Ingar Startet 21.Mars.2003 Del på Facebook Startet 21.Mars.2003 Skal vi en gang for alle få slutt på all synsing omkring temaet? Har forsøkt å lage en meningsmåling som viser hvor stor del av eierne som er fornøyde. -------------------------------- Kommentar fra moderator: meningsmålingen gikk tapt når vi byttet ut programvaren i 2004. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 21.Mars.2003 Del på Facebook Svart 21.Mars.2003 Hei Ingar Skal man avgi 1 stemme pr. motor ? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 21.Mars.2003 Del på Facebook Svart 21.Mars.2003 Er det da snakk om highspeed lettvektsmotorer så som Volvo og Yanmar? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Mars.2003 Del på Facebook Svart 21.Mars.2003 Sikkert en artig tanke, men det må jo bli noe "hummer og kanari". Hvis man f.eks skal sette de tunge Volvoen som til og med brukes i trålere i samme bås som de "godværsmotorene" som selges til lystbåtflåten - da har de jo nesten bare Volvonavnet og grønnfargen felles.... Men uansett, det skal bli artig å se om alle synes best om det som de selv "sliter med".... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ingar Svart 21.Mars.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2003 Sikkert en artig tanke, men det må jo bli noe "hummer og kanari".Ja, de er urealistisk å få med alle varianter, det må bli en helhets-vurdering.En vesentlig del av total-bildet er også påmontert utstyr som varme-vekslere, turbo, etc.Som du sier vil det sikkert også prege en slik måling at man liker å synes godt om det valget man selv har gjort... Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 21.Mars.2003 Del på Facebook Svart 21.Mars.2003 Er foreløpig godt fornøyd med min gode gamle 127hk Ford Sabre. Men siden du har plass til flere merker, hva med Steyr som har fått mye skryt på BM? Har også hørt at Yamaha leverer meget gode dieseler. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
giver Svart 21.Mars.2003 Del på Facebook Svart 21.Mars.2003 Hei Ingar. Blir tallene vektet mot markedsandeler ? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Mars.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2003 Men det er forholdet mellom fornøyde og misfornøyde kunder som er det viktige. Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 21.Mars.2003 Del på Facebook Svart 21.Mars.2003 Jeg synes dette blir litt vanskelig. Personlig har jeg en Volvo som jeg stort sett er fornøyd med. Men hva skal man svare når man er kjempemisfornøyd med importøren ?? Sitér dette innlegget Link to post
Kare_L Svart 21.Mars.2003 Del på Facebook Svart 21.Mars.2003 Service må vel gå inn som en del av helhetsinntrykket. Hvis motoren har vært pålitelig men servicen alldeles forferderlig, burde det etter min mening fortjene et surt tryne. Ellers så lurer jeg på hvem som lager Mercruiser's små dieselmotorer, det er vel de du först og fremst har i tankene. De större dieslene (250+ hk) koplet til Mercruiser-drev kommer fra Yanmar, såvidt jeg vet. Skal du da gi karakter til Yanmar eller Mercruiser?? Kåre Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 21.Mars.2003 Del på Facebook Svart 21.Mars.2003 Var inne å stemte surt smil til Volvo,det er bare på grunn av servicen til volvo på Kolbotn, verre bedrift skal du lete lenge etter,ikke mulig å få et vettugt svar fra dem!!!!! Skulle tro det var statshemmligheter de holdt på. Skal man få service der må man vel kjøpe en ny motor der og da,hvordan det går etter det vet vel bare di som har gjort det.. Må bare legge til at en kompis av meg har en Volvo penta md11c som har gått i alle år uten så mye som en overhaling,han har vel egentlig drite i hele motoren men likevel har den gått som en klokke. Virker som den er uslitelig,så ikke bare ulemper alså.. