Jump to content

på vg.no "Vil at redningsvest i fart skal bli påbudt"


ivar

Recommended Posts

Mye fornuftig i den artikkelen der.

 

Enkelte forbud og påbud er jo selvsagt svært så fornuftige i og med at folk er i stand til å være noe helt fantastisk ufornuftige. Andre (f.eks vannskuterforbudet) er jo direkte hysteriske....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

en holdnings kampanje i ny å ne er veien og gå syns jeg og. men det er for mange skjønnmalinger av situasjoner

det er få som drukner rett før de er inne til kai.

tenk deg at du er ute aleine det er et par hundre meter fra land/øy du har bomulds klær på å ingen vest båten har ikke ror kult og forsetter rett fram i samme fart.

du skal BARE og tar deg en tur vekk fra roret du snubler å detter uti båten tøffer vidre og det er ingen som ser det likke hue som stikker opp av vannet. hvor flink er du å svømme med 10 kg tunge klær?

Link to post
Share on other sites

Hva kaller vi et politisk styre hvor staten ikke anerkjenner noen grenser for sin myndighet og forsøker å regulere alle aspekter av det offentlige og private liv hvor det er mulig? Jo, det er definisjonen på et totaliært styre.

 

Mengden forbud og påbud her til lands gjør at selv Stalin og Kim Il-sung hadde fått en hard en....

 

Æsj, ble litt vel politisk nå da kanskje...

Link to post
Share on other sites

Jøss, det er mange debattanter her jeg ikke har noen som helst behov for å treffe utpå sjøen.....

 

Tenk å støtte påbud av redningsvest, uavhengig av båttype og fart??

 

Ser for meg solsenga til fanatikeren her, med stor båt og lite nick, hvor de lekre små damer soler seg i redningsvest - ikke sånn en søt seilervest - men en ordentlig CE-merket og godkjent av Sjøfartsdirektorotet!

 

Det er kanskje heller på tide å vurdere farepotensialet til de forskjellige båttypene, og deretter sette noen begrensninger utfra de resultatene.

Man kan da komme frem til at det faktisk er fornuftig å ha differensierte fartsgrenser (som faktisk er tilfellet med sjøveisreglene).

En jolle som er ment for å plane plager ingen om den får gå i minimum planefart, eksempelvis 10 knop, gjennom Blindleia. Men setter man 10 knop som generell fartsgrense vil hekkbølgemonstrene fortrenge alle som ikke tåler tsunami fra alle kanter. På samme måte er det hasardiøst å skulle tillate ALLE planende båter å gå i plan på samme sted! Større planere må gå fortere - og har større skadepotensiale når noe går galt.

 

Likeledes vil man kunne sette noen grenser for hvor og når det er påkrevd å ha vest på....

 

Dersom man ikke forstår at redningsvest må brukes mer, proporsjonalt med båtens fart og omvendt proporsjonalt med båtens størrelse, har man et problem - så langt er jeg enig!

Men å pålegge obligatorisk vestbruk på alle båter er ikke veien å gå!

 

Før eller senere vil man vel ende opp med en generell fartsgrense på 5 knop, og likevel finne ut at uhell skjer!

Hva gjør man da? Når man har fått vekk fart, på med vest, og alkoholforbud??? Må man forby båter???

Link to post
Share on other sites

Det grunleggende spørsmålet er ikke om det er lurt eller ikke lurt å bruke redingsvest. Spørsmålet er om enkeltindivividet selv skal velge om han bare har redningsveten lett tilgjengelig om bord eller om han uansett tid og sted må ha redningvesten på.

 

Som motstander av påbudet har jeg derfor ingen ønske eller plikt til å forsvare de som ikke bruker vest når båttype,fart, bølger eller farvann tilsier bruk av vest.

Link to post
Share on other sites

Skumma gjennom tråden og ser at "kart & kompass" stemmer i dag også.

 

Halvårsstatistikk 2004: 27 personer omkom i fritidsbåt:

• 24 menn

• Bare en voksen kvinne omkom

• Kun to i aldersgruppen 11–16

 

Legg merke til følgende:

• Kun i to av ulykkene er det med sikkerhet brukt flyteutstyr

• Minst ni av de omkomne var påvirket av alkohol

 

NB

Dødsulykke skjer ofte i åpen båt innenskjærs i godt vær.

Fall over bord / kantring er den vanligste årsak til dødsulykker.

De er vanligvis alene i båten når ulykken inntreffer.

 

kommentar:

Og er det ikke slik at BP stort sett består av voksne menn?

Ser at dem som mener det er tull med vest i pent vær har sin overbevisning i stikk i mot fakta.

Link to post
Share on other sites

Mener å ha lest/hørt for flere år siden at mange av de omkomne som var påvirket av alkohol, ble funnet med smekken åpen..... :confused:

 

dvs å urinere over ripa fra liten båt er risikoadferd uansett hvor lite fart man har...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

...........

Ser at dem som mener det er tull med vest i pent vær har sin overbevisning i stikk i mot fakta.

Jeg tror kanskje du har missforstått når du tror vi mener det er tull med vest. Vi vil gjerne ha muligheten til noen ganger å bruke egen dømmekraft og ikke totalstyres i alt vi gjør. Etter min mening er det ikke riktig å frata oss ansvaret for egen sikkerhet ved å produsere ett regelverk som vil virke mest som kollektiv avstraffelse forrårsaket av forsvinnende få.

Link to post
Share on other sites

Jeg er av dem som alltid bruker vest under gange så et påbud vil ikke få noen praktiske konsekvenser for meg. Jeg er likevel motstander av et påbud. Som andre her påpeker - noe bør kunne overlates til den enkeltes vurdering. Det eksisterende påbudet om at vest skal finnes ombord holder i massevis, gjerne supplert med holdningskampanjer.

