Jump to content

på vg.no "Vil at redningsvest i fart skal bli påbudt"


ivar

Recommended Posts

her er en som nok er glad han hadde vest:

 

http://www.vg.no/bil...?artid=10067668

 

Men, når jeg ser på førerposisjonen i denne båten så ser den for meg ut til å være lagd med det formål at folk skal falle på havet...!?!

Man sitter på en slags benk, helt blottet for sidestøtte , uten noe god plass å sette bena - og en halvmeter over ripa/pontongene.

 

Stussa også på at motor ble revet av akterspeilet...: Skal da normalt mer til...?

"- Plutselig ble båten kastet brått til høyre og jeg ble slengt i sjøen. De jeg fikk orientert meg så jeg båten min fløt med motoren revet av festet, men motoren hang i bensinslangen i tenningskablene"

 

 

 

1345113730519_808.jpg

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er vel en form for ståstol på den hvor setet felles ned , virker som han må ha truffet noe i vannet. Aldri hørt om eller opplevet at motoren har blitt revet av båten ved å treffe en bølge hardt...

Har stortsett lekt og hoppet hele livet med båt og eneste som gjerne får litt juling med crasjlanding er gjerne bakplaten men her sitter faktisk hele motorfestet igjen...

Lukter krasj med skjær her...Eller svakhet på motoren

Link to post
Share on other sites

Det står nok mere i en annen avis der artikkelen ble trykket for noen dager siden : Tønsbergs Blad

 

Sist søndag passerte Jesper Thoresen en hekkbølge fra en båt med sin 21 fot store RIB på vei til Ula mellom Sandefjord og Larvik.

.....

Plutselig ble båten kastet brått til høyre, som da holdt vel 30 knop, og han ble slengt rett i sjøen. Sannsynligvis skyldes bråstoppen at motoren brakk av festene – som hadde fått skade etter et tyveriforsøk.

 

Jeg ville vel tro at i stedet for å glise over at han hadde redningsvest på, burde vedkommende sjekket motorinstallasjonen sin bedre etter forsøk på tyveri.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hender jo at styrewire/stag ryker og at båten slenges til siden. Det var vel det som hendte Magne Havnå. http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/29/399245.html Unasett årsak, havner man i vannet er det svært sannsynleg en førerløs båt begynner å gå i ring. Da hjelper det ikke bare med flytefest, man må også ha festet på seg snora til dødmamsknappen.

Link to post
Share on other sites

http://www.ssb.no/aa...ab/tab-121.html

 

Hvis jeg nå bruker tallene i en risikoanalyse der jeg antar 300.000 båter så er det 0.006% sjanse for at en drukning skal skje i forbindelse med min båt. Det havner i kategorien lite sannsynlig. Konsekvensen er alvorlig og jeg havner derfor uansett på en gul risiko. Det vil med andre ord si at tiltak ikke er nødvendig, men en form for risikokontroll skal være tilstede. Etter min vurdering er det derfor påkrevd med redningsvester tilgjengelig som brukes dersom erfaring (eller gut feeling) tilsier at de bør brukes.

 

Spoileren nedenfor kan være litt på kanten for noen...

 

 

Statistikk - Det var i 2009 :

- 0.012% sjanse for at du døde på grunn av selvmord

- 0.008% sjanse for at du døde på grunn av fall

- 0.005% sjanse for at du døde på grunn av landtransport (bil etc.)

- 0.0005% sjanse for at du døde på grunn av sjøtransport (ink. drukning)

(Tar forbehold om kalkulasjonsfeil)

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg nå bruker tallene i en risikoanalyse der jeg antar 300.000 båter så er det 0.006% sjanse for at en drukning skal skje i forbindelse med min båt.

 

Tallene er nok lysere enn som så. Risikoanalysen er regnet ut fra at det er en person pr. båt.

