millisivert Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 [...]obligatorisk kompetanseheving av båtførere. Men det er jo ikke dette det er snakk om, det er snakk om "obligatorisk dokumentasjon av kompetanse" også kjent som "sertifikat". At båtførerene kommer til å lære noe som hjelper til med å hindre at de dør på havet kan godt hende, men er ingen selvfølge bare fordi de har gjennomført ett kurs... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oslofjord Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 (redigert) Tja. Jeg har ingenting overhodt i mot at noen kjører så fort de vil på sjøen, så lenge det ikke utgjør en fare eller en ulempe for andre. Jeg liker derimot ikke når det motsatte er tilfelle og ønsker mindre av den typen kjøring. Forslag til løsninger? Løsning på hva ?...hva er problemet ? Finnes det noen dokumentasjon om at båter med maksfart på på over 40 knop utgjør mer fare eller ulempe for andre enn båter med maksfart 30-40 knop...eller 0-10 knop ?? Ja det var et enkelt oppslag i avisen i fjor om en rib-ulykke på Tjøme hjem fra fest og det er masse oppslag om byråkrater som forteller oss om disse skumle fartsmonstre.....men de tre siste riber jeg så putret i ca 2 knop gjennom MIddagsbukta. Om sommerenn ser jeg også en del fartsbåter på Onsøykysten i ca 15-30 knop eller i 3 knop i Hankøsundet for å se og bli sett. Jeg har aldri sett en eneste fartsbåt i en farlig situasjon. Selvfølgelig kan det være farlig å ha stor fart hvis det f.eks. er dårlig sikt, men at høyhastighetsbåter er et samfunnsproblem er ikke dokumntert av byråkratene. Skumleste i går var en større motgående 5 knops stor fritidsskøytet som presset meg nesten "ut i grøfta"....men det er vel ikke bevis på at alle 7 knopsbåter bør få eget sertfikat.. Ja det kan sikkert være farlig med bråsving i 50 knop, men det kan være farlig å bråsvinge en elvekajakk også....men de slipper elvekajakksertifikat. Redigert 28.August.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Dersom opplæringen ikke har nødvendig effekt hjelper ikke påbudet nei, da har isåfall ikke byråkratene gjort jobben sin. Om det er obligatorisk eller ikke så er det viktig at de som er i målgruppen selv forstår behovet for særskilt kompetanse for å føre raske båter. ( jeg snakker ikke om daycruisere som på en god dag klarer 46 knop) Dersom 10 mennesker dør på sjøen årlig grunnet uvitenhet om båtens kjøreegenskaper og begrenset sikkerhetsfokus så er dette 10 for mange. Vi kan akseptere en viss ulykkesrisiko ved ekstremsport, herunder organisert motorsport, i fritidsbåtbruk kan vi ikke det. Hvis du syns det virker dustete å plutselig måtte ha eget sertifikat for daycruiseren fordi den såvidt runder 51knop så tenk at grensen må settes et sted, perfekt blir det nok aldri, men kunnskap redder liv. Selv kunne jeg godt levd med å bare ha kardemommeloven og naturlovene å forholde meg til, men ærlig talt, med så mange idioter det åpenbart må være blandt oss iflg enkelte debattanter, tror dere det hadde virket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingvarjg Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 (redigert) Er raske båter et sikkerhetsproblem? Hvis de er det, så skyldes det jo ikke båtene i seg selv, men mangel på kunnskap og holdninger hos både bruker og passasjerer. Vil ikke da en informasjonskampanje med et nedslagsfelt som er bredere enn bare de som sitter til rors være vel så effektivt? Dersom kunnskapsnivået økes og holdningene endres både hos fører, passasjerer og naboen i havna, er ikke det bedre enn å innføre sertifikatplikt? Folk påvirkes av de rundt seg, ikke av en papirlapp i lomma. Redigert 28.August.2012 av Ingvarjg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Vi kan akseptere en viss ulykkesrisiko ved ekstremsport, herunder organisert motorsport, i fritidsbåtbruk kan vi ikke det. Det er risiko forbundet med fritidsbåtbruk, enten du liker det eller ikke. Dersom du ikke kan akseptere risiko overhodet, bør du holde deg langt unna fritidsbåter, faktisk bør du ikke stå opp av senga i det hele tatt. Spørsmålet er om sertifikartkrav for førere av hurtiggående båter vil redusere denne risikoen så mye at det er verdt de ekstra kostnadene og ulempene for den enkelte. Jeg tviler sterkt, for vi har allerede en så lav ulykkesrisiko at nye opplæringskrav, regler og restriksjoner vil ha svært begrenset effekt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oslofjord Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Kansje løsningen er at båtbyråkratene får invilget avspaseringsdag for å komme seg ut av kontoret og på fjorden. Ja den fjorden vi kjenner...med hyggelige mennesker, snekker og fartsbåter, ja den virkelige fjorden. Etter å ha forypet seg i Norsk folkehjelps drukningsstatistikker (inkludert biler i sjøen) og politiets maritime foreleggsoversikt kan man jo frykte at det dukker oppungdomskriminelle fartsmonstre med 9.9 hk... Ja kanskje hele stortinget bør få en tur ut i skjærgården...gjerne i små fritidsbåter en travel dag i Blindleia eller Tjøme....kanskje de oppdager at dette faktisk var koslig......og gjennomskuer den falske myten om at nesten alle på sjøen er noen idioter som bør umyndiggjøres. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sjagen Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Små åpne båter er vel farligst i følge drukningsstatistikk. Disse burde vel også hatt krav om eget setifikat? Uvettig håntering av disse tar jo mange liv hvert år. Sitér dette innlegget RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post Share on other sites More sharing options...
