Whistler Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 .... Dette er jo bare vas i forhold til diskusjonen vedrørende behovet for opplæring når det gjelder å kunne håndtere virkelig raske båter. .... Da bør spørsmålet heller være om det eksisterer et slikt behov, eller om man må innføre en type-rating etter modell fra luftfart. Jeg er i utgangspunktet mot sertifisering og regulering på dette feltet fordi det kun leder til økt byråkrati og behov for mer regelverk og reuleringer. Idiotene kommer til å ta livet av seg uansett da de er elendige på risikoanalyse. Det er lite formålstjenlig å bruke 30 timer på å innøve håndgrep for å rette opp en broach i 50 knop når man ganske enkelt ikke trenger å sette seg i en slik situasjon til å begynne med. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Sigurd Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 "............. Idiotene kommer til å ta livet av seg uansett da de er elendige på risikoanalyse. Det er lite formålstjenlig å bruke 30 timer på å innøve håndgrep for å rette opp en broach i 50 knop når man ganske enkelt ikke trenger å sette seg i en slik situasjon til å begynne med. Og i tillegg kan vi jo spørre oss om hva stryk-prosenten kommer til å bli på slike eventuelle kurs, noe som jeg mener er en god målestokk på kvalitet på utdanning. Jeg har gjennom en mannsalder vært igjennom, både som elev og instruktør, på et x-antall HMOB kurs, og har fortsatt tilgode å se en mann bli stryki. Tror noen virkelig at den "forferdelig dårlige statistikken" kan forbedres ved å kjøre de fartsglade gjennom pålagte kurs? Var det ikke heller en tanke å se på hvilken tid på døgnet...og i hvilken tilstand "sjåfør" befinner seg i når ulykker skjer, og håndheve allerede gjeldende lover og regelverk etter dette?? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 9.September.2012 Del på Facebook Svart 9.September.2012 eller om man må innføre en type-rating etter modell fra luftfart. I luftfarten er det jo også i stor grad forsikringsselskapene som bestemmer hva som kreves for å fly en bestemt flytype. Finnes det noe lignende i båtverdenen, hender det at et forsikringsselskap setter krav til førerens kompetanse (utover lovpålagte minimumskrav) for at forsikringen skal være gyldig? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 .... Finnes det noe lignende i båtverdenen, hender det at et forsikringsselskap setter krav til førerens kompetanse (utover lovpålagte minimumskrav) for at forsikringen skal være gyldig? Fritidsbåter er hverken registrerings- eller forsikringspliktige. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Vestkystseiler Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Greit nok det, men det kan jo tenkes at eieren ønsker å forsikre båten likevel. Det jeg da lurer på, er om ikke forsikringsselskapet vil stille noen som helst spørsmål om mine kvalifikasjoner som båtfører dersom jeg kommer til dem og ønsker å forsikre en båt som kan gjøre 50+ knop ? Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Det bør innføres en maks-lengde på årer. Lengre årer = mer fart. Evt en avgift for overskytende lengde, selvsagt. Dobbel avgift for friksjonsnedsettende opplagring av tollpinnegaffel. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
CB. Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Jeg tror nok de reglene vi har pr i dag holder i massevis dersom de blir fulgt opp. Innføring av nye har svært liten effekt på den nedadgående ulykkes statistikken. PS, Avgift på unødvendig lange årer kan jeg dog være for Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Om kurset blir gratis slik at det blir tryggere å ferdes på sjøen er jeg helt for et sånn sertifikat. Men sannheten er vell at dette er nok en pengesugende plan mot oss med båt! Sånn er det med alt. Billappen betalte jeg 11000 for og føler jeg er blitt en flink sjåfør. Nå koster den 30000+ fordi det kommer så mange nye krav til ditt og datt! Helt uenig, det bør koste en del penger slik at det blir en høyere terskel for å kjøre speedbåt. De som virkelig trenger det eller virkelig vil ha det er i stand til å løfte pengene uansett. Men vi slipper i samme slengen alle de som knapt vet hva en båt er og fyker avgårde i 25+ knop i tett tåke eller mellom holmer og skjær i mørket to uker i ferien. