Jump to content

Vikeplikt tradisjoner seilbåt vs. motorbåt


Odmar

Recommended Posts

... fortsatt usikker på verdien av at Batøyfergen kan se en hvis de velger å ikke gjøre noe med det? Tror faktisk at de ser en også om man ikke har AIS ombord, eller?

Tror du misforsto meg litt med hva jeg mente. Det viktigste for meg er at jeg selv kan se andre båters kurs og fart via min AIS-mottaker. At jeg nå har oppgradert til en AIS-transponder ( som forresten døde første dag av ferien!) slik at andre båter også ser meg, ser jeg kun på som et pluss. Som jeg har gjentatt til det kjedsommelige: Jeg innretter meg slik at jeg ikke hindrer nyttetraffiken (eller risikerer å bli nedrent av den) enten det er ved Drøbak eller i Skagerak. Jeg forlanger ikke at nyttetrafikken skal vike for meg dersom jeg har mulighet til å vike i god tid.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Innløpet av Oslofjorden kan være så mangt, Hvor vil du plassere stedet på dette kartet?

 

post-1435-0-13453900-1344345269_thumb.jpg

 

Han kom fra Missingen siden og krysset over forran Holenderbåen. Jeg fulgte med på sjøkartet på Iphone.

Jeg satt jo å spiste middag og hadde jo hverken radar eller ais, og så det bare optisk gjennom panoramavinduene, men det som er sikkert er at om noe uforutsett skulle hendt med seilbåten at han hadde mista fart eller noe så hadde ikke danskebåten klart å stoppe. Jeg og flere som så situasjonen syntes ihvertfal dette ikke så bra ut!

 

uansett regler så viker ihvertfall jeg unna nyttetrafikken! har ikke noe ønske om å bli knust av et digert fartøy! Som nevnt tidligere her så hjelper det lite om du hadde retten din eller ikke!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Skal man vike for kitere på samme måte som for en seilbåt??

Opplever at vike plikt eller sjø vetts regler ikke gjelder for denne gruppen "Seilere"

Tenker spesielt på innseiling i svelvik sundet hvor det til tider kan være MANGE KITER. Ble talt opp mot 70 stk der i helgen som alle fyker på kryss og tvers.

 

Jeg synes det virker som en kuul sport og all respekt til dem som driver med det men når det blir så mange, Må man drive med det midt i leia??

Link to post
Share on other sites

Om man ikke bedriver livreddende hjelp så bør man jo slakke av å ta hensyn til kitere og være klar over at dem har begrenset manøvreringsevne! Er man ute med lystbåt har man det ikke så travelt at man ikke kan ta hensyn til andre på sjøen! Hadde jeg sett Kitere hadde jeg vel heller stoppet opp og beundret dem enn å irritere meg over at dem var i leia!

Generelt er det vel lite populært med vannsport i skipsleia! men det spørs hva som er definisjonen der du så 70 stykker! da kan det neppe være trangt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

I svelvik sundet er leia forholdsvis trang og det kites til og fra større områder på hver side. dvs konstant krysning av leia.

Selvfølgelig kjører jeg ikke over noen for morroskyld (bare når det er høyst nødvendig) :crazy:

Det jeg ville frem til er at de virker ikke bekymre seg noe serlig om paseringer rett forran båter i leia.

Ved gode forhold kommer nemmlig disse reserene betydelig fortere en 5 knop..

Og jeg inbiller meg at de har større mulighet for å gjøre unna manøver en båter som ikke ligger i plan.

 

Jeg synes det er skikkelig kult å se på men føler vel at det ikke nødvendigvis trenger å ta hele kvelden å pasere et område fordi andre har det morro.

 

Er det da Greit å akselerere for å manøvrere trygt rund disse eller skal man kaste dreggen \ søke havn andre steder for å unngå farlige situasjoner..

 

Det virker som hopping på hekk bølgen rett bak båten er velldig morro..

Noe jeg sikkert hadde synes hvis jeg kitet selv også..

 

Blir på en måte som om sykklister skulle oppføre seg som busssjåfører i trafikken..