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 22.Mars.2003 Del på Facebook Svart 22.Mars.2003 Mine erfaringer: Volvo Penta: Jeg skulle skifte klemringen rundt skroggjennomføring for seilbåtdrevet. Kjøpte dette og spurte hvordan jeg enklest kunne gjøre jobben. Fikk beskjed om og dele gearkasse fra motor. Klundret med dette et par dager, men det lot seg ikke gjøre. Jeg tok så kontakt med verksmester på et Volvoverksted i nærheten av en nå nedlagt flyplass og spurte: "Dere jobber sikkert på en lettere måte enn meg, hva skal jeg gjøre?". Svaret fikk meg til å dette på ryggen. "Det kan jeg ikke fortelle deg, for det er det vi lever av !" Etter nærmere studering av tegninger delte jeg drevet, og jobben var gjort på en god arbeidsdag. Ford: Halaas & Moen i Kristiansund har Ford og Borg Warner. Den ene gearkassen fikk ulyd. Leverte den hos speditør i Oslo en torsdag formiddag. Fikk telefon fra Kristansund kl. 12.00 fredag om at ingen feil var funnet. Ba dem hardkjøre kassa i benken en stund til og skifte simmering. Kl. 15.00 ringte telefonen igjen og jeg fikk beskjed om at alt var OK. Hentet kassa i Oslo kl. 1.30 i Oslo. Monterte den inn igjen på Lørdag ettermiddag, og det ble båttur den helgen også. Servicenivået på de forskjellige leverandørene er like viktig som driftssikkerheten på motorene. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.Mars.2003 Del på Facebook Svart 22.Mars.2003 Har alltid hatt Yanmar-motorer og er fornøyd så langt. Om de er dårligere eller bedre enn gjennomsnittet, skal jeg ikke uttale meg om, men folk flest synes nok Yanmar ligger over midten. Noen rakker ned på servicen til Volvo Penta Norge. Personlig så har jeg fått god service hos Yanmar, men de er heller ikke av den typen som forteller åpent om kjente svakheter ved produktene deres. Naturlig nok. Vet du om dem og spør for å begrense eventuelle skadevirkninger er de plutselig litt mer pratsomme og innrømmer at også deres produkter av og til har visse mangler. William Knutsen - Vetus Deutz importøren - har en meget god service og kundebehandling. Spesielt på salgsleddet. Motorene går for å være meget gode, men alt er ikke rosenrødt her heller. Hvilken motor som er best? Si det. Problemet er at de fleste motoerer er gode de første 1000 timene. Deretter begynner ting å skille seg ut. Også innen samme motormerke. Spør meg om 10 år, så forteller jeg om Yanmaren kom ut på pluss eller minus. En ting er uansett et godt tegn. Har samme motor blitt produsert så og si uforandret i 10 år, kan man anta at konstruktøren har unngått de største tabbene. Men stemme? Nei, det føler jeg meg ikke kompetent til. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Bajaz Svart 22.Mars.2003 Del på Facebook Svart 22.Mars.2003 Den mest driftsikre motor i verden må jo være Perkins ! Må jo antagelig skytes med "dum dum" for å avlives ! Heia Perkins ! Bajaz Sitér dette innlegget Mvh. Bajaz Bella 621 Mercury Optimax 150 Link to post
Festina Lente IV Svart 22.Mars.2003 Del på Facebook Svart 22.Mars.2003 Har hatt Volvo MD 40 i en årrekke. Zimmerringen i bakkant på motoren røk etter noen år, og måtte byttes. Kontakt med Sørfonden Slipp og motorverksted og LaSa, Oslo ga samme svar. Om du tar ut motoren og bringer den til oss, kan vi bytte zimmerringen for deg. kr 7500,- pluss mva. Jeg var mildest talt sjokkert. Men, det måtte gjøres, så jeg tok ut motoren, men mens jeg hold på med det, fant jeg ut at jeg trengte vel ikke gå til et båtmotorverksted for å gjøre en så enkel jobb. Motoren ble levert på et utleiefirma for kompressorer som også har verksted for dieselmotorer. Zimmerringen ble byttet, og regningen? Kr 1.740,- pluss mva. Ikke spesiellt bra service nei. Har Perkins. Har ikke den helt store erfaringen, det som har skjedd er at det har røket en toppakning. Utfører reparasjonen delvis selv, men har nesten slitt ut eksperten på Perkins, Bjørn hos Universal Diesel. Når jeg kommer legger han bare vekk det han driver med, smiler, og spør hva han kan hjelpe med. Han graver i gamle bøker, og svarer på allt mulig rart jeg måtte komme til å spørre om. Han låner ut dyrt verktøy og dyre måleinstrumenter uten å blunke. Kort sagt, han er hjelpsomheten selv. Tatt i betraktning at Perkins produserte de to motorene jeg har i 1971, synes jeg dette er fantastisk bra. Varige deler er dyre, men billigere enn Volvo. Forbruksdeler er billig, sammenligner du disse med Volvo, begår Volvo ran. Problemet som jeg ser kan komme er at deler etterhvert går ut fra lager for ikke å bli produsert igjen. Foreløpig finnes imidlertid det meste. