Jump to content

Vikeplikt tradisjoner seilbåt vs. motorbåt


Odmar

Recommended Posts

Skal ikke stikke under en stol at jeg er jolleseiler. Jeg seiler en jplle som har en optimal hastighet mot vinden på 8 til 9 knop og vindhastighet (opp til 25 knop) med vinden.

 

Problemer jeg opplever er at motorbåter alltid skal gå foran, for å oppnå dette setter de ofte opp farten, og jeg kan se det at det kan være vanskelig å beregne farten min.

 

Spesielt er det for dette er en jolle som seiler fort, og at så små seilbåter har denne hastigheten. Men hvorfor skal motorbåtene altid på død og liv gå foran det lurer jeg på?

 

Jeg har som regel kontroll på de båtene som er på fjorden, planlegger min seilas etter dette, men jeg opplever ofte at motorbåter realere sent selv om det åpenbart ser meg, hvorfor ikke vise tidligere på hva de gjør.

 

Jeg vil foreslå at det å enten redusere farten litt tidlig (1 til 2 knop) og legger om kursen fem grader for å gå ban meg så er tapet i tid på seilasen minimal og det skaper og mindremusto_2012.jpg stress for både meg og de andre furerene.

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Jeg misunner deg, men alderen sier stopp. En må nok ta høyde for med at mange motorbåtførere har nokså dårlig forutsetning for å beregne farten til en rask seiljolle. Regelen er jo at en skal beholde mest mulig stabil kurs og fart i situasjoner med mulig kryssende kurs slik at det ikke oppstår usikkerhet. Det gjelder forsåvidt om en seiler eller går for motor. Men saken er at vindstyrken og kursen bestemmer farten til en seilbåt. Derfor burde båtførerprøven også inneholde en dag på fjorden i en seiljolle ;-)

Link to post
Share on other sites

Kan egentlig ikke se motorbåtens problem, det er jo bare å vike.

Holder ikke seiljolla helt samme fart og kurs så er det jo bare å vike eller sette ned farten ytterligere.

Hvis vi snakker om tåpelig oppførsel i svært trangt farvann (og det syns jeg det er uhyre lite av), så får en heller tåle litt hytting med neven/hoderysting fra seileren dersom en ikke helt klarer å vike/sakke perfekt.

Redigert av lgboat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Saken er vel at fart på en seiljolle varierer med vinden, og det kan også være nødvendig å justere retning i forhold til faktisk vind. Og problemet jolleseilerne har, er at de somreget har nok med å holde en hånd på rorkulten og en hånd på skjøtet, og da er det få hender igjen til å hytte med. Og himling med øynene er ikke et veldig synlig signal, selv om båtene går tett på.

Enig med Petter, båtførerprøven burde inneholde en dag på fjorden i en seiljolle. Sikkert urealistisk, men ville nok hatt ganske merkbar effekt på deltagerne. Eneste "faren" ved det er kanskje flere ville konvertert til seilbåt... ;-)

Link to post
Share on other sites

Problemer jeg opplever er at motorbåter alltid skal gå foran, for å oppnå dette setter de ofte opp farten,

Da er det nok mange motorbåter du ikke har møtt......

 

Denne hører sammen med "hvorfor skal seilbåter alltid gå flere i bredden gjennom trange sund", "hvorfor skal kajakker alltid padle midt i trange sund, og ta hvileskjær når du må bakke opp bak for ikke å kjøre dem ned". Dette er også noe man opplever fra tid til annen, men "alltid" er et sterkt uttrykk.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Motorbåtene går nok foran fordi de anser at dette er for dem den beste måten å avklare situasjonen på.

Å gå bak vil kanskje innebære lengre ventetid, og kanskje helt ny kurs for deg i mellomtiden.

Seiljoller kan være vanskelige å se kursen til og de endrer også ofte hyppigere kurs etter vinden.

Så her er det nok bare å spille med etter beste evne på det som faktisk skjer fremfor å irritere seg.

Selv seilier jeg helst slik at større båter med høy fart og forbruk skal slippe å senke hastigheten for deretter å gå opp i plan igjen.

 

Små fartøy som presser store fartøy anser jeg for helt vanvittig, både for sjø- og land-trafikk.

Konsekvensene i unnamanøvre for store er mye større og det er mer å holde oversikt på.

Signalene om hva man tenker gjøre bør selvsagt være så tydelige som mulige og så tidlig som mulig.

