Jump to content

på vg.no "Vil at redningsvest i fart skal bli påbudt"


ivar

Recommended Posts

 

 

Akkurat der er jeg grunnleggende uenig. Er en regel vedtatt så SKAL den følges. Det er derfor jeg mener man ikke bør regulere alt. Slik at de reglene som er igjen er viktige, grunnleggende, gjennomtenkt og blir også respektert.

Du kjører aldri for fort du da?

 

Jeg er helt enig i at reglene skal være gjennomtenkte

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir det redningsvester i "tømmerrenna" i Dyreparken og på Tusenfryd ? Båtene må defineres som båter der de flyter i tømmerrenna og bassenget etter fossen og de er definitivt "under veis", så juridisk er det vel helt klart at båtene i tømmer-renna omfattes av lovforslaget...!!

Link to post
Share on other sites

Det er mange måter å lese statistikker på.

Jeg finner ikke igjen hele statistikken fra de siste ti årene i farta, men har et bilde av ulykkene fordelt på fylker.

Interesant tabell det der. Den viser jo også at antall drukningsulykker fra fritidsbåt IKKE har vært markert stigende, selv om antall båter, hestekrefter og fart nok har steget markant i det siste tiåret. Også interessant å se at Buskerud og Oppland markerer seg sterk på statistikken.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du kjører aldri for fort du da?

 

Har du noen gang følt at en bot var litt urettferdig? At du i et øyeblikk har vært litt uoppmerksom og kjørt litt for fort. Rett før har biler feid forbi deg og de har sluppet unna. Dumt av meg selvfølgelig , men helt rettferdig føltes det ikke. Mange har opplevd noe slikt

 

Den regelen du nå ønsker å innføre vil utfordre rettferdighetssansen til mange. Jeg mener vi skal være forsiktig med slike regler og påbud med mindre det er helt påkrevd.

Link to post
Share on other sites

Du tillegger meg meninger jeg ikke har. Jeg skriver at vurderingen av et påbud er en vanskelig avveining, og om det innføres er avgrensning og oppfølging svært viktig.

 

Dette med å argumentere med "mange" og "alle" er interessant. Mange sluttet med det når de begynte på ungdomsskolen.

 

Jeg har aldri følt som du beskriver. Men skjønner mer og mer ditt syn på lover og regler :rolleyes:

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På noen av strekningene er det skiltet hastighet – 30, 40 og 50 kilometer i timen. Fartsgrensene skal overholdes også for sykkelritt, heter det i brevet fra Vegvesenet.

 

http://www.procycling.no/article3456386.ece

 

Det er helt klart at vi trenger både flere lover og flere velfungerende, opplyste byråkrater her i dette landet.

 

:thumbsup:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Synes flere og flere kommer med rett tankegang her. Saken dreier seg ikke så mye om vest eller ikke vest, men om påbud eller ikke påbud.

 

Jeg er sikker på at hvis Bitteliten hadde fortalt hvorfor han synes vest er viktig i stedet for å bare si han vil ha et påbud, så er det sikkert noen som tar det med seg. I det minste ville det ligget i underbevistheten neste gang man er i båten, og kanskje man hadde prøvd vesten. Men å komme og fortelle hva jeg kan og ikke kan gjøre... Vel, veldig mange reagerer veldig dårlig på den typen inngripen; Vi liker best våre egne ideer og alle andre er dumme.

 

Så, holdning og informasjon går mye lengre og er mer varig enn et påbud. Påbudet vil jo uansett bare være gjeldene i Norge, men båter farter jo over alt så.... I tillegg er jo påbud/forbud mye mer innteksbringende for staten, så for politikeren er nok det med i regnestykket. Informasjon og kunnskap er liksom bare en utgift.