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Allan E Svart 23.Mars.2003 Del på Facebook Svart 23.Mars.2003 Ser at det er enkelte importører som fler er misfornøyde med. Kan det være et forslag å ta seg en tur over grensa for å få ting ordnet. Det krever jo litt mer planlegging da men en kan jo kjøpe de dyre tingene der. Er det noen som har erfaring på denne måten. Men best motor, sorry det vet ikke jeg. Men jeg fikk fabelaktig god service hos Marna i Mandal av en eldre kar, han hadde det mestepå plass i hodet tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 24.Mars.2003 Del på Facebook Svart 24.Mars.2003 Foreløbig må jeg si at Yanmar kommer best ut her hvis vi ser på forholdet mellom fornøyde og ikke-fornøyde. Volvo havner jo godt ned på listen! Ikke verst når man tenker på markedsandeler! (Hadde vært spennende med tilsvarende for påhengere ved en senere anledning. Tipper Yamaha ville gjort det skarpt der) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 24.Mars.2003 Del på Facebook Svart 24.Mars.2003 Kan jo være enig i at enkelte Volvo deler er vel dyre.Men er dette ran så vet jeg ikke hva jeg skal kalle Yanmar deleprisene?Dobbelt ran kanskje Med så mange Volvo motorer i drift så er det kanskje ikke no rart at noen eiere er misførnøyde?Selv om brorparten av disse antagelig har seg selv å takke for at grønn klumpen svikter. Ettersom Yanmar eldes vil det nok dukke opp saker og ting med dem også.I forrige båten stod det en Hjalmar 77turbo diesel,og når jeg snakker med han som kjøpte den så konstaterer jeg at noen liker mora og noen dattera.Selv er jeg glad jeg ikke er eier av den båten mere. Hadde den fra den var ny og kjørte i 10 år uten problem,men etter 17 år tok freden slutt.... Volvo neste gang og for meg. Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 25.Mars.2003 Del på Facebook Svart 25.Mars.2003 Jeg har stemt til yanmar og er svært fornøyd med motoren. Men det jeg vil fremheve her er servicen fra Yanmar Norge. Jeg var på messa og selvfølgelig innom Yanmar Norge sin stand. Knestående med hodet under en ny 1GM10 for å se hvordan motoren ser ut under, blir jeg spurt om jeg har en olje lekkasje. Joda, det kunne jeg bekrefte og det er greit å kunne se en tilsvarende motor for å kanskje finne kilden til mitt problem . Dette gjorde at jeg kom i hyggelig snakk med representantene fra Yanmar, hvor de velvillig svarte på mine spørsmål. Ett av mine spørsmål var om de kunne hjelpe med med deler til instrumentpanelet mitt, da plasten er sprukket. Joda, , det var ikke noe problem og de hadde kanskje noe kasserte deler som kunne passe mitt behov. En telefon dagen etter og delen jeg trengte lå i posten et par dager etter. Jeg kan ikke mer en bare å rose den service og behandling jeg fikk. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
Kare_L Svart 25.Mars.2003 Del på Facebook Svart 25.Mars.2003 Dette er ikke egen erfaring men fra et innlegg i "Powerboat Reports".... En båteier hadde en turboladet Yanmar. Etter dröyt to år og 140 driftstimer, takket turboen for seg. Båteieren klaget til selgeren, men ble fortalt at garantitiden var ute, så de kunne ikke gjöre noe. Mannen sendte brev direkte til adm dir for Yanmar USA, og påpekte at en turbo burde vare lengre enn 140 timer. To dager senere ble han oppringt fra nevnte adm dir med beklagelse og löfte om at ny turbo skulle installeres uten kostnad. Det synes som Yanmar generelt har en langt mer forbruksvennlig kundefilosofi enn f.eks. Volvo. Har hört en del skrekkhistorier om Mercruiser garanti/service også. Mercruiser har f.eks. kategorisk benektet noen som helst feil på Bravo-3 drev (1998-2000 tror jeg), til tross for flere hundre ny-båteiere som har hatt