Jump to content

Vikeplikt tradisjoner seilbåt vs. motorbåt


Odmar

Recommended Posts

Nå er jeg ikke fremmed for seilas uatskjærs, har da saktens gått på utsiden av Soten, Gule Humpen og fra Svenner til Jomfruland direkte. Fra Käringön går vi ofte direkte ned mot Marstrand, en må jo variere litt med innaskjørs og utaskjørs. Og Oslofjorden krysser vi stadig fra Son til Holmestrand, gjerne om natten. Og å gå over Gule Humpen med et par meters krapp sjø, ja da våkner gutten i en gammel kropp selv om ikke mannskapet synes det er like trivelig!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

... Og å gå over Gule Humpen med et par meters krapp sjø, ja da våkner gutten i en gammel kropp selv om ikke mannskapet synes det er like trivelig!

Passerte over der i sommer, i passelig fin bris og sjø. Møtte en annen aleneseiler, litt gammel i kropp, og hvit i håret, akkurat i det vi passerte på ca 10-15m, var det tomlene i været, begge armer over hodet og et skikkelig brøl; YEAAAAAAH! Det kom litt overraskende så jeg fikk bare såvidt harket tilbake et par små fislete ulyder ...

Link to post
Share on other sites

I sommer på Svenskekysten har jeg sett følgende:

Seilføring i Sotekanalen (Seilbåt)

Forbikjøring i Sotekanalen (motorbåt)

Fylling av leia med seilbåter, 4 i bredden (seilbåt), 2 imot. De "forbikjører" hverandre med 0,000002 knop

3 snekker i bredden i leia, og pokkern meg 2 i bredden imot (Snekke)

50 fot Princess i 13 knop forbi gjestehavn (motorbåt)

34 fot Nimbus i 14-17 knuter forbi gjestehavne på Kjæringøn. Knuste masse utstyr på forkjellige båter pga sine bølger (motorbåt)

Scand Baltic i bånn gass med sikkert en aqad40 motor sikk-sakk gjennom et sund mellom ørten andre båter (motorbåt)

Seilbåt som faktisk endret kurs MOT meg samme hvilken vei jeg svingte for å markere at jeg hadde oppfattet vikeplikten (seilbåt)

Seilbåt som presset skuta si så jævli at den "brakk over"/tverret i sundet rett foran oss i motgående. (seilbåt)

Jollejævler som planer inne i gjestehavnen i Smøgen.

 

Seilbåter som hilser når jeg viker og legger meg bak dem.

Seilbåter som hilser når jeg viker og legger meg foran dem.

Seilbåter som gir fingern når jeg passerer i 26 knop på ca 50 m avstand

Masse glad og hilsevinking iår fra både svensker og nordmenn. Og tyskere

 

Konklusjon?

Kjøtthuer finnes det mange av, resten er stort sett greie folk. Omtrent som resten av samfunnet.

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor skal motorbåtene altid på død og liv gå foran det lurer jeg på?

 

Jeg vil foreslå at det å enten redusere farten litt tidlig (1 til 2 knop) og legger om kursen fem grader for å gå ban meg så er tapet i tid på seilasen minimal og det skaper og min

 

Dette bunner nok ut i at motorbåtfolket ikke kjenner til sjøveisreglene, hvilket ikke er overraskende... Selv tror jeg nok mye av årsaken til at de skal foran handler om stoltheten til "far" i motorbåten.. De vil nok anse se det som personlig nederlag å slakke av og gå aktenom seilbåten, litt som BMW og Auda eierne på landeveien.. Det å få noen motorbåtfolk til å innrømme dette anser jeg som dødfødt, til det er stoltheten alt for stor der i gården.. Derimot kommer de nok til å fleipe dette bort..

 

Selv har jeg fått en oppfatning om at motorbåtfolket ikke kan være nevneverdig intelligent når såkalte garvede motorbåtfolk fremdeles tror og hevder her på forumet at det er laken som er i masten på en seilbåt.

 

Dette med å unngå å gå foran båten en skal holde av veien for er ikke i henhold til regel 15, selv om denne beskriver to maskindreven fartøyer.. så er det å går forenom båten en skal holde av veien ikke i henhold til reglene og god etikk..

 

Regel 15. Kurser som skjærer hverandre

 

Når to maskindrevne fartøy styrer kurser som skjærer hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal det fartøyet holde av veien som har det andre på sin styrbord side og skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å gå forenom det andre fartøyet.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Regel 9. Trange farvann (a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

 

https://baatplassen.n...ndleia__st__300

 

Bittelitens innlegg #304

 

Den så jeg mange som syndet med i sommerferien nedover svenskekysten. Trodde til tider jeg var i et land med venstrekjøring. Vanskelig å forholde seg til i trangt farvann.