 

Ifølge KNBF's båtlivsundersøkelse, er det 752.000 Fritidsbåter i Norge.( 290.932 "motorbåter uten overnattingsmuligheter)

(Båtene ble benyttet til 14.939.812 dager på tur.)

 

Så av de 33 fritidsbåtdødsfallene i fjor, utgjorde dødsfallene 0,000044% av antallet fritidsbåter. (om det hadde vært en person pr båt)

Påbud om redningsvest blir vel egentlig enda mindre relevant om man legger til grunn at det vel er påstått at det var 20 av disse 33 som ikke brukte vest når de døde. Da blir tallet 0,000027% av fritidsflåten som KANSKJE kunne overlevd om de hadde på seg vest. Så kan man se seg rundt og finne ut antall personer i snitt i disse ulykkene og dele prosentallene deretter.

 

Påbud er en lov, hvor det ikke er rom for skjønn (vær,vind og bølger). Ergo, er man fratatt retten til selv å bestemme om det er tilrådelig eller fornuftig med vest eller ikke.

De fleste av ulykkene skjer også i områder av kysten hvor det knapt er skuet en politibåt noen gang, så overholdelsen av påbudet, vil skje i områder som ikke har hatt mer enn noen ytterst få dødsfall de siste ti år. (inklusive rafting i Sjoa og andre elver i innlandet) (kajak/kano er en vesentlig del av disse 33 fritidsbåtdødsfallne)

 

RSL

(Holdingskampanjer: kjør på)

(Påbud: på hvilket grunnlag? - Fete overskrifter i VG, bør ikke resultere i Påbud)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Bra med påminnelse om viktigheten av å bruke vest. Vil heller ha årlige kampanjer med eksempler på hvor viktig bruk av vest er, enn ett generelt påbud

Er faktisk blitt flinkere til å hive den på meg selv.

 

Der var RSL raskere med enn lengre avhandling som jeg er helt enig i, enn mitt lille pip

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Bra med påminnelse om viktigheten av å bruke vest. Vil heller ha årlige kampanjer med eksempler på hvor viktig bruk av vest er, enn ett generelt påbud

Er faktisk blitt flinkere til å hive den på meg selv.

 

Godt sagt

Det same har jeg. og det er på tross av trusselen om PÅBUD.

Min tirade med alt for mange ord, minner meg vel på at jeg bruker for mye tid på å argumentere mot et påbud, i stedet for å argumentere for viktigheten av bruk av vest og sikkerhetssele når forholdene tilsier det.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Bra med påminnelse om viktigheten av å bruke vest. Vil heller ha årlige kampanjer med eksempler på hvor viktig bruk av vest er, enn ett generelt påbud

Er faktisk blitt flinkere til å hive den på meg selv.

 

 

 

Helt klart, bruker selv vest når jeg er alene i båten med eller uten småtassene om bord,

Er det sol og fint vær med flere voksne ombord er vesten av hvis mulighet til å slikke litt sol da andre kan ta rattet hvis jeg skulle være uheldig å falde over bord, da i 6-7 knop som strengtatt er utenkeligt...

 

Forbud er jeg meget sterkt imot da jeg vil ha valget til å bruke vest etter forholdene på lik linje med 0,8 alkoholgrense som jeg er sterk tilhenger av...

Ikke drukket en styrepils på to sommere heller men vil ha muligheten hvis stemningen er der i hyggeligt selskap.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke problemet med å ta på seg en vest. Og det er bevist at det redder liv. Fortsatt ser jeg mange båter der ungene har vester og foreldrene ikke har. Uforståelig av foreldrene. Sikkert ikke så morsomt for ungene å se foreldrene drukne.

 

Jeg tenker litt på familien min også. Om jeg skulle daue i vannet er det nok best for de om jeg finnes relativt raskt uten store operasjoner for å finne meg. Må være greit å slippe å vente kanskje måneder før jeg er så råtten at jeg flyter opp og kan finnes.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Meget godt innlegg Bitteliten, men skal en være i stand til å tenke på familien, så betinger det at en har noe å tenke med... Der er jeg ikke sikker på at de som satser på å flyte ved hjelp av skallen stiller først i køen

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har opplevd det samme som karen i Larvik 2 ganger, dog ikke begge ting samtidig.

