Jump to content

på vg.no "Vil at redningsvest i fart skal bli påbudt"

ivar

Recommended Posts

"Redningsvest

Påbudet vil gjelde motoriserte fritidsbåter under åtte meter mens de er i fart.

Kajakk, kano og andre robåter unntas."

Så jeg, i min 20 fots stabile snekke med maks fart 5 knop, blir påbudt å bære vest ombord.

Men "naboen" i sin 28 fots rib med 2x150hk og 40 knops fart, ikke blir pålagt å bære vest.

Ei heller de 3 i sin 10 fots, ranke, robåt...............

Du verden.............

Redigert av svaberget (see edit history)

Så jeg, i min 20 fots stabile snekke med maks fart 5 knop, blir påbudt å bære vest ombord.

Men "naboen" i sin 28 fots rib med 2x150hk og 40 knops fart, ikke blir pålagt å bære vest.

Ei heller de 3 i sin 10 fots, ranke, robåt...............

Du verden.............

Må si meg helt enig, der jeg sitter i min Polar 20 m/ 18hk, med vest, mens nabobåten har en enorm rib på 30 fot med en 300hk bakpå, og vedkommende ikke skal påbys vest Forstå det, den som kan??

Redigert av LM 605 (see edit history)

Blir som han i Miljøpartiet De Grønne som er livredd for å bli rammet selv. Han vil til og med ha fritak for kajakk hvor vel alle bruker vest !

.......og for mindre seilbåter?? Forstå det den som kan.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Vet ikke hvor du kjører men her i Oslo tipper jeg godt over 90% ikke bruker mobil ulovlig i bilen, minst.

Og alle nye biler har handsfree så dette forsvinner fort.

I Oslo-området ser jeg mest av alt buss-sjåfører, førere av lastebiler, småbarnsmødre med små barn i baksetet og håndverkere på vei fra A til B som snakker i mobiltelefonen og da er det ikke snakk om handsfree siden jeg da trolig ikke ville ha sett det. Rekorden er vel å se folk på vei inn i/gjennom rundkjøringer med mobiltelefonen i den ene hånden og røyken i den andre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Blir umulig å håndheve uansett.

Spar kreftene.

Sikkert ment som en "eye opener" før sesongen.

Sikker mulig det.

Hadde satt mer pris på en melding fra myndigheten som f.eks:

"Regjeringen bevilliger xxxx millioner til politiet for å styrke kapasiteten til sjøs,samtidig settes promillegrensen for fører av båter med potensiell fart over 15 knop ned til 0,2.

Strafferammene blir lik som all annen motorferdsel i Norge."

Dermed hadde kanskje antall fyllekjørere blitt lavere,og tilfeller med høy fart i mørket hadde blitt færre,som igjen hadde resultert i færre dødsulykker.

Da hadde vi fått en lov som hadde sett bra ut og virket.

Ikke komme med en slik "barnehageregel" som de gjør her.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg er todelt i synet på forslaget om vestpåbud.

Når jeg tøffer rundt i min 24 fots Nidelv i 6 knop en varm sommerdag føles det helt unaturlig å bruke vest. Vesten henger lett tilgjengelig en liten meter fra førerposisjonen. Om jeg er alene i båten går vesten stort sett på så fort jeg beveger meg ut på dolbord, ved ilandstigning på holmer etc. Tidlig på våren, sent på høsten og i ruskevær er jeg mer nøye på å bruke vest eller ha den i umiddelbar nærhet.

Samtidig er jeg mye mer nøye på å bruke vest om jeg bruker båt som går i plan.

Det virker som at båtliv er mer tilgjengelig nå enn noen gang, og ser da at man trenger virkemidler for å gjøre folk oppmerksom på viktigheten av å bruke vest. Ja, forslaget rammer en del situasjoner som kan føles helt feil og urettferdig. Men slik vil det vel alltid være? Som nevnt over er et påbud økonomisk sett et rimelig virkemiddel for staten, og det kan innføres raskt.

Som med innføring av båtførerprøven omfatter ikke påbudet alle tilfeller det burde omfatte, men det er helt klart en start og et viktig signal. Så får man heller leve med at det er kronglete utformet av folk som helt klart ikke har all verdens erfaring med båtliv.

For egen del ønsker jeg egentlig ikke et påbud slik det er utformet, men det er like mye fordi jeg som sikkert en del andre er både egoistiske og "verdensmestere" i tankegangen.

Påbudet vil helt klart ha en effekt, og om det bidrar til at vi kan spare ett menneskeliv mener jeg det er verdt det.

Det vil gjøre oss alle mer oppmerksomme på vestbruk!

Om det vil gjøre at jeg til enhver tid bruker vest? Nei.

Jeg vil fortsatt kjøre rundt i kosefart med snekka på varme dager uten vest. Men da er det et valg jeg tar og er klar over at jeg kan bli straffet for.

her er litt intressant lesing

https://www.ssb.no/statistikkbanken/selecttable/hovedtabellHjem.asp?KortNavnWeb=sjoulykker&CMSSubjectArea=transport-og-reiseliv&checked=true

det viser seg att av omkomne (2011)

hadde 25% flytvest på seg !!, 62,5% hadde ikke, og 12,5% ukjent

av omkomne er

84% Menn

40% påvirket

86% motorbåt

6% seilbåt/seilbrett

så kunde man forbudt "Menn i motorbåt" så hadde man fått ned tallen ...... :yesnod:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Den tverrfaglige rapporten som ligger til grunn er mere basert på synsing enn konkrete måleparemetere.

Trøsten er rapporten er basert på betydelig mindre synsing enn ditt innlegg om rapporten.. De som har utarbeidet rapporten har tross alt kunnskaper om det de uttaler seg om :yesnod:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Men brorparten av de som kontrollerer er som deg og meg, og de klarer og skille det som er viktig.

Er ikke så sikker på det. Det finnes nok av eksempler på tollere som går amok om han finner ei pakke bacon eller to for mye eller enda verre, ei halvflaske likør hos en pensjonist som har vært på shoppingtur til Strømstad

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg synes vi er inne i en god stim jeg. Alle områder der det er 30 eller flere dødsfall per år bør fikses opp ved hjelp av påbud eller forbud. Redningsvest i båt utendørs er en for dårlig sekkepost.

Foreslår følgende ut fra drukningsstatistikken (se samleoversikten nederst)!

1. Påbud for redningsvest for menn over 40, kvinner over 60 og ellers mennesker med ukjent alder som er i nærheten av vann. Over 30 spart.
  2. Påbud for redningsvest for menn i båt. Damene er nesten fraværende i den statistikken - kan det være fordi de flyter av seg selv?

På samme måte bør man gjøre tiltak in hjemmet, i trafikken, og på nærbutikken. F.eks forbud mot kjøp og inntak av potgull, flesk og øl for folk som har høyere BMI enn 28. Hmm. kanskje man burde forby øl helt? I tillegg bør det bli slutt på den fjellgåingen på vinter og sommer. Det er jo skadelig både for floraen og redningsmannskapene.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...