Jump to content

Vikeplikt tradisjoner seilbåt vs. motorbåt


Odmar

Recommended Posts

En Musto Skiff med motor?

Den tanken trodde jeg aldri ville bli tenkt.

 

Poenget til mulligan er at ikke alle seilbåter har motor!

 

Nå skrev jeg jo nettop "med en velfungerende motor" i håp om Mulligan og andre med ham skulle forstå at det var under forusetning av at båten var utstyrt med motor og ikke som et uttrykk for at enhver båt med seil uansett størrelse, type og beskaffenhet var forpliktet til å ha en motor montert. Noe må man kunne forvente av den intelligente leser.

 

I tråden jeg siktet til hvor dette ble heftig diskutert forrige sesong så stilte jeg selv også spørsmålet om en seiljolle uten motor var per definisjon forhindret i å kunne bevege seg i trangt farvann på sommeren, men kan også huske at det fikk jeg aldri noe svar på eller kommentar til hverken fra legfolk eller ekspertisen her.

 

Kanskje får jeg det nå? Astor? Rem? Poseidon? Skipper Worse?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Trodde ikke det var nestenkollisjoner vi diskuterte.. Jeg mener at seilbåter må tåle sjø fra andre båter fra alle retninger , akkurat slik vi i motorbåter må..Krysser noen foran med god margin , har seilbåten bare med å akseptere det..

Når sjøen kommer, så velger jo de fleste å ta den forfra, dersom de endrer kurs, så en skulle jo tro det var mest hensynsfullt å krysse foran, medmindre man må opp i akkurat halvplan for å rekke det og da lager unødvendig digre bølger.

Link to post
Share on other sites

. . . så stilte jeg selv også spørsmålet om en seiljolle uten motor var per definisjon forhindret i å kunne bevege seg i trangt farvann på sommeren, men kan også huske at det fikk jeg aldri noe svar på eller kommentar til hverken fra legfolk eller ekspertisen her.

Selvfølgelig må de kunne gjøre det. Men det går ann, også for slike båter å vise litt hensyn og ikke "leke regatta" mellom andre båter i slike farvann.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå finnes det motorbåter som ikke har hundrevis av hestekrefter til å gjøre noe slikt. Men min snekke og max 7 knop er det ikke like lett å komme unna en seiler som plutselig endrer retning lige fremfor meg.

Men for dere må det da være en ren nytelse å faktisk ta igjen noen, for en gangs skyld :diving: Neida, ser pointet ditt. Med sju knop vil du nok klare å ta igjen de fleste turseilere på kryss, men du er avhengig av en viss forutsigbarhet, for du kan ikke bare smette unna på null komma niks. Når farvannet er trangt og trafikken stor forsvinner forutsigbarheten og da er det på tide å vurdere jerngenoaen for oss seilere.

Link to post
Share on other sites

 

I tråden jeg siktet til hvor dette ble heftig diskutert forrige sesong så stilte jeg selv også spørsmålet om en seiljolle uten motor var per definisjon forhindret i å kunne bevege seg i trangt farvann på sommeren, men kan også huske at det fikk jeg aldri noe svar på eller kommentar til hverken fra legfolk eller ekspertisen her.

 

 

Generelt er man vel på litt ville veier om man forholder seg slik at man «påfører» andre en vikeplikt som de ikke helt har manøvreringsrom til å overholde? Dog er vel sjelden det vi vanligvis kaller trangt farvann så trangt ....

Link to post
Share on other sites

I den siste setningen din oppsummerer du godt det jeg mener.

Men vi sitter igjen med et element av skjønn her. Hvis jeg nå krysser gjennom et sund, så mener jeg det mest forutsigbare er å overholde «forkjørsretten» og å slå nærmest mulig land. Eventuell usikkerhet og forvirring hos andre som tror jeg slår helt i hytt og pine får nesten lastes dem selv (og vi snakker nå om en situasjon hvor det faktisk er manøvreringsrom for alle, men kanskje litt trangere enn komfortsonen til enkelte tillater).

