiere som tror de får drømme pris for båten sin ennå, skal du selge båten din nå må du følge markedet sett prisen lavest på finn i din klasse da blir den solgt.

 

 

Denne selgeren traff i hvert fall klokkerent på første forsøk: En Maxi 84 fra 1979 som ble annonsert til 69.000 kroner i dag, er nå solgt. Forøvrig er det lagt ut 17 seilbåter på finn.no så langt i dag, av i alt 531 i basen. Mange båter har ligget i ukevis. Riktignok er det først nå sesongen begynner, og mange potensielle kjøpere begynner å røre seg først nå - men til gjengjeld blir tilbudet veldig mye større dag for dag.

Denne var vi tydeligvis flere som fikk med oss, så det er fortsatt marked for å få solgt båt, bare prisen er rett :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

...så det er fortsatt marked for å få solgt båt, bare prisen er rett :lol:

Nettopp. Alle kan få solgt båten sin, men ingen kan få mer enn kjøper er villig til å gi.

Tror vi er i en brytningstid nå, der ikke alle har gjort den erkjennelsen at båter synker i verdi. Det er jo egentlig helt utrolig at vi i mange år hadde et marked der båtene holdt seg - i det minste nominelt - i pris. Riktignok var vel dette også en illusjon, for vi investerte jo i nye seil, motor og dingser som vi aldri fikk noe igjen for.

Nå er utstyret stadig mindre verdt, kinaeffekten gjør at det stadig kommer noe nytt og relativt billig på markedet, og da er "velutstyrt" et begrep som ikke betyr stort lenger. Sleng på noen dårlige sommere, en generell utvikling der flere kvier seg for å vedlikeholde båtene sine selv, og stadig prispress på nye, serieproduserte båter, så er det en nødvendighet at det er kjøpers marked.

Båt er ingen investering, men livet er kort. De av oss som vil, står fritt til å putte pengene i egen trivsel på sjøen, og oppleve en stor verdi i det.

Redigert av Fabricius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er på utkikk etter båt, Scand Baltic/Atlantic og Nimbus 3000/3003 og prøver å analysere priser. Etter mitt skjønn er båter i 400-500 tusen kroners klassen overpriset i forhold til nyere båter av samme merke. Hadde de enda hatt ny motor og vært oppgradert ellers, men mange ser godt og vel ut som alderen og mangel på vedlikehold har tatt overhånd. Hadde tenkt meg en båt i denne prisklassen, men hadde jeg hatt 100-200 tusen og legge til er båten gjerne 10-15 år nyere og med større motor osv.

Dette tror jeg er en veldig "typisk" obeservasjon. Baltic/Atlantic fra åttitallet virker å være altfor høyt priset, spesielt Baltic. Nyere modeller fra ca -98 og fremover virker å være gode kjøp.

Link to post
Share on other sites

Har følgt med som en hauk på seilbåtmarkedet i høst, vinter og vår, og ser at mange tror de kan få samme pris for båten i dag som for fem år siden.

Det er ikke uvanlig med "gjengangere" som ligger ute for godt over millionen, men som til slutt kommer med "bud over 700.000?" og denslags. Har også hørt folk argumentere med at om de ikke får solgt båten til ønskelig pris om høsten, så prøver de igjen til våren (da gjerne med høyere pris!). Dette går sjelden bra, og man prøver å selge en fremdeles dyr båt som har blitt ett år eldre enn sist.

 

For all del - man får det markedet er villig til å gi, men det virker som noen selgere tror markedet er uendret siden 2008-2009.

Link to post
Share on other sites

Dette med at fritidsbåt annonseres for høyere pris på våren enn høsten før er igrunnen naturlig. Er den egentlig eldre? Den har jo ikke blitt brukt i mellomtiden. Opplag koster penger, det samme gjør vårpuss. Dessuten er det mere "båtoptimisme" om våren fordi vi gleder oss til sommeren. Kjøperne har også "dårligere tid" til å skaffe seg båt på våren og er gjerne mer tilbøyelig til å ta en avgjørelse, neste mulighet til ytterligere prisnedgang er jo etter at sesongen er over. Det er selvfølgelig en forutsetning at prisen er nogenlunde riktig satt og da tror jeg at det er markedsføringen som avgjør om du får solgt eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et lite fast søk på finn. Jeg observerer at ganske mange av båtene i det søket er solgt i det siste, så en viss aktivitet i markedet ser det ut til å ha blitt. Nesten litt fristende å teste ut interessen for egen båt... Men jeg kjenner meg selv godt nok: vil angre fra første sekund hvis det blir salgssuksess

Link to post
Share on other sites

Annonserte snekka tilsalgs i mai i fjor. Ingen interessente ingen telefoner engang. La pisen under snittet på liknende båter uten hell. La ut båten nå og har allerede 5 mulige kandidater. 2 har vært på visning under preseningen. Så det virker mere lovende nå.

Link to post
Share on other sites

Zandra ble solgt for en uke siden etter Hollandsk auksjon på finn.no.

 

Hollandsk auksjon kan anbafales hvis du selv ikke er sikker på at du vet prisen som markedet er villig til å betale for akkurat din båt. Og det er vel ennå ingen som har fått solgt til høyere pris enn markedet er villig til å betale??

 

Prisen ble slik at både selger og kjøper synes at man har strukket seg i lengste laget...

 

Nye Zandra er kjøpt etter at vi har fulgt med på alle markeder i Europa siden november. Erfaringen er at de båtene som i perioden har blitt omsatt har gått for mellom 20 og 30% under prisforlangende. De fleste aksepteer ikke så store avslag. Og de fleste båtene vi har sett på er følgelig heller ikke solgt nå som det er gått 4 - 8 måneder siden de bla lagt på nettet i Europa.

 

Det er godt at jordbærselgerne på torget ikke har like dårlig gangsyn når det gjelder verdien på det de skal selge, som bruktbåtselgere tydeligvis har. Da hadde det råtnet mye usolgte bær....

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...