Jump to content

Mener dere 30 knop i tett tåke er uforsvarlig?

2xDiesel

Recommended Posts

Uintressant diskusjon dette her, alle med vettet i behold beveger seg i deplasementfart i under slike forhold. noen mener at 15 knop er OK, det er skremmende.15 knop er ALT FOR FORT !!

Alle fritidsbaater som er ute i slik sikt, burde miste retten til bruke baaten om de tror de kan ha mer enn 7 knop under slike forhold. har hatt en stygg opplevelse med motgaaende trafikk i slik taake :pray:

Tror ikke du vil få svar fra de "høykompetente". Det er vel alment kjennt at de er under press fra oss brukere og sin arbeidsgiver om å holde rutetider.

At dette til tider ikke er forenlig med hva som står i sjøveisreglene vet vel de fleste av oss, men hva gjør man ikke for å beholde jobben?

Vett og forstand er vel nødvendigvis ikke direkte knyttet til høy kompetanse.

Broder'n har D1 og seiler som skipper utenriks.

Det er ikke dette som gjør at han får låne båten min, den erfaring han opparbeidde seg før han satte seg på skolebenken veier mye tyngre.

Hmmm.......interessant "Injk".

Det betyr jo i praksis at dette fora ikke er egnet til annet enn at jeg legitimt kan kalles : Dust, Idiot, Kløne + + fordi jeg i det hele tatt tør å spørre om noe jeg lurer på, og siden jeg lurte på akkurat dette, er jeg sannsynligvis den største dusten i 2 sko og burde fått fartøyet beslagelagt av det offentlige.

Rett skal være rett, der har vært noen få bra inspill her som er kommunisert på en seriøs måte, og som jeg har sett verdien av og tatt til meg!

Jeg tror du skal prøve å forstå mange sin reaksjon, da din problemstilling på mange måter går på tvers av mye av det som oppfattes som godt sjømannskap. At det ofte taes sjanser med hensyn til fart i mørke og dårlig sikt er det vel liten tvil om, og de fleste av oss som har drevet med båtlivet en tid er sikkert ikke uskyldige. Men vi liker bare ikke å snakke om det ut fra det faktum at vi har ikke bare satt oss selv i fare som f.eks en basehopper, men mulig også andre.

Ser poengene dine "pettersand" og som en hadde i innlegget sitt, så er risikoen uakseptabelt høy når formålet kun er fritidsbruk.

Til tross for dette så synes jeg det er synd at ikke de "høykompetente" kommer på banen. Personlig hadde jeg hatt stor interesse

av å vite hvilken utdanning/kompetanse og hvilken redskap/utrustning som må til for at denne turen hadde vært forsvarlig å gjennomføre.

Jo det hadde vært greit å få svar på dette, men tviler på at vi får det.

Hva forumet er egnet til ser / erfarer du selv. Å bruke nedverdigende uttrykk om andre om de gjør noe som ikke er bra er ikke riktig måte å få endret holdning.

De får kaste den første steinen de som ikke har gjort noe feil. Jeg har det meste av mitt yrkesliv fra sjøen og lar steinen ligge.

Alle innser farene ved det, og da er det politisk korrekt å ta avstand fra det.

Altså skyver radarbåter ansvaret for sikkerhet over på småbåtene, som må være ekstra på vakt i tåkehavet og mørket. Det kan kanskje være en investering i egen sikkerhet å ikkje være på sjøen i liten farkost uten radarreflektor? Eg kjenner ikkje så godt til bruk av slik. Men eg har unger som har småbåter, og er utpå. Eg må kanskje finne tiltak, sidan ingen kan bekrefte at alle inkl rutebåter osv kjører kjeeemperolig uten sikt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Personlig hadde jeg hatt stor interesse

av å vite hvilken utdanning/kompetanse og hvilken redskap/utrustning som må til for at denne turen hadde vært forsvarlig å gjennomføre.

Kanskje grunnen til at ingen svarer er fordi det ikke er noe (positivt) svar å få på ditt spørsmål?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Bra poeng "Mouche" ! Det betyr igjenn at jeg etter min tabbe nr.1 ved å kjøre uannsvarlig, gjør tabbe nr.2 på direkten ved å poste tabbe nr. 1 her :smiley:

Selv om det er trist at de "høykompetente" ikke kommer på banen synes jeg likevell denne tråden for meg har vært lærerik.....fra ca: posting nr. 50 og utover!

I mine øyne har du gjort en tabbe (kjøre som du gjorde), ikke to, og tror du er mann for å ta all den dritten du har fått. Synes faktisk at det er positivt at du kom med din "historie" og at dette ble diskutert her på forumet. Jeg har også lært av denne tråden, dog ikke at det var dumskap det du gjorde for det mente jeg fra før av.

Fortsatt god "sommer"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

noen mener at 15 knop er OK, det er skremmende.15 knop er ALT FOR FORT !!

Alle fritidsbaater som er ute i slik sikt, burde miste retten til bruke baaten om de tror de kan ha mer enn 7 knop under slike forhold.

Godt å vite at du har vedtatt at alt over 7 knop er galskap i redusert sikt. Regner med at kjøring i mørket utenom sommernetter sidestilles også?

Det betyr jo i praksis at dette fora ikke er egnet til annet enn at jeg legitimt kan kalles : Dust, Idiot, Kløne + + fordi jeg i det hele tatt tør å spørre om noe jeg lurer på, og siden jeg lurte på akkurat dette, er jeg sannsynligvis den største dusten i 2 sko og burde fått fartøyet beslagelagt

Ja. Iike måte på på hvilke karakteristikker som legitimt kan brukes. Det skal heller ikke undervurderes, visse menneskers glede i å irettesette andre.

