Jump to content

Obligatorisk hurtigbåtsertifikat?


Free Lillehammer

Recommended Posts

Ser at det kommer kommentarer ang ideen om obligatorisk hurtigbåtsertifikat i Norge, på ulike tråder.

 

Mulig dette er en god ide og at skade/ulykkesomfanget knyttet til raske båter (hva nå enn det er) er større, men det foregår da mye rar adferd fra sakte båter der ute, også.

 

Temaer som navigasjon, sjøveisregler etc bør man da kunne uavhengig av båtens potensielle hastighet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lenge tatt til orde for tilsvarende system på båt som det er på motoriserte to-hjulinger. Det er en skremmende tanke at min gamle mor når som helst kan eie og føre hva som helst av båt, bare den er under 50 fot. Forskjellen på rar adferd på en saktegående båt og en hurtiggående båt når uhellet er ute er såpass dramatisk at det burde vært sertifikat på båter som gjør så og så mange knop.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Temaer som navigasjon, sjøveisregler etc bør man da kunne uavhengig av båtens potensielle hastighet.

 

Jo men navigering er vel en helt annen sak om man går i 30+ knop ifht en som lunker avgårde under 10 knop? Og ikke minst er det vel helt andre ting som spiller inn ifht sikkerhet når man går med høy hastighet. Selv aner jeg ikke men folk som driver med fart på sjøen vet vel mye om dette.

Link to post
Share on other sites

Dette er en av få forslag om nye regler/påbud jeg støtter.

 

Overaskende mange, prøver f.eks. svinge kraftig/brått, i en båt som gjør 60+, dette overasker meg stadig da jeg har "opplæring" av venner og lignende i raske båter, likeledes synes de ofte dømannssnor er unødvendig for "de faller jo ikke ut i så stor båt"

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se behovet for et øket regelverk. De aller fleste ulykkene er båter som har kjørt på land. Da har de ofte brutt lokale fartsgrenser/ loverk da det stort sett er 5kn grense nær land.

 

 

Overholdes dagens regelverk så burde det holde. Når folk ikke har respekt for dagens forskrifter hjelper det lite og pøse på med nye.

 

Tror et slikt sertifikat ikke vil ha noe å si for ulykkestatestikken. Kun ekstra penger i lomma på kurstilbydere.

Link to post
Share on other sites

Pessimist ;-) Det samme kan en vel si om kjøreskoler: Nei, jeg tror dette er et skritt i riktig rettning. Videre må vi komme så langt at alle båtførere må ha teoretisk og praktisk opplæring. Det er nå tross alt mange av de som har båt i dag ikke er født i en tangkjuke slik som i gamle dager. I dag ferdes byfolk, bønner, fjellfinner og hva som helst på sjøen og det må en høyde for.

Link to post
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet ikke så glad i at allt skal reguleres ved lov. Da fratas vi muligheten og ansvaret for å gjøre egne vurderinger. Nå er ikke powerboating så stort i Norge, men i utgangspunktet kan hvem som helst kjøpe en båt som gjør 130kn+ og kjøre villmann utenfor femknopsgrensa. På land må du ha motorsportslisens, kjøretøyet må ha lisens og det må være en lisensiert arrangør for å drive med motorsport. Ingen betviler nødvendigheten av dette kontrollregimet. Det går et skille mellom fritidsaktivitet og motorsport også på sjøen men hvor grensa skal gå kan diskuteres, mange forsikringsselskap setter grensa på 50 knop.

Link to post
Share on other sites

Enig med Pettersand her. Etter å ha drevet med opplæring i kjøring/navigering og håndtering av hurtiggående båter for både forsvaret/sjøforsvaret, politiet, og andre etater i mange år, vet jeg at det er mange som får seg en skikkelig ahaopplevelse når de tar et slikt kurs. Bare positive tilbakemeldinger.

