Jump to content

Vikeplikt tradisjoner seilbåt vs. motorbåt


Odmar

Recommended Posts

Fantastisk diskusjon, trodde ikke den skulle engasjere så mye.....

Men mitt ønske er:

På Kryss (mot vinden) paser bak og eller i le.

Med vinden (vinden aktenfor tværs) paser bak og eller i lo...

 

Når jeg inhenter en anden båt har jeg vikeplikt uansett...

 

Var dette opplarende?

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Hehe, nei Jawik,, vi vet hva lo og le er. Jeg er for øvrig tilhenger av stor avstand ved passering da det ikke er godt å vite om seileren plutselig får en idè om å gå på en skarpere kryss....

(kanskje har seiler med routing-software som sier at han kan spare noen timer på å gå skarpere i stedet for raskere. Vi har jo noe som kalles "å ta en Jawik" = uforutsigbare kurser :lol: )

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tja, i sommer har man ikke behøvd å "jakte på vind" i hvert fall..... :cryin:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vanlig praksis for meg er å vike aktenom seilbåter om det ikke er veldig klart at jeg kan passere foran.

Dette rett og slett fordi farten og kursen på en hvilken som helt båt under seil er lite forutsigbar.

plutselig kan det gå litt raskere, det er sant. Men hva skjer om du satser på å gå foran - når du har muligheten - og seilbåten slår (i et sund feks)? Ingenting, holder du kursen vil du nå passere bak isteden. Hvis du derimot har endret kurs for å gå aktenfor, og seilbåten slår . . . så må du muligens endre kurs igjen fordi du nå plutselig ligger an til å gå forenom med minimal margin, eller er på kollisjonskurs.

 

Det er sant at svært få liker at noen skal skvise seg foran med minimal margin, men løsningen er ikke alltid å gå akter heller.

 

 

Link to post
Share on other sites

Nei, løsningen er ikke alltid å gå akter, men det skrev jeg da også.

Sitat: Vanlig praksis for meg er å vike aktenom seilbåter om det ikke er veldig klart at jeg kan passere foran.

 

Jeg velger også å tro at om jeg tydelig viser at min intensjon er å gå akter, så slår ikke seilbåten. Snakker vi om smale sund, så er dette noe jeg vurderer hele tiden om jeg møter en seilbåt på kryss.

(synes du pirker veldig nå qantumduck)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du kan så si. Kombinasjonen "seilbåt" og vikeplikt" ser ut til å utløse en slags ryggmargsrefleks hos mange av dieselhodene som har gitt opphav til mye artig lesning.

Og seilerne skulle vært ansatt i det norske forsvar med den enorme entusiasmen til å forsvare, i dette tilfellet "forkjørsretten". Men det er vel greit det, vi som har motorbåt er vel ikke ordentlige båtfolk og burde hatt bobil etter hva enkelte seilere antyder/sier.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva var det som var så pirkete med dette da? Virker som mange syns det er best å gå bak just in case og av høflighetshensyn nærmest, og det synes jeg ikke er noen god ide. Ikke garanterer det at jeg venter med å slå til du er forbi heller, uten at det behøver å ha noe med vrangvilje og ståpåkravamentalitet å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Du kan så si.

Kombinasjonen "seilbåt" og vikeplikt" ser ut til å utløse en slags ryggmargsrefleks hos mange av dieselhodene som har gitt opphav til mye artig lesning.

 

.. er det på samme måte som mange med seilbåt tenker " .. der skal jeg inn!!" når det er en 30 cm glippe mellom 2 båter som ligger til kai med baugen inn? :wink:

Link to post
Share on other sites

så lenge man kjører fort nok får man inn hva man vil, det verste som kan skje er vel at nabobåtene får litt chine på en side? og det blir jo bedre plass om man fjerner fenderne, men det er kanskje litt dumt? jeg vet ikke siden jeg bare oppholder meg uttaskjærs for å ikke plage alle fjordplogene som som skal lage 3 meter bølger innaskjærs!!

Link to post
Share on other sites

så lenge man kjører fort nok får man inn hva man vil, ....

 

Du er en av dem ja... . Før i tiden var det mer et svenske-fenomen virket det som. Nå er det også vanlig her hjemme.. .

Avsporingen av tråden avsluttes her.

 

Jeg opplever veldig sjelden noe problem/konflikt med seilbåter når jeg seiler her i Hvaler-/Onsøy skjærgården. Passerer de fleste pga større fart eller motsatt retning. Noen hilser tilbake, andre ikke. Er det trangt ligger vi bak. Bølger lager jeg, noen ganger store, andre ganger små. Prøver å ta hensyn.

Tar alltid hensyn i nærheten av havner og uthavner.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at begrepet "forkjørsrett" benyttes av en del i denne type diskusjoner her på forumet, men vil påstå at det kun er motorbårfolket som benytter uttrykket for blant seilere så tror jeg det er alment akseptert at det er snakk om "vikeplikt" og ikke "forkjørsrett" samt at man uansett plikter å oppføre seg slik at man ikke setter andres liv og/eller helse i fare.