Kommer an på hvem du spør ;)

Noen synes det er greit om har en maritim yrkestittel, og radaren er kjøpt til en yrkesbåt.

Andre mener det er komplett galskap uansett, men vil ikke helt svare på hvorfor lignende kjøring gjøres hver eneste dag landet rundt av såkalte yrkesskippere? Er alle uansvarlige idioter?

Regner med at alle de som kaller deg idiot alltid ville greid å stoppe for alt uansett situasjon både på landeveien og på sjøen.

F.eks på vei til hytta i 80 sonen utenfor tettbebygd strøk, hvor en 6 år kommer løpende ut fra en busk 2 meter fra veikanten og 10 meter foran bilen din..... Legg til at det er snø/ isdekke også.

Men da ville vel alle holdt trygge 10-20 km/t ?

Mvh. SAP

Godt å vite at du har vedtatt at alt over 7 knop er galskap i redusert sikt. Regner med at kjøring i mørket utenom sommernetter sidestilles også?

Det er jo som alt annet situasjonsbestemt, du vet aldri hva folk bedriver natta med, bading, nattpadling u. lys etc., i noen farvann er det mer sannsynlig at du kan treffe på slike enn i andre farvann. Vurder tid og sted, og ha i bakhodet at så lenge vi driver med fritidsferdsel er det veldig lite nødvendig å ta risiko. Spesielt ikke på vegne av andre ...

Den kabeltrommelen hadde ikke radaren min sett.

Hei 2x Diesel - da vil jeg tro at du tenker at det ikke var lurt med 30 knop i sikten du nevner i første tråd :thumbsup: Hadde du truffet den kabeltrommelen (eller noe "annet" som radaren din ikke snappet opp), så hadde det ødelagt dagen din...

Gitt overfornvnte om at du ikke hadde sett kabeltrommelen (som godt kunne ha vært noe annet - person flytende i redningsvest?), så tenkte jeg da at den utrustningen er jo ikke på plass i den båten du har nå. OM denne typen utrustning finnes som skal gjøre en slik tur i en slik hastighet i sikten du nevner forsvarlig vet jeg ikke. Men det fordrer da at de elektroniske duppedittene skal gi deg et tidlig nok forvarsel til at du kan dra av eller svinge unna - for i 30 kn går det fort... At dårlig sjømannskap utvises (som nevnt over i rutetrafikk etc) er ikke det samme som at utstyret er på plass som gjør at den praksisen er trygg eller helt "ok" er min tanke..

Noen har nevnt over dette med å sette andre i fare, og det syntes jeg er et viktig poeng. Antar at du hadde sett kabeltrommelen før eller siden, men ikke på radaren. Du hadde nok helst sett den i tåken - men ikke før den (eller noe / noen) var på vei i god fart under baugen din :sad:

Må samtidig gi deg litt kudos for å ha stått støtt i stormen (din dustemikkel :thumbsup: ) :-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Du fokuserer mye på hva som må til for at dette skal bli forsvarlig. For meg ser det ut til at det ikke finnes et "forsvarlig" altertnativ(ut fra gitte svar).

Er dette blitt sånn : "når andre gjør noe galt, så er det greit at jeg også gjør det"?

Selv kjører jeg under 15knop bare det blir mørkt, i min forholdsvis lille båt sammenliknet med din. Håper uansett jeg aldri havner ubevist i tåka og får hilse på noen i 30 knop.

Lykke til videre, regner med dette er noe du nå har lært av.

Trenger du en regel så skal jeg gi deg en:

Slå av alt av elektroniske hjelpemiddel, sett den farta du mener er trygg ut fra det du nå har å hjelpe deg med. Etterpå kan du skru på hjelpemiddlene, for i en båt som du har, er det bare hjelpemiddel (og ikke et påskudd til å kjøre fortere.)

Trenger du en regel så skal jeg gi deg en:

Slå av alt av elektroniske hjelpemiddel, sett den farta du mener er trygg ut fra det du nå har å hjelpe deg med. Etterpå kan du skru på hjelpemiddlene, for i en båt som du har, er det bare hjelpemiddel (og ikke et påskudd til å kjøre fortere.)

Disse 2 setningene må være noe av det beste og smarteste som er skrevet på BP. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Dette gjelder ikke bare for denne tråden, men for all ferdsel på sjøen.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Jeg er ikke enig i det Lite og Kalle 74 skriver.

Har jeg en moderne bil med firehjulstrekk er min mening at denne har et annet bruksområde en en eldre bil med tohjulstrekk.

Har jeg en båt med stoppeklokke, kart og kompass har denne et annet bruksområde en en båt med radar og kartplotter.

Hvis vi her ikke diskuterer hastighet, hadde jeg personlig ikke kjørt i det aktuelle farvann i det aktuelle været kun med stoppeklokke,

kart og kompass fordi jeg rett og slett hadde vært redd for å rote meg bort, med land på ene siden og åpent hav på andre siden.

Slutt Hylekoret! Emnet er ferdig debattert! Enig, Galskap! Bli ferdig!

Hvis du ikke vil diskutere det cosmo, er det bare la være og klikke på denne tråden. De som vil diskutere står selvfølgelig fritt til og gjøre det.

På BP både er og bør takhøyden være stor for og diskutere det meste.

Hvis vi kun skal diskutere det alle er enige om og diskutere, ja da hadde det ikke blitt mange trådene her på BP.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...