Jump to content

Kobling av startmotor (enkel skisse) c",)med bilde


M/S Bastard

Recommended Posts

Nå driver jeg og knoter med motor, noe jeg ikke har spesielt mye greie på!

Værre er det med det elektriske :blush:

 

Vel, jeg har nå prøvd og koble til startmotoren! Det klikker i releer og klakker i starteren!

Men det er det hele da :confused:

 

Klakke lyden i starteren høres jo kjent ut, men den sviver ikke!

Hvilken starter jeg har vet jeg ikke, men den er litt ulik andre startere for denne er sylindrisk hele veien uten den klumpen (solenoid??) på siden av starteren!

 

Kan det være 24v?? Har ikke peil på dette! kan ikke se om det står noe på den heller!

For og skru av starteren må jeg ut med motor :cryin: og det kunne jeg tenkt meg og slippe egentlig!

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Går den i innslag? Hvis den gjør, men ikke noe mer skjer er vel den mest naturlige forklaring at du ikke har strøm nok til å dra rundt dævelskapen.

 

På eldre biler hjalp det også å gi starteren et lite kakk med en hammer hvis den kranglet.

 

Men selvfølgelig. Har du kobla feil hjelper nok ikke dette.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Går den i innslag? Hvis den gjør, men ikke noe mer skjer er vel den mest naturlige forklaring at du ikke har strøm nok til å dra rundt dævelskapen.

 

På eldre biler hjalp det også å gi starteren et lite kakk med en hammer hvis den kranglet.

 

Men selvfølgelig. Har du kobla feil hjelper nok ikke dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Går i innslag, høres sånn ut ihvertfall!

Batteri er speller nytt!

Motor har ikke vært startet på 2-3 år men den er konservert så alt sviver lett rundt!

Link to post
Share on other sites

Går i innslag, høres sånn ut ihvertfall!

Batteri er speller nytt!

Motor har ikke vært startet på 2-3 år men den er konservert så alt sviver lett rundt!

<{POST_SNAPBACK}>

Høres ut som du har en starter med bendikskobling siden den ikke har noe inslags solonoid. Det virker jo som att den er koblet riktig siden den slår inn. Bendiksen slår vel kun inn ved riktig dreieretning. Enten får du fram for dårlig med strøm eller så sitter motoren. Sjekk alle tilkoblinger nøye. Får lett spennings fall på slike annlegg. :smiley:
Link to post
Share on other sites

:nono: Hei !

Du har også en annen vesentlig ting du bør være helt sikker på , det er at hviss har du en gammel engelsk type motor var det veldig vanlig med + til gods dette MÅ du vere helt sikker på ! Følgefeiler er at du brenner releer ødelegger dynamo O.S.V. :nono:

 

Mvh

 

Trebåt entusiast

 

En annen ting har du sjekket børstene ???

Redigert av teisten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:nono: Hei !

Du har også en annen vesentlig ting du bør være helt sikker på , det er at hviss har du en gammel engelsk type motor var det veldig vanlig med + til gods dette MÅ du vere helt sikker på ! Følgefeiler er at du brenner releer ødelegger dynamo O.S.V.  :nono:

 

Mvh

 

Trebåt entusiast

 

En annen ting har du sjekket børstene ???

<{POST_SNAPBACK}>

Ok! Men det er koblet med - til jord fra før, dette har ikke jeg endret noe på!

For og sjekke børstene må jeg skru av starteren, og da må jeg ut med motor for og få dette til :cryin:

Link to post
Share on other sites

Skal gå ut og knipse et bilde med en gang :yesnod:  hvis jeg kommer til da!

Bak på starteren er det en minus kabel . . . .  Og her er resten hvor de 2 små kablene går til releer!

<{POST_SNAPBACK}>

Bra med litt bilder ja, da kom forslagene raskt. Nå kjenner jeg ikke startere med bendix noe særlig, men litt generell hjelp kan jeg jo forsøke med. Som andre sier, her må det pusses kontakter. Men det var da utrolig dårlig dimmensjonering på kablene? Plusskabelen for selve startstrømmen kan da ikke være så tynn som noen av kablene på bildet viser? Men det har jo virket en gang i fortiden, så da så. Om det kan være et 24volt system er som du sier ikke godt å si når du ser på en umerket starter. Men har du noe annet originalt utstyr som er merket? En lanterne med lyspære i?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bra med litt bilder ja, da kom forslagene raskt. Nå kjenner jeg ikke startere med bendix noe særlig, men litt generell hjelp kan jeg jo forsøke med. Som andre sier, her må det pusses kontakter. Men det var da utrolig dårlig dimmensjonering på kablene? Plusskabelen for selve startstrømmen kan da ikke være så tynn som noen av kablene på bildet viser? Men det har jo virket en gang i fortiden, så da så. Om det kan være et 24volt system er som du sier ikke godt å si når du ser på en umerket starter. Men har du noe annet originalt utstyr som er merket? En lanterne med lyspære i?

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skal ut og bytte ledninger og greier nå!

