Jump to content

Obligatorisk hurtigbåtsertifikat?


Free Lillehammer

Recommended Posts

....

Dette er jo bare vas i forhold til diskusjonen vedrørende behovet for opplæring når det gjelder å kunne håndtere virkelig raske båter.

....

 

Da bør spørsmålet heller være om det eksisterer et slikt behov, eller om man må innføre en type-rating etter modell fra luftfart.

 

Jeg er i utgangspunktet mot sertifisering og regulering på dette feltet fordi det kun leder til økt byråkrati og behov for mer regelverk og reuleringer. Idiotene kommer til å ta livet av seg uansett da de er elendige på risikoanalyse. Det er lite formålstjenlig å bruke 30 timer på å innøve håndgrep for å rette opp en broach i 50 knop når man ganske enkelt ikke trenger å sette seg i en slik situasjon til å begynne med.

Link to post

 

"............. Idiotene kommer til å ta livet av seg uansett da de er elendige på risikoanalyse. Det er lite formålstjenlig å bruke 30 timer på å innøve håndgrep for å rette opp en broach i 50 knop når man ganske enkelt ikke trenger å sette seg i en slik situasjon til å begynne med.

 

Og i tillegg kan vi jo spørre oss om hva stryk-prosenten kommer til å bli på slike eventuelle kurs, noe som jeg mener er en god målestokk på kvalitet på utdanning. Jeg har gjennom en mannsalder vært igjennom, både som elev og instruktør, på et x-antall HMOB kurs, og har fortsatt tilgode å se en mann bli stryki. Tror noen virkelig at den "forferdelig dårlige statistikken" kan forbedres ved å kjøre de fartsglade gjennom pålagte kurs?

 

Var det ikke heller en tanke å se på hvilken tid på døgnet...og i hvilken tilstand "sjåfør" befinner seg i når ulykker skjer, og håndheve allerede gjeldende lover og regelverk etter dette??

Link to post

eller om man må innføre en type-rating etter modell fra luftfart.

 

I luftfarten er det jo også i stor grad forsikringsselskapene som bestemmer hva som kreves for å fly en bestemt flytype. Finnes det noe lignende i båtverdenen, hender det at et forsikringsselskap setter krav til førerens kompetanse (utover lovpålagte minimumskrav) for at forsikringen skal være gyldig?

Link to post
Guest Avmønstret#

Om kurset blir gratis slik at det blir tryggere å ferdes på sjøen er jeg helt for et sånn sertifikat. Men sannheten er vell at dette er nok en pengesugende plan mot oss med båt!

 

Sånn er det med alt. Billappen betalte jeg 11000 for og føler jeg er blitt en flink sjåfør. Nå koster den 30000+ fordi det kommer så mange nye krav til ditt og datt!

 

Helt uenig, det bør koste en del penger slik at det blir en høyere terskel for å kjøre speedbåt. De som virkelig trenger det eller virkelig vil ha det er i stand til å løfte pengene uansett. Men vi slipper i samme slengen alle de som knapt vet hva en båt er og fyker avgårde i 25+ knop i tett tåke eller mellom holmer og skjær i mørket to uker i ferien.

Link to post

Om vi snakker fart 45++ knop er jeg enig, snakker vi derimot om 15-20 knop som speedbåt synes jeg det blir for dumt.. Synes det er en selvfølge at båtførere kan å håndtere båten, og med et gratis hurtigbåtkurs vil folk få litt grunnleggende opplæring utover båtførerprøven( som jeg mener burde være obligatorisk for alle, ikke bare vi ungdommene)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Det å navigere og håndtere en "normal båt" i hastigheter opp til, tja 30 - 40 knop, burde være en naturlig del av båtførerprøven.

Sammen med VHF pensum :wink:

 

Virkelig raske båter, gjerne med luftsmurte eller steppede skrog krever en helt annen kompetanse.

Det at f.eks Goldfish driver opplæring av kjøpere før de overtar disse kraftige muskelbåten indikerer vel behovet.

Men det er slett ikke sikkert det blir gjennomført noen opplæring når båten videreselges.

 

Jeg tror faktisk at de som har interesse av slike båter også ville hatt interesse av et kurs der de faktisk lærte å kjøre disse båtene av noen med samme interesse.

De er nok ikke så interessert i å lære om deviasjon og misvisning, bruk av passer og paralellforskyver....

Man sysler ikke så mye med slikt i 70 knop..

Det å navigere en båt i slik fart krever en helt annen kunnskap enn hva f.eks båtførerprøven legger opp til.

 

Men skal det være lovpålagt?

Link to post

At goldfish driver opplæring har vel også mye med at kjøpergruppen ikke nødvendigvis har kjørt båtrace i gamle dager, mer at de brått har fått mye penger, så ikke helt respektivt, selv om det jo er en bra gest. Er vel mest en gimmick for å bygge kundeforhold, noe som er lurt.

 

Det du sier johannes om opplæring, fra andre med samme interesse for fart, ikke på en dømmende måte kan være gull, vi har alle noe å lære av erfarne førere.

