DieselDahl Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Hva med oss i førtiårskrisa da? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 For dere er det intet håp. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
DieselDahl Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Så det er altså nesten ingen (utenom Bitteliten og meg) som har noen tro på opplæring/spesifikk kompetanseheving mot båtulykker àla Burud? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Worry II skrev On 27.8.2012 at 20.09: Jeg er ikke imot forslaget ! Så lenge over 50% av opplæringen blir praksis, ikke teori på skolebenken. Det samme gjelder dagens båtførerkurs. Det bør teoretisk trening inn i denne også, mener jeg da.. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Er det ikke nettopp teori dagens båtførerkurs har eller har noe gått meg hus forbi. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Worry II Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Kan ikke skylde på skrivefeil heller, her.. Tankefeil kanskje :$ Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 DieselDahl skrev On 6.9.2012 at 14.26: Så det er altså nesten ingen (utenom Bitteliten og meg) som har noen tro på opplæring/spesifikk kompetanseheving mot båtulykker àla Burud? Jeg er så enig! har vært mye på sjøen i raske båter (+50 knop) Jeg har med egne øyne sett hvor fort situasjonen kan forandre seg! Har selv vært med når hydraulikkslangen til styringa røk i 55 knop, fullt rorutslag til styrbord på et blunk, det stopper fort med bredsida mot fartsretningen! Mine venner har erfaring med fart og sjø og er vokst opp på sjøen, en hytteier i fasjonabelt strøk som kjøper båt fordi naboen har samme merke, bare 2 fot mindre har ofte ingen forutsetninger til å kunne manøvrere båten i de hastigheter som endel båter i dag kan oppnå! Jeg mener at 10 knop er en latterlig grense, men ett sted mellom 40 og 50 knop går det ett skille og mange båter endrer karakter fra å være båter til mere eller mindre å bli flymaskiner! Luftsmurte og steppede skrog er nevnt som faktorer som gjør det mere kilent å ratte i uforutsatte situasjoner, min erfaring er at dette vel så lett kan skje med et konvensjonellt skrog og bør derfor ikke taes med i vurderingen. Båtprodusentene har gjort det til prestisje å levere den raskeste båten av sin type på markedet og implementerer konstruksjoner som tidligere har vært forbeholdt båtsport i fritidsbåter. En båtsportsutøver som kjører i 60 knop har hjelm og spesialvest, i en fritidsbåt har de kanskje på seg t-skjorte og briller! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Jawik Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 (redigert) Definisjonen på hurtigbåt er vel allerede debattert til alt over 10 knop, avhengig av størrelsen og tyngde på båten, så lenge båtfører ikke vet sitt eget beste med hva fart innebærer. 10 knop opp på et skjær, eller 10 knop mot en annen båt, eller 10 knop mot et menneske, sier seg vel selv når dette skjer. Christensen skrev On 9.9.2012 at 9.51: Jeg mener at 10 knop er en latterlig grense... Les hele innlegget og prøv å forestille deg en pode på 16 år - eller yngre. Disse må en også ta med i betraktningen. Ikke minst dette > så lenge båtfører ikke vet sitt eget beste med hva fart innebærer. Redigert 9.September.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Whistler Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Christensen skrev On 9.9.2012 at 9.51: ... Jeg mener at 10 knop er en latterlig grense, men ett sted mellom 40 og 50 knop går det ett skille ... Det fleste mennesker er ganske enkle når det kommer til stykket, og inntrykket er at de fleste som uttaler seg ønsker et regelverk som ikke skal ramme dem, men de som kjører forbi med raskere båt. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Christensen Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Whistler skrev On 9.9.2012 at 11.38: Det fleste mennesker er ganske enkle når det kommer til stykket, og inntrykket er at de fleste som uttaler seg ønsker et regelverk som ikke skal ramme dem, men de som kjører forbi med raskere båt. Hvis hurtigbåtopplæringen skal ta for seg det som kan skje i hastigheter over 10 knop så blir dette igjen en like generell opplæring som båtførerprøven. Hvorfor skal en som har maksfart på 15 knop ha kursing i å kjøre racerbåt?