Jump to content

Markedet - hva skjer egentlig..?


Los Endos

Recommended Posts

Klart vi har hatt "griseflaks" med å treffe akkurat den rette kjøperen på direkten, men tror også at godt utarbeidet annonse som gir "god-følelse", tidy båt hvor "alt" virker som det skal og realistisk prissetting også betyr veldig mye.

 

Båt i tipp topp stand til riktig pris, vil i mine øyne alltid selge. Så er enig med du om at realistisk prissetting er utrolig viktig for ett evt. salg! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er et interessant spørsmål dude.

 

Nyere motor vil være et viktig salgsargument! Nå er jo nyere et vidt begrep da mange av de er fra sent 90-tall. Når de er over 200 HK i en Baltic og kurant modell, teller det kanskje like så mye som alderen.

 

Pris avhenger av så mangt, men nyere motor gjør det lettere å selge, men gir kanskje ikke så stort utslag i pris som man skulle ønske?

Link to post
Share on other sites

Kanskje best å montere ut den nyere yanmaren som er 165hk med velfungerende gir og nytt propellanlegg og har tøffet tusen timer, og sette inn en blå eller grønn fra samme tidsepoke som båten.

lik at prisen blir mer i tråd med det som forventes?

 

ingen som hadde forslag til pris? dumt at kjøpere leser her at den er for dyr..

Link to post
Share on other sites

Hm... Jeg ville latt nyere motor stå i, og heller hatt et realistisk forhold til prisen. Dersom du setter inn en gammel en vil det jo ikke være noe som skiller din båt fra de andre. Det er bare å bite det i seg og akseptere tapet, og tenke på at du (hvis du skal ha ny) sparer nok enda mer på den nye enn du tapte på den gamle.

Link to post
Share on other sites

Ikke fordi jeg er redd for at de nye eierne skal betale mer enn

den er verdt nei :-) faktisk..

 

jeg er ikke redd, men synst det er dumt at nisser skriver her at

prisen skulle væer ditt, og skulle være datt,, siden de uansett

ikke er i markedet. det tar aldri feil, men kan la seg forvirre av

slike.

 

Båten jeg kanskje skal legge ut er en Comet commander, i relativt

grei bruksstand..

Link to post
Share on other sites

Skal gjerne hjelpe deg med prissetting, dersom jeg har noe å bidra med. Men da må du legge inn litt mer info om båten.

 

Å ha meninger skal alle kunne ha, selvfølgelig også du. Men å skrive på et diskusjonsforum at noen ikke skal få ytre seg blir litt snålt, og da må du nesten forvente at det blir bemerket :-)

 

Ps: jeg hisser meg ikke opp over håpløse prissettinger på båter. Jeg smiler vel mer i skjegget og rister lett på hodet :-)

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi solgte båten i dag. Måtte ned fra 590 til 530. Når det først kom en kjøper med penger, var det viktig å ta tak i denne sjansen. Ved besiktigelse fant han påkost på noe. Men mest handlet det om å få den bort til en pris som var overkommelig for oss. Vi slipper mer forsikring, båtplass etc. Og ikke minst slipper vi å sitte med to båter. Kjøper var også strålende fornøyd med et godt kjøp. Det tok to mnd, og selv om båtsesongen nå kommer for fult, var det greit med avklaring.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Min mening inkludert da eller? :-)

 

jeg inviterte dere til å hjelpe til med prisantydning.

så slipper dere å hisse på dere hjerteinfarkt

når og om den blir lagt ut for salg.

Bare kom med informasjon og gjerne et par representative bilder så skal du få min mening. Var på besiktigelse i 3 Commandere for fire år siden, mener jeg fikk et bilde av hvilken pris som (ikke) solgte da. Lavere priser nå antakelig.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Her er mine tanker om Scand Baltic priser etter å ha handlet selv.

 

Båtpriser er nok subjektivt, for det handler jo også veldig om hvor mye penger en har råd til å bruke. En velholdt 80-talls Baltic med riktig motor kan jo være innertier for en med 400-500´ i budsjett. Nyere Baltic på FINN er jo 2-300 lapper til, og selv har jeg tenkt mye på om jeg har råd til det :). Jeg bestemte meg for å hoppe ut i det fordi jeg syntes jeg fikk mye for pengene.

 

86 modell til 250´, eller en 85 til 300 med nyere 220HK kan jo godt være et lite kupp :)

Link to post
Share on other sites

De 2 sistnevnte er nok kanskje mer rett priset enn noe stort kupp. 80-talls betegnelse er jo litt upresist (80 -89), men generelt så mener jeg at de eldre båtene er priset for høyt. Ikke rart at mange av dem blir liggende usolgt i flere år. Får man kjøpt en til rett pris så det ikke noe galt med å kjøpe eldre båt for handy folk.

Har man reparasjoner, utbedringer og oppgraderinger av en eldre båt som hobby så er det helt greit å kjøpe en eldre båt. Lønnsomt blir det nok aldri, men en kjekk hobby. Hvis man kjøper båt for å bruke den med minst mulig tidsforbruk på "mekking" så ville jeg valgt en nyere. Har selv mekket mye på 2 stk båter fra sent 80- tall.

Man må ha både tid og lyst og ikke minst være litt handy for at det ikke skal bli mer hodepine enn hygge.

Må bør også tenke på at verden går fremover, og båtene utvikles med bedre løsninger både på det tekniske og praktiske mm.

 

Så hvordan vil markedet utvikles i år?

Ikke lett å spå.

Vil prisene på brukt gå enda litt ned og det løsner mer?

Vil knallvær gjøre vårkåte båtkjøpere mer løssluppene?

Enda et dårlig år og flere konkurser?

 

Tror selv at det vil komme flere konkurser i løpet av året.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...