Når da private kjøper seg RIBer og andre hurtiggående båter som suser avgårde i 30, 40, 50 og 60 knuter uten å ha noen spesiell opplæring og erfaring annet enn kanskje "cruising" i 15-20 knop og stort sett snekkefart, er det skremmende å tenke på hvor farlige slike er både for seg selv og for andre som ferdes på sjøen.

Ting skjer fort i disse hastighetene!

Redigert av KLB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig kan alle skade seg i 130 kn, men bakrunnen for hele greia er at raske båter kjører på land, gjerne på natta og med promille.

 

Ellers på land kan enhver 18 åring med lappen kl B kjøre monstere av gatebiler med 100 vis av hester som kan aksellerere i fra 0- kirkegården på 3 sekunder. Ser ingen grunn til å blande proff. racing inn i dette.

Link to post
Share on other sites

På trackdays, "gatebilarrangement" ol kreves førerkort, bil ihht kjøretøysforskriftene, og en lisensiert arrangør som skal påse at allt skjer ihht vegtrafikkloven, herunder at hastigheten ikke overskrider 80 km/t (bla.a vha sjikaner) Jeg vet at det trikses på endel arrangementer, men vent til det skjer en alvorlig ulykke så vanker det fort fengselsstraffer. Poenget med opplæring er å gi de aktuelle båtførerne nødvendig kunnskap, skadepotensialet er stort. Det er ikke bare landkjenning som er farlig, flere ulykker den siste tiden med steppede skrog i moderat fart viser at raske båter kan kantre på flatt vann bare ved svinging med feil trim.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På veien/land har vi egne førerkort for moped, lett motorsykkel, tung motorsykkel, traktor, liten bil, liten bil med henger, minibuss, snøskuter (pluss lastebiler, busser og slikt som vel blir mindre relevant for hobbybruk) og det tar ett hav og tid og fra 1/2 til 2 månedslønner per sertifikat. Likevel krasjer bygdeungdommen kl 0237 natt til søndag i 195km/h på en avsidesliggende grusvei... Hvorfor tror vi dette vil bli anderledes på sjøen?

Vil vi at båtivet i Norge anno 2050 skal bestå av egne sertifikat for robåt, jolle med mindre enn 10hk, jolle med 10-50hk, seiljolle uten motor, seilbåt inntil 2 tonn, planende seilbåt, deplasementmotorbåt inntil 5 tonn, planende motorbåt under 30 knop, seilbåt over 2 tonn og motorbåt over 30 knop? Med egne nattseilingskurs (kr 2145 pluss leie av båt), seilas i nedsatt sikt-kurs (1208 kr), grunnkurs i fritidsbåt (for å få lov til å øvelseskjløre) (599 kr) og teorieksamen (745 kr).

Og likevel vil noen greie å dø etter å ha truffet granitten på Steinkloss i 49 knop, kl 04:45, med 2,1o/oo og uten redningsvest på vei hjem fra fylla på brygga i Tønsberg.....

Link to post
Share on other sites

Kan ikke se behovet for et øket regelverk. De aller fleste ulykkene er båter som har kjørt på land. Da har de ofte brutt lokale fartsgrenser/ loverk da det stort sett er 5kn grense nær land.

 

Overholdes dagens regelverk så burde det holde. Når folk ikke har respekt for dagens forskrifter hjelper det lite og pøse på med nye.

 

 

Helt enig! Og la oss med det samme avskaffe førerkort, da det som kjent er ulovlig å bryte veitrafikkloven!

:diving:

Link to post
Share on other sites

Hva skal minste toppfart for en båt som krever hurtigbåtsertifikat være? Eller skal det baseres på andre kriterier?

Jeg mener det går en usynlig grense ved 40-45 knop, kjører man fortere enn det så hadde det etter min mening ikke skadet med PRAKTISK føreropplæring. Kanskje en nisje hvor båtsportklubbene kunne tjent noen kroner ved å være med som instruktører?.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...