Jump to content

på vg.no "Vil at redningsvest i fart skal bli påbudt"


ivar

Recommended Posts

Hele debatten er tåpelig. Glad jeg meldte meg ut av Redningsselskapet for mange år siden.... Vestpåbud hjelper selvsagt ikke når folk freser avgårde hjem fra fest kl 5 om natta og er døddrukne. Også artig at Rasmusson fra MDG mener det er så trygt med små seiljoller, robåter og kajakker at påbudet ikke skal omfatte disse farkostene, kun større motoriserte saker... Det sier litt om tingenes tilstand og våre folkevalgte sin vurderingsevne... :giggle::giggle::thumbsdown::thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Uten å ha noe statistisk belegg for påstanden tror jeg de som drukner direkte relatert til at de er i båt og uten vest nesten utelukkende dreier seg om fiskende tyskere.

En og annen fyllefant finnes sikkert også i statistikken, men disse havfiskerne fra Tyskland er nok overrepresentert.

På vår hentetur fra Stavanger til Drammen startet en av etappene fra Korshavn og gikk til Arendal. På dette strekket(den første biten) tusset det av Tyskere i åpen plastsjekte som fisket med stang og ikke en eneste av dem satt i båten. Det hadde vært fint om noen ga disse "selvmorskandidatene" forbud mot å stå i båten. På det tidspunktet vi passerte var det ikke spesielt mye sjø, men jeg er overbevist om at disse "stang-pilkerne" ikke setter seg før sjøene slår dem over ende. Jeg tror heller ikke de gir seg for dagen før båten er synkeferdig av vekten med fisk.

Det er på tide at lovgiverne setter seg inn i hvert enkelt tilfelle når de vifter med "pisken" slik de gjør nå !!! Det blir for dumt at ett massivt hylekor skal avgjøre slikt med et generelt forbud uten at man ser nøye på hvor dødsfallene faktisk skjer og kanskje kommer på bedre tanker.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Faller jeg overbord og drukner angår det meg,og da synes jeg at jeg skal få lov til å bestemme selv.

Ikke bra holdning. Mulig du har pårørende som ønsker at du går heden. Uansett blir det satt i gang et maskineri for å finne liket og ta vare på det. Det koster penger, og vi må alle være med å betale.

 

Det var vestpåbud på TV i dag. Forslaget var visst at påbudet skulle gjelde alle båter kortere enn åtte meter. Det er vel en eller annen statistikk som ligger til grunn.

Link to post
Share on other sites

Bilbelte i båt hadde kanskje hatt noe for seg. Trepunktsfeste ved grunnstøting gadde vært fint. God til til å finne vesten hvis båten gpr ned istedenfor å havne på sjøen eller med hodet først i skjæret. Kanskje hjelm hadde hjulpet, ihvertfall i 50 knops riber med 2 i promille midt på natta.

Vi trenger også sengebeltepåbud i etagesenger. Folk kan ramle ut og brekke nakken ved mareritt.

Er ikke imot redningsbest, bare ikke som tvangstrøye i 6 knop.

Link to post
Share on other sites

Det her er bare til å bli helt totalt demotivert av.

Det er snart på tide at nisseluene våres blir dratt litt opp fra øynene og vi kommer oss ut for å filleristet disse politikerne litt. Er jo stort sett symbolpolitikk som blir innført. Her er enda et som vil virke veldig negativt inn for VELDIG mange. Men kun gi svært begrenset positiv virkning. Og når noe slikt først er innført er det veldig vanskelig å få det fjernet i etterkant, selv om statistikken sier at tiltaket har hatt marginal effekt.

 

 

Mange dødsårsaker er jo sjærgårdsjepper/ribber over 8m. Svart få er i snekker under 8m. Slik det ser ut nå gir en tiltak utslag helt motsatt sett opp i mot disse gruppene...

 

Om de enda hadde snakket om innvendig "fribordhøyder" og hastigheter osv som skal sette kravene for når vest skal på, så hadde det fått begge tomlene opp fra meg. Men slik det er nå: :thumbsdown::thumbsdown:

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Uten å ha noe statistisk belegg for påstanden tror jeg de som drukner direkte relatert til at de er i båt og uten vest nesten utelukkende dreier seg om fiskende tyskere.

En og annen fyllefant finnes sikkert også i statistikken, men disse havfiskerne fra Tyskland er nok overrepresentert.

 

Tiltredes :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Flott tiltak!

Ja, langt på vei, men en del av formuleringene i dette §8-forslaget bærer preg av å være laget av folk som knapt nok har sett sjøen. Teksten kunne med fordel ha vært både språkvasket og frisert før den gikk videre, nå er den tildels halvkomisk og det er ingen tjent med ....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Båtfolk bruker vest, og folk i båt lar være å bruke vest..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette blir vel noe av det samme som forbudet mot å prate i mobiltelefon mens du kjører bil. Det ble jo innført for å få ned ulykkene i trafikken. Vel, hvis man ser rundt seg i dag i trafikken, så er det vel ikke akurat så mange bilførere som bryr seg?...

