Jump to content

Hvem lager de beste dieselmotorene?


Ingar

Recommended Posts

Har Volvo og er :smiley: så langt. Har kun drøyt 100 timer fordelt på 2 måneders erfaring da... Har planer om å beholde båten i mange år, så vi håper dystre spådommer om Volvomotorene, inkompetente verksteder og dårlig service ikke slår til. Vi har stor tro på at jevnlig skifte av olje, filtre og service forøvrig er den beste (og eneste) måten å unngå problemer på. Vi skal følge anbefalte serviceintervaller, og heldigvis kan vi utføre det meste selv. Vi ønsket egentig ikke å ha Volvo, men da hadde vi heller ikke hatt båten vi ønsket oss. Vanskelig å komme utenom Volvo da annen hver bruktbåt er utstyrt med dette merket.

 

Har imidlertid hatt Yamaha-diesel i tre år. Gikk som ei klokke, pottetett, og startet på sekundet uansett om det var 20 varmegrader eller 20 minusgrader ute. Var utrolig fornøyd med denne 165 hesteren.

Men også her kunne vi stille spørsmålstegn med merkeverkstedets kompetanse. Var blant annet innom for å bestille sink til drevet. Mannen bak disken påsto at det kunne de desverre ikke skaffe fordi Yamaha ikke produserte dieselmotorer!! :rolleyes::rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Der Ble det sagt! Perkins 4108 forever!

 

Men er litt rart n¨år en ringer til importør i Oslo for og kjøpe en spesifik slangebøy og ekspeditør ikke klarer og finne den i dele boka. Og når han fant den kostet den 550,- levert i Stavanger. Vet desevrre ikke om noen som selger slike uorginalt...

 

Men motoren er gull!

:yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja den må jo minst vægre gull med de deleprisene :eek:

 

Om noen her er i tvil hva jeg mener:

VOLVO VOLVO VOLVO :yesnod::yesnod::yesnod:

Må tilføre D D D D

De nye D motorene er kanonbra

 

Nok en gang moderer jeg meg selv :blush: Så lenge jeg skal ha motor og drev - da er det Volvo som gjelder. Skal jeg en gang ha meg båt med aksling (måtte Gud forby - men man blir jo eldre) - ja da er Yanmar høyt på listen. Men drev fra en leverandør og motor fra en annen - nei takk.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke så mye greie på dieselmotorer, og er ikke så veldig interessert heller, så lenge de starter når jeg vrir på nøkkelen, og stopper når jeg drar i det svarte håndtaket.

Beveger meg fortrinnsvis med tekstildrift.

Men jeg har i jobbsammenheng kjørt mye arbeidsbåt og MOB-båt med diesler fra 120 til 325 hk.

Langt til havs, ofte i drittvær, og gjerne med tunge ting på slep, eller koblet til båten. Disse motorene blir mishandlet noe forferdelig da de av gitte årsaker ofte går på fullt pådrag fra oppstart.

Man danner seg over tid et bilde av hva man helst ønsker seg av motor i båten, da en stopp kan få ganske alvorlige følger. Og mitt bilde er ganske klart etterhvert, Cummins B-serie motorer.

Dette tror jeg kan bekreftes av andre her på baatplassen som driver med tilsvarende båtaktiviteter.

De tolerer det meste av fuel og er utrolig driftsikre.

Mens de fleste båtmotorer i størrelsen nevnt er mariniserte bilmotorer, har denne gått motsatt vei. Den er tiltenkt å være båtmotor, men finnes i dag i Dodge RAM og den store bandvogna til Hägglund.

Link to post
Share on other sites

Og mitt bilde er ganske klart etterhvert, Cummins B-serie motorer.

Dette tror jeg kan bekreftes av andre her på baatplassen som driver med tilsvarende båtaktiviteter.

Kan skrive under på at de er driftsikre..... og ikke minst tåler juling. Mener jeg har nevnt det før men uansett; Vi hadde en 185Hk som surra og gikk på tomgang i davitene uten kjøling i varmen på Vest Afrika i 12-13 timer. Den overlevde, så ikke så pen ut, men den var tilbake i full jobb etterpå. (det var ikke meg som glemte å stoppe den)

En annen gang fikk tilsvarende motor ved ett uhell pumpa kerosene rett i luftfilteret under gange. Motoren gikk amokk og tok fullstendig av. Turtallet var som hos den råeste japse-sykkel. Normalt max er 2400...pila satte seg fast i 4000 i enden av instrumentet og kom aldri hjem igjen etter at kerosenen var fortært. Jeg var cox da det skjedd og det gvinet har satt seg fast i memoryen. Motoren gikk greit i hvertfall i 3 år etter det. Tror den surrer og går fortsatt.

Hurra for Cummins

Link to post
Share on other sites

Jeg har en BMC Commander 2,52l fra 1978. Går som en klokke, og selv om servicetilbudet er begrenset, finnes det ennå personer med høy kompetanse på dem i det ganske, og deler får man også tak i. Min erfaring, og det jeg har hørt av andre, tilsier at dumdumkuler er trikset for å avlive denne motoren også (ref. utsagn tidligere i tråden ang. Perkins var det vel).