Link to post
Share on other sites

Vest og sikkerhetsseler er på hos meg som først og fremst er seiler. Og dersom jeg er alene, uansett vær, så er i det minste selene på så lenge jeg er på dekk og vet med meg selv at jeg ikke ville nå land ved å svømme. Da kommer også vesten på. Så snart vinden tar tak i båten og farten øker er dette obligatorisk ombord hos meg. Men det hender også at jeg kan glemme meg ut i korte øyeblikk under seilas dersom en situasjon oppstår og rask avklaring må til. "Jeg er bare en mann" som Bjørn synger om.

 

Siden jeg også liker å få fart ut av hurtiggående båter er vest, og av og til seler, obligatorisk. Dette er en av grunnene til at jeg fortsatt kan bevege meg blant dere. Har nok av situasjoner ved å bli slengt vegg i mellom i disse farkostene som har vært oppe i mot 70 knop.

 

Har stusset en del over dette med vestbruk her til lands og motstanden mange føler (jfr. BP's mange innlegg over tema) dersom det skulle bli et påbud. Nå er en forpliktet å ha vest ombord, så hvorfor ikke likegodt bruke denne. En sele hadde heller ikke skadet i åpne båter. Muligens vi gutter har en fartsdjevel liggende i oss for at vi skal føle at vi har friheten og muligheten til å ha den fulle kontroll over raske farkoster (over 20 knop noe avhengig av båttype). Denne kontrollen forsvinner ganske fort når vi ligger å dupper i sjøen og båten forsvinner. Eller er det påvirkningen av Bond o.l. filmer hvor helten raser over vannet i trange kanaler. Kan underskrive på at jeg også liker slike bilder og er en dønn ærlig kjenner en seg hjemme. Men slik utviklingen har blitt dukker det oftere opp "nybegynnere" som overhode ikke har begrep om hva de utsetter seg for. I mitt miljø blir dette som å tale paven mitt i mot, men det får stå sin prøve. Fakta er at gutta - og noen jenter - elsker fart og vind i håret. Og skal ulykkene ned (glem statistikken) må en selv ta grep om sin egen sikkerhet - slik at en kan gjense kone og barn, og ikke minst foreldre og resten av familien. Media pisker opp stemningen vær gang noen av oss begår en brøler og som oftest dilter politikerne etter. Og da blir resultatet et påbud...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Og når kom jeg med argumentet "alle mener" eller "mange vil reagere" Trykkern?

For det er det jeg kommenterte. Men det var kanskje ikke passende så du tok det ut av sammenhengen? :smiley:

 

Hva er de saklige argumentene mot et påbud utover overformynderi og at folk selv bør vite best?

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regelverket tar jo ikke fra deg ansvaret for egen sikkerhet. Det er jo fortsatt opp til deg å følge regelverket eller ikke.

De aller fleste av oss motstandere av påbud er lovlydige og vil alltid prøve å være det, selv med nye unødvendige forordninger, men jeg syns dere byråkrater bør fokusere andre plasser.

Vi vil følge et eventuelt nytt regelverk, uansett hvordan ordlyden vil bli. Så ikke oppfordre til lovbrudd vær så snill! Husk du har makt her på båtplassen, mer enn du aner.

 

Jeg er ganske sikker på at det er flere som blir drept i trafikken på vei til båten/hytta eller på brygga/utriggeren, og dere er en hån mot disse ved feil fokusering.. Jeg mener vesttvang på båt under fart fokuserer på et stort luksusproblem for samfunnet. Bruk pengene mer fornuftig.

 

Jeg har full respekt for ditt egasjement i frivillig bemanning av lokal redningsskøyte, og jeg kjenner godt til den

ordningen fra innsiden, men det blir for meg litt patetisk når du bruker denne erfaringen som argument.

SORRY.....jeg kan GARANTERE deg at dere klarer ikke å regulere vekk ett fåtall av ulykker via nye lover og regler. Jeg er ikke i tvil om at dere får banka igjennom ønskene deres, dere har tross alt mere makt enn oss som har båten som livsstil , og tar jeg feil skal jeg være førstemann til å sette tenna i teaken!!!! Snakkes om ti år når statistikken deres er klar!!