Link to post
Share on other sites

Ja, men beste er å finne tilbake til tråden som jeg prøver på foreløpig uten success. La oss se om ikke en av de nevnte herrer dukker opp i tråden!

 

redigert.

 

Tror vi begynner å nærme oss noe nå!

 

Regel 9. Trange farvann (a) Et fartøy som seiler i en trang lei eller et trangt løp skal, når det lar seg gjøre uten fare, holde seg så nær som mulig til den av leias eller løpets yttergrense som det har på sin styrbords side.

 

https://baatplassen.n...ndleia__st__300

 

Bittelitens innlegg #304

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja der kan man se hvor mange regler jeg kjenner ... man skal faktisk ikke utnytte hele sundets bredde selv når det ikke er trafikkert av andre. Jeg tror de fleste seilere praktiserer dette med en liten klype saltvann, det kan ikke være nødvendig å krysse helt oppunder land hele tiden? Ville nesten forventet at det var ok å benytte ihvertfall egen halvpart av løpets bredde.

 

Edit: Men jeg ser jo også andre underpunkter her: «(d) Et fartøy skal ikke krysse en trang lei eller trangt løp dersom slik kryssing hindrer eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en slik trang lei eller et trangt løp.»

 

Såsant vi ikke snakker om uvær hvor det er nødvendig å ferdes i leia innaskjærs, er det vel få fritidsbåter som ikke kan ferdes utafor leia på en sikker måte, må i tilfelle være fordi de mangler kart og plotter, og må basere seg kun på merker i leia... ?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitat Bitteliten.

"Og jeg kan si at det er til tider skremmende hvor lite en del motorbåtførere kan om seiling :smiley: Kanskje litt helt elementær seilingsteori skulle inn i pensum for Båtførerprøven?"

 

Helt enig med Bitteliten i dette, men seilere bør også vurdere hva trange farvann er for noe. Må en baute for hvert femte minutt bør en heller starte jernhesten. Her mener jeg for seilbåter over 15-20 fot. Mindre enn dette kan klare brasene ganske bra uten sjenanse for de annerledes stilte.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Virker som seilere mener motorbåtførere skal vike i god tid og vise tidlig hvor de skal. Kanskje det er en ide og seile samme kurs en stund og Gi oss muligheten til det? Jeg viker, seilbåten slår/snur, og jeg må vike på nytt, eller gi litt gass å komme foran.. Er det litt plass er det vel greit å passere foran, og bli ferdig med det.

 

Jeg har selv seilt litt laser i larvikområdet og er litt under nybegynnernivå, som betyr mye vingling og kjølen like mye rett opp som ned i vannet. Syntes litt synd på enkelte motorbåter som viker og er greie og plutselig er jeg foran de på nytt da vinden plutselig snudde osv.. Men alle smilte og synes det var gøy.. Spesielt når jeg sto oppå kjølen og så litt forvirra ut..

 

Når jeg er på sjøen koser jeg meg og det skal mere enn en kryssende seilbåt til for å irritere meg.

 

God sommer og kryss pent:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Virker som seilere mener motorbåtførere skal vike i god tid og vise tidlig hvor de skal. Kanskje det er en ide og seile samme kurs en stund og Gi oss muligheten til det? Jeg viker, seilbåten slår/snur, og jeg må vike på nytt, eller gi litt gass å komme foran.. Er det litt plass er det vel greit å passere foran, og bli ferdig med det.

Jo tidligere motorbåten viker, jo større evne til å forutse seilbåtens neste manøvre må han ha for å unngå å komme i en sånn situasjon. Hvis han viker tidlig opp mot land på egen styrbord side kan man jo velge å tolke det som et ønske om å få være i fred der ...

 

Best å anskaffe krystallkule i tillegg til plotter og ekkolodd :o)

Link to post
Share on other sites

Såsant vi ikke snakker om uvær hvor det er nødvendig å ferdes i leia innaskjærs, er det vel få fritidsbåter som ikke kan ferdes utafor leia på en sikker måte, må i tilfelle være fordi de mangler kart og plotter, og må basere seg kun på merker i leia... ?

