Jump to content

Hvem lager de beste dieselmotorene?


Ingar

Recommended Posts

  • 5 måneder senere...

I histogramoversikten i forbindelse med spørreskjemaundersøkelsen om

 

Hvilken erfaring har du med din motor?

 

beregnes vel prosentandelen i forhold til totalt antall avgitte svar og ikke i forhold til svarene avgitt for hvert motormerke.

 

Kan dette ordnes?

 

Slik det står nå må interesserte i eksempelvis Sabb motor se på antall avgitte svar før intrykket skapes for Sabb.

 

(Rettet etter påminnelse fra "jolo".)

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SAAB ?

Er det SCANIA du tenker på ?

SCANIA har bra marine motorer. Men SAAB har jeg aldri hørt om i marine sammenheng.

 

Beklager, skrivefeil - det skal være Sabb

 

Poenget er imildertid den grafiske fremstillingen av synspunkter fra båtplassens medlemmer.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet her er "Hvem lager de beste dieselmotorene?", men veldig mange skriver i stedet om servicen de får hos forhandlerne. Dette er vel "God dag, mann!". "Økseskaft!".

 

Når det gjelder resultatet, vil jeg helle litt malurt i begeret. Antall avgitte stemmer er alt for få til å være i nærheten av det vi kaller signifikant, og derfor er resultatet upålitelig.

 

Volvo kommer dårlig ut her, ettersom antall misfornøyde utgjør 13,9% av antall fornøyde. Eller 12,2% av Volvoeierne er misfornøyde, og 87,8% av dem er fornøyde. Deutz er vinneren med null misfornøyde. Men hvis denne ene som har avgitt stemme for Deutz, hadde vært misfornøyd, ville dette merket vært den suverene taperen med 100% misfornøyde.

 

Jeg ønsker ikke å ødelegge moroa her, men ber alle lese resultatene i samme ånd som når vi leser astrologi. Det kan være underholdende, men vi vet at det har lite med virkeligheten å gjøre. (Er det tilhengere av astrologi her, så får jeg vel på pukkelen).

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ja, har hatt 3 båter med forskjellige motorer opp gjennom årene....Yanmar-Mercruiser-Volvo. Felles for de alle var at med godt stell og fremfor alt fornuftig bruk (ikke full gass, passe belastning med kald motor slik at den ikke bruker 3 kvarter på å bli varm etc..) så har de alle fungert bra. Feller for dem var også et toppturtall på ca 3800 rpm.

Nå har jeg kjøpt en Fjord 880 med en koloss av en motor(Sabb Ford), 5,9 liter volum, bekjedne 200 hk og topp turtal på 2600. Alle tall her tyder på en motor som bør leve lengre enn meg (blå av farge).

Noen som har erfaringer ??? (har hørt at disse motorene får mye juling i fiskebåter nordpå)

Link to post
Share on other sites

Jeg er fornøyd med den vetus-deutsen jeg har, men skulle jeg hatt en annen kunne jeg også tenkt meg perkins, ville gått over til 24volt, tørreksos gjennom et "tørke/varmeskap" under mesanen. Denne motoren har ikke turbo, og det er kanskje bedre når man ligger noen timer på tomgang. Og så passer den i motorummet etter hva jeg finner ut, og det er ikke mange 6ère uten turbo som passer i motorommet hos meg.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...