 

Når det gjelder kommentarer som at man ikke alltid skal/bør krysse bak en seilbåt fordi i et trangt sund så kan det tenkes at en seilbåt slår hyppig frem og tilbake så er vel akkurat det diskutert før i tråden og gjeldende regelverk referert til?

 

Men vi må gjerne konkludere med at som HOVEDREGEL er det riktig å gå bak seilbåten hvis noen føler det bedre med denne ordlyden.

 

Tydelig at ferien er over for denne gang og at været ikke har vært så bra? :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sitter og tenker litt gjennom innlegene i denne tråden og ser det opp mot hva vi har opplevt denne første uken av ferien. Og vi har faktisk ikke hatt noen problemer med hverken kryssende seilbåter eller store hekksjøgeneraler. Er det frustrasjonen over at ferien er over som gjør at det kommer frem så mange "skarpe" meninger?

 

Lars H.

pt. Käringön

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det frustrasjonen over at ferien er over som gjør at det kommer frem så mange "skarpe" meninger?

 

Ferien er da ikke over....starter ny uke nå jeg. Og selv om været ikke er det aller beste i dag, og vel heller ikke meldt for i morgen...er langtidsmeldingen ikke så verst. :smiley:

Link to post
Share on other sites

jeg drar til bergen for en uke med haugesund race week og ferie med ny first 35, så jeg klager heller ikke!

 

Men vi hadde litt andre opplevelser enn deg Lars, forrige uke opplavde vi ikke mer enn 3 skikkelige heksjøgeneraler, men den ene holdt på å seke en 25 fots seilbåt. Disse var (heldigvis?) svenske alle sammen.

Link to post
Share on other sites

Om jeg har en seilbåt i nærheten eller på kryssende kurs så viker jeg uansett regler og lover. Jeg er jo manøvrerbar så da er jo den saken enkel! små raske seilbåter har jeg aldrig sett på trøndelagskysten så dem er et ikke eksisterende problem

 

Her i trondheimsfjorden må man nesten oppsøke andre båter for å komme nært nok til å praktisere litt vikepliktsmanøvrering..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

OT: vi har hytte i sjøkanten på Byneset, men jeg har fått brukt den lite siden jeg gjorde østlending av meg for 20 år siden. Var der nå i helga, og det var med stor glede at jeg kunne se flere båter som seilte rundt nær Børsa. Hvite seil er et vakkert syn, og noe jeg ikke kan huske å ha sett der før. Forøvrig også påfallende mange småbåter sammenligning med det jeg husker fra gamle dager. Regner med det skyldes utbygging av havnekapasiteten i området.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Kapteinene på Bastøfergene har sine meninger om seilerne i Oslofjorden, i hvertfall.

 

Se opp for halvgamle menn med seil!

 

 

Men det skorter ikke på selvtilliten hos seilerne heller, gitt. I overkant kjepphøye, etter min mening.

 

Da jeg leste om oss halvgamle menn med seil som ikke flytter seg, reagerte jeg. Vi gamle med seil har bedre sjøkunnskap enn fergeskipperne, sier Leif Bjerke

 

Ja, ja. :crazy:

Er det rart det blir konflikter på sjøen? :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

OT: vi har hytte i sjøkanten på Byneset, men jeg har fått brukt den lite siden jeg gjorde østlending av meg for 20 år siden. Var der nå i helga, og det var med stor glede at jeg kunne se flere båter som seilte rundt nær Børsa. Hvite seil er et vakkert syn, og noe jeg ikke kan huske å ha sett der før. Forøvrig også påfallende mange småbåter sammenligning med det jeg husker fra gamle dager. Regner med det skyldes utbygging av havnekapasiteten i området.

 

Tror det henger litt sammen med at det var årets første godværshelg;) Hehe..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvem som har mest sjøkunnskap er vel litt sånn skjønnsbasert, men basert på det jeg har rukket og se på egen kjøl som halvung mann med seil så er det mye god sjømannskunnskap å se blant fritidsbåter med både seil og motor, blandt fiskebåter, spesielt blandt frakteskip (i alle størrelser fra 1500 DWT kystfraktere i trange sund på Møre til 5000 TEU konteinerskip i tett tåke og vindstille ved Skagens Rev) blandt cruise-skip og blandt småbåter, men ferger kommer i en klasse for seg... om det er shuttle-ferger i Trondheimsfjorden eller "Danskebåten" har disse altid en egen evne til å skape slitsomme(om ikke direkte farlige) situasjoner. Jeg tror dette bunner i at disse kan slenge sjøveisreglene i bordet og vise til at de har (kanskje) rett og derfor kan legge fornuft og hensyn på hylla (hva er vel livet til en seiler eller fire mot 3 minutter avvik i rutetabellen?)

Redigert av millisivert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...