 

 

:cheers_wine:

Redigert av tsb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har holdt på med brettseiling tidligere, og regner med at kitere tenker på samme måte. Det vil si at de stort sett seiler rundt båter som kommer i lav fart, og ikke regner med at båtene skal vike. Jeg holder derfor i utgangspunktet min kurs og fart uten å vike, men stopper eller svinger unna hvis kiterne kommer farlig nærme. Jeg går selvsagt ikke i plan, men tusler av gårde i 5-6 knop.

Øivind

Link to post
Share on other sites

TSB jeg har før lagt ut bilder av kiterne i Svelvik. Jeg velger å forholde meg til Sjøveisreglene, regel 9b og 9d. I slike situasjoner velger jeg å holde kurs og fart og kun vike om det er fare for kollisjon.

9a bør også leses :smiley:

 

Regel 9. Trange farvann

 

(a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

© Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.

(d) Et fartøy skal ikke krysse en trang lei eller trangt løp dersom slik kryssing hindrer eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en slik trang lei eller et trangt løp. Det sistnevnte fartøy kan bruke det lydsignalet som er foreskrevet i regel 34 (d), hvis det er i tvil om hva det kryssende fartøy akter å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Og seilerne skulle vært ansatt i det norske forsvar med den enorme entusiasmen til å forsvare, i dette tilfellet "forkjørsretten". Men det er vel greit det, vi som har motorbåt er vel ikke ordentlige båtfolk og burde hatt bobil etter hva enkelte seilere antyder/sier.

 

Vi seilere ønsker ikke at dere skal bytte til bobil, vi mener dere allerede har (flytende) bobil/campingvogn!

 

Vel, sorry for den, men du la vel opp ballen selv Lars. Ha en riktig god helg folkens.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Ja visst la jeg ballen klar til avspark og er klar til å forsvare den! Men mener du, som jeg har følelsen av at enkelte andre seilere, at motorbåter er "hår i suppa" og ikke ordentlige båtfolk? Og ja, - vikingene hadde ikke motor, men utviklingen går jo fremover (for det meste), og et dieselseil er jo også greit for dere seilere når den andre vinden forsvinner? Og når det gjelder uttrykket bobil på sjøen, så foretrekker jeg det fremfor å bo nede i kjelleren på en seilebåt i 4 uker.

 

Lars H.

pt. Dyrön Sverige

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jøss, du er snart i Gøteborg jo Lars !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja visst er jeg klar over det. Men egentlig er det ikke så farlig og skremmende å komme seg syd for Smögen, selv med snekke og 7 knop i løpet av 2 uker. Så langt har vi vært innom Skjærhalden, Havstensund, Hunnebostrand, Kungshamn, Fiskebäcksil, Käringön, Skärhamn før vi nå ligger i søndre havnen på Dyrön. Men til selve Göteborg skal vi ikke. Nå sitter jeg og venter på at fruen skal steke litt biff. Her har regnet forsvunnet og solen skinner og det er vindstille som et digert display litt oppe i havnen viser.

 

20gr.jpg

 

Her det jeg sikler etter:

 

biff.jpg

 

Lars H.

vårt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men mener du, som jeg har følelsen av at enkelte andre seilere, at motorbåter er "hår i suppa" og ikke ordentlige båtfolk?

Edit: Men dere har jo alltid vikeplikt, kan ikke med min beste vilje forstå hvordan noen seilere da kan mene dere er i veien, hihi ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men mener du, som jeg har følelsen av at enkelte andre seilere, at motorbåter er "hår i suppa" og ikke ordentlige båtfolk?

 

Her gir du meg vel mulighet til å sparke til enda flere baller, men jeg skal faktisk gi deg et seriøst svar. Nei, jeg definerer ikke skikkelige båtfolk etter hvor stor visp de har bakpå, om de har pinne på dekket, eller antall etasjer. Siden jeg selv eier eller disponerer både seilbåt, skjærgårdsjeep, redningsskøyte, kajakk og badering, ville det vel vært ganske dobbeltmoralsk av meg å bare rakke med på motorbåtfolket.

 

Jeg er ganske demokratisk i mine fordommer, og ser idioter i alle båttyper :)

Redigert av 4_Vinder (see edit history)

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...