Jump to content

Hvem lager de beste dieselmotorene?


Ingar

Recommended Posts

Det er endel mennesker som av en eller annen grunn er på korstog med skylapper mot Volvo.

Har selv Volvo og er foreløpig fornøyd.

Har en kamerat som hadde en VP MD21 61 hk, motoren med værst rykte av alle.

Han behandlet motoren på en fornuftig måte og var stålende fornøyd, aldri et feilslag.

 

Min forrige motor en Yanmar: Jeg trengte nye motorlabber til denne og fikk til svar at labbene vær j**lig dyre, så de ville heller hevet den gamle motoren og begynt på nytt hvis de var meg.

Når labbene ryker kommer sikkert mye annet til å ryke snart også så det var bedre å ikke koste på den gamle driten.

 

En annen kamerat med Perkins ønsket en litt grundig overgang motoren. Fikk beskjed om det var bedre å bruke den som moring.

 

Både min gamle Yanmar og den gamle Perkinsen lever fremdeles i beste velgående.

 

Så det er flere enn Volvo som kan dårlig kundebehandling.

Og jeg har ikke tenkt til å hate Yanmar pga. en tett service man.

Ikke skal jeg gå direkte til importør heller, der er derfor vi har noe som heter importør, grosist og detaljist. Det er ingen som går på Rema og krever å få snakke med importøren av varene for å gjøre handel direkte med ham.

I næringslivet får man raskt beskjed om å gå til detaljist og gjøre handel. Det er svært få importører som sitter med kapasitet til å yte service til gud og hver man, som skal være lure :cheers: og kutte noen ledd i næringskjeden for å spare 100,-. Det er STOR sjanse for at detaljisten gir deg bedre pris.

Link to post
Share on other sites

Har en Volvo MD 100A som jeg er meget godt fornøyd med, den har nå ruslet 18 000 timer, det som er skiftet er filtre og olje. Den går glatt 18 000 til før overhaling så det blir neppe gjort av meg.

 

Skulle jeg trenge deler så får jeg disse på et verksted for lastebil og buss til fornuftige priser.

Link to post
Share on other sites

Har en Volvo MD 100A som jeg er meget godt fornøyd med, den har nå ruslet 18 000 timer, det som er skiftet er filtre og olje. Den går glatt 18 000 til før overhaling så det blir neppe gjort av meg.

 

Skulle jeg trenge deler så får jeg disse på et verksted for lastebil og buss til fornuftige priser.

Men så er vel dette heller ikke en typisk highspeed lettvekter beregnet for lystbåtbruk. Det er vel en

kjent sak at motorer av den typen som brukes i større lastebiler etc er laget for å vare noe lenger  enn

førstnevnte type. Eneste ulempe med slik motor som du har er et den er for tung til planende båter.

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter med det inntrykket at det ikke er selve motorene fra Volvo det er noe galt med, men noen av de menneskene som skal gi kjøperne service. Håper at noen fra importøren leser denne lille undersøkelsen.  I hvertfall er det betenkelig hvis det er tilfelle det ryktene sier, at Volvo eiere skifter til Yanmar fordi de ikke har råd til å la fiskebåten ligge uvirksom mens de venter unødvendig lenge på nye deler.

Personlig har jeg nå min andre lille VP som går veldig bra. Men det er takket være nøytralt verksted som vet hva service er.

Link to post
Share on other sites

Trodde ikke dette kun var en tråd for de med "highspeed motorer".

 

Motoren jeg har er en orginal marinemotor fra 1982 som går på lave turtall ja, maks 1800.

 

Poenget var at jeg var fornøyd med maskinen, deler og service er det fult mulig å få andre steder enn på et merkeverksted.

 

:lol:

Link to post
Share on other sites

Trodde ikke dette kun var en tråd for de med "highspeed motorer".

Det er det ikke heller. Volvo har laget mange gode motorer og da spesielt de store langsomtgående. Det virker som om de fleste her har båter med highspeed motorer og derfor blir det gjerne mest fokusert på dette.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Hvor riktig er dette da?