Link to post
Share on other sites

Tror den surrer og går fortsatt.

Hurra for Cummins

<{POST_SNAPBACK}>

Yepp, det er utallige historier om folk som ved drukning, koking og andre metoder har forsøkt å ta livet av disse motorene. Felles for alle er at forsøkene har vært mislykket.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det ikke selges flere av disse til fritidsbåter.

Jeg vet iallefall hva jeg ville valgt skulle jeg trenge en motor over 80 hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg stemte :smiley: på Yanmar, men det er ikke helt sant.

Det er en ting som jeg ikke liker og det er røyken, motoren skitner til hekken på båten no helt forferdelig. Har til og med prøvdå legge eksosen helt ned i sjøoverflata, dette hjalp litt men er ikke fornøyd enda. Motoren jeg har nå er 63 hk, i forige båt var det yanmar 22 hk, samma problem der.

 

Har hvert morro å høre om andre har samme problem og om dere har funnet en løsning på det.

Link to post
Share on other sites

Jeg stemte :smiley: på Yanmar, men det er ikke helt sant.

Det er en ting som jeg ikke liker og det er røyken, motoren skitner til hekken på båten no helt forferdelig. Har til og med prøvdå legge eksosen helt ned i sjøoverflata, dette hjalp litt men er ikke fornøyd enda. Motoren jeg har nå er 63 hk, i forige båt var det yanmar 22 hk, samma problem der.

 

Har hvert morro å høre om andre har samme problem og om dere har funnet en løsning på det.

<{POST_SNAPBACK}>

HAMMERDOWN
Link to post
Share on other sites

Virker Hammerdown slik at det blir mindre røyk?

 

Har en Yanmar i båten og den ryker litt når jeg gir litt gass fra tomgang. Det skjer selv om motoren er varm. Min bror la også merke til at det kom en stor røydott når jeg bakket opp med litt mer gasspådrag enn vanlig. Han mener at jeg bør sjekke dysene/ventilene. Trykkprøve å se om de sprer/forstøver godt

Tenkte jeg skulle sjekke opp luftfilter etc i morgen. For å væe sikker på at det ikke er noe annet enkelt.

 

Et annet spørsmål med det samme: Jeg har hatt Yanmer 55Hk tidligere, gått ca 3000 timer. den var pottetett (ingen oljelekkasje) og ingen oljeforbruk. Er alle Yanmar slik eller er det noen som f.eks har oljeforbruk. Spør fordi oljenivå ligger litt under maks på pinnen. Den lå under maks da jeg kjøpte den også, men ble litt usikker om nivået har krøpet ytterligere lavere ned. Tenket at det ikke var så veldig nøye å etterfylle siden den var nesten på maks. Anger at jeg ikke fylte på med en gang. Da hadde jeg vært 100% sikker, og ikke 90% sikker på at det ikke er oljeforbruk. Tenkte da på røyken nevnt ovenfor.

Uansett, skal finne ut av det.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Virker Hammerdown slik at det blir mindre røyk?

 

Har en Yanmar i båten og den ryker litt når jeg gir litt gass fra tomgang. Det skjer selv om motoren er varm. Min bror la også merke til at det kom en stor røydott når jeg bakket opp med litt mer gasspådrag enn vanlig. Han mener at jeg bør sjekke dysene/ventilene. Trykkprøve å se om de sprer/forstøver godt

Tenkte jeg skulle sjekke opp luftfilter etc i morgen. For å væe sikker på at det ikke er noe annet enkelt.

Jag har en 2 år gammel Yanmar 4HLA på 222 hk. Den har nå totalt totalt gått 458 timer. Da den var ny, la jeg med engang merke til at motoren sotet. Ingen nevneverdig røyk å se hverken da eller nå, men mye vasking av akterspeilet. Så leste jeg litt om det de så nøye kaller tilsetningsstoffet Hammerdown og hvilke egenskaper dette har. Fant det naturlig for meg å prøve dette da jeg ut fram min formelle bakgrunn og ellers i mitt arbeide med emulsjonsborvæsker, at beskrivelsen og testene og ikke minst hvem som hadde testet (Marintek ved NTNU i Trondheim bl.a.) at jeg ville ikke ha dette uprøvet. Siden første tilsats har sotingen avtatt betraktelig. Den har ikke forsvunnet helt, men er mye mindre.

 

Hva er så hemmeligheten med Hammerdown? I grunnen ikke annet enn stoffets kjemiske formel. Det minner mye om emulgatoren vi bruker til å redusere overflatespenningene i saltlakene vi emulgerer inn i den kontinuerlige oljefasen i borevæskene våre. Det Hammerdown gjør er å redusere overfaltespenningene til både olje og vanndråpene med det resultat at dråpene blir mindre når det utsettes for skjærkrefter. I en dieselmotor tilføres dieselen høye skjærkrefter i det den presses gjennom de trange dysespissene. Hovedoppgaven til dysene er å forstøve dieselen til submikron dråper, som ved en gunstig blanding med luft (oksygenet i lufta) gir en lett antennelig gass.