oslofjord Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 (redigert) slettet selv Redigert 28.August.2012 av oslofjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Hurtibåtsertifikat på 40-45 knop blir for dumt og legger kjepper i hjulene for folk flest. Tror veldig mange har levd i fullstendig villfarelse om potensiell toppfart på sine båter hvis 45+ knop er noe som "folk flest" kan oppnå.... 45+ gruppen vil jeg tvert i mot anta utgjør en helt marginal gruppe og et hurtigbåtsertifikat vil derfor angå noen svært få. Men du skal ha for førsøket i å gjøre dette til en større debatt enn det er. Like lite som folk bryr seg om krav til jagerflygere så tror jeg de vil bry seg til krav til sertifikat for å føre 45+ båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Kansje løsningen er at båtbyråkratene får invilget avspaseringsdag for å komme seg ut av kontoret og på fjorden. Ja den fjorden vi kjenner...med hyggelige mennesker, snekker og fartsbåter, ja den virkelige fjorden. Siden når var det byråkrater som tok initiativ til eller vedtok lover og regler i dette landet? Forøvrig tror jeg at også mange byråkrater har båt og benytter denne, eller hva tror du egentlig en byråkrat er eller hvor disse oppholder seg? Nei, jeg er ikke, og har heller aldri vært en byråkrat! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
oslofjord Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Siden når var det byråkrater som tok initiativ til eller vedtok lover og regler i dette landet? Det er da båtsikkerhetsutvalget som i rapporten kom med forslag bla om at politikerne bør vedta lovfestet hurtigbåtsertifikat, og de fleste medlemmene i utvalget har kontorjobb i en offentlig etat eller privat organisasjon. Noen av disse er absolutt offentlige byråkrater. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Kontrorjobb = byråkrat? Hvem tok initiativ til å nedsette dette utvalget? Hvem vedtar lover her i landet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Mange ser ut til å være svært enige om at det er passende med 40 til 45 knop som grense for eit hurtigbåtsertifikat. Men eg kjenner ingen som har kjørt på land i over 40 knop. De fleste har mellom 30 og 35...... altså må grensa ned der.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Det er vel ikke så mye å tilføye i denne debatten, særlig når den røde fare, øst tyskland, byråkrater og eliten taes med i beste BP-stil :)) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Men eg kjenner ingen som har kjørt på land i over 40 knop. De fleste har mellom 30 og 35...... altså må grensa ned der.... Men kanskje man kan forby å kjøre på land i så stor fart ? Et forbud mot grunnstøtinger og kollisjoner med større fart en 6 knop burde jo eliminere ulykkene med hurtiggående båter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 28.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2012 Det er vel ikke så mye å tilføye i denne debatten, særlig når den røde fare, øst tyskland, byråkrater og eliten taes med i beste BP-stil :)) Greit å ta denne debatten selv om enkelte av ytringene på BP er skrevet med vell store bokstaver. Mener å operasjonalisere grensen for når man må ha hurtigbåtsertifikat er over grensen krevende. Mener fremdeles at den beste løsningen er at alle som skal føre skute på sjøen bør kunne dokumentere kompetanse. Dette er ikke mere graverende enn at myndighetene innførte føreropplæring med prøve, da biltettheten økte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 ... Like lite som folk bryr seg om krav til jagerflygere så tror jeg de vil bry seg til krav til sertifikat for å føre 45+ båter. Nå er ikke denne jagerflygere belemret med sertifikatplikt heller så det skulle bare mangle. Om grensen settes til 45 knop vil det være ganske mange "familiebåter" med påhengs- og innenbordsmotor som vil favnes av sertifikatplikten. