Jawik Svart 2.September.2012 Link til dette innlegget Svart 2.September.2012 (redigert) Hva er forskjellen på å tisse ut for ripa enn for flytebrygge Jawik ? Flytebrygga har vel ikke ripe så der detter de utfor. Ripa tipper en over. Jeg håper du har vært på ei flytebrygge men begynner å undres noe Men et sted må jo du også begynne uten vest... Og det er jo ikke alle som tipper over ripa - avhenger jo mye av tyngden på dingsen. De andre glir over Redigert 2.September.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Free Lillehammer Svart 3.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Vest debatteres i annen tråd på BP. Når det gjelder definisjon av "hurtigbåt" er de muligens for krevende å operasjonalisere. Så er vi tilbake til heller obligatorisk sertifisering av alle som skal være båtfarende på sjøen... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 (redigert) Definisjonen på hurtigbåt er vel allerede debattert til alt over 10 knop, avhengig av størrelsen og tyngde på båten, så lenge båtfører ikke vet sitt eget beste med hva fart innebærer. 10 knop opp på et skjær, eller 10 knop mot en annen båt, eller 10 knop mot et menneske, sier seg vel selv når dette skjer. Obligatorisk sertifisering bør strekke seg over mere enn et lite kurs på noen timer. Praktisk og teoretisk opplæring over minimum en uke i forskjellige båter med innlagt ansvar for kursdeltager i å føre båt med mannskap ombord. En kan si hva en vil om at et kurs i seg selv - f.eks. D5L - ikke forhindrer skader, men det reduserer konsekvensene etter min mening. Samtidig bør forhandlere og private selgere pålegges et ansvar om å sjekke om kjøper er kompetent til å føre båten som selges. Selv er jeg ikke for regulering av et friområde vi har forvaltet over lang tid, men slik utviklingen har blitt de senere år, ser ikke jeg noen annen mulighet enn obligatorisk sertifisering for dette "forvaltede friområde". De få udugelige ødelegger for de ansvarlige. Argumentet om at kursholdere tjener på dette kjøper jeg ikke, men kursholdere bør også kjenne sin besøkelsestid og ikke sko seg altfor mye på dette. Andre sertifikater/tillatelser i samfunnet koster også noe dersom en ønsker å være en del av dette. Hadde det vært opp til meg så skulle ingen få føre båter over 20 fot, 5 tonn, 10 knop, uten 10 ukers kurs og da kan en legge dette opp allerede i barneskolen som en start. Et godt sted å begynne. Dette blir nok som å banne i kirka, men det får stå sin prøve. Redigert 3.September.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
littmild Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 20 fot, 5 tonn Hvor mange 20-fotere veier over 5 tonn? Og hva har egentlig vekt med saken å gjøre? En tung båt er vanligvis lettere å manøvrere enn en lett båt i min erfaring. Ellers er jeg forøvrig enig i mye du sier. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Whistler Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 ...Og hva har egentlig vekt med saken å gjøre?.... Det er ikke farten som er skadelig, men energien. En mygg i frontruta i 80 km/t skader bare myggen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Jawik Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 (redigert) Manøvreringen er jo som oftest ikke problemet vist en vet hva en gjør. Det er når ulykkene som nevnt ovenfor er et faktum at vekten av båten spiller en stor rolle. Og joda det finnes mange båter på 20 fot og i denne vektklassen. Har selv eid en på 36 fot og 16 tonn, og en 45 fot på 16 tonn så vekta av en båt kan diskuteres i det uendelige. Muligens en skal se bort fra lengden på båten og heller holde seg til vekt og fart. Energien som Whistler er inne på er det som kan ta knekken på de fleste av oss. Og et sted bør en begynne... Redigert 3.September.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
hanto1 Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Ved og videreføre Jawiks tankegang om massiv skolegang - Hvis alle sitter konstant på skolebenken på land blir det ingen ukykker til sjøs...problemet løst! Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Definisjonen på hurtigbåt er vel allerede debattert til alt over 10 knop, avhengig av størrelsen og tyngde på båten, så lenge båtfører ikke vet sitt eget beste med hva fart innebærer. 10 knop opp på et skjær, eller 10 knop mot en annen båt, eller 10 knop mot et menneske, sier seg vel selv når dette skjer. Obligatorisk sertifisering bør strekke seg over mere enn et lite kurs på noen timer. Praktisk og teoretisk opplæring over minimum en uke i forskjellige båter med innlagt ansvar for kursdeltager i å føre båt med mannskap ombord. En kan si hva en vil om at et kurs i seg selv - f.eks. D5L - ikke forhindrer skader, men det reduserer konsekvensene etter min mening. Samtidig bør forhandlere og private selgere pålegges et ansvar om å sjekke om kjøper er kompetent til å føre båten som selges. Selv er jeg ikke for regulering av et friområde vi har forvaltet over lang tid, men slik utviklingen har blitt de senere år, ser ikke jeg noen annen mulighet enn obligatorisk sertifisering for dette "forvaltede friområde". De få udugelige ødelegger for de ansvarlige. Argumentet om at kursholdere tjener på dette kjøper jeg ikke, men kursholdere bør også kjenne sin besøkelsestid og ikke sko seg altfor mye på dette. Andre sertifikater/tillatelser i samfunnet koster også noe dersom en ønsker å være en del av dette. Hadde det vært opp til meg så skulle ingen få føre båter over 20 fot, 5 tonn, 10 knop, uten 10 ukers kurs og da kan en legge dette opp allerede i barneskolen som en start. Et godt sted å begynne. Dette blir nok som å banne i kirka, men det får stå sin prøve. I den kirka banner jeg gjerne med !!! Jeg er helt på linje og tror det vil være en "naturlig utvikling", Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Undrer meg på hva slags sertifikat 49er seilere må ha. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Offshore helsesertifikat for alle født før 1950 må da være minimum Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Er det noen som skriker på et sånt sertifikat som har gjort seg noen tanker om hva det skal inneholde? Hva slags krav som skal settes til kursholder? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Ikke minst må det i registreringen av båter klart fremkomme hvilken kinetisk energi den, i verste fall, kan bidra med. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Registrering av båter er ikke en nødvendighet så da faller dette punktet på sin egen urimelighet. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
