Jump to content

Prosjekt oppussing av Wiking 26 ac, 1982 mod.


Zitt

Recommended Posts

Det er en stund siden jeg leste i denne tråden. Bladde meg tilbake noen sider og jeg er imponert og inspirert. Jeg brukte jo mye av fritiden min i fjor på mitt prosjekt, en Comfort30 seilbåt, og har noe sluttarbeid foran meg nå.

Trearbeid har jeg stor respekt for og beundrer arbeidet du har gjort. Alle mine overflater er lakket mahogny, og jeg har et spennende arbeid foran meg med å utbedre 2 avgrensede steder med fuktskadet lakk og lett missfarget mahognyfiner.

 

Etter å ha bodd i min seilbåt i 6 måneder i fjor, med matlaging, matsmuler, rusk, oppvaskvann etc etc, så tror jeg nok at du vil ha stor nytte av å åpne kantet i ett av hjørnene på din benk med vaskekum. Det vil gjøre at du langt lettere kan tørke bort smuler og vannrester som alltid kommer ved bruk. Slingrekant er viktig, så er også åpning i kanten.

Har du vurdert å lage til en løs plate som passer over kokeplasser? Det vil gi deg mye mere avsetningsplass når du både skal tilberede mat og ikke minst når oppvasken skal tas. Om du legger en tynn metallplate på undersiden av en slik finerplate, så kan den legges over kokeapparatet umiddelbart etter at du har skrudd av brenneren. Jeg har varmelokke over min wallas safeflame 1000, og den ekstra plassen den gir er ubetalelig. Fra å være en ren kokeplate er det blir en del av arbeidsbenken i en ellers liten bysse.

Link to post
Share on other sites

Hei, Eureka!

Det er helt opplagt supre ideer du kommer med. Jeg holder foreløpig på å krype, og håper jeg klarer å gå en dag. Hvis noen, som du, har oppfunnet kruttet før meg er jeg veldig takknemlig for å høre om det. Vi er ganske ny i dette gamet, og det er flott hvis vi slipper å gå alle omveiene om tabbene som kan gjøres. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

om du er ny i gamet, så gjør du uansett et utmerket stykke arbeid. Og jeg mye å gå på, og det meste jeg gjør om bord i min 30 år gamle seiler, er første gang.

 

Jeg fikk en bok av et medlem her om bygging av halvfabrikat seilbåt hvor alt trearbeid ble forklart.

 

Åpning i et hjørne på alle benkeplater med slingrekant er et must. Det samler seg nok av rusk i kanten der.

 

Angående kroken du har festet for å holde salongdøren din åpen, så finnes det også et alternativ med en slangs klype og en tapp som motsats. Da må du ikke bøye deg ned for å hekte av kroken. Dog har nok den en litt skarpere utstående kant som er utsatt for tærne. Din løsning er igrunn helt topp.

Link to post
Share on other sites

Dæven åssen har jeg greid å misse denne tråden. Dette blir pokker så bra. Likte fargen på olja også. Hva bruker du som rammeverk?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg har i grunnen bare revet frontene og benkeplaten, beholdt skroget, og kledd det med nye plater. Du kan se forskjellen fra slik det opprinnelig var, til det det har blitt til.

I og med at fruen ville ha ny stol med skikkelige armlener ble det mindre benkeplass fremme. Derfor har jeg forlenget permanent benkeplate bak.

Ingenting var standard, så jeg laget størrelse på skuffer og skap etter de mål jeg hadde. Lettere, og kanskje billigere, å bruke standard kjøpe-skuffefronter. Men det er jo litt greit å ha laget dem selv.

Skuffene skyves inn på skinner(vinkel-lister), og jeg har montert stoppere under skuffebunnen, slik at jeg må løfte skuffene opp før jeg drar dem ut......ingen lås!

Lykke til!!!

Link to post
Share on other sites

Så var dobbelstolen ferdig, bortsett fra oljing av teak.

Som nevnt i innlegg over slet jeg med å finne innmat(skumgummi), og endte til slutt på Jysk. Fikk ikke helt det jeg ville ha det, verken tykkelse eller utforming, men det fikk bli som det blir.