Link to post
Share on other sites

Sigurd, jeg bruker ikke mitt engasjemt i RS som et som argument for eller mot vest. Jeg bruket det som en forklaring på mitt engasjement i saken

 

Vet ikke om det er meg du kaller byråkrat. Jeg anser meg nok selv ikke som det :smiley:

 

Norges lover er nå engang slik utformet at det er opp til hver enkelt å velge å følge dem. Så får man jo ta konsekvensene om man velger å bryte loven. Man må ta den straffen samfunnet mener man skal ha. Det betyr jo ikke at jeg oppfordrer til lovbrudd. Beklager om det kan misforstås. Det er kanskje en litt filosofisk debatt i dette forumet slik det har blitt der man hevder at ei tømmerrenne er en båt :smiley:

 

Vet ikke hva du mener med å skrive dere. Jeg anser meg selv fortsatt som entall, selvom antall innlegg her inne kanskje taler mot akkurat det :eek:

 

Eiaro, les de første innleggene mine så ser du hvorfor jeg mener det er smart å bruke vest.

 

Diskusjonen her overgår det meste av emosjonelle debatter jeg har sett her inne Rare greier at en så selvsagt ting som å bruke vest kan skape så stort engasjement.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det bakenforliggende spørsmålet er om formynderstaten virklig må passe på at små og store spiser 5 om dagen, lærer å svømme, ikke røyker, trimmer 3 dager i uken osv osv.

Staten passer på at vi får råd til julefeiring med halv skatt i desember osv osv.

 

Formynderstaten hadde så mye å passe for liten og stor at de på 60 og 70 tallet stort sett nøyde seg med sjøvettskampanjer (basert på frivillighet) for båtfolket.

 

Nå har imidlerid formynderstaten for lengst satt sine øyne på disse frie båtfolk som med tvang skal detaljreguleres til eget beste og et foreløpig klimaks er om staten tvinger alle å bruke redningsvest hele tiden....noe som mange vil oppfatte som en tvangstrøye og symbol på at staten nå går over streken i iveren etter å passe på sine små inbyggere

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sigurd, jeg bruker ikke mitt engasjemt i RS som et som argument for eller mot vest. Jeg bruket det som en forklaring på mitt engasjement i saken."...........

 

Vet ikke hva du mener med å skrive dere. Jeg anser meg selv fortsatt som entall, selvom antall innlegg her inne kanskje taler mot akkurat det :eek:

 

Diskusjonen her overgår det meste av emosjonelle debatter jeg har sett her inne Rare greier at en så selvsagt ting som å bruke vest kan skape så stort engasjement.............ø

 

En topp holdningsskapende sak dere gjør ved å alltid å ha på vesten ombord i skøyta.......selv om det ikke alltid er nødvendig???

 

Sorry for bruk av "dere", men jeg anser deg for å være av de "tyngste" forkjemperne for allmen vesttvang og egentlig en frontkjemper for den gjengen. Skal skjerpe meg når resultater kan måles i framtida.

 

Ordlyden av nye regler vil selvfølgelig bli avgjørende, men at det overrasker deg at kommende regler fra PR-kåte politiker/byråkrater uten reell erfaring produsere reaksjoner her på baatplassen burde vel ikke være overraskende?

 

Gi oss ei forklaring på i hvilke situasjoner vesten er av ombord i din egen båt, for det er vi ganske overbeviste om at den er!!

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved et forbud regner jeg med det blir kalkulert med en forbedring eller gevinst. Hvor mange sparte liv påregnes??.........

 

INGEN. Ingen seriøs investor i hele verden ville putte noe i denne kampanjen for å tjene penger basert på statistikken vi har å gå ut i fra, den er jo helt topp! Men er man ute etter publisitet eller popularitet fra uvitende er det sikkert masse å hente...på bekostning av flertallet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...