Det er jo nesten påfallende at det ikke finnes en eneste misfornøyd kunde som ikke har VP.

Det er jo merkelig at det ikke finnes kverulanter (dårlige kunder) engang i undertsøkelsen.

Tror at med et så lite grunnlag(antall som stemmer) så blir dette temmelig unøyaktig.

I tillegg er dette internettbasert, hvor representativt blir det for allmenheten.

 

Men allikevel dette må jo være en tankevekker for VP!

Link to post
Share on other sites

JBK,

 

Hvis du ser på Ingars innlegg   -   ca 4 innlegg over ditt eget   -   så får du vel egentlig bekreftet at Volvo her i Norge ikke har noen tanker som kan vekkes.

 

De sover så godt på sin markedsandel at de bare kan fortsette å overse kundene   -   tror de .....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg viser til mitt forige innlegg. Det er etter min mening ingen grunn til å sky Volvo motorer. Men finn for all del et seriøst verksted som kan reparere og skaffe deler raskt og billig.

Så kan man bare glemme Volvo folkene som ikke skjønner seg på service.  Da kan man ha en bra motor uten å ergre på seg magesår.  Før eller senere vil nok også Volvo skjønne at service lønner seg.

Link to post
Share on other sites

Ragnar Kvam jr. forteller i "Havet har meg nå " at det har vært en undersøkelse i en seilforening med mange jordomseilere. De rangerete Isuzu øverst etterfulgt av Yanmar. Og helt i bunn kom Volvo. Dårlig service var hovedinvendingen mot Volvo.  Dette var fra 1988 så mye kjølevann har gått gjennom motorene siden dengang. Det gjaldt også bare de mindre motoren som brukes i seilbåter.

 

Selv har jeg igang med min tredje Yanmar og er svært godt fornøyd med alle. Derimot var den første motoren jeg hadde en Volvo MD 5. Første sesongen røk veivakselen tverrs av. Siden slet jeg med en termostat som til stadighet hang seg opp- og kostet fem ganger det en standard biltermostat kostet.  

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Synes at VP får mye "pepper" her. Er forholdsvis fersk innen båtlivet, men har rukket å ha 3 VP motorer og en BMW. Har ikke hatt trøbbel med motorene, selv ikke med BMW som vel ikke nyter noen stor annerkjennelse her på forumet. Har ikke hatt trøbbel med VP, og har vært en ivrig innringer både til Volvo Penta på Trollåsen, og til diverse VP verksteder rundt på Østlandet. Har fått svar på alle mine spørsmål hos VP, selv om noen av dem sikket har krevd en engels tålmodighet for å besvare. Sist gang jeg snakket med VP fikk jeg all den info jeg trengte inklusive de verdier som skulle måles frem, og et tidsestimat på hvor lang tid dette burde ta hos et serviceverksted. Snakket så med et VP verksted, som ba meg komme innom til brygga med båten, så skulle de ta det innimellom andre oppdrag. Synes dette er bra service, og står i gerll kontrast til mine opplevelser med Yanmar, når jeg vurderte å kjøpe bruktbåt med japsemotor og ville vite litt om ting jeg skulle se nøye etter på en av deres eldre motorer.

 

På mine mange runder på Østlandet for å finne drømmebåten har jeg sett mye tral på motorsiden. Kan bare skrive under på at eieren er viktigere enn merket i de aller fleste tilfeller. Det gjelde båt, bil og det meste annet som må vedlikeholdes for å fungere som det skal.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

man kan kanskje fokusere på mer enn bare merke.

Jeg har tilgode å høre noen klage på feks. Volvo D2-55 motoren.

Utifra hva jeg har hørt så ble ihvertfall forgjengeren i tillegg til grønn versjon også laget  i gul og andre farger avh. av om det er det ene eller andre merket. (snakket med Perkins i dag)

 

På områdene som har med komfort ombord å gjøre (støy og vibrasjon) virker volvo å ha et fortrinn i størrelsene ca. 18hk, 55hk og 75hk ift. Yanmar som sikkert har andre fortrinn.