Ofte kan det lønne seg å dreie mer enn nødvendig på roret en liten stund for å vise siden av båten hvis man kommer rett mot hverandre.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men saken er at vindstyrken og kursen bestemmer farten til en seilbåt. Derfor burde båtførerprøven også inneholde en dag på fjorden i en seiljolle ;-)

 

Jeg er usikker på tallene, men i min barndom på 1970-tallet, var det svært få som hadde seilbåt oppe på Nordvestlandet. I dag ligger det mast på mast i småbåthavnene. Denne utviklingen tatt i betraktning (hvis den stemmer), så er det kanskje ingen dum idé å gi noe mer opplæring om seilbåter og seiling til alle som tar båtførerprøven?

Link to post
Share on other sites

Problemer jeg opplever er at motorbåter alltid skal gå foran, for å oppnå dette setter de ofte opp farten, og jeg kan se det at det kan være vanskelig å beregne farten min.

Kan ikke se annet enn at motorbåtene klart utøver vikeplikten ved å øke farten sin og gå foran med god margin.

Det står da såvidt jeg vet ingenting i sjøveisreglene om at en vikepliktmanøver skal gjøres ved å gå aktenfor en seilbåt?

At det kan føles litt ubehagelig for seilbåten kan jeg godt skjønne, men at ikke vikeplikten da er overholdt, tviler jeg på.

Link to post
Share on other sites

Hvis man må sette opp farten for å klare å gå foran en båt man har vikeplikt for, mener jeg det er bedre sjømannskap å sakne farten og gå bak. Dette gjelder ved vikeplikt generelt, uavhengig av motor eller seil. Større skip er lite glad i båter med vikeplikt som krysser rett foran baugen, selv om det er "god margin".

 

Ikke alle er klar over at seilbåter noen ganger kan kaste styringen i sterk vind. Det kan føre til en kursendring på 90 grader, og det med god fart. Kursendringen skjer i så fall alltid opp mot vinden.

Link to post
Share on other sites

Hva er den store ulempen for seileren[...]

Antagelig at det er mye mer behagelig for alle om vikeplikten utføres Tidlig, Tydlig og Tilstrekkelig. Alltid slitsomt når en eller annen Diesel-Bjarne skal prøve å presse 50 hester han ikke har ut av motoren og dermed smetter forbi med minst mulig margin forran baugen min. Man får da gjerne, de alltid populære, hekkbølgene rett i trynet (men de er i værste fall ubehagelige, så egentlig ikke så farlig). Værre er det at slik presse-seg-forran-kjøring øker muligheten for, mindre gjennomtenkte, unnamanøvere med de ubehag og risko slike medfører.

 

For å illustrere med ett eksempel fra biltrafikken: Om du kjører på en forkjørsvei og jeg kommer inn fra en kryssende gate, er det ikke da greit at jeg sakker av i god tid slik at du ser at det ikke er fare for kollisjon? Isteden for å holde farten inntil det er 10m igjen til veikrysset og så stå på bremsen og stoppe med minst mulig margin?

Link to post
Share on other sites

Opplevde en del i sommer at seilbåter endret kurs,krysset frem og tilbake i sund.hvor mange ganger skal en vike fra samme båt?Og var noen seilbåter som gikk for motor og mente tydligvis jeg hadde vikeplikt.Jeg kommer inn i et trangt sund og kommer 2 båter i mot og seilbåt på motor nærmest.Kjerringa ble sur for at jeg prøvde mest mulig å holde rett kurs og ikke vike hele tiden,for

seilende båter viker jeg så godt jeg kan.

Link to post
Share on other sites

Når man seiler forholder man seg til vindretning og vindstyrke, og disse kan varierer enormt i et sund. Så jeg skjønner at du kan oppfatte ferden som vinglete og uforutsigbar (forøvrig en av hovedgrunnene til at seiling er mye morsommere enn å kjøre motorbåt). Vikeplikten gjelder uansett antall ganger en måtte være nødt til å vike.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

En seilbåt som krysser i trangt og sterkt trafikkert fravann til tross for at han har en velfungerende motor burde få båten låst til brygga en ukes tid, men kjølhalt først.

 

Dette har vel forøvrig vært diskutert i to lange og syv brede, muligens ni brede ved flere tidligere anledninger?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dersom sundet er så trangt, og vinden så vrien at båter for motor må vike flere ganger for den samme seilbåten, kunne det kanskje være en ide for seilbåten og vise litt hensyn og slippe opp seilene og heller gå for motor til han er gjennom sundet? Det er ikke alltid en MÅ holde på egne rettigheter. Vanligvis har jeg et godt og avslappet forhold til seilbåter, men innlegget til Framtida fikk piggene til å komme ut.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan du forklare uttrykket "En Musto Skiff"? Høres litt spansk eller noe slikt ut for meg.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ah ha! Men nå ser jeg ikke det store problemer med slike farkoster. Slike har jeg aldri møtt kryssende i trange sund. Det er vel ikke der de leker seg midt i fellesferien? Og i slike trange sund er det vel samme regler for de som andre båter med hensyn til hastighet? Det er heller mer "vanlige" seilebåter på 25 - 35 fot med en godt voksen skipper som jeg har møtt "brøytende" seg frem i trange sund med mye trafikk i begge retninger. Men selv i åpent farvann må også slike "skiffer" der de kommer i 10 - 15 knop ta hensyn til at feks. min motorbåt ikke går fortere enn 7 knop og ikke bare kan kaste seg unna om en har aldri så mye vikeplikt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Poenget til mulligan er at ikke alle seilbåter har motor! jeg hat seilt flere ganger gjennom sund som feks hankøsundet. Var ute og seilte jolle her om dagen, og da bakket en NW 420 for å slippe meg foran, da jeg passerte hilste han hyggelig og jeg hilste tilbake. Han ble liggende samme sted helt til jeg var forbi. Sånn burde alle gjøre.

