Jump to content

Kobling av startmotor (enkel skisse) c",)med bilde


M/S Bastard

Recommended Posts

Har ikke vært inne på denne tråden tidligere, ikke for at det hjelper noe særlig. Ut fra bildene fremstår ikke starteren som særlig sympatisk, det trekker heller ikke i positiv retning at det er Lucas. Som jeg skrev til en annen cyber-kompis: "Starteren er innmari viktig. Hvis du ikke er helt sikker på at den er ny, bytt den ut". Han hadde også starter som kranglet. Jeg er redd, med den gamle rustklumpen du har der, så kan du plukke den små som gryn, pusse og stelle, til neste år er den gåen igjen. Jeg var ikke sikker på starteren da jeg kjøpte motoren til Hulda. Satte inn ny starter og renovert dynamo, har ikke angret et sekund.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert at den er så ille inni som utenpå da, så det trenger ikke være så ille. Men du må uansett bløte opp skruene til det elektriske med 5-56 eller lignende i et par dager, slik at de ikke knekker når du skal løsne dem. Et tips til å få løsnet starteren er å bruke pipenøkkel med mange forlengere, slik at du kommer fremover til et sted der det er plass til skralla. Gjerne så mange at du kommer foran motoren med skralla... Og husk tommedimensjon da!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Her var det mye gode råd, skal prøve og få ut starteren etterpå!

Tommer fant jeg fort ut at det var ja, har heldigvis tomme nøkler og piper!

 

Jeg har regnet med det værste, nemlig at jeg må ha ny starter!

Men det er penger jeg ikke hadde regnet med, for jeg må ha dynamo også!

 

Vi får se litt senere i kveld på hvordan det ser ut!

Link to post
Share on other sites

Det finnes fortsatt firmaer som overhaler slikt, se dette innlegget fra Walter.

 

For de som bor i Kristiansands-området kan jeg anbefale BILELEKTRIK AS, Rigetjønnv.12A.

Tlf: 38 01 07 06

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er jeg klar over, spørs bare hva som er galt med min!

Og hva overhaling vil koste kontra en ny!

 

Svar kommer nok med bilder senere i kveld! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har overhalt den type starter 2 ganger pga rust og vannlekasje,slapp unna med en utgift 50.- og litt kveldsarbeid.

Fungerte perfekt etterpå.Tror du skal klare deg med det hvis ikke noen vitale deler er kaputt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg prøvde en gang nesten samme varianten. Det var på en Tresfjord dory med BMC Commodore maskin på 63 hk. Starteren dro så mye strøm at det nesten tok fyr i pluss-ledningen fra batteriet ... fikk den levert inn til den lokale guruen (Mathopen Start & Dynamo), som renset den og fikk den god som ny. Til en pris, naturligvis. Så da han spurte om han skulle skifte innslaget i samme slengen, sa jeg nei ... det får holde. :nono:

 

Første tur deretter, en fisketur, lå vi og drev med motoren slått av. Startet den igjen, da? Neidda neidda neidda. :nonod: Da var innslaget ferdig ... Redningen var R/S Hjelm Waage som tok oss på slep tilbake. Det går fortsatt gjetord om den gangen vi for på fisketur, og fikk en hel redningsskøyte på kroken ... :lol::lol:

 

Moralen: Gjør det skikkelig, gjør det en gang, og bytt komponent hvis det er tvil. Du får rikelig igjen for pengeutlegget i form av sjelefred. :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

CA45 starteren er ganske spesiell i sin konstruksjon ved at innslaget er innebygget i drivenden og omslutter drevet. Skal du demontere må du først vippe ut "frostpluggene" med en syl som bankes forsiktig gjennom. Under disse sitter vitale skruer som må løses. Ved montering vil jeg abs. anbefale at du har tilgjenglig et såkalt smådelesett.

 

Dersom du ikke er kjent med startertypen vil jeg råde deg til å søke fagfolk.

 

Du skal ikke se bort i fra at starteren kan erstattes av en Lucas M50 eller lignende med tradisjonelt utvendig innslag.

Link to post
Share on other sites

CA45 starteren er ganske spesiell i sin konstruksjon ved at innslaget er innebygget i drivenden og omslutter drevet. Skal du demontere må du først vippe ut "frostpluggene" med en syl som bankes forsiktig gjennom. Under disse sitter vitale skruer som må løses. Ved montering vil jeg abs. anbefale at du har tilgjenglig et såkalt smådelesett.

 

Dersom du ikke er kjent med startertypen vil jeg råde deg til å søke fagfolk.

