Jump to content

Hvem lager de beste dieselmotorene?


Ingar

Recommended Posts

Sikkert en artig tanke, men det må jo bli noe "hummer og kanari".

 

Hvis man f.eks skal sette de tunge Volvoen som til og med brukes i trålere i samme bås som de "godværsmotorene" som selges til lystbåtflåten   -   da har de jo nesten bare Volvonavnet og grønnfargen felles....

 

Men uansett, det skal bli artig å se om alle synes best om det som de selv "sliter med"....

Link to post
Share on other sites

 

 

Sikkert en artig tanke, men det må jo bli noe "hummer og kanari".
Ja, de er urealistisk å få med alle varianter, det må bli en helhets-vurdering.En vesentlig del av total-bildet er også påmontert utstyr som varme-vekslere, turbo, etc.Som du sier vil det sikkert også prege en slik måling at man liker å synes godt om det valget man selv har gjort...
Link to post
Share on other sites

Service må vel gå inn som en del av helhetsinntrykket.  Hvis motoren har vært pålitelig men servicen alldeles forferderlig, burde det etter min mening fortjene et surt tryne.

Ellers så lurer jeg på hvem som lager Mercruiser's små dieselmotorer, det er vel de du först og fremst har i tankene.  De större dieslene (250+ hk) koplet til Mercruiser-drev kommer fra Yanmar, såvidt jeg vet.  Skal du da gi karakter til Yanmar eller Mercruiser??

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Var inne å stemte surt smil til Volvo,det er bare på grunn av servicen til volvo på Kolbotn,

verre bedrift skal du lete lenge etter,ikke mulig å få et vettugt svar fra dem!!!!!

Skulle tro det var statshemmligheter de holdt på.

Skal man få service der må man vel kjøpe en ny motor der og da,hvordan det går etter det vet vel bare di som har gjort det.. :lol::seeya:

 

 

 

Må bare legge til at en kompis av meg har en Volvo penta md11c som har gått i alle år

uten så mye som en overhaling,han har vel egentlig drite i hele motoren men likevel har den

gått som en klokke.

Virker som den er uslitelig,så ikke bare ulemper alså.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Mine erfaringer:

Volvo Penta:

Jeg skulle skifte klemringen rundt skroggjennomføring for seilbåtdrevet.

Kjøpte dette og spurte hvordan jeg enklest kunne gjøre jobben. Fikk beskjed om og dele gearkasse fra motor.

Klundret med dette et par dager, men det lot seg ikke gjøre. Jeg tok så kontakt med verksmester på et Volvoverksted i nærheten av en nå nedlagt flyplass og spurte:

"Dere jobber sikkert på en lettere måte enn meg, hva skal jeg gjøre?". Svaret fikk meg til å dette på ryggen.

"Det kan jeg ikke fortelle deg, for det er det vi lever av !" :cheers:

Etter nærmere studering av tegninger delte jeg drevet, og jobben var gjort på en god arbeidsdag.

Ford:

Halaas & Moen i Kristiansund har Ford og Borg Warner.

Den ene gearkassen fikk ulyd. Leverte den hos speditør i Oslo en torsdag formiddag.

Fikk telefon fra Kristansund kl. 12.00 fredag om at ingen feil var funnet. Ba dem hardkjøre kassa i benken en stund til og skifte simmering. Kl. 15.00 ringte telefonen igjen og jeg fikk beskjed om at alt var OK. Hentet kassa i Oslo kl. 1.30 i Oslo. Monterte den inn igjen på Lørdag ettermiddag, og det ble båttur den helgen også.

Servicenivået på de forskjellige leverandørene er like viktig som driftssikkerheten på motorene.

mvh

giver :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har alltid hatt Yanmar-motorer og er fornøyd så langt. Om de er dårligere eller bedre enn gjennomsnittet, skal jeg ikke uttale meg om, men folk flest synes nok Yanmar ligger over midten. Noen rakker ned på servicen til Volvo Penta Norge. Personlig så har jeg fått god service hos Yanmar, men de er heller ikke av den typen som forteller åpent om kjente svakheter ved produktene deres. Naturlig nok. Vet du om dem og spør for å begrense eventuelle skadevirkninger er de plutselig litt mer pratsomme og innrømmer at også deres produkter av og til har visse mangler.

 

William Knutsen - Vetus Deutz importøren - har en meget god service og kundebehandling. Spesielt på salgsleddet. Motorene går for å være meget gode, men alt er ikke rosenrødt her heller.

 

Hvilken motor som er best? Si det. Problemet er at de fleste motoerer er gode de første 1000 timene. Deretter begynner ting å skille seg ut. Også innen samme motormerke. Spør meg om 10 år, så forteller jeg om Yanmaren kom ut på pluss eller minus.