 

Motorene soter fordi dieselen kommer uforbrent ut eksosen. Hadde det var rikelig oskygen til stede ville røyken vært gråhvit ved ufrobrent diesel. Vår er svart pga. mangel på oksygen, altså motoren får litt forlite luft ved gitte turtallsområder. For min motor er dette spesielt utsatt i fra ca. 1400 omdr. hvor turboen begynner å dra på til full turboeffekt rundt 2300-2400 omdr. Hammerdown kompenserer for oksygenmangelen ved at dråpene blir mindre og dermed har en større sannsynnlighet for å forbrenne før enn de forlater brennkammeret, altså sylinderen. En sekundæreffekt er bedre forbrenning og følgelig bedre drivstofføkonomi, uten at jeg har målt eller påvist dette for min motor. En tredje og ikke minst positiv effekt fra Hammerdown er at den emulgerer inn fritt vann i dieselen og fordeler vannet i ørsmå dråper, som forbrennes i lag med dieselsen. Intet fritt vann i tanken, heller ingen dieseldyr.

 

Etter all denne reklamen vil jeg til slutt bedyre at jeg ikke har eierinteresser eller er agent for Hammerdown. Jeg har prøvd stoffet, og min erfaring er at reklamen i dette tilfellet holder hva den lover.

Link to post
Share on other sites

Hmm. ... Det høres ut som jeg må prøve dette stoffet. Hvor kjøper jeg det?

 

Ser heller ikke noe røyk på min annet enn når jeg gir gass fra tomgang. Når jeg er i fart ser jeg ikke noe unormalt, men kjenner av og til eksoslukt inn i båten hvis bakdøra står åpen.

 

Tenkte først å sjekke luffilter m.m. Må lese litt mer i håndboken og bli bedre kjent med motor, og hva som skal skiftes/rengjøres og intervall. Lurte også litt på å foreta en turbo vask. Har du gjort det?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm. ... Det høres ut som jeg må prøve dette stoffet. Hvor kjøper jeg det?

 

Ser heller ikke noe røyk på min annet enn når jeg gir gass fra tomgang. Når jeg er i fart ser jeg ikke noe unormalt, men kjenner av og til eksoslukt inn i båten hvis bakdøra står åpen.

 

Tenkte først å sjekke luffilter m.m.  Må lese litt mer i håndboken og bli bedre kjent med motor, og hva som skal skiftes/rengjøres og intervall. Lurte også litt på å foreta en turbo vask. Har du gjort det?

<{POST_SNAPBACK}>

Med fare for totalt avsporing av tråden så tar jeg sjansen på fortsette diskusjonen. Du kjøper Hammerdown på internett her http://www.motorconsult.no/infodft.php.

 

Litt eksoslukt vil man kjenne fra alle dieselmotorer, skulle bare mangle spør du meg. Spesielt merker du dette ved sakte gange i lett motvind/trekk pga. undertrykk på baksiden av overbygget.

 

Turbovask har jeg gjort. Veldig kurrant. 50 ml Zalovann i en sprøyte som sprøytes inn i luftfilteret over et intervall på 10 sek. ved ca. 2800-3000 omdr. Etterfulgt av 50 ml rent vann 3 min. senere. Gjenta til du er fornøyd. Det fiinner du ut ved å ta deg en tur. Motoren må være varmkjørt på forhånd. Det er viktig å ikke sprøyte for fort. Det kan resultere i vannslag i sylindrene med påfølgende sprengning av toppakning og det som verre er.

Redigert av Arnstein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant poll dette selv om nyansene forsvinner. Hva skal til for å være fornøyd med motoren? Ingen feil og bare smil og godord fra verkstedet? Har du helt nye motorer vil en følgelig har større prosentvis sjanse for å ha feil og dermed også større fornøydhet. Her ligger det en feilkilde.

 

En annen ting er at detblir feil statistisk og si at 22 % av Volvoeiere er misfornøyd mens 0 % av Yanmar-eiere er det samme. Her er Volvo-representasjonen betydelig større og derav mulighetene for at flere er misfornøyd til stedet. Hadde det vært like mange eiere av hvert av merkene ville statistikken blir riktigere.

 

Ja, ta vare på sine kunder kan de i hvert fall ikke, det kan jeg skrive under på.  :boxing: skulle de hatt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skjønner ikke denne gjennomgående dårlige erfaringen med Volvo-forhandlere. Min erfaring er stikk motsatt. Et eksempel: I fjor røk timetelleren. Ringte importøren og argumenterte med at denne vel var ment å skulle vare mer en 4 år. De var enige og to dager etter lå den en spell ny timeteller i postkassen. Jeg har også erfaring med Yanmar og servicen der har også vært bra.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...