alvorlige korrosjonsproblemer. På min egen båt ble det oppdaget sprekk i den ene toppen langt för garantitiden var over. Men gjett hva, produksjonfeil (stöpefeil) var ikke dekket av garantien. Det er jo direkte latterlig! To år etter jeg kjöpte båten overopphetet motoren pga. av feil med termostaten. Etter undersökelse viste det seg at termostaten var svært rustet. Ingen kunne forstå hvordan en bil-termostat hadde endet opp i en båtmotor. Jeg tviler på min neste båt vil ha et Mercury-produkt, diesel eller ikke. Kåre Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Mars.2003 Del på Facebook Svart 27.Mars.2003 Et lite blikk på de foreløpig avstemmingsresultatene kan gi grunnlag for noen fiffige betraktninger: Antallet Volvo-eiere som har avgitt sin stemme er 38+11=49. Summen av andre eiere som har avgitt sin stemme er 45, altså sånn ca samme antall. Det vil si at Volvo har solgt omtrent like mange motorer som de andre til sammen - det virker imponerende ved første blikk. Forskjellen er at mer enn 22% av Volvoeierne uttrykker misnøye, mens alle andre - uten unntak - synes å være fornøyde med sine "Ikke-Volvoer". Det må vel tolkes i retning av at Volvo er langt flinkere til å selge sine grønne motorer, enn de er til å ta vare på sine kunder. Eller kanskje det er en helt bevisst politikk: Pøs på med forholdsvis rimelige grønne motorer, skvis skitten ut av kjøperne når de først har fått greiene ombord - der finnes allikevel et jevnt tilsig av "grønne" båteiere som lar seg lure til å gjøre samme tabben ..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jonny Svart 27.Mars.2003 Del på Facebook Svart 27.Mars.2003 Ja, ta vare på sine kunder kan de i hvert fall ikke, det kan jeg skrive under på. skulle de hatt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.Mars.2003 Del på Facebook Svart 27.Mars.2003 Eller kanskje det er en helt bevisst politikk: Pøs på med forholdsvis rimelige grønne motorer, skvis skitten ut av kjøperne når de først har fått greiene ombord - der finnes allikevel et jevnt tilsig av "grønne" båteiere som lar seg lure til å gjøre samme tabben ..... Mener å ha hørt i tidligere tider at VP inngår gunstige avtaler med båtbyggere og da er jo kjøperen noenlunde bondefanget allerede. Om en vil ha en Yanmar i en Volvo-båt blir det uforholdsmessig dyrt og VP har fanget en til......... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Ingar Svart 27.Mars.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2003 Et lite blikk på de foreløpig avstemmingsresultatene kan gi grunnlag for noen fiffige betraktninger:Samme tanker har jeg gjort meg Poseidon. Selv om det ikke er mange svar så langt virker det som vi har en definitiv trend. I håp om at flere etterhvert vil delta vil vi la denne målingen bli stående en stund. Men vi vurderer et opplegg som vil flytte limte tråder bort fra toppen av Åpent forum. Sitér dette innlegget Link to post
Guest ToreL2 Svart 1.April.2003 Del på Facebook Svart 1.April.2003 Har i dag 2 stk. Volvo (KAD 300) i en stor og tung båt. Stikk i strid med mange "veteraner" som ikke liker disse "høyturtallsmotorene". Min erfaring er entydig positiv. Høy effekt og lavt forbruk. Skyver en 13 tonns båt i 36 knop (marser lett i 30) - med et forbruk på 3,5 l/mil - meget bra syntes jeg - særlig når vi har båten innert i fjorden og av og til har lyst til å komme litt "av gårde". Jeg har også ulik erfaring med ulike verksted. Skal vel være litt forsiktig med å henge ut noen her, men har samme erfaring som tidligere "skribenter" her innerst i Oslofjorden og med importøren. Derimot har jeg møtt et Volvo-verksted i Horten som har gitt meg meget god servcie. De har også en god dialog med importøren.( http://www.marin-tech.no ) - Tips: La forhandlerene håndtere importøren - der er bl.a. det de er til for ! Jeg har også vært over grensen og forespurt, men syntes ikke der var mye å spare på ordiær servcie der. Kan sikker være noe annet når det gjelder dyrere deler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.