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Om vi snakker fart 45++ knop er jeg enig, snakker vi derimot om 15-20 knop som speedbåt synes jeg det blir for dumt.. Synes det er en selvfølge at båtførere kan å håndtere båten, og med et gratis hurtigbåtkurs vil folk få litt grunnleggende opplæring utover båtførerprøven( som jeg mener burde være obligatorisk for alle, ikke bare vi ungdommene) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Johannes Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Det å navigere og håndtere en "normal båt" i hastigheter opp til, tja 30 - 40 knop, burde være en naturlig del av båtførerprøven. Sammen med VHF pensum Virkelig raske båter, gjerne med luftsmurte eller steppede skrog krever en helt annen kompetanse. Det at f.eks Goldfish driver opplæring av kjøpere før de overtar disse kraftige muskelbåten indikerer vel behovet. Men det er slett ikke sikkert det blir gjennomført noen opplæring når båten videreselges. Jeg tror faktisk at de som har interesse av slike båter også ville hatt interesse av et kurs der de faktisk lærte å kjøre disse båtene av noen med samme interesse. De er nok ikke så interessert i å lære om deviasjon og misvisning, bruk av passer og paralellforskyver.... Man sysler ikke så mye med slikt i 70 knop.. Det å navigere en båt i slik fart krever en helt annen kunnskap enn hva f.eks båtførerprøven legger opp til. Men skal det være lovpålagt? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 At goldfish driver opplæring har vel også mye med at kjøpergruppen ikke nødvendigvis har kjørt båtrace i gamle dager, mer at de brått har fått mye penger, så ikke helt respektivt, selv om det jo er en bra gest. Er vel mest en gimmick for å bygge kundeforhold, noe som er lurt. Det du sier johannes om opplæring, fra andre med samme interesse for fart, ikke på en dømmende måte kan være gull, vi har alle noe å lære av erfarne førere. Som du sier er luftsmurt/steppet og endel andre skrog ganske skumle til tider, varerier dog veldig med båten, har hatt en som var skummel uansett hastighet, og noen hvor jeg kunne svinge så hardt jeg klarte ca uansett hastighet. favoritten hitil er gammel luftsmurt aero18, i sine 54 knop som den gikk med 1liters klasse motoren var det bare latterlig hvor hardt greiene svingte, og med vanntanken trimmet, var S24R og lignende lett match i sjø. Andre steppede skrog f.eks. vannscootern jeg hadde, var det "hooks" som hekta seg nedi i sving, G kreftene gjorde at du falt av lenge før den ble skummel. Hadde ett steppet skrog, det bare slapp plutselig og ville prop ride selv ved ganske slak sving i 40-50 bare... skummelt! Ellers er hydrolift r-20 med 250-300hk også på listen min over skumle ting, når den er på skien og du gir gass skal du virkelig tenke mye før du gjør det. Gamle scarab 30 fotern jeg hadde med 2x outboards var uten tvil av snillere jeg har kjørt, selv i 60 knop kunne du ratte og ratte uten at noe slapp, og lang/tung/dyp v bunn gjorde den veldig god i sidesjø, ca 0 sjangs for propride med motoroterende maskiner også, og sidesjø som kunne forårsake broach ble "spiddet". Båten jeg har i dag er mye mere mottakelig for slik, og har hatt noen litt kipe opplevelser i noen typer sidesjø hvor den blir styrt mye mere enn ønskelig, dette på tross av at det er maaaaaange tonn båt. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Sørfold: I båten satt Alf Roger og barnebarnet (5). Så ble de rent i senk. http://www.an.no/nyheter/article6224555.ece Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
andersb Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Sørfold: I båten satt Alf Roger og barnebarnet (5). Så ble de rent i senk. http://www.an.no/nyh...icle6224555.ece særs lite hurtigbåt relatert? dette kunne du klart med halvplaner i 10-15 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 (redigert) Muligens du kjenner til farten på denne båten i kollisjonsøyeblikket ...da vi så to hurtiggående fritidsbåter komme mot oss. Redigert 10.September.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Free Lillehammer Svart 10.September.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2012 Selv om jeg er for sertifiseringsplikt på sjøen, er jeg etter å ha lest artikkelen, usikker på om episoden hadde vært unngått da. Sløvhet er det ikke så lett å sertifisere seg bort fra. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Sitat: "så lenge båtfører ikke vet sitt eget beste med hva fart innebærer". Sløvhet bak rattet er ingen unnskyldning Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Johannes Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Sitat: "så lenge båtfører ikke vet sitt eget beste med hva fart innebærer". Dette er jo bare tull. Uansett, hva vet vi om hvilke sertifikater båtføreren hadde? Han kan jo ha et hurtigbåt sertifikat for alt vi vet..... Det er vel strengt tatt ingen unnskyldning for å renne noen i senk. Men skal en diskutere hurtigbåtsertifikat så bør en gjøre akkurat det. Gjerne med et snev av saklighet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Sitat: "så lenge båtfører ikke vet sitt eget beste med hva fart innebærer". Sløvhet bak rattet er ingen unnskyldning Mener du for ramme alvor at de ikke har noe begrep om, eller forståelse for, at fart kan innebære en viss fare og noen uheldige konsekvenser? Helt alvorlig? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
