Jump to content

Vikeplikt tradisjoner seilbåt vs. motorbåt

Odmar

Recommended Posts

Jeg er halvgammal med seil og gruer for å krysse Moss-Horten-fergen nær Moss hver gang. Setter på motoren og er klar til å slippe seilene ned.

Grunnen er ganske enkelt at det er vanskelig å beregne kursen til fergene, som gjerne kommer samtidig fra hver sin kant, fordi de svinger hyppig og det fremkommer av fergeleia på kartet. Men det ser helt "sykt" ut når man er midt inne i det på sjøen.

Men jeg respekterer fullt og helt at de har forkjørsrett og er selv blitt svært pent behandlet av dem en gang med svært mye vind.

Jeg er halvgammel med seil og halvgammel med bil. Etter å ha fartet Tønsberg - Gøteborg med bil i over 10 år - 2-3 ganger i måneden vet jeg ikke hva som er verst - å møte B/F for seil på sjøen eller være med en tur på fergen.

Det beste for oss alle er vel at vi snart får en tunnel eller bro. Tenk da kunne man krysse i ro og mak for seil - kjørt bil når som helst på døgnet.

Apropos Danskeferja... Vi var til Danmark i sommer og da vi satt i resturanten med panorama i baugen så vi en seilbåt som krysset forran! jeg komenterte det for samboeren min og han på nabobordet hørte hva jeg sa og rista på hodet. Hadde jeg vært han hadde jeg ikke gjordt det, men det gikk jo bra.. Med motorbåt i 25-30knop kunne jeg vurdert samme manøver

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

det er vanskelig å beregne kursen til fergene, som gjerne kommer samtidig fra hver sin kant, fordi de svinger hyppig

Det har jeg tatt konsekvensen av. Jeg har anskaffet AIS-transponder slik at jeg ser kurs og hastighet på fergene, pluss at de også ser min kurs og retning.

Lars H.

pt Käringön, Sverige

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nei da, den kommer til å bli levert tilbake til Seatronic når jeg kommer hjem etter ferie. Etter hva de sier, er det flere som har hatt samme problemet med at den dør helt plutselig. Jg har nå enhet nummer to som er død. Om det blir å bytte den inn i noe annet de forhandler eller å få pengene tilbake og handle noe annet et annet sted, står tilbake å se. Men ny AIS-transponder skal jeg ha.

Lars H.

pt. Käringön, Sverige

my webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det skjedde i innløpet av oslofjorden. og han kryssa forran danskeferja for seil. jeg utbrøt, har han tenkt å krysse forran!? han ved siden av var fra møre og hadde tydligvis erfaring med båt, og han rista på hodet og gav utrykk for samme opfattning. Jeg hadde ihvertfal ikke kryssa om jeg var så nær i så sakte fart! Tror ærlig talt ikke jeg hadde gjort det med motorbåt heller.. Jeg skjøner at skipperne på fergene og bastø kan bli frustrerte

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Nei, han kan holde kurs og fart dersom han er en stor egoist og ikke er redd for at han skal få stopp rett fremfor et stor nyttefartøy.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Jeg har hatt mine møter med fergene i det området, og aldri opplevd noen form for problemer. Jeg er også enig i at det ikke er godt sjømannskap å navigere slik at ferdselen for store fartøyer hindres. Problemet er bare at når man ligger der ute og kanskje holder en fart på 5-7 knop, og så ser man plutselig en ferje som kommer med en kurs i retning av en selv (og i en fart av 25 knop), da er det sannelig ikke så enkelt å vite hva som er best. I praksis oppleves det ofte som om at man faktisk selv ikke har stor evne til å forflytte seg raskt nok til å holde av veien. Reglene er i hvertfall helt klare, man skal holde fart og kurs slik at båten med vikeplikt kan forholde seg til dette. AIS er etter min erfaring til stor nytte i slike situasjoner.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Nei, han kan holde kurs og fart dersom han er en stor egoist og ikke er redd for at han skal få stopp rett fremfor et stor nyttefartøy.

Tja, får legge inn et sitat fra sjøveisreglene (utheving gjort av undertegnede):

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart

a)

(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien,
skal
det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.

