Free Lillehammer Startet 27.August.2012 Del på Facebook Startet 27.August.2012 Ser at det kommer kommentarer ang ideen om obligatorisk hurtigbåtsertifikat i Norge, på ulike tråder. Mulig dette er en god ide og at skade/ulykkesomfanget knyttet til raske båter (hva nå enn det er) er større, men det foregår da mye rar adferd fra sakte båter der ute, også. Temaer som navigasjon, sjøveisregler etc bør man da kunne uavhengig av båtens potensielle hastighet. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Jeg har lenge tatt til orde for tilsvarende system på båt som det er på motoriserte to-hjulinger. Det er en skremmende tanke at min gamle mor når som helst kan eie og føre hva som helst av båt, bare den er under 50 fot. Forskjellen på rar adferd på en saktegående båt og en hurtiggående båt når uhellet er ute er såpass dramatisk at det burde vært sertifikat på båter som gjør så og så mange knop. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Temaer som navigasjon, sjøveisregler etc bør man da kunne uavhengig av båtens potensielle hastighet. Jo men navigering er vel en helt annen sak om man går i 30+ knop ifht en som lunker avgårde under 10 knop? Og ikke minst er det vel helt andre ting som spiller inn ifht sikkerhet når man går med høy hastighet. Selv aner jeg ikke men folk som driver med fart på sjøen vet vel mye om dette. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Dette er en av få forslag om nye regler/påbud jeg støtter. Overaskende mange, prøver f.eks. svinge kraftig/brått, i en båt som gjør 60+, dette overasker meg stadig da jeg har "opplæring" av venner og lignende i raske båter, likeledes synes de ofte dømannssnor er unødvendig for "de faller jo ikke ut i så stor båt" Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 Tja, så da kan vi egentlig ha et system der alle må sertifiseres (type obligatorisk båtførerprøven etc) og der føring av høyhastighetsbåter vies litt ekstra oppmerksomhet? Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Ja det er vel bare å tilføre et kapittel i leseboka. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Kan ikke se behovet for et øket regelverk. De aller fleste ulykkene er båter som har kjørt på land. Da har de ofte brutt lokale fartsgrenser/ loverk da det stort sett er 5kn grense nær land. Overholdes dagens regelverk så burde det holde. Når folk ikke har respekt for dagens forskrifter hjelper det lite og pøse på med nye. Tror et slikt sertifikat ikke vil ha noe å si for ulykkestatestikken. Kun ekstra penger i lomma på kurstilbydere. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Pessimist ;-) Det samme kan en vel si om kjøreskoler: Nei, jeg tror dette er et skritt i riktig rettning. Videre må vi komme så langt at alle båtførere må ha teoretisk og praktisk opplæring. Det er nå tross alt mange av de som har båt i dag ikke er født i en tangkjuke slik som i gamle dager. I dag ferdes byfolk, bønner, fjellfinner og hva som helst på sjøen og det må en høyde for. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Jeg er i utgangspunktet ikke så glad i at allt skal reguleres ved lov. Da fratas vi muligheten og ansvaret for å gjøre egne vurderinger. Nå er ikke powerboating så stort i Norge, men i utgangspunktet kan hvem som helst kjøpe en båt som gjør 130kn+ og kjøre villmann utenfor femknopsgrensa. På land må du ha motorsportslisens, kjøretøyet må ha lisens og det må være en lisensiert arrangør for å drive med motorsport. Ingen betviler nødvendigheten av dette kontrollregimet. Det går et skille mellom fritidsaktivitet og motorsport også på sjøen men hvor grensa skal gå kan diskuteres, mange forsikringsselskap setter grensa på 50 knop. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 motorsport på sjøen, krever også H lisens. privat kreves det ikke, akkuratt som på bil/trackdays/motorveien. Sitér dette innlegget Link to post
KLB Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 (redigert) Enig med Pettersand her. Etter å ha drevet med opplæring i kjøring/navigering og håndtering av hurtiggående båter for både forsvaret/sjøforsvaret, politiet, og andre etater i mange år, vet jeg at det er mange som får seg en skikkelig ahaopplevelse når de tar et slikt kurs. Bare positive tilbakemeldinger. Når da private kjøper seg RIBer og andre hurtiggående båter som suser avgårde i 30, 40, 50 og 60 knuter uten å ha noen spesiell opplæring og erfaring annet enn kanskje "cruising" i 15-20 knop og stort sett snekkefart, er det skremmende å tenke på hvor farlige slike er både for seg selv og for andre som ferdes på sjøen. Ting skjer fort i disse hastighetene! Redigert 27.August.2012 av KLB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Selvfølgelig kan alle skade seg i 130 kn, men bakrunnen for hele greia er at raske båter kjører på land, gjerne på natta og med promille. Ellers på land kan enhver 18 åring med lappen kl B kjøre monstere av gatebiler med 100 vis av hester som kan aksellerere i fra 0- kirkegården på 3 sekunder. Ser ingen grunn til å blande proff. racing inn i dette. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 Men på land får ingen sette seg bak rattet uansett kjøretøy uten sertifikat - og skyldes ikke at myndighetene vil skaffe kjøreskolene inntekter... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Nå venter jeg bare på innlegg fra de som ellers tar til orde for forenkling/er på alle hold i samfunnet slik at kostnadsnivået kan komme ned og vi igjen kan bli konkurransedyktige på områder som er arbeidsintensive! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