avmønstret5 Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Jeg lukter angst Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 (redigert) Hva som har utløst at du lukter angst da? Har du innsett at du må ta det nye kinetisk energi sertifikatet? Redigert 3.September.2012 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Jeg lukter enda mere angst :lol: Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Undrer meg på hva slags sertifikat 49er seilere må ha. Er noe usikker på hva du mener med 49er. Offshore helsesertifikat for alle født før 1950 må da være minimum Helsesertifikat trenger en ikke, men en legeattest skader ikke for alle som skal gå på disse kursene. Er det noen som skriker på et sånt sertifikat som har gjort seg noen tanker om hva det skal inneholde? Hva slags krav som skal settes til kursholder? Absolutt. Teoretisk pensum bør dekke alt som har med båt å gjøre og ikke minst drift av båt. Praksisen bør tilpasses deltager med hensyn på alder. En god blanding av teori med påfølgende praksis som bør gå som hand i hanske. Legger en opp til flere trinn kan delene lenkes på ettersom en føler seg kompetent. Bestått eksamen registreres hos SD eller tilsvarende autoritet og i din sertifikatbok. Kursholder blir godkjent av SD - så de tar seg nok av den siden. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Christensen Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Har lyst til å spørre forumet: Hvordan kunne dette vært unngått? Temmelig tydelig at føreren ikke har fletta peiling på hva han driver med, sjekk throttlingen, han ber jo om juling!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Johannes Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Stadig flere som lukter angst her, hva er dere så redd for? Klart det må være helsesertifikat, det skal jo inn i sertifikatboka...... Det er naturligvis ikke noe problem å spesifisere et hurtigbåtsertifikat for båter som går fortere enn ti knop eller båter som veier mer enn et tonn eller fem. Men det blir ingen god ide av den grunn. Det ville vert et kvantesprang å introdusere en praksisdel i forbindelse med båtførerprøven. Hurtigbåtsertifikat kunne nok vert en tanke hvis man snakker om båter som faktisk går fort. Det kunne til og med vert mulig å gjennomføre.... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 3.September.2012 Link til dette innlegget Svart 3.September.2012 Noen som får med seg hva som skjer i videoen som Christensen la inn? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 (redigert) Noen som får med seg hva som skjer i videoen som Christensen la inn? tror denne tråden sporet laaaangt av innen jeg la inn videoen, men igjen, noen som tror dette kunne vært unngått hvis føreren hadde hatt grundigere opplæring? Mener å skimte at det står Fountain 38 på setene, så noen liten fislebåt er det heller ikke. Heldigvis ser det ut som at det er føreren selv som tar den største smellen, ser ganske dramatisk ut i slow motion, når man rekker å se ansiktsuttrykkene! Redigert 5.September.2012 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
CB. Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Når noen mener hurtigbåt er 10 kn og flytebrygger burde ha rekke :lol: Ja da undres jeg om kompetansen og kanskje sågar praktisk opplæring for å legge til er nødvendig Ellers er jeg en smule enig med vedkommende som nevnte at tråden har sporet av Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Jawik Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Definisjonen på hurtigbåt er vel allerede debattert til alt over 10 knop, avhengig av størrelsen og tyngde på båten, så lenge båtfører ikke vet sitt eget beste med hva fart innebærer. 10 knop opp på et skjær, eller 10 knop mot en annen båt, eller 10 knop mot et menneske, sier seg vel selv når dette skjer. Muligens en skal se bort fra lengden på båten og heller holde seg til vekt og fart. Energien som Whistler er inne på er det som kan ta knekken på de fleste av oss. Og et sted bør en begynne... Teoretisk pensum bør dekke alt som har med båt å gjøre og ikke minst drift av båt. Praksisen bør tilpasses deltager med hensyn på alder. En god blanding av teori med påfølgende praksis som bør gå som hand i hanske. Legger en opp til flere trinn kan delene lenkes på ettersom en føler seg kompetent. Bestått eksamen registreres hos SD eller tilsvarende autoritet og i din sertifikatbok. Kursholder blir godkjent av SD - så de tar seg nok av den siden. Da spoler vi tråden tilbake Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
DieselDahl Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Hadde føreren av denne båten svingt andre veien så hadde nok noen andre fått seg en luftetur, men altså, med slik håndtering av en slik båt vil jeg hevde at alle ombord var heldige. Hadde føreren fått adekvat opplæring hadde han ikke kjørt på denne måten. Jeg syns det var dårlig med tilbakemeldinger på mitt spørsmål om noen ser hva som faktisk skjer. -og hvordan dette kan unngås. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 .... -og hvordan dette kan unngås. På mange måter vil et av de beste tiltakene for sikkerhet til lands og til vanns være kjemisk kastraksjon av gutter mens de er i alderen 16 til rundt 30 år. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.