Link to post
Share on other sites

For min del vil ikke dette påbudet på virke meg noe spessielt. Etter at jeg fikk en sønn så vil vi at han skal bruke vest! derfor har vi begyndt å bruke pølsevest når vi er i fart. Hovedproblemet er at det er ingen sjangse at noen skal kare å håndheve dette! Her på Møre og Trønderlag er det yderst få politibåter. på 25 år jeg har hatt hytte i Trondheimsleia har jeg vel sett politibåt et par ganger som har gått midtfjords.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dette blir vel noe av det samme som forbudet mot å prate i mobiltelefon mens du kjører bil. ....Vel, hvis man ser rundt seg i dag i trafikken, så er det vel ikke akurat så mange bilførere som bryr seg?...

Vet ikke hvor du kjører men her i Oslo tipper jeg godt over 90% ikke bruker mobil ulovlig i bilen, minst.

 

Og alle nye biler har handsfree så dette forsvinner fort.

Link to post
Share on other sites

Sjefsredaktør Hans Due i Båtmagasinet skriver en bra artikkel om dette emnet ang. hvordan dette skal kontrolleres,hvem det gjelder,hva slags båt,etc etc..... Les på www.båtmagasinet.no

 

Her synes jeg Due treffer spikeren på hodet. Det han gjennom alle disse spørsmålene i enkelthet gjør er å spørre etter mere informasjon i håp om at de som skal vedta en lov faktisk setter seg inn i problematikken og ser på hva de enkelte ulykkene skyldes. Da vil de antagelig se at et slikt påbud er famling i blinde og neppe vil bidra til å bedre noen statistikk i det hele tatt med mindre loven blir mere spesifikk myntet på situasjoner hvor faren faktisk er til stede.

Ei 20 fot sjekte i 5 knop en varm og solfylt sommerdag representerer neppe statistikken over hodet.

 

PS

Jeg vil ikke rammes av dette påbudet selv, men jeg synes synd på de som vil rammes av et så generelt påbud. 99% av de som får dette påbudet tredd nedover hodet representerer neppe noen fare for ulykker over hodet. Tviler på at sjekteturen blir like trivlig en varm sommerkveld med 20 grader i vannet, 25 grader i luften og en oransj "svette-drakt" tredd på overkroppen. Dette vil ødelegge kosen for mange hytte-båt eiere.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

De fleste er selvsagt lovlydige borgere, og respekterer et forbud eller påbud.. og etter at forbudet mot å snakke i mobil uten HF, så mener jeg at en ser mindre bruk av mobil uten HF, enn hva en gjorde før.. Men mindre lovlydige og kriminelle borgere vil en alltid finne, og de evner ikke se nytten av at påbud/forbud uansett.. og de vil ikke rette seg etter dette uten at politiet eller mamma instruerer dem..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hans Due sitt innlegg vitner om mangel på kunnskaper og en forutinntatt holdning mot bruk av vest på sjøen og påbud.. Det er rett og slett patetisk å lese slik svada, fra en redaktør :nonod: .. Det er nok ganske enkelt å definere dette, og det er langt på vei gjort i arbeidsutvalgets rapport fra noen år tilbake

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du ser ikke essensen i innlegget til Due Sydvesten, du henger deg opp i detaljene......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor du kjører men her i Oslo tipper jeg godt over 90% ikke bruker mobil ulovlig i bilen, minst.

 

Og alle nye biler har handsfree så dette forsvinner fort.

Da får du ta en tur nedover på det blide Sørland, f.eks. i Kristiansandsområdet. Her er vel forholdene akkurat motsatt av der du refererer til. Her bruker vel ca. 90% mobilen ulovlig under kjøring.

Link to post
Share on other sites

Går vel litt på holdninger dette.

Var vel samme sjauen når de innførte krav om bilbelte.

Om noen år er det vel ingen som skjønner problemet. Da er det nok at skal man i båt så skal vest på sånn er det bare, og ferdig med den saken.

Så det går seg vel til dette også.

En liten ting til ettertanke med bruk av vest eller ikke:

Er uhellet ute finner de alltid personer som har redningsvest, har du ikke ja da minker sjansene betraktelig. Det gjør også sjansen for å overleve selv i smult farvann.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på alle ulykkene i det siste så må jo myndighetene gjøre noe. Da er det jo ett utrolig enkelt og meget effektivt tiltak å innføre krav til redningsvest. Det må vi vel være enig om. At det blir vanskelig å håndheve, ja vel. Men brorparten av oss er nå lovlydige borgere som følger lover og regler. Vi klarer vel også å se fornuften i dette. Det var ikke mange som ville bruke hjelm på arbeid når de kom, men se nå?

Link to post
Share on other sites

Nei, nå går overformynderiet for vidt. Om noe ikke koster staten ett øre og det tar seg pent ut i ørene på de politisk korrekte så kommer slike påbud raskt uansett om det bidrar noe særlig på statistikken.

Om tiltak derimot krever store investeringer så sitter det langt lengre inne selv om det være seg tiltak som virkelig monner.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...