Jump to content

Obligatorisk hurtigbåtsertifikat?


Free Lillehammer

Recommended Posts

Jeg tar i mot invitasjonen Jawik :yesnod:

Skal vurdere dette slik at du kan være med som ballast. Må klaffe med min copilot og flyavgang.

 

Nyrebelte, hjelm, vest må du nok regne med - og tålig bra polstring vist du er for tynn :lol:

 

Og selvfølgelig dekker du kostnadene :wink:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Veier 90 så da får du vurdere balasten :wink:

 

Nyrebelte og hjelm samt vest har jeg liggende, polstring trenger jeg ikke på 178 cm og 90 kg :lol:

 

Hva slags kostnader snakker vi om og hvor skal vi ? Skal jeg dekke styrmanns kostnadene også :giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Muligens du har vært fraværende de siste ukene i sommer, så jeg anbefaler deg til å lese noen av mine innlegg fra tidligere tider så du kan få med deg hvilke kompetanse jeg har på område hurtigbåt. Ja jeg er seiler først og fremst, men også fører av annet enn snekke. Du kunne jo fått en tur i 70 knop vist du har nerver til dette :lol:

 

Nå ble jeg nysgjerrig, hva er det du har drevet med i sommer som tar deg opp i 70 knop Jawik ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du må nok slanke deg ned en god del kilo skal vi komme opp i 70+ knop. Selv ligger jeg og sidemann på 62-66 kilo. Du dekker alle kostnader som blir involvert i dette. Fly blir en rimelig sak for oss tre (sidemann reiser fra England og vi to fra G-Moen), men resten av kostnadene kan stige en god del til vi er tilbake igjen. Foreløpig snakker vi om Syd-Frankrike, men dette kan endre seg til Portugal / Algarve. En viss bankgaranti før noe settes igang bør du stille opp med. Normalt sponses vi, men siden dette blir en lysttur på vegne av deg bør du dekke dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Dette løser vi såre enkelt, fartsperre på 10 knuter på alle fritidsbåter mellom kl 00 og 06. Tipper de fleste hurtigbåtulykkene skjer i dette tidsrommet. Problem løst! :yesnod:

På dagtid kan alle kjøre hvor fort de vil, selvfølgelig henvist til lokale fartsbegrensninger.

Jeg tar på meg ansvaret for å utvikle det apparatet som alle fritidsbåter må installere og har selvfølgelig monopol på salget! :giggle:

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

@VT.

Powerboat er morsomme greier som drar meg med noen ganger i året. Men begynner å bli mørbanket p.g.a. alderen og reaksjonsevnen.

 

Men er ikke dette utrolig dyrt å drive med ? Det er vel ikke slik at man bare kan hoppe inn i en båt å "bli med" når man føler for det ?

Finnes det "utleiebåter" hvor man kan leie seg plass for en begrenset periode ?

Mange spørsmål, men jeg ble litt gira nå......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

@CB

 

Så gammel er du vel ikke at du ikke skulle tåle dette. Vi kan jo ta det lunkt i 10-15 knop og så øker vi på til du sier stopp (vist vi hører deg). Jeg er 65 og har mye erfaring med dette. Men som nevnt er konsentrasjonen ikke på topp, men dette bryr vi oss ikke noe med. Har enda til gode å gå rundt på kursen. Copilot, som eier båten, er 63 og har veldig lyst på en tur til før vi legger opp for godt. Sponsorene uteblir jo på grunn av vår alder - og det er da du kan få lov å komme til.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Mange spørsmål, men jeg ble litt gira nå......

Jævlig dyr i drift - så derfor blir turene korte. Nei i disse kan du ikke bare hoppe inn i. Helsa bør være på topp ved race og ikke minst kondisen. Utleiebåter i denne kategorien er mere tvilsomt. Vet at det en gang ble invitert "gjester" på korte turer utenfor Key West, men da med maks 40 knop. Ellers har jeg ikke hørt om noe.

 

Farlig å bli gira på dette :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Er vel 20 år yngre enn deg Jawik slik at kondisjonen skal jeg nok kunne klare som greenhorn :lol: Å få dere til å konsentrere dere skal jeg nok kunne klare :giggle:

 

Med meg bak roret er det nok gamlingene som sier stopp først :giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Syns det ble mye jabbing nå. Race som i videoen over krever skills særlig hos throtle man ikke bare for å vinne, men også for å overleve. I gamle dager da skrogene ikke hadde steps gikk det så sakte som her, ~90-100mph. Katamaranene gikk lettere og dermed raskere men har begrensinger i bølger. Stepped hulls følger sjøen bedre uten hopp og pitching og har mindre motstand men har en lei tendens til å spinne og rulle i sving. Det er selvfølgelig dyrt som det antydes, ikke bare i bensin men i girkasser, motorer m.m. Plenty av Nordmenn har råd til dette, men mange har vel annet å drive med...... Det er relativt mange kupp å gjøre over dammen om man vil ha.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...