Jump to content

Markedet - hva skjer egentlig..?


Los Endos

Recommended Posts

Ja. Jordbær råtner.

 

Men brukte båter faller i verdi ganska mange ganger verdien av en kurv med jordbær.

 

Hvis du virkelig tror at alle som har annonsert båten sin til altfor høy pris, bare gjør det for å "teste" markedet, følger jeg analogien din. Men jeg tror faktisk at mange av dem faktisk tror at de kan prissette gamle bruktbåter bedre enn markedet kan.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jordbær råtner. De fleste usolgte båter gir samme båtglede til eier om de ikke blir solgt. Derfor går ikke prisene ned på båter som ikke må selges

 

Men en del selger fordi de har gått bort fra båtlivet og da blir båten kun en utgift som ikke følges opp og "jordbæret råtner" samtidig som prisen synker.

Link to post
Share on other sites

Har snakket med en del optimister den siste uken ja,

 

Når det ligger tre nesten like båten ute og en av disse forlanger 200k mer enn de andre fordi gangtimene på Volvomotorene hans var mindre enn Yanmarmotorene til han andre, sluttet jeg å henge med.

Rare greier.. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal prøve å selge min "ukurrante" Skjærgårdsjeep nå snart. Blir spennende å se. Det er vel det mest aktive markedet i mengdesalg, men også der det er flest båter å velge mellom.. Må vel svelge tapet som kommer.. Heldigvis tror jeg nybåten har tapt seg mye mer!! :thumbsup:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en følelse at totalen av folk på sjøen synker, svenske Krysserklubben lurer også på det. Det er mange annonser for båtplasser om dagen. Det kan skyldes at det etableres nye som ble prosjektert for noen år siden og som nå kommer for salg/utleie. Ennå har jeg ikke sett båtforeningene annonsere, men tidlig på 90 tallet var det flere foreninger som slet med å leie ut plassene sine. Vi hadde stand på "sjøen for alle" tidlig nittitall.

 

Drittvær hver sommer kombinert med billige flybilletter til middelhavet gjør jo at folk flykter til solen. Å ligge på svenskekysten i gråvær og regn er ikke det samme som å ligge for anker i Kroatia og bade i 28 graders vann for frokost ! Dessuten mener krysserklubben at mange som tidligere vurderte å starte med båtliv nå velger bobil. Dessuten vil folk ikke ha noe vedlikehold, opp om høsten og ut om våren, masse arbeid. Leiebåt passer bedre for mange. På Hamnen show snakker de mye om lite underhold (vedlikehold) og at man kan dele på seilbåter, 5 mannskap på en båt, 25 stykker kan dele en regattabåt snakket de om, man trenger bare seile regatta 1 time for å få opplevelse (ikke min form for båtliv, men....).

 

Alle disse signalene tyder på at markedet forblir dødt, selv de båtene Seilas anbefalte som røverkjøp ligger fortsatt ute. Får man ikke solgt nær sagt til hvilken pris blir det heller ikke innkjøp av nybåt.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg skal prøve å selge min "ukurrante" Skjærgårdsjeep nå snart. Blir spennende å se. Det er vel det mest aktive markedet i mengdesalg, men også der det er flest båter å velge mellom.. Må vel svelge tapet som kommer.. Heldigvis tror jeg nybåten har tapt seg mye mer!! :thumbsup:

 

Det man taper på salget, må man prøve å ta inn igjen på kjøp av ny. Klarer man det har verken vunnet eller tapt :wink: Tror dessuten opplevd kvalitet på sjøen vil øke noen hakk for deg når du kan ruke båten i litt mer vær, og over lengre perioder. Isåmåte må det vel kunne kalles for invistering? :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her er en optimist... (ev. vil ikke selge båten...)

 

Scand Baltic fra 1986 med orginal BMW-motor på 180 Hk (2000 timer). Utstyr på det jevne. Pris: 475 000,-

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40349519

 

Da ville jeg nok valgt en tilsvarende båt med ny ankervinsj, ny baugpropell og ellers ganske likt utstyrt, men med 250 HK motor fra 2003 (800 timer). Pris? 380 000,-

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40242345

 

Det er bare å gratulere...

 

KK

Link to post
Share on other sites

I dag har det dukket opp et par Bavaria-selgere som ser ut til å ha fattet hvor landet ligger: En Bav34 fra 2000 til 520.000, og en Bav36 fra 2004 til 689.000. Med et prutningsmonn på 20-30 båtpenger, kan nok disse gå unna ganske fort. Men han med Comfortina'en fra 1985 til 490.000 vil nok slite litt mer, tror jeg - selv om den opprinnelige kvaliteten sikkert er bedre. Men gammalt er gammalt.

Link to post
Share on other sites

Å huff!! kommer til å ha båt og hytte ved sjøen helt til jeg sier opp trygda!

 

Båtbrangsjen har jo justert seg veldig etter markedet og det er en god del spennende nyehter på gang! om folk er investeringssugne så går det vel mot et ganske bra år for dem.. Bruktbåtmarkedet derimot er vel ikke det beste... Vanskelig å selge eldre båter i mellomprissjiktet! man får mye finere og nyere båt om man går opp bittelitt i pris.. nytt er jo like bilg som et til to år gamle bruktbåter!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

I dag har det dukket opp et par Bavaria-selgere som ser ut til å ha fattet hvor landet ligger: En Bav34 fra 2000 til 520.000, og en Bav36 fra 2004 til 689.000. Med et prutningsmonn på 20-30 båtpenger, kan nok disse gå unna ganske fort.

 

Tja, er det egentlig så billig da? Over en halv million for en 13 år gammel 34 fots Bavaria er vel ikke akkurat gi bort-pris.