Link to post
Share on other sites

I sommer på Svenskekysten har jeg sett følgende:

Seilføring i Sotekanalen (Seilbåt)

Forbikjøring i Sotekanalen (motorbåt)

...

Jollejævler som planer inne i gjestehavnen i Smøgen.

...

 

De "forbikjører" hverandre med 0,000002 knop

I år opplevde jeg fire svenske seilbåter i Sotenkanalen som lekte den morsomme leken la-oss-rappe-flagget-til-de-andre-mens-vi-hopper-i-vannet-og-kjører-i-sirkel-og-åttetall. Ikke akkurat morsomt å ligge som nestemann bak dette følget og vente på at brua skulle åpne. Muligens et resultat av barn som ikke har fått kjøre tilstrekkelig med gummibåt i indre Smøgen havn ... Hadde mest lyst til å dundre gjennom clusterfuck'et men det hadde neppe gått uten skrammer. Måka ihvertfall forbi med minst mulig margin straks brua åpna. Følte for å gi dem et «statement», og det gjør man som kjent best ved å rase forbi i 0,000002 knop høyere hastighet ...

Link to post
Share on other sites

Regel 9 er viktig. Jeg oppfodrer seilere til å reflektere over 9b. 9a virker ukjent for mange. Kanskje særlig på svenskekysten der mange følger ledstreken med minst mulig xte :wink:

 

 

Regel 9. Trange farvann

 

(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

 

Årets seilopplevelse var en som seila med slakke seil midt i Hærfølrenna. Seilbåten bak turte ikke passere og slakka av til 2 knop. Det er under tomgangsfarten vår på en motor. Jeg kjørte forbi i 7-8 knop. Der lager vi ikke så mye sjø. Som gammal seiler tar jeg ofte ekstra hensyn til seilere, særlig i lite vind. Da behandles seilbåter som kajakker, dvs ned til no wake fart og god avstand.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde vi alle brukt TTT-reglen.

Når vi møter andre på sjøen viser vi Tidlig - Tydelig og Tilstrekkelig hva vi ønsker med vår manøver. Hadde vi alle gjort det og samtidig gått defensivt ville vi hatt en hyggeligere dag på sjøen.

Har selv hatt mange hyggelige dager i sommer og tror jeg har latt andre hatt det hyggelig rundt oss.

 


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette bunner nok ut i at motorbåtfolket ikke kjenner til sjøveisreglene, hvilket ikke er overraskende...De vil nok anse se det som personlig nederlag å slakke av og gå aktenom seilbåten, . Det å få noen motorbåtfolk til å innrømme dette anser jeg som dødfødt, til det er stoltheten alt for stor der i gården.. Derimot kommer de nok til å fleipe dette bort..

 

Selv har jeg fått en oppfatning om at motorbåtfolket ikke kan være nevneverdig intelligent når såkalte garvede motorbåtfolk fremdeles tror og hevder her på forumet at de

 

 

Jeg synes du ofte har fornuftige og vel gjennomtenkte innlegg, men dette er ikke et sånt. Føler meg truffet. Du tillegger alle som fører motorbåter dårlige holdninger og liten intelligens, og det er under beltestedet. Jeg for min del viker for seilere som har seil oppe, og forventer at de som går for motor følger reglene som gjelder førere av båt som går for motor. Kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av motorbåtfolket. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Har kun hatt hyggelige dager på sjøen i år, med unntak av nevnte firkløver i Soten - som var så far out at det havner i en egen skuff for slikt. Litt hekksjø og vinglete manøvrering er til å leve med. Folk er også utrolig hjelpsomme i havn når man seiler alene. Muligens har det en litt preventiv side, men tror ikke jeg har skapt dårlig stemning for noen...

Link to post
Share on other sites

Dette bunner nok ut i at motorbåtfolket ikke kjenner til sjøveisreglene...

Interresant, dog noe snevert tankesett.

Hvorfor er det ikke overaskende? Har du tallmateriale/undersøkelser som underbygger dine påstander?

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Problemer jeg opplever er at motorbåter alltid skal gå foran, for å oppnå dette setter de ofte opp farten, og jeg kan se det at det kan være vanskelig å beregne farten min.