 

En ting er uansett et godt tegn. Har samme motor blitt produsert så og si uforandret i 10 år, kan man anta at konstruktøren har unngått de største tabbene. Men stemme? Nei, det føler jeg meg ikke kompetent til.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har hatt Volvo MD 40 i en årrekke.  Zimmerringen i bakkant på motoren røk etter noen år, og måtte byttes.  Kontakt med Sørfonden Slipp og motorverksted og LaSa, Oslo ga samme svar. Om du tar ut motoren og bringer den til oss, kan vi bytte zimmerringen for deg.  kr 7500,- pluss mva.  Jeg var mildest talt sjokkert. Men, det måtte gjøres, så jeg tok ut motoren, men mens jeg hold på med det, fant jeg ut at  jeg trengte vel ikke gå til et båtmotorverksted for å gjøre en så enkel jobb.  Motoren ble levert på et utleiefirma for kompressorer som også har verksted for dieselmotorer.  Zimmerringen ble byttet, og regningen?  Kr 1.740,- pluss mva.  Ikke spesiellt bra service nei.

 

Har Perkins.  Har ikke den helt store erfaringen, det som har skjedd er at det har røket en toppakning.  Utfører reparasjonen delvis selv, men har nesten slitt ut eksperten på Perkins, Bjørn hos Universal Diesel. Når jeg kommer legger han bare vekk det han driver med, smiler, og spør hva han kan hjelpe med. Han graver i gamle bøker, og svarer på allt mulig rart jeg måtte komme til å spørre om.  Han låner ut dyrt verktøy og dyre måleinstrumenter uten å blunke.  Kort sagt, han er hjelpsomheten selv.  Tatt i betraktning at Perkins produserte de to motorene jeg har i 1971, synes jeg dette er fantastisk bra.  

Varige deler er dyre, men billigere enn Volvo.  Forbruksdeler er billig, sammenligner du disse med Volvo, begår Volvo ran.  Problemet som jeg ser kan komme er at deler etterhvert går ut fra lager for ikke å bli produsert igjen.  Foreløpig finnes imidlertid det meste.

Link to post
Share on other sites

Ser at det er enkelte importører som fler er misfornøyde med. Kan det være et forslag å ta seg en tur over grensa for å få ting ordnet. Det krever jo litt mer planlegging da men en kan jo kjøpe de dyre tingene der. Er det noen som har erfaring på denne måten.

Men best motor, sorry det vet ikke jeg.

Men jeg fikk fabelaktig god service hos Marna i Mandal av en eldre kar, han hadde det mestepå plass i hodet tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Foreløbig må jeg si at Yanmar kommer best ut her hvis vi ser på forholdet mellom fornøyde og ikke-fornøyde. Volvo havner jo godt ned på listen!

 

Ikke verst når man tenker på markedsandeler!

 

:sleep:

 

(Hadde vært spennende med tilsvarende for påhengere ved en senere anledning. Tipper Yamaha ville gjort det skarpt der)

Link to post
Share on other sites

Kan jo være enig i at enkelte Volvo deler er vel dyre.Men er dette ran så vet jeg ikke hva jeg skal kalle Yanmar deleprisene?Dobbelt ran kanskje :rolleyes:

Med så mange Volvo motorer i drift så er det kanskje ikke no rart at noen eiere er misførnøyde?Selv om brorparten av disse antagelig har seg selv å takke for at grønn klumpen svikter.

Ettersom Yanmar eldes vil det nok dukke opp saker og ting med dem også.I forrige båten stod det en Hjalmar 77turbo diesel,og når jeg snakker med han som kjøpte den så konstaterer jeg at noen liker mora og noen dattera.Selv er jeg glad jeg ikke er eier av den båten mere.

Hadde den fra den var ny og kjørte i 10 år uten problem,men etter 17 år tok freden slutt....

Volvo neste gang og for meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har stemt  :wink: til yanmar og er svært fornøyd med motoren. Men det jeg vil fremheve her er servicen fra Yanmar Norge. Jeg var på messa og selvfølgelig innom Yanmar Norge sin stand. Knestående med hodet under en ny 1GM10 for å se hvordan motoren ser ut under, blir jeg spurt om jeg har en olje lekkasje. Joda, det kunne jeg bekrefte og det er greit å kunne se en tilsvarende motor for å kanskje finne kilden til mitt problem :rolleyes:. Dette gjorde at jeg kom i hyggelig snakk med representantene fra Yanmar, hvor de velvillig  :cool: svarte på mine spørsmål. Ett av mine spørsmål var om de kunne hjelpe med med deler til instrumentpanelet mitt, da plasten er sprukket. Joda,  :wink:, det var ikke noe problem og de hadde kanskje noe kasserte deler som kunne passe mitt behov. En telefon dagen etter og delen jeg trengte lå i posten et par dager etter. Jeg kan ikke mer en bare å rose den service og behandling jeg fikk. :cool:

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke egen erfaring men fra et innlegg i "Powerboat Reports"....  En båteier hadde en turboladet Yanmar.  Etter dröyt to år og 140 driftstimer, takket turboen for seg.  Båteieren klaget til selgeren, men ble fortalt at garantitiden var ute, så de kunne ikke gjöre noe.  Mannen sendte brev direkte til adm dir for Yanmar USA, og påpekte at en turbo burde vare lengre enn 140 timer.  To dager senere ble han oppringt fra nevnte adm dir med beklagelse og löfte om at ny turbo skulle installeres uten kostnad.

