Jump to content

Hvem lager de beste dieselmotorene?


Ingar

Recommended Posts

Har aldri hatt noen som helst problemer med mine Cummins Mercruiser. Hadde det i min første store båt i 2006, men fikk Volvo da jeg byttet i 2007. Her røk turboen etter første turen og det var ikke måte på. Nå har jeg Cummins igjen og det er fantastiske saker. Knallmotorer som virkelig er konstruert for sitt bruk! Og for en herlig lyd da.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...

Jeg synes kanskje man burde ha en tråd som heter "hvem er best på marinisering og MARKEDSFØRING".

 

Yanmar har såvidt jeg vet aldri lagd en eneste motor. Det er vel heller tvilsomt om de så mye som lakkerer motorer idag. Samme sak med Vetus. Der er det sannsynligvis kun funksjonærer.

 

Det meste av motorer er produsert i Japan eller andre asiatiske land på lisens fra en japansk produsent. Caterpillar er KJEMPEKUNDE hos Kubota.

 

Yanmar og Vetus og mange andre er store kunder hos Mitsubishi, Toyota, Kubota og andre japanske merker. Volvo Penta kjøper en del motorer fra Deutz. Trolig kommer de med grønn farge fra leverandøren. Gudene vet hvor Deutz får motorene sine fra.

 

Har snakket med mange fiskere som er svært imponert over Izusu. Siste hørt: En generator basert på Izusu bla tatt på land ganske nylig. Kun en overhaling i løpet av livsløpet. Timetelleren viste 96 000 timer.... Kan ikke gå god for den historien, men jag har mine grunner for å tro at den er sann.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Må jo bare få sagt at Ingars meningsmåling fra 2003 er langt bedre, da det er engang slik at en "bare" kan utale seg om de motorer en har erfaring eller kjennskap til. På den måten er det greit om en også får med om en er missfornøyd med den båtmotoren en har.....

 

En tanke, siden de fleste har en volvomotor, og mange av oss en D-3,4 eller 6 motor. Kanskje noen skulle våget å lage ne poll om hvorvidt en er fornøyd med sin D-motor eller ikke, kunne vært interresant og kanskje nesten lagt all "kritikk" som herser på dette forumet litt til side? Om det motsatte kunne vi jo brukt resultatet som pressmiddel ovenfor volvo og markedet?

 

Edit; Sorry var ikke meningen å løfte denne gamle tråden da dette innlegget var tenkt i den nye meningsmålingen som pågår i dette øyeblikk.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig "fornøyd"? Jeg har min tredje Ford i samme båt på fem år nå, og er fornøyd med denne, men det sier kanskje ikke så mye? Den første var 30 år og i dårlig stand, så den var jeg rimelig nok ikke særlig fornøyd med. Byttet så til en nyere, som fungerte suverent i ett år før den skar seg grunnet en oljeslange som løsnet til feil tid. Nummer tre fungerer så langt bra, starter lett og fungerer som den skal. Så selv om jeg er fornøyd med motoren min akkurat nå, trenger ikke det bety så mye egentlig..

Link to post
Share on other sites

Vel i dette tilfelle tenkte jeg mest på fornøyd utfra kriterier om mye kluss og problemer eller ikke. Om produktet fungerer tilfredstillende/som forventet eller ikke rett og slett. I en slik setting må man selvsagt være litt årvåken da det bør forventes forskjellige avvik utfra om motor er ny å regne eller gammel å slitt. I dine tilfeller ville det vel havnet på det siste, og da bør en også være mer forberedt på at uventede ting kan oppstå.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet er jo dette et enkelt spørsmål men det er jo litt vel mange faktorer som spiller inn og gjør det hele ganske uoversiktlig. Hvem som har produsert basismotoren, hvem som har marinisert den og hvem som klistrer sitt navn på den og selger den som sin motor er nok til å gjøre bildet komplisert nok. I tillegg kommer din bruk av motoren, 50 timer pr. år eller 5000? Går motoren på "koseturtall" eller sliter den med å holde båten i plan? Er motoren bygget for det bruket den i praksis har?

 

Min favoritt generelt er Detroit Diesel og jeg har opp gjennom årene hatt noen av de men det er jo slett ikke alle båter de kan brukes i og Detroit Diesel har, som en del andre, klistrer navnet sitt på motorer som kvalitetsmessig ligger milevis unna der de burde ligge...

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo ikke en meningsmåling på hvem som lager de beste dieselmotorene. Det blir heller en oversikt over hvem dieselmotorer det er flest av blandt baatplassens brukere. Da kunne du eventuellt heller delt det opp i to avsteminger: Hvem motor har du, og hvilken type dieselmotor mener du er best? Så hadde man fått det overordnede intrykket øyeblikkelig.

 

Vil gjerne påpeke at jeg syntes det er spennende å lese hva folk skriver også da :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...