Å nei da, det kan være andre grunner til å ferdes innaskjærs. For egen del, og jeg har langsomtgående motorbåt, ser jeg ikke sjarmen med kun å se havet på den ene siden og en stripe land på den andre. Jeg er da ikke på sjøen kun for å komme hurtigst mulig fra havn til havn. Vi trives mye bedre ved å utforske skjærgården. Der kan vi studere naturen, hytter og hus, andre båter enten de bruker seil eller motor. Jeg har både kart og plotter, men det er da øynene en bruker for å se hvor en er og hvor en skal? Men selvfølgelig bruker jeg ploteren og papirkartet for å få bekreftet at det jeg ser, er det det er. I morgen skal vi ut leia fra Gulholmen til Käringön i Sverige. Da regner jeg med at det blir lite problemer med kryssende seilere, en mandag i august etter fellesferien. Jeg har hørt at det kan gå ganske villt for seg der med kryssende seilere og brautende store motorbåter som bare MÅÅÅ frem først!

 

Lars H.

webcam fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svært enig med deg Lars. Vi går aldri uttaskjærs hvis vi ikke må. Trivsel å se holmer, skjær, bebyggelse og idyll er også vår stil. Å sitte å se havet rundt seg i flere timer må bli fryktelig kjedlig i det lange løp. Huff og huff.

Men vi er samtidig glade for at lakenfolket trekker til havet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg nok du har rett i. Vi kommel vel til å gå der litt etter kl.1000, og på den tiden er nok ikke de fleste ferdig med hverken frokost eller dusjing! :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg nok du har rett i. Vi kommel vel til å gå der litt etter kl.1000, og på den tiden er nok ikke de fleste ferdig med hverken frokost eller dusjing! :smiley:

de du møter, seiler slør eller platt lens nordover den renna, så de krysser nok ikke :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Har ventet på den værmeldingen,- så slipper vi rulling og annet dritt ved Islandsberg (vi går fra Fiskebäckskil og sydover).

 

islandsberg.png

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å nei da, det kan være andre grunner til å ferdes innaskjærs. For egen del, og jeg har langsomtgående motorbåt, ser jeg ikke sjarmen med kun å se havet på den ene siden og en stripe land på den andre. Jeg er da ikke på sjøen kun for å komme hurtigst mulig fra havn til havn. Vi trives mye bedre ved å utforske skjærgården. Der kan vi studere naturen, hytter og hus, andre båter enten de bruker seil eller motor. Jeg har både kart og plotter, men det er da øynene en bruker for å se hvor en er og hvor en skal? Men selvfølgelig bruker jeg ploteren og papirkartet for å få bekreftet at det jeg ser, er det det er. I morgen skal vi ut leia fra Gulholmen til Käringön i Sverige. Da regner jeg med at det blir lite problemer med kryssende seilere, en mandag i august etter fellesferien. Jeg har hørt at det kan gå ganske villt for seg der med kryssende seilere og brautende store motorbåter som bare MÅÅÅ frem først!

 

Lars H.

webcam fra båten

Hehe, man skal være ganske grumpy om fravær av sjarm og trivsel faktisk blir en sikkerhetsrisiko som gjør det nødvendig å ferdes i leia ...

 

Når jeg ferdes innaskjærs er det ofte av akkurat samme årsaker som du, utforsking, titte på andre båter, bebyggelse, samt at det blir litt mer action. Men utforsking forutsetter jo at man oppsøker nye farvann også, og det igjen medfører noen ganger at punkt B ligger et stykke unna, og da tvinger transportetappene seg fram, og videre blir det ofte hensiktsmessig å ferdes utaskjærs. Dessuten synes jeg det også har sin sjarm, å beherske elementene og tilbakelegge distanse gjør det ekstra tilfredsstillende å komme til havn, etter ikke å ha sett land. Ukesvis på åpent hav er muligens ikke noe for meg, men en lang dags eller natt-etappe over Skagerrak eller Kattegatt er alltid fint.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...