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Whistler Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Båtførerprøven er vel ikke nevneverdig plaget med opplæring? Jeg synes at hastighet er en særdeles dårlig målemerke for når en eventuell sertifikatplikt skal intreffe. Hva skal man ta hensyn til? Fabrikantens målte toppfart med største "tillatte" motor? Teoretisk toppfart med hvilken som helst motor? Målt toppfart med den motoren som til enhver tid er montert? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Christensen Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Whistler skrev On 9.9.2012 at 14.10: Båtførerprøven er vel ikke nevneverdig plaget med opplæring? Jeg synes at hastighet er en særdeles dårlig målemerke for når en eventuell sertifikatplikt skal intreffe. Hva skal man ta hensyn til? Fabrikantens målte toppfart med største "tillatte" motor? Teoretisk toppfart med hvilken som helst motor? Målt toppfart med den motoren som til enhver tid er montert? Hva mener du bør legges til grunn da?? Barn under 16 år over 10 knop er allerede uaktuellt da dette ikke er lov. Er det ikke slik at de fleste hurtigbåtulykker skjer uten involvering av en annen båt? Folk med veldig raske båter bør selv ta ansvar og innse at de behøver opplæring, man kan ikke ha mye fornuft mellom øra når man tror at det å ferdes på sjøen i 40+++ knop er ufarlig?? Sikker på at de samme personene bruker sykkelhjelm og bilbelte, men på sjøen så finnes det overhodet ikke behov for sunn fornuft?? Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Whistler Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Hva som skal legges til grunn vil vel i stor grad bestemmes av hva man ønsker å oppnå med en sertifikatplikt. Hvis målet er at alle skal være lovlydige i forhold til båtsertifikat er vi vel langt på vei i mål med dagens regelverk? Hvis formålet skal være å begrense skadefølge etter ulykker med hurtiggående båter vil, som du selv sier, et hjelm-, ryggplate- og redningsvestpåbud sannsynligvis ha langt større virkning enn et generisk hurtigbåtsertifikat. På den andre siden kan det også føre til svekket evne til risikovurdering da kroppspanser og skjerming fra omgivelsene (helhjelm) reduserer sanseintrykkene. Jeg mener at om man ønsker å innføre et hurtigbåtsertifikat kan man kanskje gløtte til det danske regelverket (for å se enkelheten) som sier at man må ha "speedbådscertifikat" utregnet etter følgende formel. " Du kan ved hjælp af denne formel se om din båd kræver speedbådscertifikat: Bådens længde(m) x bådens længde(m) + 3 x 1,36 = Maks antal HK. Før der kræves speedbådskørekort" Kanskje ikke helt optimalt for alle, men det vil forenkle kontrollregimet betydelig. Det vil heller ikke være nødvendig å medbringe en stabel med papirer som trenger fremvisning ved kontroll. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Christensen Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Whistler skrev On 9.9.2012 at 15.39: " Du kan ved hjælp af denne formel se om din båd kræver speedbådscertifikat: Bådens længde(m) x bådens længde(m) + 3 x 1,36 = Maks antal HK. Før der kræves speedbådskørekort" Hurra! Jeg er nå den lykkelige eier av en "Speedbåt"!! Får vel finne frem rallyhjelmen i tilfelle det blir litt mye hopp og sprett!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Jawik Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Bådens længde(m) x bådens længde(m) + 3 x 1,36 = Maks antal HK. Før der kræves speedbådskørekort" Legger jeg denne til grunne for vår forrige seilbåt så skulle dette kreve SBK i Danmark. Altså på en båt som gjorde toppen 12 knop med sine 136 Hk. Da er jo mitt utgangspunkt med 10 knop ikke så langt bak mål Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
CB. Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Dette er det dummeste jeg har lest på forumet noen gang. Tør jeg spørre om de som mener at over 10 kn bør kvalifisere til hurtigbåtsertifikat overhodet har eller har vært i båt Til informasjon er 10 kn joggehastighet Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Whistler Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Her er en kalkulator for det danske regelverket. http://www.larsholmgaard.dk/speedbaadscertifikat Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