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 Vi har fem knop 150 meter fra land rundt Røyken og Hurums strandlinje og øyer. Vi har noen cowboyer som driver med charterkjøring med ribbåter som elsker å feie i stor fart gjennom trange sund for å lage det spektakulært. De trenger såvsst opplæring. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 Det er forskjell på opplæring, holdninger og folkeskikk, og det ene følger nødvendigvis ikke det andre. Opplæring og et sertifikat garanterer bare at man har et predefinert teoretisk og praktisk kunnskapsnivå på prøvetidspunktet, og sier ikke en døyt om hverken holdninger eller folkeskikk. Hadde opplæring og sertifikat ført til holdninger og folkeskikk hadde nullvisjonen i trafikken vært i boks for lenge siden. Hva mener du egentlig at disse cowboyene trenger? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 Vi har noen cowboyer som driver med charterkjøring med ribbåter som elsker å feie i stor fart gjennom trange sund for å lage det spektakulært. De trenger såvsst opplæring. Dersom disse cowboyene driver med charterkjøring har de jo allerede mer opplæring enn det store flertall av norske fritidsbåtførere. Det kreves minst fritidsskippersertifikat for å føre båt med betalende passasjerer. Så dette illustrerer jo bare, som Whistler påpeker i innlegget ovenfor, at allverdens opplæring ikke hjelper dersom holdninger og folkeskikk er totalt fraværende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 30.August.2012 Del på Facebook Svart 30.August.2012 Er ikke enige med Astor her til en forandring, han tenker nok på de sorte ribbbåtene fra Sætre. De kjører fort ja men har full kontroll og følger lover og regler etter hva jeg har oppservert. Om annet er tilfelle bør det dokumenteres. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 31.August.2012 Del på Facebook Svart 31.August.2012 (redigert) Jeg er helt sikker på at alle motorsyklister som legger ut youtube-videoer der de passerer 300km/t på norske veier, har gyldig førerkort for motorsykkel. Jeg er helt sikker på at du ikke får redusert et eneste tilfelle av idioti, om du så tidobler antall obligatoriske kjøretimer. Og det gjelder utvisning av idioti på sjøen også, med eller uten "hurtigbåt-sertifikat". At et førerkort skal være et argument for at raske kjøretøy aldri vil bli kjørt fort, er utopi. Byråkratisk ønsketenkning, sammen med et seksuelt forhold til inntjening og tvungen innføring av likhetsprinsipp i form av skatter og avgifter. Og nå slår dette inn på fritidsbåtene for fullt. Du skal ikke tro at du er noe, og om du liker noe så eksotisk som fart og spenning skal du hvertfall få betale for det. Redigert 31.August.2012 av ModeraTore (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 31.August.2012 Del på Facebook Svart 31.August.2012 Mange av de som predikerer at "sjøen er for alle" mener vel egentlig at "sjøen er for alle som gjør sånn som jeg". Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 31.August.2012 Del på Facebook Svart 31.August.2012 Men kanskje man kan forby å kjøre på land i så stor fart ? Vel, i Tønsberg-skjærgården er dette løst ved å sette en fartsgrense på maks 30 knop innenfor de ytre øyene. Gjør man lignende i andre tett trafikkerte områder av landet så faller krav om "hurtigbåtsertifikat" på sin egen urimelighet. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 31.August.2012 Del på Facebook Svart 31.August.2012 Vel, i Tønsberg-skjærgården er dette løst ved å sette en fartsgrense på maks 30 knop innenfor de ytre øyene. Gjør man lignende i andre tett trafikkerte områder av landet så faller krav om "hurtigbåtsertifikat" på sin egen urimelighet. Ja takk begge deler? En 30 knops grense innenfor feks tremilsgrensa for fritidsfartøy pluss hurtigbåtsertifikat for 45+ båter? 45+ båter er sjeldene fugler og jeg vil tro at eiere av slike båter lengter etter ett ordentlig opplæringstilbud. Må tro at man er passe konge på haugen med 45+ lappen og båt :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.