Første gang, for 20 år siden, 10' båt, ble forbikjørt av en 18-20' båt, og når jeg kom inn i hekksjøen begynte båten å vobble noe veldig, traff nok egenfrekvensen til båten. Resultat var at motor vred seg av akterspeilet og gikk i vannet. Denne motoren,15 hk var ikke festet med bolter, kun "tvingene".

 

Andre gang, tok igjen en 24' båt med min 17' båt. Vi holdt ca 30 knop, og skulle krysse ut av kjølevannet, ca 100 meter bak. Bølgene var ca 25cm, så ikke noen grunn til å slakke av, rent bortsett fra at jeg rett før vi traff følte kanskje vinkelen var litt skarp, men for sent å gjøre noe med det... Og det var den... Fikk vobbling, så kraftig at passasjeren forsvant over ripen, og jeg så rattet gå frem og tilbake foran meg. Når ting stabiliserte seg fikk jeg hurtigst mulig trukket av gassen, og så at en passasjeren lå å fløt med oppblåst redningsvest. Jeg tok sannsynligvis ett ribbein, passasjeren ble kald, ei plexiglassdør til badeplattformen knuste jeg med ryggen. Utfallet kunne vært ett annet...

Været denne dagen, blank sjø...

 

Erfaring: vest fortsatt alltid på, samt regelen om at det er usannsynlig at 2 personer går på sjøen samtidig holdt, men har uansett begynt å alltid ha på dødmannsknappen når jeg kjører i plan...

Og så har vi også pakket ett teppe i plast ombord, i tilfelle...

 

TA

 

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Link to post
Share on other sites

Legger så langt merke til at felles for refererte hendelser er høy hastighet.

De refererte ulykkene ville ikke skjedd i snekkefart.

For meg blir det galt at dette skal resultere i et krav om at alle uansett hastighet, farvann og vær skal være pålagt å ha på vest i båt når den er underveis.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Debatten blir rimlig unyansert når ulykker i høy hastighet (nesten) alltid skal resultere i krav om obligatorisk bruk av vest.

Det er forskjell på å bevege seg i 5 knop og +30knop. Det er forskjell på å sitte rolig i en snekke sammen med familie og på å henge over ripa en høstkveld å trekke garn, eller å stå i liten båt å fiske med stang.

Det er forskjell på å dra på fjorden en vindstille og solblank søndag med 20 grader i vannet for å bade og på å reise ut i kuling og regn for å trekke teiner når det er 10 grader i vannet.

 

Det må fortsatt være rom egen vurdering av "terreng, vær og føre".

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke problemet med å ta på seg en vest. Og det er bevist at det redder liv.

 

Kevlarvest redder også liv, men ytterst få tar dette på seg når de drar på byen.

 

Røyking tar liv, fortsatt røyker folk.

 

Spørsmålet er ikke om å bruke vest eller ikke, men om det skal være opp til den enkelte å bestemme. Og jeg synes faktisk at når du er over myndighetsalder så har du et visst ansvar selv for din egen sikkerhet og velvære.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke problemet med å ta på seg en vest. Og det er bevist at det redder liv.

 

- Det er veldig vanskelig å si om noen av de 11 uten vest kunne ha vært reddet med vest, men med vesten på har man et veldig mye bedre utgangspunkt for å overleve en ulykke på sjøen, sier Lind.

 

Jeg er forøvrig ikke uenig med deg i hva du skriver og bruker selv vest for det meste, dog ikke alltid, eksempelvis i fem knops fart innaskjærs på en solskinnsdag mens jeg dorger. Da bruker jeg heller ikke dødmannsknapp.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...