Jump to content

Mener dere 30 knop i tett tåke er uforsvarlig?


2xDiesel

Recommended Posts

Hvor mange meter hadde du til å stoppe helt opp?

Det kreves mye rutine til å lese radar, kart/plotter og samtidig holde visuell utkikk. Du klarer ikke 100% konsentrasjon til alt dette alene. Uforsvarlig er min mening.

12 -15 knops fart ville vært forsvarlig etter min mening.

Må bare få sagt kor enig eg er her med "Astor" og resten av dei som meiner at dette er tankelaus køyring. Kvar vart det av konsekvenstenkinga, forsvant ho i tåka?

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Fullstendig uforsvarlig! For å si det mildt, er jeg meget godt kjent i dette farvannet. Hva f.eks. med fiskeredskap med små blåsere og flytetau (ulovlig, ja. Men det er mye av det her). Kajakkene synes av og til på radaren min, av og til ikke - og det er mange som ligger i hardtrening til Blindleialøpet 21. juli om dagen. etc.

Link to post
Share on other sites

Nå kjører ikke Colorline sine Superspeed 1 og 2 langs kysten i 30 knop, men holder moderat fart til de er godt klar av land, for deretter å øke farten til ca 26 knop. Du kan jo lese litt om utstyret på broen på disse båtene her. Tror neppe provokatøren i innlegg 1 her kan matche utstyret på broen eller erfaringen til mannskapet. Tror også Superspeed har 3 mann på utkikk hele tiden.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er en hendelse som virkelig har funnet sted, burde trådstarter virkelig vurdert om han hører hjemme på sjøen i det hele tatt. Synes synd på han hvis ulykken inntreffer da han mest sannsynlig vil få skylden og få avkortet eller bortfall av forsikringen. Men det er vel sånt man tenker på etterpå og har fått resten av livet ødelagt når man kjører på en slik måte.

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

...da vet jeg at farten bør være max 15 knop under slike forhold.

Har mest tro på at du er ute med trolling i ditt innlegg. Vist ikke er du ille ute å kjøre og burde finne deg ei lun vik og tenke over hva du bedriver med i båt.

 

Max 15 knop :confused: Heldigvis står det ikke noe skilt på sjøen som tilsier at dette er forsvarlig i tåke og om natta.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjørte i tett tåke og mørke fra Lyngør til Tvedestrand i oktober ifjor. Dette i et farvann der jeg er meget godt kjent. Full utkikk med hue opp gjennom åpning i kalesja, og støtte fra plotter. 3 knops fart. Likevel ikke komfortabelt. Men det jeg var mest redd for var å møte en fullinstrumentert idiot i 30 knop......

 

Håper trådstarter skrev for å provosere, og ikke annet....

Link to post
Share on other sites

Regner med at trådstarter nå har skjønt at dette ble noe villt og roer seg ned betydelig neste gang han er ute i tåke/dårlig sikt

Han har fått mange sin mening her og det var vel det han var ute etter og vil regne med at det var det han ønsket å få et utspill på da han helt sikkert ikke følte seg helt konfortabel i den farten med den sikten og derfor ønsket å høre med andre hva de syntes om det ..

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Der er en anden mulighed end trolling: At trådstarter sejlede sammen med en ven og at vennen mere eller mindre pressede ham til at følge med i samme fart, men at trådstarter var nervøs ved at gøre det og nu søger at skaffe sig argumenter som han vil kunne bruge for at sige nej en anden gang i forholdet til "vennen".

 

Jeg har selv oplevet at blive presset af en ven til at gøre ting til søs som jeg ikke var tryg ved. Så jeg vælger at tro at dette har været tilfældet...