Atle

Link to post
Share on other sites

:wink: Har gjennom båtbruk i 20 år hatt et forhold til Volvo Penta stort sett hele tiden. Dette forholdet har vært både positivt og negativt, med både gamle bruktkjøpte motorer /drev med

påfølgende havari, og nyere motor/drev med god funksjon. Har opplevd montering av ny 41 motor med nytt DP drev, hvor motoren totalhavarerte etter 60 timers bruk, men hvor Volvo Penta importør og forhandler fremskaffet og monterte ny motor selvfølgelig kostnadsfritt på under 5 dager. Havariet var sannsynligvis forårsaket av feil driftstemperatur under innkjøringen, p.g.a. termostatfeil. Alle har vel vært borti mandagsprodukter, ikke bare i den maritime bransjen. Jeg synes forhandler/importør den gangen gjorde en skikkelig jobb for å rydde opp, og har ikke mye å utsette på service fra den kanten forøvrig heller.

Min gamle fader skal nå forøvrig hente ny båt, han FORLANGTE å få båten levert med VP (D6).

Nå er min erfaring at god service er MYE lettere å få dersom man selv styrer vedlikehold og reparasjoner til tida utenfor høysesong. På mitt lokale verksted er alle kriker og kroker fyllt med reparasjonsobjekter på våren og sommeren, mens det er heller tynnere om vinteren. Verkstedfolka etterspør jo også hvorfor ikke flere båteiere tenker på dette. Alle kommer på våren og SKAL ha tingene gjort før sjøsetting. Dette er jo et moment som går vel særlig utover VP, som har så stor markedsandel.

Jeg har en formening om at VP stiller ganske sterkt på kombinasjonen motor OG drev. Synes det er litt rart at kombinasjonen Yanmar/mercruiser drev ikke gir flere sure ansikter i oversikten.  Leser jo om mange båteiere med denne kombinasjonen, som har opplevd havarier med påfølgende ansvarsfraskrivelse. Men for all del, jeg har ikke bakgrunn for å kritisere disse merkene. Det er vel også slik at fabrikkene er "heldigere" med noen av sine modeller enn andre.

Hovedsaken etter min mening er at motoren uansett merke får riktig stell og ettersyn fra eier allerede fra den er ny av, og at den kjøres på en skikkelig måte.

Link to post
Share on other sites

Var med  å "så på "en Rana 630 sjark for en kamerat nå nylig!

Båten var utstyrt med en Yanmar 4JH DTXE på 74 HK.

Motoren var gått 3700 timer og var fra 1991.

For det første så den helt ny ut,ikke tegn til lekkasjer og helt fin i lakken.

Jeg var også imponert over den lune og rolige gangen, som tillot prat uten å måtte heve stemmen.

Motoren var så godt som røkfri under oppstart og helt røkfri under gange.

Vi var 4 mann ombord,fulle tanker med diesel og den gjorde da 15 knop!

 

Imponerende! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Den mest driftsikre motor i verden må jo være Perkins !  :cool:

Må jo antagelig skytes med "dum dum" for å avlives !   :lol:

Heia Perkins !

 

Bajaz

 

Der Ble det sagt! Perkins 4108 forever!

 

Men er litt rart n¨år en ringer til importør i Oslo for og kjøpe en spesifik slangebøy og ekspeditør ikke klarer og finne den i dele boka. Og når han fant den kostet den 550,- levert i Stavanger. Vet desevrre ikke om noen som selger slike uorginalt...

 

Men motoren er gull!

:cool:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har en Volvo marinisert TD40 - lastebilmotor, som har turbo og intercooler montert, og som var nyoverhalt og ble marinisert i -91.

 

Fungerer meget bra fortsatt, - og får sitt vanlige regelmessige vedlikehold, der det viktigste har vært bl.a. olje-/filterskift hvert år.

 

Ellers følges nøye event. avvik i temperatur og oljetrykk - og selv små forandringer vil bli undersøkt /fulgt opp umiddelbart.

 

Tror jeg har motor i maaange år enda - har ihvertfall ingen grunn til å være misfornøyd så langt!

 

Ship'O'Hoi! :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...