Jump to content

En liten advarsel, som skjedde i Stavern

Sømanden

Recommended Posts

Det er helt riktig at en sjekte ble senket natt til fredag.... .... fredag 24. juni 2009 :lol:

:blush: :blush: :blush:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Men når ordensmakten ikke har kapasitet eller evner til å ta slike på en slik måte at det virker prevantivt, må noen hjelpe dem. Det er faktisk bedre rettsvern for kriminelle enn for ofrene.

Og dette ender nok opp med den vanlige diskusjonen der man skal dikke-dikke med dem og snakke fornuftig og pedagogisk riktig til dem.

De som gjør dette er ofte de samme som har fått fri oppdragelse hjemme, og når de ikke senker båter, denger de busskur...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Jeg har tidligere gått vakt i Stavern. Jeg har også tilkalt politi som har kommet og gjort jobben sin. Det er et spørsmål om at de rekker frem innen pøbelen rekker å reise.

I mitt tilfelle var det litt lettere. Drita fulle folk i plan inn i indre havn, ringe politi og "oppholde" dem til lovens lange arm var på plass. Dette fungerte flott. Båten ble låst til brygga og folkene fikk "haik".

Det er lett å være tøff på avstand. Jeg skal ned i båtforeningen og gå vakt i natt. I den forbindelse kan jeg love at jeg ikke foretar noen som helst form for "arrestasjon" om noe skulle skje, men jeg ringer politiet umiddelbart og deretter gjør jeg hva som skulle passe best i eventuell situasjon. Det være seg å oppholde, eller varsle om at politi er på vei. Man vet aldri hva som venter og det kan bli litt for mye overmot å tro at man er uovervinnelig selv om man har loven på sin side.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Tja, jeg sitter nå her i havna. En runde i i ny≠ med gul selvlysende vest, mobiltelefon og lommelykt.

Jeg kommer i hvert fall ikke til å gå runden min med balltre og Finlandshette. Her passer vi på materielle verdier og det risikerer man ikke livet for.....

Om man skulle komme over noe så tror jeg heller ingen er så tøffe i trynet at de tar opp tråden og besøker kjeltringpakket i ettertid. Det er da ingen grunn til å senke seg ned på deres nivå.

Tja, eneste som har skjedd hittil er en av medlemmene som skulle i båten og hente håndkleder. Han skulle til Syden og hadde vel "favoritten" i båten :lol:

Det er hverken din, eller min, jobb eller ansvar å ta dem. Vi har en ordensmakt som er satt til å utføre den jobben.

...det er å fraskrive seg samfunnsansvar i så stor grad at eg blir sjokket ! Man griper inn så ofte man kan , med de midler man kan. Vist alle skal snu ryggen til, så vil samfunnet bli verre og verre ( om mulig), og kriminelle får fritt spillerom. Politiets resurser er ikkje tilstrekkelig til å sende patrulje etter "hageslangemannen". .... Det er vel åpenbart ? ! Det er naturlig , menneskelig, og fult forståelig i rettsalen, at mennesker som ser uretferdighet som begås, handler i affekt og kanskje blir litt uvørne.

Det er å foretrekke, at Moderatore er ute og rusler forbi undergangen der min datter forsøkes voldtatt, og at Mouche er hjemme.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det er å foretrekke, at Moderatore er ute og rusler forbi undergangen der min datter forsøkes voldtatt, og at Mouche er hjemme.

Nå er vi i ferd med å ta av her, ja....

I rettferdighetens navn, så henviser til Mouche til bruk av balltre osv på evt. gjerningsperson med vannslange. Det ville IKKE bli sett lett på i en rettsal, og takk for det. Derfra til det å ikke gripe inn dersom man kommer på en voldtekt, er langt... VELDIG langt! Og det vet du egentlig, Sæbø.

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

En hver ville nok reagert spontant på voldtektsforsøk.

Her snakker vi om å sikre verdiene i for av båt og utstyr. Jeg ser for meg følgende scenario.

Det innleveres følgende forslag til Årsmøtet i Båtforeningen:

Forslag til endring av vaktinstruks. Det skal ikke lengre gåes runder på brygger og opplagstomt. Vakter skal strategisk utplasseres i grøfter og skogholt. Selvlysende vest og lommelykt skal skiftes ut med Finlandshette og balltre. Uidentifisert opphold på brygger/opplagstomt som ikke svarer på avtalt passord, skal umiddelbart pågripes og uskadeliggjøres.

Jeg ser vel for meg at det i beste fall ville blitt mange utmeldinger av foreningen.....

Spøk til side.

Når det gjelder gjestehavner som er sterkt plaget av natteliv og fyll bør kanskje havnevakt stenge vannet mellom kl. 22.00 og 08.00. Besøkende bør kanskje også oppfordres til å benytte minimum 1 stk. låsbart tau(det har skjedd i Strømstad at forbipasserende har løsnet fortøyningene i løpet av natten).

