Jump to content

Hvem lager de beste dieselmotorene?


Ingar

Recommended Posts

  • 5 måneder senere...

I histogramoversikten i forbindelse med spørreskjemaundersøkelsen om

 

Hvilken erfaring har du med din motor?

 

beregnes vel prosentandelen i forhold til totalt antall avgitte svar og ikke i forhold til svarene avgitt for hvert motormerke.

 

Kan dette ordnes?

 

Slik det står nå må interesserte i eksempelvis Sabb motor se på antall avgitte svar før intrykket skapes for Sabb.

 

(Rettet etter påminnelse fra "jolo".)

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post

Spørsmålet her er "Hvem lager de beste dieselmotorene?", men veldig mange skriver i stedet om servicen de får hos forhandlerne. Dette er vel "God dag, mann!". "Økseskaft!".

 

Når det gjelder resultatet, vil jeg helle litt malurt i begeret. Antall avgitte stemmer er alt for få til å være i nærheten av det vi kaller signifikant, og derfor er resultatet upålitelig.

 

Volvo kommer dårlig ut her, ettersom antall misfornøyde utgjør 13,9% av antall fornøyde. Eller 12,2% av Volvoeierne er misfornøyde, og 87,8% av dem er fornøyde. Deutz er vinneren med null misfornøyde. Men hvis denne ene som har avgitt stemme for Deutz, hadde vært misfornøyd, ville dette merket vært den suverene taperen med 100% misfornøyde.

 

Jeg ønsker ikke å ødelegge moroa her, men ber alle lese resultatene i samme ånd som når vi leser astrologi. Det kan være underholdende, men vi vet at det har lite med virkeligheten å gjøre. (Er det tilhengere av astrologi her, så får jeg vel på pukkelen).

Link to post

Hva med italienske FNM motorer?

 

Jeg har nettop anskaffet en slik på 225 hk og vet at det er solgt flere i Norge. Dette er moderne common rail med STORT uttak av hk i forhold til vekt og volum.

 

Erfaringer??

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 1 år senere...

Ja, har hatt 3 båter med forskjellige motorer opp gjennom årene....Yanmar-Mercruiser-Volvo. Felles for de alle var at med godt stell og fremfor alt fornuftig bruk (ikke full gass, passe belastning med kald motor slik at den ikke bruker 3 kvarter på å bli varm etc..) så har de alle fungert bra. Feller for dem var også et toppturtall på ca 3800 rpm.

Nå har jeg kjøpt en Fjord 880 med en koloss av en motor(Sabb Ford), 5,9 liter volum, bekjedne 200 hk og topp turtal på 2600. Alle tall her tyder på en motor som bør leve lengre enn meg (blå av farge).

Noen som har erfaringer ??? (har hørt at disse motorene får mye juling i fiskebåter nordpå)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hva med VM diesel ?

VM diesel finnes under både sitt eget navn samt BMW og Mercruiser, senere CMD. Men siden disse motorene er italienske og skiller seg fra andre modeller under forskjellige merker, så fortjener de vel sin egen oppføring ? :yesnod:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Perkins Sabre og John Deere er to som jeg kom fram til når jeg sikla på DieselDuck på det verste. Kanskje ikke så mange på markedet at det er noen med erfaringer?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post

Jeg er fornøyd med den vetus-deutsen jeg har, men skulle jeg hatt en annen kunne jeg også tenkt meg perkins, ville gått over til 24volt, tørreksos gjennom et "tørke/varmeskap" under mesanen. Denne motoren har ikke turbo, og det er kanskje bedre når man ligger noen timer på tomgang. Og så passer den i motorummet etter hva jeg finner ut, og det er ikke mange 6ère uten turbo som passer i motorommet hos meg.

Link to post
  • 6 måneder senere...

eller hva med Peninsular :lol: Og VM Motori, for oss som har svartmalt Mercruiser italiensk diesel.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...