Jump to content

Obligatorisk hurtigbåtsertifikat?


Free Lillehammer

Recommended Posts

Det er forskjell på opplæring, holdninger og folkeskikk, og det ene følger nødvendigvis ikke det andre.

Opplæring og et sertifikat garanterer bare at man har et predefinert teoretisk og praktisk kunnskapsnivå på prøvetidspunktet, og sier ikke en døyt om hverken holdninger eller folkeskikk. Hadde opplæring og sertifikat ført til holdninger og folkeskikk hadde nullvisjonen i trafikken vært i boks for lenge siden.

 

Hva mener du egentlig at disse cowboyene trenger?

Nå er vel ikke holdninger og folkeskikk noe som ligger i genene, men noe man lærer. Det som kan lærers kan også av-læres. Dersom en ikke har tro på menneskers evne til å lære, er det bare å kaste klærne å klatre opp i nærmeste tre. Nei, folkens ..opplæring må til.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke holdninger og folkeskikk noe som ligger i genene, men noe man lærer. ...

 

Menneskets evne til å huske, katalogisere og kombinere informasjon for så å bruke denne til noe nyttig er vel det som har gjort oss til klodens herskere så der er jeg slett ikke uenig.

Dog er jeg mer enn villig til å stille spørsmål ved om evnen til å lære er lik hos alle mennesker eller om dette er genetisk bestemt.

 

Jeg er i og for seg heller ikke uenig i at det er et udekket behov for opplæring, men jeg er mindre tilfreds med måten enkelte velger å legge fram det glade budskap. Hurtig inn- og av-læring for å produsere holdninger er kjent som hjernevask. Moon-bevegelsen har hatt gode resultater i så måte så kanskje vi skal få dem til å stå for den nødvendige opplæringen? Jeg mener fremdeles at det er naivt å tro at en opplæring frem mot et sertifikat vil produsere gode holdninger og folkeskikk hos alle.

 

45 knop er tydeligvis lansert som grense for dette sertifikatet. Jeg formoder det etterhvert vil gro frem en klasse av 44-knops "papirbåter" om dette skulle bli grensen. Det vil etter mitt syn bli langt enklere administrasjon av dette om man kun tar hensyn til om det er et planende skrog eller ikke og setter sertifikatkravet der. Teoretisk og praktisk opplæring med påfølgende teoretisk og praktisk prøve vil være nødvendig for å sikre at man innehar nødvendig kompetanse. Samtidig burde man innføre medisinske krav til båtførere som gjør at man følge sjølovens pålegg om god utkikk med både syn og hørsel - denne dokumentasjonen må da medbringes i alle farkoster.

Link to post
Share on other sites

Er ikke enige med Astor her til en forandring, han tenker nok på de sorte ribbbåtene fra Sætre. De kjører fort ja men har full kontroll og følger lover og regler etter hva jeg har oppservert. Om annet er tilfelle bør det dokumenteres. :thumbsup:

 

Har sett dem gjennom Kloasundet i høy fart hvor de kommer inn østfra, svinger sydover og går ut mot jeteen. Kloasundet har fem knop, det samme er det innenfor 150 meter fra Bergholmen som de stryker oppunder. Men til ribbenes forsvar, det har blitt bedre og mer kontrollert kjøring.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel en av de som ønsker at et slikt sertifikat skal innføres. I tillegg synes jeg faktisk at alle som ferdes på sjøen, bør ha en viss kompetanse, i form av et kurs. Iallefall uten at "moderskipet" ligger i umiddelbar nærhet, Med det mener jeg 12 åringen som leker litt med jolla. Ser gjerne at et hurtigbåtsertifikat kan graderes slik som på en motorsykkel, f.eks et hurtigbåtsertifikat fra 30 - 45 knop og et utvidet kurs for hastigheter over det. Gjerne en fartsbegrensning innaskjærs også. Greit nok at det ikke nødvendigvis er så forbanna farlig å kjøre i 32 knop utover Skjebergkilen, men det er ganske ubehagelig å bli forbikjørt av disse når de på død og liv skal oppå fenderlista når de passerer.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

...Oppgradere motor eller propell, så er man plutselig over en grense, slik at man må ha sertifikat. ...

 

Derfor vil det fungere mye bedre om man skiller på skrogtype og ikke på fart og motorisering. Spiller jo ingen rolle. De som roper høyest synes jo det er kult å ta sertifikater uansett.

Link to post
Share on other sites

Jeg er for en slik opplæring, men ville egentlig gått litt lenger. Disse båtene som er bygd for ekstreme hastigheter på 50-60 opp til over 100 knop, skulle ikke vært lovlig uten helt spesielle tillatelser. Da helst også brukes på lukket bane/område.

Om en sammenligner med bil, så er det fritt frem for alle å skaffe seg en rally bil, formel 1-2-3 bil, men du får aldri skilter på den for bruk på offentlig vei. Slik skulle det også vært for disse rene racer båtene, det skulle ikke vært mulig å få dem forsikret for vanlig bruk på sjøen, kun til løps bruk.