 

Du skal ikke se bort i fra at starteren kan erstattes av en Lucas M50 eller lignende med tradisjonelt utvendig innslag.

<{POST_SNAPBACK}>

OBS! Jeg har ikke CA45 men M45G

 

Denne er spesiell ja, og lang :headbang: måtte av med oljefilteret for og få dratt ut starteren!

Alle vet vel hvordan det gikk.......jada masse oljesøl :cryin:

Litt lettere irritert akkurat nå, jeg er ikke noen gymniast akkurat!

Et hel....og skru også

 

Vel nå er den ute, og jeg har dreid på den og den går litt tregt!

Kikka så vidt på børster, det ser ut som om det er mest støv der da!

Skal ut og kikke litt til etterpå, nå er det kaffe og en røyk :smash:

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jeg klar over, spørs bare hva som er galt med min!

Og hva overhaling vil koste kontra en ny!

 

Svar kommer nok med bilder senere i kveld! :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Bastard30000!

 

Jeg har hørt at en starter er en ganske dyr sak, eller hva?

 

Vi har tenkt å få dynastarteren vår overhalt og jeg ringte samme sted som det Walter_S gjorde. De er veldig hyggelige og IKKE dyre. For å overhale vår dynastarter (skifte diverse lagre, vikle osv) skulle de ikke ha mer enn ca. EN tusenlapp. Det er vel ikke gæren't. Vil vel tro at det lønner seg sett i forhold til ny starter.

 

Du kan jo ta en telefon og høre. Tlf: 69 31 15 90

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Slik ser det ut, dårlig bilde da! (kamera tar snart kvelden tror jeg)

Men en som var innom mente at ankeret var nedslitt!

Børstene var fine de men det hjelper jo fælt lite!

Ser også at denne er åpnet fra før av, så det spørs om det er vært og fikse noe mere på´n!

 

Da blir det vel ny starter, kanskje like greit!

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei Bastard30000!

 

Jeg har hørt at en starter er en ganske dyr sak, eller hva?

 

Vi har tenkt å få dynastarteren vår overhalt og jeg ringte samme sted som det Walter_S gjorde. De er veldig hyggelige og IKKE dyre. For å overhale vår dynastarter (skifte diverse lagre, vikle osv) skulle de ikke ha mer enn ca. EN tusenlapp. Det er vel ikke gæren't. Vil vel tro at det lønner seg sett i forhold til ny starter.

 

Du kan jo ta en telefon og høre. Tlf: 69 31 15 90

 

M/B Gamla

<{POST_SNAPBACK}>

Dyr og dyr, rundt 3 lapper vel...det blir ny :smash:

Gidder ikke surre med gammelt ræl, blir et irritasjonmoment det der og det har jeg ikke tid til!

Håper bare dyret starter når jeg får byttet ut starteren

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg et dilemma!

 

Først ringte jeg Økonomi deler, der kostet identisk starter til min 4.108 kr 4150,00 :eek:

Men på Maritim koster den 3175,00 ikke så værst pris men jeg vet ikke hvordan den ser ut. Ringer de i morgen:

 

Fikk et prisoverslag på overhaling Ca. 2000,00 ++

 

Jeg får sikkert samme pris I Holmestrand som på Maritim!

Økonomideler kunne også kanskje finne en rimeligere modell som passer!

Skal sjekke det i morgen!

 

Hva ville dere gjort?

 

Overhale til 2000,00++

Eller ny til 3175,00?

 

Jeg går for ny tror jeg når forskjellen er så "liten"

 

Noen som vet om andre merker som går, Bosch feks.

Link to post
Share on other sites

Heisan, jeg hadde så absolutt valgt å kjøpe ny all den tid differansen er så liten. Et tips her kan være å kikke på andre innlegg i denne tråden hvor andre problemer gjerne har oppstått....

 

Har du ny, ja da vet du hva du har å forholde deg til...

 

Jeg skal til Oslo i nær framtid, og som du husker skal jeg innom deg som avtalt. Jeg kan i såfall ta med starteren slik at du slipper fraktomkostninger (startere er gjerne noe tunge).

 

Om du kan bruke andre startere har jeg ikke formening om, men ta kontakt med Universal Diesel, de hjelper deg sikkert.

Link to post
Share on other sites

Heisan, jeg hadde så absolutt valgt å kjøpe ny all den tid differansen er så liten. Et tips her kan være å kikke på andre innlegg i denne tråden hvor andre problemer gjerne har oppstått....