DieselDahl Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Båtens lengde i meter X båtens lengde i meter X 3 = maks propelleffekt i kW høres mere riktig ut. Men et problem her er at lange lette båter kan ha større effekt enn brede tunge før speedbåtsertifikat kreves. Et viktig poeng for meg er at politiet ikke skal drive og sjekke om den eller den har sertifikat for å ilegge bøter, men at sertifikatet kreves for å få forsikring og skal forevises ved evt. ulykker. Ikke at du får bot for å ikke ha det med deg. Jeg vil tro at forsikringsselskapene har noen meninger om hvilken opplæring som trengs for å kjøre en Fountain 38 som vises i videoen over. La meg legge til at jeg selv vil havne i sertfikatplikt med min hydrolift F23 og synes det er rett og rimelig. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Helt latterlig hele greiene. Om en har en 10 ft with kan en ha 25 hk. Har en en 30 ft planende kan en kun ha 126 hk noe som ikke engang hadde medført planehastighet, Jolla hadde kjørt rotta av 30 foteren :lol: Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Vestkystseiler Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 (redigert) slettet Redigert 9.September.2012 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Grei oversikt over forhold mellom båtlengde og motorkraft her: http://www.speedbaadcertifikat.dk/ Loven enkelt forklart: Sitat Loven for speedbådscertifikat siger at det som hovedregel er påkrævet at have speedbådskørekort - Hvis det er en planende båd - Hvis båden er imellem 4 – 15 meter lang. Loven kan være lidt svær at gennemskue fordi har man en båd under 4 meter og med en motor på over 25 hk kræver den også ALTID speedbådskørekort at betjene. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sigurd Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Jens_P skrev On 9.9.2012 at 20.16: Grei oversikt over forhold mellom båtlengde og motorkraft her: http://www.speedbaadcertifikat.dk/ Loven enkelt forklart: Veldig enkelt, la våre byråkrater kopeiere den.....: Jeg med mine ca 100kg alene i 270-jolla vår med 6hk planer enkelt.....? Klart vi bør gå for et sertifikat!!! Føler meg like seriøs med den uttallelsen som de som skal løse alle bagatell-problemer med mer lover og regler både i denne tråden og tilsvarende tråder. Selg båten og kjøp dere hytte på fjellet, der er det omtrent ferdigregulert.....men fortsatt mye å ta tak i ... Og kanskje færre idioter å overbevise? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Du bør nok tenke på å vurdere en 4 hk i den jolla doodlebugger for å slippe billigst unna. Nei, alle mørkemenn og formyndere, kom dere til fjells eler kjøp en campingvogn. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Johannes Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Er ikke dette bare et båtførerbevis? Klikket på linken. Er dette alt som skal til for, på en trygg måte, føre en speedbåt på inntil 15 meter i hastigheter over 50 - 60 knop?? Dette er jo bare vas i forhold til diskusjonen vedrørende behovet for opplæring når det gjelder å kunne håndtere virkelig raske båter. Hvor lang tid tager det at tage? De fleste kurser tager normalt en weekend, hvor man både får noget teori og praksis, det vil sige at man også skal ud at sejle. Der er dog også nogle steder hvor man kan tage det på kun en enkelt dag fx en lørdag og så har man sit certifikat. Så hvor lang tid det tager af hænger af hvem der afholder kurserne. Men det er dog ikke nogen større uddannelse, så det kan normalt højst tage imellem 1 – 3 dage. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Om kurset blir gratis slik at det blir tryggere å ferdes på sjøen er jeg helt for et sånn sertifikat. Men sannheten er vell at dette er nok en pengesugende plan mot oss med båt! Sånn er det med alt. Billappen betalte jeg 11000 for og føler jeg er blitt en flink sjåfør. Nå koster den 30000+ fordi det kommer så mange nye krav til ditt og datt! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.