DieselDahl Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 (redigert) Åkei, rolig nå karer. Bedømmelse av hva som er trygg seilas er en høyst subjektiv sak. Noen av oss tenker bestandig på hva som i værste fall kan skje, har alltid masse sikkerhetsmargin og forbereder seg godt. Andre har en annen tilnærming. Det som er sikkert er at jo raskere båt, desto større mulighet for lumske kjøreegenskaper. For eksempel kan en fountain 38 kjennes svært trygg og stabil ut i høy hastighet og den svinger som på skinner. Med fire step i lufta har du plutselig en båt som i relativt lav hastighet kaster på seg (og deg på sjøen). Dette er totalt ulikt hva du er vant med fra tidligere, du setter deg opp i en vanskelig situasjon fordi båten ikke "sier ifra" på vanlig måte. De som holder slike powerboatkurs i USA kan allt om dette, de vet hvorfor nybegynnere gjør feil og ALLE kursdeltakere får noen aha opplevelser. Teoretisk og praktisk kunnskap som gjør at de til en viss grad vet hva de begir seg ut på. Redigert 10.September.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 Mener du for ramme alvor at de ikke har noe begrep om, eller forståelse for, at fart kan innebære en viss fare og noen uheldige konsekvenser? Helt alvorlig? Helt alvorlig mener jeg dette. På et generelt grunnlag kan en nok finne mange unntak, men med kun båtførerbeviset har jeg mine sterke tvil. En ting er fart på landeveien. Her vet de fleste etter "lang" opplæring hva dette innebærer. Noe helt annet blir dette når disse slippes løs i en "hurtigbåt uten bremser". De som holder slike powerboatkurs i USA kan alt om dette, de vet hvorfor nybegynnere gjør feil og ALLE kursdeltakere får noen aha opplevelser. Teoretisk og praktisk kunnskap som gjør at de til en viss grad vet hva de begir seg ut på. Bifalles Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
CB. Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 (redigert) Bare så du er klar over det Jawik, hurtigbåter har i høyeste grad "bremser" . Ligger du med en planende i 30-40 kn og slipper gassen blir det helt anderledes enn å sette snekke motoren i fri. Skulle heller ikke forundre meg om stopphastigheten kan være lavere. Av dette kan vi slutte at snekkefolket er de første som trenger praktisk erfaring både hva gjelder å legge bi og være sitt ansvar bevisst hva gjelder stoppe tid, konklusjon praktisk prøve Redigert 10.September.2012 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Jawik Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 (redigert) Bare så du er klar over det Jawik... Muligens du har vært fraværende de siste ukene i sommer, så jeg anbefaler deg til å lese noen av mine innlegg fra tidligere tider så du kan få med deg hvilke kompetanse jeg har på område hurtigbåt. Ja jeg er seiler først og fremst, men også fører av annet enn snekke. Du kunne jo fått en tur i 70 knop vist du har nerver til dette Vist du blir med så sørg selv for et godt nyrebelte til din dimensjon Redigert 10.September.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
andersb Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 70 er generelt ikke så ille, det er jo vannscooterfart, litt over 90 knop er til dags dato raskeste jeg har kjørt, i 25 foter.. da speider du etter krusninger/bølger, og annet + egen throttlemann. 60 knuter hjem i båt som da veide 10 gangern føltes ganske stusselig etterpå... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 70 er generelt ikke så ille... Kan jo ikke skremme CB helt av lasset Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
CB. Svart 10.September.2012 Del på Facebook Svart 10.September.2012 (redigert) Er ikke lettskremt jeg, ikke tenk på det Må innrømme jeg aldri har kjørt i 70 kn, dog rett i underkant av 60 og nervene var det intet problem med. Ikke for å skryte men det finnes neppe noen personer i kongeriket med like mye is i magen som meg må vite Jeg tar i mot invitasjonen Jawik PS:Nyrebelte bruker jeg kun om jeg er ombord i snekker før tillegging i mye vind og uten baugtruster der skipper er ekspert etter å ha tatt båtførerprøven. Redigert 10.September.2012 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.