Jump to content

winrace mk1 med 75hk johnsen stinger prosjekt


Evald JÃ¥stad

Recommended Posts

eg har ikkje vert så mye på sjøen denne veka! Eg føle den er litt baktung! Eg burde fått meir fart på den! Har montert ballast foran på ca 15kg men tenkte eg trenge kanskje 5kg til! Er det noen så veit kor høgt akslingen skal stå i forhold til i bunn av båten? No står akslingen i senter med bunn av båten! Eg kan løfte litt med powertrimen!

Link to post
Share on other sites

..men husk på det kan fort gå gale, ikke for å skremme men her er en liten påminnelse om at det ikke alltid går på skinner.....

 

hehe, jeg husker fra iboats forumet - "I see a wet wallet in your future" da du holdt på som værst med muslingen :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kjøp i statene, er vel halv pris. http://www.bobsmachi...chine.com/ her er nosecone iallefall samme som flere selger i norge til halve prisen, sikkert fotgassen og...

 

http://www.bobsmachi...ntrols_foot.cfm

 

Jeg har tiltbryter med ledningsnett til ratt hvis du skal ha, få den for det jeg ga. Tror det var 250kr

 

Lik denne http://www.bobsmachi...ls_steering.cfm

 

kan du sende meg ein sånn bryter

Link to post
Share on other sites

Hei du, takk for filmer, hvilken propell bruker du? virker litt tung......?? de motorene der liker helst at en drar de til 6000rpm+ på max for å få mest mulig fart ut av de, det var ihvertfall min erfaring når jeg holdt på med en Musling 14, klarte vel 47 knop snitt av to veier til slutt.

 

Regner med filmkjøringen var for filminga sin del, jeg vil si det er for mye bølger der for å testkjøre for toppfart.

 

Hvis du er seriøs og ønsker å få til dette her har jeg en haug med propeller som passer den motoren du kunne testa en dag det var blikkstille, har Raker 22 24, cleaver 27...men tror den er mindre....en 24 og en 25 firebladet av et eller annet ukjent merke...

 

Ivar, det var noen spennende øyeblikk med Muslingen, det kan du trygt si, hadde noen særdeles ubehagelige 90 graders tverringer som endte med ganske mange blåmerker på kroppen men tippa heldigvis aldri.....eller føk utav.....

 

Igjen, lykke til og vær forsiktig.

Link to post
Share on other sites

 

 

kan du sende meg ein sånn bryter

 

Hei send meg en pm med navn og adr så sender jeg den

 

 

Du kan stabilisere den noe med lange trimflabs... Ikke av den vanlige typen, de bør stikke en 60 cm ut bak... Synes utav filmen at du gjerne kan heise motoren ytterligere utav søylen med tanke på kleaver overflatepropell.

Du burde hatt en motorheis for optimalt løft av motoren, høyde varierer og litt i forhold til bølger og som er et pluss for å få løftet båten helt ut av vannet.

 

Forrige båt jeg hadde gjorde 61,8gps i bølger mens på flatt vann gjorde den 59knop... Minst mulig skrog i vannet er høyest fart.

Jeg fikk blowouts på min så måtte bygge større finne på drevet for å beholde styringen.

Mange ting å tenke på i "høy" fart... Var iallefall ikke gøy å spinne sidelengs 90 grader mot fartsretningen bortover bølgetoppene i 55 knop uten styring før båten tok tak de første gangene;)

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

he he , med den ekstra vekta fra motorheisen + at motor kommer enda litt lenger bak, så må det da bli enda mer spennende om båten flyter :lol:

 

og ja, "prop walk" merkes nok godt i skrotten idet båten tar tak igjen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

he he , med den ekstra vekta fra motorheisen + at motor kommer enda litt lenger bak, så må det da bli enda mer spennende om båten flyter :lol:

 

 

 

Ja ulempe med ekstra vekt her i bytte av elheis mot manuell som er nå. motoren blir vel ikke mye lengere bak heller da den erstatter den manuelle han har laget hvis jeg ikke har bommet helt...

 

Tror den blir vanskelig å få til å gå optimalt under alle forhold uten heis,

Link to post
Share on other sites

hvis du mister kompresjon brått & brutalt på en 2T så tipper jeg det er mer enn bare stempelringene. F.eks sprekk i stempelet eller aluminium fra stemplet smurt utover sylinderveggen

 

flytt over tenninga til 75-hesteren i mellomtida :wink:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...