Jump to content

Tar en Viknes 880 skade av å taue en Scan Dynamic 9200?


Enviro

Recommended Posts

 

Bare for å gi litt mere utfyllende opplysninger så røyk reima til dynamoen 100 meter utenfor en hytte med brygge, la inntil den og fikk mange gode tips fra dem.

 

 

Det kan jo være at din vannpumpe går på samme reima, hvis ikke så er det ganske udramatisk å kjøre ei beite uten lading, det er heller ikke så veldig uvanlig å ha med reservereim, dette er en helt nødvendig reservedel om det er reimdrift på vannpumpa.

 

Når du sier at et firma som byttet reim reddet ferien din så får jeg inntrykk av at du dramatiserer denne historien mer enn nødvendig.

 

Jeg har tauet venner og ukjente både kort å sinnsykt langt å ser ingen grunn til å forsvare dine venner men er du en stut å en hissigpropp hadde jeg ikke giddet å ta deg i jolla for å hente reim engang.

 

lykke til med resten av sommer´n å husk å skaff deg ei reim å noen nye venner.

Link to post
Share on other sites

Som Båtmagasinet her konkluderer med, og som jeg også hevder. Ingen fritidsbåter er konstruert eller dimmensjonert for slep gjennom pullertene.

Dette er jo selvsagt bare mer sprøyt fra Båtmagasinet.

Jeg kan slepe for full kraft fra pullertene. For at noe skal gi seg der må jeg rive hele rekkelista av båten.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo selvsagt bare mer sprøyt fra Båtmagasinet.

Jeg kan slepe for full kraft fra pullertene. For at noe skal gi seg der må jeg rive hele rekkelista av båten.

Dette er vel noe de fleste med noe båterfaring er enig i, men at de uten erfaring tror på slikt er noe annet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har sett kryssholt på nyere Viksund revet av i nedre sveis der den er innsveist i brakettplata etter høy belastning ved fortøyning.

 

Dette i seg er jo mer en god grunn til å ikke kjøpe Viksund, dette må da være den dårligste båten som bygges i Norge..Takler den ikke ett tonn eller to i horisontalplanet så har den intet på sjøen å gjøre...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Slepte en 27 fots trebåt forrige uke i 2 timer fra tvedestrand til arendal.( indre lei Med god vind ). Falt meg ikke inn å bekymre meg for at fester skulle ryke , og eneste bekymring var å møte båter på de trangeste plassene. Det var også spm om jeg kunne slepe langt opp i nidelva ,men da feiget jeg ut pga manøvreringsdyktigheten min med aksel , ror og alene i båten..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg slepte en nyere båt på noen og tyve fot med utenbordsmotor på en av mine første turer med min nye (for meg) Delta 25SC for et par uker siden, slepte ca 1 nm inn til nærmeste gjestehavn. Eier av den andre båten veivet til meg og signaliserte at han trengte hjelp da jeg passerte (båten hadde plutselig blitt strømløs), og det hadde ikke falt meg inn å si nei selv om jeg aldri har gjort dette før. Jeg var alene i båten og det var ikke all verdens manøverplass ved brygga dit vi kom, men det gikk helt fint å manøvrere ham inntil. Været var fint og det var ingen bølger å snakke om, så slepetauet ble bare festet i ett fortøyningspunkt i hver båt, og farten var ikke høyere enn 5-6 knop. Blir man bedt om å hjelpe så gjør man det, så lenge oppgaven kan gjenomføres forsvarlig.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo selvsagt bare mer sprøyt fra Båtmagasinet.

Jeg kan slepe for full kraft fra pullertene. For at noe skal gi seg der må jeg rive hele rekkelista av båten.

 

Hva du kan gjøre med din båt er da vel helt uinteressant. Det kan være en gammel sjark som er bygd for å drive tråling.

Dette er vel noe de fleste med noe båterfaring er enig i, men at de uten erfaring tror på slikt er noe annet..

 

Fint om noen kan få en uttalelse fra noen av de kjente båtfabrikkene angående dette. Tror enkelte blir lang i maska. Hva som kan fungere i praksis under greie forhold og med kyndig handtering er noe helt annet. I 99% av tilfellene går det bra.

 

Greit å sjekke hva egen forsikring sier om saken også. Det er en grunn til at man har NSSR stasjonert langs hele kysten.

Link to post
Share on other sites

Ingen fabrikant vil anbefale det på papiret da det er mulig med x antall hundre hester og rive alt av kryssholt av enhver båt om på død og liv prøver eller er tjukk i hodet.