 

Som du sier er luftsmurt/steppet og endel andre skrog ganske skumle til tider, varerier dog veldig med båten, har hatt en som var skummel uansett hastighet, og noen hvor jeg kunne svinge så hardt jeg klarte ca uansett hastighet. favoritten hitil er gammel luftsmurt aero18, i sine 54 knop som den gikk med 1liters klasse motoren var det bare latterlig hvor hardt greiene svingte, og med vanntanken trimmet, var S24R og lignende lett match i sjø. Andre steppede skrog f.eks. vannscootern jeg hadde, var det "hooks" som hekta seg nedi i sving, G kreftene gjorde at du falt av lenge før den ble skummel. Hadde ett steppet skrog, det bare slapp plutselig og ville prop ride selv ved ganske slak sving i 40-50 bare... skummelt! Ellers er hydrolift r-20 med 250-300hk også på listen min over skumle ting, når den er på skien og du gir gass skal du virkelig tenke mye før du gjør det. Gamle scarab 30 fotern jeg hadde med 2x outboards var uten tvil av snillere jeg har kjørt, selv i 60 knop kunne du ratte og ratte uten at noe slapp, og lang/tung/dyp v bunn gjorde den veldig god i sidesjø, ca 0 sjangs for propride med motoroterende maskiner også, og sidesjø som kunne forårsake broach ble "spiddet". Båten jeg har i dag er mye mere mottakelig for slik, og har hatt noen litt kipe opplevelser i noen typer sidesjø hvor den blir styrt mye mere enn ønskelig, dette på tross av at det er maaaaaange tonn båt.

Link to post

Sitat:

"så lenge båtfører ikke vet sitt eget beste med hva fart innebærer".

 

Dette er jo bare tull.

 

Uansett, hva vet vi om hvilke sertifikater båtføreren hadde?

Han kan jo ha et hurtigbåt sertifikat for alt vi vet.....

 

Det er vel strengt tatt ingen unnskyldning for å renne noen i senk.

 

Men skal en diskutere hurtigbåtsertifikat så bør en gjøre akkurat det. Gjerne med et snev av saklighet.

Link to post

Åkei, rolig nå karer. Bedømmelse av hva som er trygg seilas er en høyst subjektiv sak. Noen av oss tenker bestandig på hva som i værste fall kan skje, har alltid masse sikkerhetsmargin og forbereder seg godt. Andre har en annen tilnærming. Det som er sikkert er at jo raskere båt, desto større mulighet for lumske kjøreegenskaper. For eksempel kan en fountain 38 kjennes svært trygg og stabil ut i høy hastighet og den svinger som på skinner. Med fire step i lufta har du plutselig en båt som i relativt lav hastighet kaster på seg (og deg på sjøen). Dette er totalt ulikt hva du er vant med fra tidligere, du setter deg opp i en vanskelig situasjon fordi båten ikke "sier ifra" på vanlig måte. De som holder slike powerboatkurs i USA kan allt om dette, de vet hvorfor nybegynnere gjør feil og ALLE kursdeltakere får noen aha opplevelser. Teoretisk og praktisk kunnskap som gjør at de til en viss grad vet hva de begir seg ut på.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Mener du for ramme alvor at de ikke har noe begrep om, eller forståelse for, at fart kan innebære en viss fare og noen uheldige konsekvenser? Helt alvorlig?

 

Helt alvorlig mener jeg dette. På et generelt grunnlag kan en nok finne mange unntak, men med kun båtførerbeviset har jeg mine sterke tvil. En ting er fart på landeveien. Her vet de fleste etter "lang" opplæring hva dette innebærer. Noe helt annet blir dette når disse slippes løs i en "hurtigbåt uten bremser".

 

De som holder slike powerboatkurs i USA kan alt om dette, de vet hvorfor nybegynnere gjør feil og ALLE kursdeltakere får noen aha opplevelser. Teoretisk og praktisk kunnskap som gjør at de til en viss grad vet hva de begir seg ut på.

Bifalles :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Bare så du er klar over det Jawik, hurtigbåter har i høyeste grad "bremser" . Ligger du med en planende i 30-40 kn og slipper gassen blir det helt anderledes enn å sette snekke motoren i fri. Skulle heller ikke forundre meg om stopphastigheten kan være lavere.

 

Av dette kan vi slutte at snekkefolket er de første som trenger praktisk erfaring både hva gjelder å legge bi og være sitt ansvar bevisst hva gjelder stoppe tid, konklusjon praktisk prøve :yesnod:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post

Bare så du er klar over det Jawik...

Muligens du har vært fraværende de siste ukene i sommer, så jeg anbefaler deg til å lese noen av mine innlegg fra tidligere tider så du kan få med deg hvilke kompetanse jeg har på område hurtigbåt. Ja jeg er seiler først og fremst, men også fører av annet enn snekke. Du kunne jo fått en tur i 70 knop vist du har nerver til dette :lol:

 

Vist du blir med så sørg selv for et godt nyrebelte til din dimensjon :wink:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Er ikke lettskremt jeg, ikke tenk på det :lol:

 

Må innrømme jeg aldri har kjørt i 70 kn, dog rett i underkant av 60 og nervene var det intet problem med. Ikke for å skryte men det finnes neppe noen personer i kongeriket med like mye is i magen som meg må vite :giggle: Jeg tar i mot invitasjonen Jawik :yesnod:

 

PS:Nyrebelte bruker jeg kun om jeg er ombord i snekker før tillegging i mye vind og uten baugtruster der skipper er ekspert etter å ha tatt båtførerprøven. :giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...