Jeg forsøker å holde meg utenfor seperasjonssonene. Der kan man ferdes med god samvittighet. Som Framtida skriver å er AIS- signalene fra ferjene en god indikasjon. Spesiellt når man kommer nordfra og velger Gullholmsundet. Derfra har man kontroll på ferjene fra Horten mens de fra Moss ligger i sjul fra Jeløya. Da er AIS suveren.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har man vikeplikt for nyttefartøy også ute i Skagerak Lars H.? Lurer vel egentlig også litt på hvilken hjelp det er i at Bastøyfergene ser ded hjelp av AIS hvor du befinner deg?
Nei, ute i Skagerak har jeg ikke den vikeplikten. Men jeg ser ingen grunn til å holde på "min rett" overfor nyttefartøy uansett der jeg ferdes med min "lystbåt" på tur. Da legger jeg om kursen i god tid. Og det kan skipperen på nyttefartøyet da se påde på AIS'n og radaren, og slappe av. AIS'n bruker jeg selv for å bli sikker på kurs og hastighet til f.eks Bastøyfergene slik at jeg kan holde meg godt unna.
Som sagt. Kommer an på hvor det er. Lenger ut er det ikke noe som heter nyttetrafikk.
Nytte trafikk er det nok uansett hvor f.eks. et tankfartøy befinner seg. Men firkantede vikepliktregler skiller riktignok ikke på min Saga27 snekke og en 100000 tonner langt til havs. Men som sagt, jeg er ikke egoistisk i min "lystbåt" overfor slike fartøy.

Lars H.

Problemet er bare at når man ligger der ute og kanskje holder en fart på 5-7 knop, og så ser man plutselig en ferje som kommer med en kurs i retning av en selv (og i en fart av 25 knop), da er det sannelig ikke så enkelt å vite hva som er best.

Er veldig enig i det du skriver her. Ute til havs kommer ferjene utrolig fort, og man er faktisk prisgitt at ferje-mannskapene ser og manøvrerer utenom. Mener også at det riktige er å holde kursen, noe annet vil forvirre en ferjekaptein som sannsynligvis har planlagt sin kurs og unnamanøver i god tid! Det har han også muligheten til i rom sjø. Jeg er vel ellers enig med Astor og Lars H om at AIS er en nyttig sak i slike tilfeller. Det har jeg ikke ombord hos meg, men det står oppført på ønskelisten min. Å bli sett er det primære her!!

Ja, å bli sett er "kjekt", men viker Bastøyfergen? I "gamle dager" seilte vi ofte over til svenskesiden fra norskesiden og når man kommer inn til svenskekysten i skumringen så føltes det nokså ubehagelig å se disse enorme fergene som tårnet seg opp med stor fart og man selv gjorde kanskje 3/4 knop og egentlig ikke visste om fergen kom til å passere bak eller foran en og hva man selv best skulle gjøre! Tenker da på fergene som kom ut Oslofjorden og derfor hadde vikeplikt. Vi valgte alltid å stå på vår kurs og føler fortsatt at det var det riktige heller enn å virre rundt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja å virre rundt i traffikert farvann er ikke lurt, men å sette en tydelig kurs ut fra hva en vet om annets fartøys fart og retning, er vel noe helt annet?

kanskje holder en fart på 5-7 knop, og så ser man plutselig en ferje som kommer med en kurs i retning av en selv (og i en fart av 25 knop), da er det sannelig ikke så enkelt å vite hva som er best

Nettopp.

I min verden, som er Indre Skagerrak og Ytre Oslofjord er det så mye trafikk om sommeren at dersom alle skulle til å vike og virre i eninga ville det bli kaos. Dessuten ville jeg aldri kommet over fjorden.

For å være mest mulig forutsigbar står jeg alltid på samme halser over fjorden. Da er jeg enkel å plotte og enkel å styre utenom.

Jeg er vant med disse store fergene. Samme hvor hardt jeg prøver er jeg aldri i nærheten av dem.

Ja å virre rundt i traffikert farvann er ikke lurt, men å sette en tydelig kurs ut fra hva en vet om annets fartøys fart og retning, er vel noe helt annet?

Absolutt, men fortsatt usikker på verdien av at Batøyfergen kan se en hvis de velger å ikke gjøre noe med det? Tror faktisk at de ser en også om man ikke har AIS ombord, eller? Snakker ikke om tett tåke!

Den gang da vi krysset over til den andre siden var hverken internett, mobiltelefon eller AIS engang et navn, langt mindre en realitet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...