 

Trodde ikke det var nestenkollisjoner vi diskuterte.. Jeg mener at seilbåter må tåle sjø fra andre båter fra alle retninger , akkurat slik vi i motorbåter må..Krysser noen foran med god margin , har seilbåten bare med å akseptere det..

 

Hvor har trådstarter beskrevet "krysser foran med god margin"? Det er da ganske åpenbart at han snakker om å passere kloss foran. Det betyr ikke nødvendigvis nestenkollisjon, men nok til at man blir usikker på den andre båtens hensikter. Mitt klare inntrykk er at det er altfor mange der ute som tar med seg Førerkort klasse B som kompetansebevis for sine føreregenskaper.

 

I tråden jeg siktet til hvor dette ble heftig diskutert forrige sesong så stilte jeg selv også spørsmålet om en seiljolle uten motor var per definisjon forhindret i å kunne bevege seg i trangt farvann på sommeren, men kan også huske at det fikk jeg aldri noe svar på eller kommentar til hverken fra legfolk eller ekspertisen her.

 

Jeg anses vel som "legfolk" her, men vil vil faktisk mene det at svaret definitivt kan være ja. Dersom farvannet og fartøytettheten er slik at man ikke kan seile jolle uten å være til fare eller betydelig hinder for øvrig trafikk, da må man faktisk finne seg et annet sted for jolla, eller være veldig smidig med vikepliktsregelen (hvilket det også er mitt inntrykk at de fleste er).

 

Dette bunner nok ut i at motorbåtfolket ikke kjenner til sjøveisreglene, hvilket ikke er overraskende...

 

Dersom du stryker 'motor' i det ovenstående kan jeg være enig. Hvor ofte treffer man ikke seilere som ikke har lest regel 13 f.eks? Sannheten er, dessverre, at de aller fleste båtfolk faktisk ikke kjenner Sjøveisreglene. Nå snakker jeg selvfølgelig ikke om den eminente forsamling sjøulker og havfruer her på Båtplassen :)

 

Hvordan kan jeg stole på at du gjør det, du som tror jeg har laken på pinne og lirer av deg dumskap og en hel masse selvfølgeligheter?

 

LarX, ta det en lykkepille og prøv igjen, hvis du ikke tåler litt humor på bekostning av deg og resten av oss lakenfolket så kan disse debattene være farlig for hjertet.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

 

Dersom farvannet og fartøytettheten er slik at man ikke kan seile jolle uten å være til fare eller betydelig hinder for øvrig trafikk, da må man faktisk finne seg et annet sted for jolla, eller være veldig smidig med vikepliktsregelen (hvilket det også er mitt inntrykk at de fleste er).

 

 

Jeg er også «legfolk» men fikk inntrykk - da jeg kikka på innlegget Mouche viste til - av at det dreier seg om å ikke være til hinder for båter som ikke kan ferdes utenfor leden uten betydelig fare (Regel 9b og d) Og under normale forhold gjelder vel det de færreste? Kommer det et badekar padlende, må det få plass i leia siden det er tryggest ...

Link to post
Share on other sites

Jeg gleder meg til å se første norske seilbåt som motorseiler med korrekt ført dagsignal :thumbsup:

tja... jeg bruker å sette opp kjegle med spissen ned i et vant når jeg kombinerer genua og motor, også innenlands.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Om jeg har en seilbåt i nærheten eller på kryssende kurs så viker jeg uansett regler og lover. Jeg er jo manøvrerbar så da er jo den saken enkel! små raske seilbåter har jeg aldrig sett på trøndelagskysten så dem er et ikke eksisterende problem

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Vanlig praksis for meg er å vike aktenom seilbåter om det ikke er veldig klart at jeg kan passere foran.

Dette rett og slett fordi farten og kursen på en hvilken som helt båt under seil er lite forutsigbar. Plutselig kan vinden øke, skipperen kan ønske mer høyde på vind etc.

Det å gi gass for å passere foran baugen skaper bare frustrasjon, både for meg og for seilbåten. Dessuten lager jeg masse bølger, noe en seilbåt ikke gjør.

Har det ikke travelt på vannet.......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

LarX, ta det en lykkepille og prøv igjen, hvis du ikke tåler litt humor på bekostning av deg og resten av oss lakenfolket så kan disse debattene være farlig for hjertet.

 

Bare vent til du har hatt gleden av å oppleve Astors "morsomheter" på dette området i fem år til så tror jeg også du blir rimelig lei av det gnålet hans. Lenge siden jeg har sett noen ta bølgen eller bifalt hans platthet med ovasjoner, fanfarer og trompetmusikk.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...