Det synes som Yanmar generelt har en langt mer forbruksvennlig kundefilosofi enn f.eks. Volvo.  Har hört en del skrekkhistorier om Mercruiser garanti/service også.  Mercruiser har f.eks. kategorisk benektet noen som helst feil på Bravo-3 drev (1998-2000 tror jeg), til tross for flere hundre ny-båteiere som har hatt alvorlige korrosjonsproblemer.  På min egen båt ble det oppdaget sprekk i den ene toppen langt för garantitiden var over.  Men gjett hva,  produksjonfeil (stöpefeil) var ikke dekket av garantien.  Det er jo direkte latterlig!  To år etter jeg kjöpte båten overopphetet motoren pga. av feil med termostaten.  Etter undersökelse viste det seg at termostaten var svært rustet.  Ingen kunne forstå hvordan en bil-termostat hadde endet opp i en båtmotor.  Jeg tviler på min neste båt vil ha et Mercury-produkt, diesel eller ikke.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Et lite blikk på de foreløpig avstemmingsresultatene kan gi grunnlag for noen fiffige betraktninger:

 

Antallet Volvo-eiere som har avgitt sin stemme er 38+11=49.

 

Summen av andre eiere som har avgitt sin stemme er 45, altså sånn ca samme antall.

 

Det vil si at Volvo har solgt omtrent like mange motorer som de andre til sammen  -  det virker imponerende ved første blikk.

 

Forskjellen er at mer enn 22% av Volvoeierne uttrykker misnøye, mens alle andre  -  uten unntak  -  synes å være fornøyde med sine "Ikke-Volvoer".

 

Det må vel tolkes i retning av at Volvo er langt flinkere til å selge sine grønne motorer, enn de er til å ta vare på sine kunder.

 

Eller kanskje det er en helt bevisst politikk: Pøs på med forholdsvis rimelige grønne motorer, skvis skitten ut av kjøperne når de først har fått greiene ombord   -   der finnes allikevel et jevnt tilsig av  "grønne" båteiere som lar seg lure til å gjøre samme tabben .....

Link to post
Share on other sites

Eller kanskje det er en helt bevisst politikk: Pøs på med forholdsvis rimelige grønne motorer, skvis skitten ut av kjøperne når de først har fått greiene ombord   -   der finnes allikevel et jevnt tilsig av  "grønne" båteiere som lar seg lure til å gjøre samme tabben .....

Mener å ha hørt i tidligere tider at VP inngår gunstige avtaler med båtbyggere og da er jo kjøperen noenlunde bondefanget allerede. Om en vil ha en Yanmar i en Volvo-båt blir det uforholdsmessig dyrt og VP har fanget en til.........

Link to post
Share on other sites

Et lite blikk på de foreløpig avstemmingsresultatene kan gi grunnlag for noen fiffige betraktninger:

Samme tanker har jeg gjort meg Poseidon.

Selv om det ikke er mange svar så langt virker det som vi har en definitiv trend.

 

I håp om at flere etterhvert vil delta vil vi la denne målingen bli stående en stund.

Men vi vurderer et opplegg som vil flytte limte tråder bort fra toppen av Åpent forum.

Link to post
Share on other sites

Guest ToreL2

Har i dag 2 stk. Volvo (KAD 300) i en stor og tung båt.  Stikk i strid med mange "veteraner" som ikke liker disse "høyturtallsmotorene". Min erfaring er entydig positiv. Høy effekt og lavt forbruk. Skyver en 13 tonns båt i 36 knop (marser lett i 30) - med et forbruk på 3,5 l/mil - meget bra syntes jeg  :lol:   -  særlig når vi har båten innert i fjorden og av og til har lyst til å komme litt "av gårde".

 

Jeg har også ulik erfaring med ulike verksted. Skal vel være litt forsiktig med å henge ut noen her, men har samme erfaring som tidligere "skribenter" her innerst i Oslofjorden og med importøren.   :nonod:

 

Derimot har jeg møtt et Volvo-verksted i Horten som har gitt meg meget god servcie. De har også en god dialog med importøren.( http://www.marin-tech.no ) - Tips: La forhandlerene håndtere importøren - der er bl.a. det de er til for !  :cheers::lol:

 

Jeg har også vært over grensen og forespurt, men syntes ikke der var mye å spare på ordiær servcie der. Kan sikker være noe annet når det gjelder dyrere deler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...