Link to post
Share on other sites

Tja, er det egentlig så billig da? Over en halv million for en 13 år gammel 34 fots Bavaria er vel ikke akkurat gi bort-pris.

Nei gi-bort er det ikke. Men det er noe mer edruelig enn en del andre har vært i det siste. Vi får se - det er interessant å følge med nå.

Link to post
Share on other sites

Da var Viknes 770 solgt.Tre uker på finn,6500 treff og solgt til prisforlangende.Jeg ble forespeilet her på forumet at den kom til å bli vanskelig å selge med den D3-170

Volvomotoren jeg monterte,forøvrig en fantastisk motor.Det ble til slutt en liten budkrig mellom tre kjøpere som endte opp med salg til den prisen jeg hadde satt.Det kalles innertier.Markedet for hobbysjarker ser ut for å være bra.

Link to post
Share on other sites

Har følgt med på Beneteau Oceanis 411-båtene det siste halvåret. Ser mange vil ha ganske mye for båtene, og de aller fleste kommer igjen gang på gang med forskjellig pris.

http://www.finn.no/finn/boat/used/result?keyword=oceanis+411&BOAT_CLASS=2188&sort=1

Den nederste lå f.eks. ute for 1,05 millioner for et par mnd siden. Nå ligger den for høystbydende over 700.

Riktig pris for en BO411 er nok i dag 650.000 - 700.000 avhengig av alder og utstyr.

Link to post
Share on other sites

@Steinsvik,

Jeg har også fulgt med på 411'ene en periode da jeg vurderer en slik. (Problemet er at denne båten er ørlite for lang for min båtplass med maks 12 meter). Det var vel deg som kjøpte den som ble tatt hjem fra Nice mener jeg å huske. Jeg kontaktet selger, men var for sent ute...

 

Oceanisen i Danmark ser på sin side svært fin ut. Celebration utgave med dyp kjøl, høy rigg, vindmølle, flåte, 4 lugarer +++. I tillegg er den 3-4 år nyere enn de fleste båtene av denne typen (en av de siste som ble produsert). Jeg synes 700.000 for denne virker som en ok pris. Problemet er selvsagt at den nærmer seg 900' etter innførsel. Jeg kjenner ikke båtmarkedet i Danmark i detalj, men ettersom skuta ikke allerede er solgt er det nok dødere enn dødt også der.

 

Er det ok å sende deg en PM/noen spørsmål dersom mine Oceanis planer skulle bli mer konkrete?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har endel båter på min shortlist, typisk Najad siden jeg har ønske om Svensk båt og mindre enn 40'.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40125051 ,

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39989067 og http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39685735

 

Men så er det andre momenter da.

Jeg kan strekke meg til litt større og da er http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39855179

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39714530

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40062334 og http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39059454 .

 

Jeg har ikke lyst på teakdekk siden det har en levetid på 20 år og prisen for å legge nytt er 200k +, og etterlater utallige hull i et dekk som burde vært vanntett. Vi trenger ikke tre lugarer og to bad, vi vil heller ha stueplass. Ikke rullestor, ikke elektriske vinsjer, dessuten ikke altfor gammel. Jeg har båt fra 1982 nå og jeg begynner å ane hvor lang levetiden er på diverse saker og det er mye annet enn motoren. Det er ikke lett å få oppfylt alle ønsker. Er det detfor folk med mye penger bestiller en one-off ?

 

Disse båtene har ligget en god stund uten å bli solgt eller at prisen har blitt redusert. Markedet virker helt stillestående nå, det er vel en "deadlock", "jeg får ikke solge så jeg kan ikke kjøpe" fenomenet ? Da må det jo bli bråstopp.

Det er bare å følge med, en gang dukker nok "min" nye båt opp på finn.no også. Etterpå er det bare å legge prisen på Sirius så lav at hun blir solgt.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg er overrasket over at det ikke er større tilbud nå, i forhold til forrige vinter. Jeg antar at det er mange som har råd til å vente eller utsette salget, i et lønnlig håp om at bruktverdiene skal gå oppover igjen. Det kommer jo ikke til å skje, da etterspørselen etter eldre båter neppe vil øke i årene som kommer.

 

Etterspørselen kommer an på hvordan de økonomiske fremtidsutsiktene tar seg ut, og foreløpig har vi ikke noen klar retning på det. Håpet er der, men uklar retning = usikker fremtid.

 

Det kommer nok til å ta tid og kanskje vi ser en sidelengs prisutvikling i flere år fremover, mens risikoen/frykten for et nytt stup er i behold. Det gjør at alle som handler båt (unntatt de aller rikeste blant oss) blir mer forsiktige med å låne, og utskifting av båtmodeller pga 3,5 og 10-fots syken utsettes og gir ikke så store utslag på etterspørselen lenger. Og imens faller prisene på brukte båter, langsomt men sikkert.

 

-Hvem kan forresten si med sikkerhet at vi har sett bunnen på dagens krisetilstand i Vestens økonomi? Vil offentlige, kunstig åndedrett få fart i systemet før offentlige pengebinger tømmes helt? Hvis det går så dårlig som jeg er redd for, kan vi få en tsunami av bruktbåter på tilbudssiden om ett eller to år. Det er da det blir virkelig trangt i døren. Derfor tror jeg at de som biter i det sure eplet nå og setter ned prisen, vil kunne være veldig glad for det om et par-tre år.

 

Men som sagt, det er mitt fremtidssyn. At jeg agerer ut fra det, bidrar jo ikke til å få fart i markedet det heller, må jeg innrømme.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Har et inntrykk av at mange går ned til mindre og litt rimligere båt, men det er nok også en del som går motsatt vei. En del selger også for godt. I forhold til for noen år siden da mesteparten led av 3-fot syke (minst) har det endret seg en god del. Det er mitt subjektive inntrykk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...