Sjekker øvrig utstyr om det er 12 eller 24v samtidig så gir jeg en tilbakemelding etterpå!

Jeg syns også kablene virker dårlig dimensjonert, går opp til det største jeg har liggnede for og prøve!

Får jeg til dette blir det snart mere spm. for da skal ting og tang kobles til releer og greier..... :crazy:

Link to post
Share on other sites

Fortsatt ikke noen fremgang, fikk ikke byttet ledninger pga. rust :headbang:

F...ns dritt, da må jeg ut med motor også men da bytter jeg kanskje starter for og få den i øverste ledige hull!

Det er noe dritt og måtte ut med motor for og sjekke børster siden!

 

Noen som har en billig starter :wink:

Link to post
Share on other sites

Bra med litt bilder ja, da kom forslagene raskt. Nå kjenner jeg ikke startere med bendix noe særlig, men litt generell hjelp kan jeg jo forsøke med. Som andre sier, her må det pusses kontakter. Men det var da utrolig dårlig dimmensjonering på kablene? Plusskabelen for selve startstrømmen kan da ikke være så tynn som noen av kablene på bildet viser? Men det har jo virket en gang i fortiden, så da så. Om det kan være et 24volt system er som du sier ikke godt å si når du ser på en umerket starter. Men har du noe annet originalt utstyr som er merket? En lanterne med lyspære i?

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan jo rime med 24v. om det er mindre kabeltversnitt.
Link to post
Share on other sites

Bilde

Er det DER den sitter, bastard? Hvis du démonterer varmeveksleren, kommer du til da?

 

Skønner ikke dette helt, jeg....har den innslag til gearkassen? Starteren peker jo akterover.....? :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

En oppdatering trengs nå:

 

Jeg har funnet ut av at det er en Lucas m45G startmotor, og den er 12v!

Den sitter med 2 bolter, men den ene er i underkant!

Skal se på dette i morgen, om jeg kan få den ut!

 

Et annet spm. kan man bytte ut terminalene (kontaktboltene)??

Disse er rustet og bruker jeg makt på disse er jeg redd de knekker!

Link to post
Share on other sites

Bilde

Er det DER den sitter, bastard? Hvis du démonterer varmeveksleren, kommer du til da?

 

Skønner ikke dette helt, jeg....har den innslag til gearkassen? Starteren peker jo akterover.....?  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Det stemmer Walter!

Tannkransen sitter her! hvis man kaller det tannkrans da :confused: mekaniker er jeg ikke :blush:

gearkassen sitter etter dette!

Link to post
Share on other sites

Tror nok at jeg ville tatt den ut, demontert, rengjort og smurt den opp samt eventuelt skiftet børster hvis de ser dårlige ut. Kanskje det kunne vært en ide og fått et bilelektrisk firma til å teste den i benk, slik at du er helt sikker på at den fungerer som den skal?

 

Det kan nok bli en del kinning for å få liv i motoren når den har stått så lenge, og da ville det jo vært dumt å brenne opp starteren på grunn av rust og dårlige kontakter... I alle fall åpne opp og se at børstene er fine og beveger seg fritt, ankeret beveger seg lett rundt og alle elektriske kontakter er skikkelige.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei

Ut fra bildene dine så ser det ut at du kan sjekke børstene bak det tynne blekkdekslet i forkant ,dvs det blekkbandet som ligger rundt starteren i motsatt ende av innfestinga . men innlegget til INDEX er jo vesentlig, det med å ta starteren ut for verksted kontroll .

Problemene oppstår som regel aldrig på speilblank fjord ,og når problemene er der da må man ha en starter til å stole på..

 

Mvh Trebåt entusiast

Link to post
Share on other sites

He!...

Nå ser jeg bildene også. :smiley:

Det må da være mulig å få løsnet den starteren der uten å demontere så mye rundt? Kanskje den runde boksen rett foran starteren må vekk. (Er det oljefilteret?) Får du opp dørkplaten ved siden av, så går det vel an å komme til undenfra også? Eller?? Bruk bra med rustløser på skruene og en god sekskantpipe på boltene, så bør de løsne etterhvert tror jeg.

Og overhaling av starter er beskrevet i detalj før her på forumet, men husker ikke av hvem.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å ødlegge alle håp for deg,men min starter har sett sånn ut rust å dritt på hele greia og bare klikket når jeg slo på strøm,det viste seg når jeg tok den ut at den var full av rust og fuktighet

innvendig.Måtte rengjøres grundig og ny dypplakkring av kjærnen,etter det slo den inn som den skulle igjen.Koblingene prøvde jeg først,men det hjalp ikke noe på min.Håper du slipper dette siden du må ut med motoren.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at du har en CAV CA45 starter. Denne er uten utvendig innslag. For den som ikke er kjent med denne høyst spesielle konstruksjonen vil jeg sterkt anbefale at denne overlates til fagfolk for kontroll og reparasjon.

 

Den undre festebolten kan være vanskelig å komme til. Her er ofte en såkalt startmotornøkkel løsningen. Denne er bøyd i bananform. Vær obs. på at Perkins krever verktøy i tommedimensjon.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...