Link to post
Share on other sites

JEg er med på at å finne den mest fornuftige kombinasjonen med båtstørelse og fart kan være en nøtt. Hdr må en sansynligvis ta i bruk statistik maoteriale fra bl.a. politi og forsikringsselskap. Argumentet opplæring ikke hjelper forenkelte og at en av den grunn er bortkastet blir rart. De som ikke tar til seg læring får heller ikke noe sertfikat.Det samme gjelder i det fleste sammenheng hvor det kreves et sertefikat.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Opplæring hjelper for de aller fleste på teori og ferdigheter, men jeg kjøper ikke argumentet om at den opplæring som skal til for å skaffe seg et sertifikat nødvendigvis fører til endrede holdninger og god folkeskikk som opptil flere her er advokater for. Flere debattanter hevdet det samme før innføringen av obligatorisk båtførerbevis. Har det hjulpet?

Link to post
Share on other sites

Nei, nødvendigvis fører det ikke til de ønskede forandringer i holdninger, det er vel en selvfølge i alle sammenheng.Men det er vel ingen som tviler på at riktig opplæring kan gi forandringer i holdninger og oppførsel hos de fleste. Så har en da muligheten å ikke gi sertifikat til personer som kan utgjøre en fare for seg selv og andre. Det er faktisk ikke alle som får bil-sertifikat heller.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Intensjonen er jo god. Men hva er en hurtiggående båt? Den blir vanskelig å følge opp. Oppgradere motor eller propell, så er man plutselig over en grense, slik at man må ha sertifikat. Helt håpløst å følge opp.

 

Hva er det å følge opp? Dette må eier/båtfører selv holde orden på. Blir man tatt i kontroll eller ved forsikringsoppgjør eller skade ellers så må man ta den dritten som kommer.

 

Dette gjelder jo de fleste områder i livet og det er ikke vanskelig å overholde relgler og lover uten at noen andre enn en selv "følger opp".

 

Å mene at "folk flest" blir lovbrytere fordi politiet ikke kikker oss over skuldra hele tiden er å ha lave tanker om folk flest. Langt de fleste ønsker å forholde seg til de lover og regler som finnes.

Link to post
Share on other sites

... Langt de fleste ønsker å forholde seg til de lover og regler som finnes.

 

Formodentlig ønsker vel også langt de fleste at dette regel- lovverket skal være så enkelt at det er mulig å forholde seg til det. Siden mange her debatterer med sammenligninger mellom bår og bil kan man gløtte over til "tilhengerredskapsreglementet". For mange forblir det med "ønsket" om å greie å forholde seg til dette da det er så komplisert at man kan tro det er laget med tanke på sysselsetting i offentlig sektor.

Link to post
Share on other sites

Diskusjonen går vel på om dagen opplæring for folk som fører fritidsbåter her i landet er god nok. Både ut fra mange innspill her på BPen og hva jeg har sett, virke det for meg som en del folk har båter i størrelse og med potensiell hastighet som skaper problemer for seg selv og andre.. Hva andre tiltak enn bedre opplæring kan en da tenkes seg? Hvilket regelverk blir så vanskelig å forholde seg til? Sjøveisreglene? Det har neppe noe med "offentlig sektor" å gjøre i den forstand da det meste av sjøveisreglene er internasjonale.

Link to post
Share on other sites

Diskusjonen går vel på om dagen opplæring for folk som fører fritidsbåter her i landet er god nok. ....

 

Nei. Den gjør ikke det. Den går på om det skal innføres et obligatorisk hurtigbåtsertifikat. Min mening er at det er fåfengt å diskutere dette så lenge man ikke blir enig om hva en hurtigbåt er.

 

Om du enda ikke har forstått det, så er jeg ikke i mot opplæring, men jeg tror at de som er idioter fortsetter å være det selv med sertifikat.

 

Dersom du hadde lest siste post med litt flid hadde du sett at kommentaren om "vanskelig å forholde seg til " og "offenltlig sektor" pekte direkte tilbake til "tilhengerredskapsreglene" for kjøretøyer på landjorda.

 

Regelverket for et hurtigbåtsertifikat trenger ikke være komplisert i det hele tatt, men det kan kanskje bli litt mer komplisert når man finner ut at man må ha et slikt for å kjøre slepejolla som henger bak seilbåten sin.

Link to post
Share on other sites

Malurten blir nok luket ut og etter noen måneder eller et par generasjoner så er idiotene utdød :wink:

 

Jeg kommer tilbake om hundre år som "Flying Norsemann" og sjekker tilstanden.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Vedlikeholdet med båt skinner blir jo dyrere enn - det går alltid et tog - så dette er nok rette veien å gå bortsett fra de som absolutt må henge dingsen utover ripa og tipper over og da blir det jo enda dyrere. Men pytsann. Vi har sikkert begynt å bore etter olje innpå Jæren og flat marka på Østlandet.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hva er forskjellen på å tisse ut for ripa enn for flytebrygge Jawik ? I følge SSB er drukningsulykkene større på flytebrygger og badeplasser enn ombord i båt ? Skal vi pålegge vest der også ?

 

Jeg håper du har vært i båt før men begynner undres noget :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...