DieselDahl Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 motorsport på sjøen, krever også H lisens. privat kreves det ikke, akkuratt som på bil/trackdays/motorveien. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 (redigert) På trackdays, "gatebilarrangement" ol kreves førerkort, bil ihht kjøretøysforskriftene, og en lisensiert arrangør som skal påse at allt skjer ihht vegtrafikkloven, herunder at hastigheten ikke overskrider 80 km/t (bla.a vha sjikaner) Jeg vet at det trikses på endel arrangementer, men vent til det skjer en alvorlig ulykke så vanker det fort fengselsstraffer. Poenget med opplæring er å gi de aktuelle båtførerne nødvendig kunnskap, skadepotensialet er stort. Det er ikke bare landkjenning som er farlig, flere ulykker den siste tiden med steppede skrog i moderat fart viser at raske båter kan kantre på flatt vann bare ved svinging med feil trim. Redigert 27.August.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 På veien/land har vi egne førerkort for moped, lett motorsykkel, tung motorsykkel, traktor, liten bil, liten bil med henger, minibuss, snøskuter (pluss lastebiler, busser og slikt som vel blir mindre relevant for hobbybruk) og det tar ett hav og tid og fra 1/2 til 2 månedslønner per sertifikat. Likevel krasjer bygdeungdommen kl 0237 natt til søndag i 195km/h på en avsidesliggende grusvei... Hvorfor tror vi dette vil bli anderledes på sjøen? Vil vi at båtivet i Norge anno 2050 skal bestå av egne sertifikat for robåt, jolle med mindre enn 10hk, jolle med 10-50hk, seiljolle uten motor, seilbåt inntil 2 tonn, planende seilbåt, deplasementmotorbåt inntil 5 tonn, planende motorbåt under 30 knop, seilbåt over 2 tonn og motorbåt over 30 knop? Med egne nattseilingskurs (kr 2145 pluss leie av båt), seilas i nedsatt sikt-kurs (1208 kr), grunnkurs i fritidsbåt (for å få lov til å øvelseskjløre) (599 kr) og teorieksamen (745 kr). Og likevel vil noen greie å dø etter å ha truffet granitten på Steinkloss i 49 knop, kl 04:45, med 2,1o/oo og uten redningsvest på vei hjem fra fylla på brygga i Tønsberg..... Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 amen millisivert! Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 Litt forsiktig nå, millisivert så du ikke gir noen en god ide... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Kan ikke se behovet for et øket regelverk. De aller fleste ulykkene er båter som har kjørt på land. Da har de ofte brutt lokale fartsgrenser/ loverk da det stort sett er 5kn grense nær land. Overholdes dagens regelverk så burde det holde. Når folk ikke har respekt for dagens forskrifter hjelper det lite og pøse på med nye. Helt enig! Og la oss med det samme avskaffe førerkort, da det som kjent er ulovlig å bryte veitrafikkloven! Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Hva skal minste toppfart for en båt som krever hurtigbåtsertifikat være? Eller skal det baseres på andre kriterier? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Christensen Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Hva skal minste toppfart for en båt som krever hurtigbåtsertifikat være? Eller skal det baseres på andre kriterier? Jeg mener det går en usynlig grense ved 40-45 knop, kjører man fortere enn det så hadde det etter min mening ikke skadet med PRAKTISK føreropplæring. Kanskje en nisje hvor båtsportklubbene kunne tjent noen kroner ved å være med som instruktører?. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
CB. Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Mouche, sørg for sex med kona jeg tror de oppegående klarer seg uten den røde fares sertifikateter Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Whistler Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Hva med de båtene som har toppfart 39,5 til 44,5 knop? Når enkelte sager av baugspydet eller sågår et stykke av baugen for å få båten til å bli kortere enn 15 meter, sier det seg selv at det kommer til å bli en del "saktegående" hurtigbåter. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Mouche Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Vi kan vel ta utgangspunkt i den toppfart båten har i henhold til forsikringsdekningen for her oppgir folk helt sikkert den fulle og hele sannhet selv om premien skyter i været med økt toppfart! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.