 

Det er noe erketypisk norsk over denne mentaliteten om at alt skal løses gjennom forbud og påbud.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regelverket tar jo ikke fra deg ansvaret for egen sikkerhet. Det er jo fortsatt opp til deg å følge regelverket eller ikke.

 

Det er da slett ikke opp til den enkelte om de skal følge Norges Lover....!!

 

Infører det regler har enkelt-individet ingen mulighet til å ta av vesten i åpen båt i fart.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo det er jo opp til den enkelte om man vil følge loven. Loven beskriver sågar i detalj konsekvensene av å ikke følge loven om man blir tatt

 

Omfanget av lover og regler bestemmes hvert 4. år ved stortingsvalg. Så langt har jo et flertall av det norske folket stemt for regelorienterte partier stort sett ved hvert valg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skumma gjennom tråden og ser at "kart & kompass" stemmer i dag også.

 

Halvårsstatistikk 2004: 27 personer omkom i fritidsbåt:

 

 

Det er mange måter å lese statistikker på.

Jeg finner ikke igjen hele statistikken fra de siste ti årene i farta, men har et bilde av ulykkene fordelt på fylker.

Første halvår i 2004, blir litt snevert. Som du ser av tallene under, var 2004 et år med ekstra mange. i Nordland i 2004, gikk det med 10 stykker. i følge din tolkning av statistikken, var dette nesten utelukkende menn som var alene i båten i fint vær og innasjærs.

Oslo hadde til sammenligning 1 person tilsammen de siste 10 år.

 

skjermbilde.png

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jo det er jo opp til den enkelte om man vil følge loven. Loven beskriver sågar i detalj konsekvensene av å ikke følge loven om man blir tatt

 

Omfanget av lover og regler bestemmes hvert 4. år ved stortingsvalg. Så langt har jo et flertall av det norske folket stemet for regelorienterte partier stort sett ved hvert valg

 

Regelorienterte politikere har ikke laget regler som en a la cart meny hvor det er opp til hver enkelt å velge hvilke regler som skal følges. Hvis stortinget vedtar påbudt vest, må de regne et VG oppslag hvis en paparazzi-fotograf tar en stortingspolitiker på færsken solende på solseng i 2 knop uten rediningvest.....eller i romantisk kondol i Italia uten redningvest....ja for politikerne mener vel at vest er i viktig over alt....???

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Så langt har jo et flertall av det norske folket stemt for regelorienterte partier stort sett ved hvert valg

Det er riktig, men vil du ikke være enig med meg at disse "regelorienterte partiene" er under relativt heftig press fra en partipolitisk nøytral organisasjon for å innføre enda flere påbud og regler?

Redigert av Trykkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regelverket tar jo ikke fra deg ansvaret for egen sikkerhet. Det er jo fortsatt opp til deg å følge regelverket eller ikke.

Jo det er jo opp til den enkelte om man vil følge loven. Loven beskriver sågar i detalj konsekvensene av å ikke følge loven om man blir tatt

 

Nå møter du deg selv i døra. Det er ikke opp til den enkelte å velge om man vil følge lovene. Straffen er fordi du eventuelt ikke følger loven, ikke fordi du er uenig.

 

Det tilføres et nytt valg: Lovbryter eller ikke.

Og de fleste av oss har innbygget respekt for lover. Altså er min frihet til å velge vest på/av fjernet uten at jeg samtidig må ta stanpunkt til lovbrudd/ikke lovbrudd!

 

Hurra for friheten på sjøen! :flag:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Må si jeg har skjerpet egen vestbruk, under gange på åpne strekk+ når jeg ikke er førerplass er vest på. Finvær innaskjærs i snekkefart er vesten ved siden av førerplassen. Kona er pådriver for vestbruke, ungene har alltid vest på under gange. Skulle noe skje er det en ting mindre å tenke på.

Link to post
Share on other sites

Regelverket tar jo ikke fra deg ansvaret for egen sikkerhet. Det er jo fortsatt opp til deg å følge regelverket eller ikke.

 

Akkurat der er jeg grunnleggende uenig. Er en regel vedtatt så SKAL den følges. Det er derfor jeg mener man ikke bør regulere alt. Slik at de reglene som er igjen er viktige, grunnleggende, gjennomtenkt og blir også respektert.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Dette er hasardiørs og bør forbys:

 

72384.jpg?_encoded=2f66666666666678302f35382f29303038286874646977656c616373&_ts=11fb73229e0

 

Dette er forsvarlig og viser to som vet å sette pris på en aktiv fritid: (de har hjelm, selv om det ikke er påbudt... kanskje de bruker sunn fornuft og vurderer selv at det er lurt å bruke det i denne situasjonen)

 

 

 

2.jpg

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Akkurat der er jeg grunnleggende uenig. Er en regel vedtatt så SKAL den følges. Det er derfor jeg mener man ikke bør regulere alt. Slik at de reglene som er igjen er viktige, grunnleggende, gjennomtenkt og blir også respektert.

 

Ja støtter den....

Da jeg var liten var tilsynelatende de "vanlige" menneskene lovlydige og de kriminelle var en fjerne perifere b-gjeng typer man leste om i avisen og alle var enige i at forbrytelser lønner seg ikke.

 

I dagens samfunn med uendelig antal EU direktiver for næringslivet og et sammensurieum av forskifter for fritidsfsike og båtliv er det faktisk svært vanskelig å klare å holde seg på riktig side av loven. En regel om at det er forbudt å sole seg i 2 knop uten redningsvest er klart med på å utvide antall kriminelle og viske ut skillet mellom lovlydige borgere og de kriminelle.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...