Ved å gi velsignelse på papiret, ville de da stillt seg til hogst for herr jappesen i sin nye båt med 2x 500hk som glemte akterfortøyningene i det han ga flatt jern ut fra brygga og klager på at kryssholtene ikke holdt.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Greit nok at ikke lystbåter er konstruert som slepebåter, men å slepe noen i nød i rolig fart tror jeg de aller fleste båter tåler! Man lager jo en Y sånn at man avlaster to kryssholt. Langt strekk for å ta rykk. Man skal være forsiktig og våken i tilfelle brudd av tauet! Hadde mine venner ikke hjulpet meg med slep om jeg fikk motorhavari, tror jeg ikke jeg hadde kalt dem venner lengre! Da jeg var i marinen på MTB slepte vi hverandre for øvelse, og kunne nødstarte motorer om vi tok avkompresjon og hadde ca 15 knop. KNM Valkyrien bugserte en MTB i 14-15 knop, og rev opp dobblingsplatene i dekket som pullertene var sveisa inn i!! MTB var ca 160 tonn. Da snakker vi krefter. Generetlt er det vel best å ta et slep i ca 5-10 knop lit avhengi av båttyper!. Har du sprekker i gelcoat har du nok en for dårlig gjenomføring med for svak dobblingsplate.rett og slett for svak og dårlig konstruksjon

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde for en del år siden en Marex 23DC som veide ca 1.8 tonn. En tirsdag i fellesferien i år 2000 blåste det 17-18 m/s i Naverfjorden syd for Rakke.

Dette resulterte i at Båten tok med seg moring og bøye inn på stranden og at vi måtte forsøke å finne alternativ havn. I Naverfjorden fantes det ikke plasser å oppdrive og resultatet ble, etter selv å ha forsøkt oss utover langs sydsiden av Rakke, å ringe Redningsselskapet for å få slept båten til Stavern.

Askerbæringen, som da lå i Stavern kom rundt Rakke og satte sleper inne i Naverfjorden. Sleperen var 100 meter lang og av typen som synker ned i vannet. Vi ble så tauet i ca. 6-7 knop rundt Rakke og inn til Stavern. Det er vanskelig å anslå bølgehøyden, men det var mange meter og sjøen var særdeles krapp syd for Rakke. Når jeg så hvordan Marexen "danset" i bølgene(selv var vi om bord i Askerbæringen), er det ingen tvil om at påkjenningen på kryssholt var meget stor. På denne båttypen er det også bare 1 kryssholt, men 2 "øyne" som tauene kan ligge i. Dette ene kryssholtet på en glassfiber daycruiser fra 1978 hadde ikke noe problem med dette slepet, så jeg er ikke i tvil om at kryssholt og innfesting på de fleste båter tåler mye mer enn man frykter.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vi snakker her i bunn og grunn om å gi en venn i motornød et kort slep inn til land. De som rasjonaliserer å la være å hjelpe venner i en slik situasjon, illustrerer langt på vei at de selv er i samme kategori "folk i båt", som trådstarters såkalte venner tydeligvis er i. Selvsagt er ikke en fritidsbåt konstruert til å fungere som slepebåt i reell forstand, men erfarne båtfolk vet likevel at slep under slike forhold normalt er fullt forsvarlig. Hvis ikke hadde det i praksis vært uforsvarlig å fortøye båten. Og dersom det mot formodning skulle dukke opp skader i en slik situasjon, ville det selvsagt være naturlig å forvente at den som har fått hjelp dekker disse skadene.

Link to post
Share on other sites

Står i spesifikasjonen på båten vår at fremre og aktre kryssholt skal tåle 90KN.

Ja, men hvis det er SWL, hva er da faktoren? To ganger? Tre ganger?

 

 

Hva du kan gjøre med din båt er da vel helt uinteressant. Det kan være en gammel sjark som er bygd for å drive tråling.

Det er en seilbåt. De fleste svenske seilbåter er bygget på samme måten. Pullerene sitter fast i fotlista som er boltet til båten med 15 cm. mellomrom.

Link to post
Share on other sites

Jeg vill nesten sammenligne det med å la en ligge å blå fordi det kunne jo hende med de rette faktorene at en får blod på den nye skjorta.

 

Jeg hjalp en kar her ca 1 uke siden som hadde fått motorstopp (bensin tom ), med en 17fot båt ,han lå og dreiv på innsiden av stråholmen i relativt rolig vær. Han hadde årer helt tilfeldig med og klarte seg men ville ta tid ( hadde ikke årefeste engang ) Jeg slepte han uansett inn til Valle . Ikke rare belastningen av den båten men uansett hadde jeg gjort det med en 30 fot også . Uten å tenke på om mine kryssholt ville gå i stykker . Jeg ville ha hjulpet trådstarter uten spm... Men vi er jo alle forskjellige.