 

Har du ny, ja da vet du hva du har å forholde deg til...

 

Jeg skal til Oslo i nær framtid, og som du husker skal jeg innom deg som avtalt. Jeg kan i såfall ta med starteren slik at du slipper fraktomkostninger (startere er gjerne noe tunge).

 

Om du kan bruke andre startere har jeg ikke formening om, men ta kontakt med Universal Diesel, de hjelper deg sikkert.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja, det stemmer at du skal innom ja! (glemt det jeg vet du)

Starter ja, jeg får samme pris her jeg bor som på Maritim så da slipper du og tenke på det!

 

Økonomi deler kunne også kanskje skaffe en annen, de måtte bare ha nummeret på den gamle slik at de kunne finne en erstatter!

Regner da med at den vil havne på det samme som Maritim!

 

Dessuten er det greit og bruke en lokal pusher for jeg må levere den gamle som pant!

 

Men ellers takk for hjelpen Perlen :cheers:

Link to post
Share on other sites

Helt enig med ny starter, dessuten har du da noe som heter GARANTI. Underlig at starteren til den vesle pitlemotoren skal koste rundt 4000. Starteren til Hulda kostet i området 2500.

 

Lurer forresten på om ikke motoren din bruker samme dynamo som GM (USA) (Delco). Da kan du kjøpe rimelige renoverte som gir 78 amp. Dem har jeg ødelagt flere av (min skyld), har aldri hatt noe å klage på.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med ny starter, dessuten har du da noe som heter GARANTI. Underlig at starteren til den vesle pitlemotoren skal koste rundt 4000. Starteren til Hulda kostet i området 2500.

 

Lurer forresten på om ikke motoren din bruker samme dynamo som GM (USA) (Delco). Da kan du kjøpe rimelige renoverte som gir 78 amp. Dem har jeg ødelagt flere av (min skyld), har aldri hatt noe å klage på.

<{POST_SNAPBACK}>

Dyrt er det ja!

Men rundt tre er akseptabelt!

Dynamo må jeg også ha, husker ikke hva den het men jeg har en anelse av at det er en Lucas det også :sad: den er selvsagt gåen....

 

Hvor kjøper jeg rimelige renoverte da Hulda

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg et dilemma!

Hva ville dere gjort?

Overhale til 2000,00++

Eller ny til  3175,00?

Jeg går for ny tror jeg når forskjellen er så "liten"

Noen som vet om andre merker som går, Bosch feks.

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan .Bastard30000 kan du ikke ta en tlf til Tom bil&båt elektro i Horten da . Det er en kjempe flink kar og har ok priser også .Overhalte dynamoen min der i sist vinter , bytta lager ,børster osv fiks ferdig nylakkert og pen for en lapp ,ok det da. Så hvorfor ikke spørre han , du for en pris over tlf tvert tipper jeg . Detter er noe han kan da han har holdt på med dette i mange år .Du kjører vel forbi han også når du skal på jobben vel .Rett over Ørnhuset ,bak Viking finner du Tom Elektro . guddd løkk

PS: Greit med nytt osv , men en som er overhalt er jo som ny den da , vis du ikke bare for en bytte starter .Enda en PS: Glenn har også bra priser ,kjører forbi han også du :yesnod:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Heisan .Bastard30000 kan du ikke ta en tlf til Tom bil&båt elektro i Horten  da . Det er en kjempe flink kar og har ok priser også .Overhalte dynamoen min der i sist vinter , bytta lager ,børster osv  fiks ferdig nylakkert og pen for en lapp ,ok det da. Så hvorfor ikke spørre han , du for en pris over tlf tvert tipper jeg . Detter er noe han kan da han har holdt på med dette i mange år .Du kjører vel forbi han også når du skal på jobben vel .Rett over Ørnhuset  ,bak Viking finner du Tom Elektro . guddd løkk

PS: Greit med nytt osv , men en som er overhalt er jo som ny den da , vis du ikke bare for en bytte starter .Enda en PS: Glenn har også bra priser ,kjører forbi han også du  :yesnod:

 

Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, kjører forbi disse ja!

Det er en nere ved gamle biltilsynet også! Husker ikke navnet på dem akkurat nå!

Men de brukte en av de du nevner, han tippa ca 2 lapper kanskje mere!

Vurderer sterkt en ny en.

 

Nå har jeg også funnet ut vilken starter det er, litt merkelig at de har forskjellige benevnelser her og der.

Det er av merke CAV og betegnelsen er 45 d 12-51! Dette er preget på huset :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...