Det er ikke noe problem å bruke makt for å holde en gjerningsmann på stedet etter lovbrudd. Så lenge ingen blir utsatt for unødig vold og skader får man bare ett klapp på skuldra av politiet. Det er stadig eksempler i mediene der politiet berømmer handlekraftige privatpersoner som har anholdt kjeltringer, samtidig som de fraråder publikum å gripe inn hvis de ikke er helt sikre på å takle situasjonen.

Tar man noen på fersken i å gjøre hærverk, og er i stand til å holde på vedkommende uten å måtte ty til skadelig vold, så er ihvertfall ikke jeg i tvil om hva som bør gjøres.

Problemet kan til en viss grad sammenlignes med å ha mink på havna som driter i båtene. Problemet er der. Du ser det ikke, men det er der. Du vet aldri når det skjer neste gang. Men før eller siden er det din tur.

Det politisk korrekte ville selvsagt vært å fange minken, deretter bedøve den skånsomt, før den kjøres i polstret kasse til nærmeste zoo som for meg ville blitt et drøyt stykke og håpe at de ikke skulle ha skyhøy betaling for å ta imot den. Eventuelt omplassere den ved nabohavna, sette den ut i skogen langt borte. Men en mink som har blitt vant til folk, søker tilbake. Alle som har hatt minkedritt i båten vet hvordan dette lukter, så transportbilen måtte nok bare legges ut for salg med 4 nye Wunderbaum'er inkludert på kjøpet etterpå.

Gidder ikke sånt. Jeg brukte minkfelle.

Alle ble fornøyde. Til og med minken, den smiler der den står på bokhylla.

Jeg mener å huske fra en tidligere debatt at det lengste noen kunne strekke seg om deres egen datter ble voldtatt, var å tilby kondom. På en måte finner jeg utviselse av den type selvbeherskelse og toleranse ekstremt beundringsverdig.

Men på den annen side strider det så fundamentalt mot absolutt alt jeg står for, at forakten tar helt over.

Så til de grader.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

...det er å fraskrive seg samfunnsansvar i så stor grad at eg blir sjokket ! Man griper inn så ofte man kan , med de midler man kan.

Hvis du leste hva jeg skrev og i hvilken forbindelse så hadde du sikkert kommet med et noe mere nyansert og reflektert innlegg enn dette. Jeg håper i alle fall det.

Nå vet ikke jeg hvordan instruksen ser ut i din båthavn hvor du går vakt (?), men i den havna jeg går så er instruksen ganske tydelig og å forsøke å pågripe eventuelle skade-utøvere er ikke noe som hverken er forventet, eller ønskelig, men at man umiddelbart kontakter politiet. Kommer det til en situasjon hvor man med rimelighet kan/må påberope seg nødverge vil selvfølgelig også jeg gjøre det avhengig av situasjonen forøvrig.

En situasjon hvor man tilfeldig kommer over et voldtektsforsøk så vil med 99,9% sannsynlighet overgriper stikke av og da mener jeg at å ta vare på offeret må være viktigere enn å løpe etter overgriper i håp om å kunne banke ham opp som mange her synes å nærmest se frem til å kunne gjøre.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

En situasjon hvor man tilfeldig kommer over et voldtektsforsøk så vil med 99,9% sannsynlighet overgriper stikke av og da mener jeg at å ta vare på offeret må være viktigere enn å løpe etter overgriper i håp om å kunne banke ham opp som mange her synes å nærmest se frem til å kunne gjøre.

Jeg minner om at vi har altfor mange uoppklarte voldtekter, så jeg ville kun raskt forsikret meg om at vedkommende offer var i live før jeg med alle mulige midler hadde tatt opp forfølgelse og forhåpentlig fått tak på vedkommende mens jeg hadde vært på tlf med 112. Selvsagt!!! Om jeg så måtte sette eget liv og egen helse i fare....selvsagt.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Skjedde noe av det samme på Hvaler for noen år siden. Ei 26 fot plastsnekke lå på vinterlagring i hagen. En søndag morgen synes eieren det var litt rart at det rant en bekk fra båten. Noen hadde i løpet av natt randfylt båten med hageslangen til mannen. Ingen liv var i fare. Men båten var jo totalt ødelagt. Og bare flaks den ble stående på støttende. Blir jo noen kilo.

Hadde en lignende sak her i Kristiansund i Oktober 2010!

Vannslange puttet i en forholdsvis ny Nor Star 350, omtalt i denne tråden her på baatplassen:

https://baatplassen.no/i/topic/74387-djevelskap-senket-35-fots-baat-med-vannslange

Artikkel med bilder beskrevet på Brunsvika.net:

http://brunsvika.net/nyhetsarkiv-alle-artikler/7726-djevelskap-senket-bat

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Jeg minner om at vi har altfor mange uoppklarte voldtekter, ....

Enhver uoppklart voldtekt er en for mye, enhver voldtekt er en for mye, men det sørlige faktum er at det store flertall av voldtektene utføres av menn som kjenner sitt offer og vice versa. Mørketallene hva angår voldtekter i Norge er enorme og det snakkes om opp mot 20.000, men anslagene er meget usikre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...