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk fra Lillesand til Arendal sist lørdag og jeg synes selv det var på kanten til det uforsvarlige. Sikten var stedvis nede i under 50m. Jeg gikk i ca. 5 knop og det synes jeg var fort nok i trangt farvann når man skal få bekreftet at det du ser på radaren stemmer med det kartpotteren viser. Jeg ser det meste på radaren, men det at jeg ikke tok med meg fiskeredskaper var nok flaks. Det å bevege seg i 30 knop i slikt vær må være renspikket galskap og 12-15 knop ville for meg også vært altfor fort.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Der er en anden mulighed end trolling: At trådstarter sejlede sammen med en ven og at vennen mere eller mindre pressede ham til at følge med i samme fart, men at trådstarter var nervøs ved at gøre det og nu søger at skaffe sig argumenter som han vil kunne bruge for at sige nej en anden gang i forholdet

 

Akkurat dette tenkte jeg også. Trådstarter har skjønt forlengst at dette var galskap, ingen vits i å utbrodere noe mer. Ønsker trådstarter lykke til videre, og håper han får mange gode opplevelser på sjøen. Det kan ikke være sånn at debattanter ikke tør spørre om ting her inne i frykt for å bli hudflettet.

Link to post
Share on other sites

Hvilken hastighet holder hurtigbåtene som traffikerer vår langstrakte kyst når det er tåke?

Eller skyssbåter?

 

eller det meste av nyttetrafikken?

 

Svaret på trådstarters spørsmål er nok ikke så svart hvitt som de mest skinnhellige her inne gir inntrykk av.

Link to post
Share on other sites

Hvilken hastighet holder hurtigbåtene som traffikerer vår langstrakte kyst når det er tåke?

Eller skyssbåter?

eller det meste av nyttetrafikken?

Er ikke sammenlignbar da nevnte båter har en helt annen instrumentering enn en fritidsbåt. Pluss mannskap til å betjene dette utenom rormann.

Enig i at trådstarter har fått nokk pepper...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sammenlignbar da nevnte båter har en helt annen instrumentering enn en fritidsbåt. Pluss mannskap til å betjene dette utenom rormann.

Enig i at trådstarter har fått nokk pepper...

 

Det finnes biler med eletronisk utrustning som gjør de svært trygge i store hastigheter sammenlignet med en gammel Lada for eksempel.

Nå er det vel underlagt det samme regelverket hva angår fart i trafikken.

 

Har en mistanke om at det er det samme med båter som traffikerer norske farvann.

 

Eller er det noe i sjøveisreglene og aktuelle forskrifter jeg har oversett??

Link to post
Share on other sites

Eller er det noe i sjøveisreglene og aktuelle forskrifter jeg har oversett??

 

Jeg ser at mange stadig trekker inn paralleller fra bil og biltrafikk, noe jeg mener er lite relevant i de fleste sammenhenger, men som forklarer hvorfor så mange praktiserer "forbikjøringer" på veldig nær avstand til sjøs :diving:

 

Her er en regel du bør kikke på:

Regel 6 i sin helhet og kanskje regel 6, b (i) hvor forskjellen mellom en fritidsbåt og Superspeed (som er nevnt i denne tråden) er ganske stor...

Regel 6, b

(i)Radarutstyrets karakteristikk, effektivitet og begrensning.

Redigert av Dahling (see edit history)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

1 ja

2 hva som skjer med deg? ? Who cares? Men spørsmålet antyder kanskje at du bør bures inne før det skjer noe galt? Eller sagt på en mer spiselig måte, hvis du syns spørsmålet er relevant kjører du for fort. Og er en dust, men det er ditt eget problem ;)

3 nuff said already . . .

Link to post
Share on other sites

Ps Som man spør får man svar, sier nå jeg. Dette ble hudfletting, men ingen skade skjedd. Greit med et unisont og entydig svar her synes jeg.

 

Bra at spørsmålet ble stillt, tøfft gjort!

 

Husk også at antall kilo pepper skal fordeles på to kapteiner, og kanskje hovedtyngden på den som førte an her? Ts har tatt initiativet og kan da stå for fordelinga.

Link to post
Share on other sites

Har ikke giddet å lese alle innleggene, men: Jammen er jeg glad for at trådstarteren holder til så langt sør!

Trodde først at innlegget var en spøk! Håper fortsatt DET!

 

Og kommentarer om å gjøre slikt KUN hvis det snakk om å berge liv, vitner også om uforstand.

Synes nå jeg.

(Hva blålys har å gjøre i denne sammenhengen, har jeg vansker med å forstå.)

 

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...