Link to post
Share on other sites

Antagelig at det er mye mer behagelig for alle om vikeplikten utføres Tidlig, Tydlig og Tilstrekkelig. Alltid slitsomt når en eller annen Diesel-Bjarne skal prøve å presse 50 hester han ikke har ut av motoren og dermed smetter forbi med minst mulig margin forran baugen min. Man får da gjerne, de alltid populære, hekkbølgene rett i trynet (men de er i værste fall ubehagelige, så egentlig ikke så farlig). Værre er det at slik presse-seg-forran-kjøring øker muligheten for, mindre gjennomtenkte, unnamanøvere med de ubehag og risko slike medfører.

 

Trodde ikke det var nestenkollisjoner vi diskuterte.. Jeg mener at seilbåter må tåle sjø fra andre båter fra alle retninger , akkurat slik vi i motorbåter må..Krysser noen foran med god margin , har seilbåten bare med å akseptere det..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Poenget til mulligan er at ikke alle seilbåter har motor!

Jo da, jeg vet at det er en liten promille av seilebåter som ikke har motor (bortsett fra slike små joller på 2 - 3 meter som selvfølgelig ikke har det). Det jeg gjerne vil frem til er at vi, seilere og førere av motorbåter tar gjensidig hensyn til hverandre. Det virker nesten som enkelte seilere koser seg når de får presset en motorbåt omtrent opp i fjæresteinene slik at de selv kan få holde på forkjørsretten sin! Men legg merke til at jeg skriver "enkelte seilere".

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dersom sundet er så trangt, og vinden så vrien at båter for motor må vike flere ganger for den samme seilbåten, kunne det kanskje være en ide for seilbåten og vise litt hensyn og slippe opp seilene og heller gå for motor til han er gjennom sundet?

Enig, hvis jeg krysser gjennom et trangt sund så er det fordi det ihvertfall er noe plass til å manøvrere, og jeg pleier da å praktisere retten til å vike selv, for å lage minst mulig hurlumhei. «Dessverre» er det en del motorbåtførere som opptrer eksemplarisk og *også* viker, slik at vi kommer på kollisjonskurs igjen. Så når det er ordentlig trangt og trafikkert blir det en smule rot uansett :crazy: Noen ganger kan det faktisk være mest hensynsfullt å «stå på krava», siden det skaper mest forutsigbarhet og minst kaos.

 

Hvis det er møtende trafikk det er snakk om blir det ikke mer enn én vike-manøver og det synes jeg må kunne aksepteres, så sant det er greit manøvreringsrom. Med innhentende trafikk kan det lettere bli som beskrevet over, samme motorbåt må vike flere ganger. Men da må det også være lov å dra opp en liten hekksjø for å komme seg forbi, etter min mening, og er det for trangt å gjøre det, vel, da er det for trangt til å drive og krysse også.

 

Som en kommentar til tema her; opplever samme «problem» noen ganger når jeg seiler vs. brettseilere, da fra motorbåtens synspunkt, når jeg f.eks. lenser og da har vikeplikten. Tanken med regelen om at den på «rommest» kurs har vikeplikten er vel at man da også er mest manøvrerbar, men når det blåser litt, man ligger på platt lens, og ønsker ikke å jibbe etc. så er det antagelig enklere for brettet å skjære rett akter isteden, vs. all romstering som følger med å jibbe, eller gå opp i vinden, for seilbåten. Når det gjelder en ekstrem jolle som avbildet her blir det antagelig litt annerledes med manøvrerbarheten enn med et seilbrett vil jeg tro?

Link to post
Share on other sites

Men da må det også være lov å dra opp en liten hekksjø for å komme seg forbi

 

Nå finnes det motorbåter som ikke har hundrevis av hestekrefter til å gjøre noe slikt. Men min snekke og max 7 knop er det ikke like lett å komme unna en seiler som plutselig endrer retning lige fremfor meg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...