Link to post
Share on other sites

For min del hadde jeg nok enkelt slept inn denne båten med den dimmensjoneringen jeg har på aktre pullere, men om den er tilskrekkelig til at jeg kan gi full maskinkraft med nesten 900 hk med all belastning på en pullert er noe jeg ikke er interessert i å finne ut av. Det kan nok funke på en seilbåt med liten maskinkraft og kraftige pullere.

På Viknes båtene kan fort targabøylen komme i konflikt med slepetauene om båten har noe slikt og disse er ikke laget for å motstå slike påkjenninger. Igjen, eiers vurdering gjelder.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde gleden av å hjelpe en god venn med å slepe hans nyinnkjøpte flytebrygge fra Nygårdsbroen i Bergen til Vargavågen i Os for noen år siden. Vi gjorde en vurderng av at hvis vi la farten på 3 knop, så burde det gå bra. Vi hentet endatil en kranlekter i Dolviken, hva den veier aner jeg ikke. Selvsagt hadde vi da med oss to juniorstyrmenn som hadde rorvakt, og så satt vi på akterdekket med uante mengder kaffe (ankerdrammen var først aktuell når vi var kommet frem). En flott tur, som tok ganske lang tid.

Det falt oss aldri inn at dette skulle skade båten, og ettersom jeg nå har brukt den i ganske mange år etter på, så tror jeg ikke det gjorde det.

Ved behov for slep ville jeg nok ikke ha betenkeligheter med det, men min fart mot land vil være lav!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Mange teoretikerer her og det er jo fint.men skal en holde seg til fakta og tar de gitte forhold i betraktning så er det ingen verdens ting som skulle tilsi at dette slepet skulle kunne gå galt.

 

Fyren fikk reimbrudd midt i blindleia på en fin dag med kort avstand til nærmeste verksted,om du hadde fått krakelering i gelcote av dette så kan du kun ligge fortøyd når det er blikk hav og overhode ikke finne på å slenge ut en dregg,det kan jo komme en bølge som forutsaker "enorme" belastninger og river pullerten rett av =)

Link to post
Share on other sites

Hva styrken til pullertene, og innfesting av disse, på Viknes båtene angår er det ingen tvil om disse tåler et slep.

Jeg slept flere, også med denne bøylen helt akter.

 

Jeg har også fått se en pullert som sto montert på en Viknes 1030 som ble startet i gear med fult pådrag samtidig som det var et tau fra land festet til denne pullerten akterut.

 

Innfesting av pullerten holdt, men pullerten ble litt deformert av tauet som ble strammet rundt pullerten.

Link to post
Share on other sites

Her ser man hva som kan skje med litt belastning på en Viknes. Gelcoat rundt ankervinsja hadde sprukket etter et års helt normal bruk og noen få ankeroperasjoner uten noen form for overbelastning. Det samme gjaldt området rundt aktre pullerter, rundt enkelte sammenføyninger etc. Så til de som har overdrevent tro på styrken i dette: Bruk det kun til det det er beregnet for da det kan gå galt selv innenfor disse begrensningene. Skjønner godt at eieren av båten ikke ønsker å risikere noe slikt. Fabrikken hadde ikke ubetydelige problemer med dette en periode da byggingen pågikk som mest hektisk.

ankervinsj.jpg

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser mine Fortøyninger akter er ratet 11709N (1195kg) pr. stk.

Disse står på tynne sidevegger på Askeladden P66W med Kryssfiner og M10 bolter + Båtskiver.

I baugen på slepekrok er der Eik med M12 bolter, den er ratet 16800N (1710kg), - Fortøyning forut er ratet 13700N eller (1395kg).

Link to post
Share on other sites

Det kan jo være at din vannpumpe går på samme reima, hvis ikke så er det ganske udramatisk å kjøre ei beite uten lading, det er heller ikke så veldig uvanlig å ha med reservereim, dette er en helt nødvendig reservedel om det er reimdrift på vannpumpa.

 

 

En liten avsporing men; Reserve reimer og fileter burde vel alltid være med på tur?

 

-Eller er det bare vi med erfaring med MerCruiser som har lært dette :giggle:

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her ser man hva som kan skje med litt belastning på en Viknes. Gelcoat rundt ankervinsja hadde sprukket etter et års helt normal bruk og noen få ankeroperasjoner uten noen form for overbelastning. Det samme gjaldt området rundt aktre pullerter, rundt enkelte sammenføyninger etc. Så til de som har overdrevent tro på styrken i dette: Bruk det kun til det det er beregnet for da det kan gå galt selv innenfor disse begrensningene. Skjønner godt at eieren av båten ikke ønsker å risikere noe slikt. Fabrikken hadde ikke ubetydelige problemer med dette en periode da byggingen pågikk som mest hektisk.

ankervinsj.jpg

 

Er dette fra en båt du eier/ har eid?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...