I tillegg røk jo selvfølgelig symaskinen.

Jeg så for meg flere turer til byen for å få orden på symaskin, og for å finne riktig stoff til stolen(kanskje), så jeg tok en sjefsavgjørelse. Brukte gardinstoffet til å kle putene i stolen. Flott stoff, passelig grov overflate og med litt liv og røre i mønsteret.

Bilde 1 av 4

bilde

 

Prøvde å være så nøye som mulig slik at mønsteret fluktet i putene.

Bilde 2 av 4

bilde

 

Det morsomme er at jeg ikke har brukt verken symaskin eller nål og tråd. Kantene har jeg brettet og limt med tekstil-lim.

Bilde 3 av 4

bilde

 

Så har jeg brettet stoffet rundt skumgummien og festet det med borrelås.

Om det skulle løsne må jeg dra frem nål og tråd og gi det noen tråklesting.

Bilde 4 av 4

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nå har det vært stopp i jobbingen lenge nok, så nå er jeg i gang igjen.

Vi har i grunnen prioritert bruk av båten mye den siste tiden, og ting har fungert ganske greit.

To av tre vindusviskere stoppet plutselig, og jeg tenkte selvfølgelig at det måtte være strømbrudd. To motorer ryker ikke samtidig, og kontaktpunktene på motorene kutter jo heller ikke ut samtidig heller. Jeg letet meg gjennom et kaos av en annen verden i sikringsskap og ledninger, men selv om jeg hadde beveget på kontaktpunktene på motorene var det der feilen lå. Nå er det virk i alle tre.

Førerstol er montert.

bilde

 

Nye senger er på plass, og nå venter jeg bare på dyner og puter. Vi har ennå ikke sovet i båten, og det gleder jeg meg til.

Dørken og veggene mellom sengene tenkte jeg å kle med tepper av samme typen som vi skal ha i hovedkabinen. Jeg lager luker i sengebunnene og der får vi mye lagerplass til alle tingene vi ikke har bruk for.

bilde

 

Og så det kjedelige. Jeg la et knivblad oppå disken ved siden av vasken i går, og slik så det ut da jeg kom i morges. Nytter nok ikke å få det vekk igjen, så her blir det å lage ny plate.

Jeg har som nevnt tidligere oljet alle platene med Owatrol D1, men nå heller jeg helt klart til lakk. Hvordan blir veien å gå nå? Vaske med rødsprit, pusse med fint papir og lakke/pusse/lakke/pusse/lakke.......åååhh.....hvor mange strøk???

bilde

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo kjempefint! Du er flink med trearbeide, det er i alle fall sikkert.

 

Fikk du båten helt tett igjen? Det er jo synd om alle disse nydelige møblene skal bli våte. Etter flere år med jakt på lekkasjer i min gamle Smiling 28 kan jeg bare si at det som ødelegger gledene med båtlivet mer enn noe annet er lekkasjer fra oven. Det jeg imidlertid har lært er at svaret på fuktproblemer er plenty ventilasjon. Det gjør et hav av forskjell. Og så må man jo selvsagt finne og tette lekkasjene. Men ventilasjon er enda viktigere, ellers mygler det.

Link to post
Share on other sites

Jeg reiste til byen for å kjøpe tepper i dag, og dette var det nærmeste jeg kom det jeg hadde tenkt meg. Jeg var innom tre butikker og fikk beskjed om at blått var ut i år. Nå skal det være hvitt eller lys beige. Det går ikke det med våre to hunder.

Ting skjer litt i feil rekkefølge her mange ganger. Jeg lager gjerne senger og legger tepper, og så vasker jeg og maler etterpå. Man må gjøre det man har lyst til, tenker nå jeg, hehe!

Det nederste trinnet er trukket frem ca 10cm, så nå har vi trapp og ikke "stige" lenger. Det er meningen å lage noe lagerplass inni trappen også.

 

bilde

 

Apropos gjøre det man har lyst til, jeg fikk lyst å se om jeg kunne friske opp disse listene.....

bilde

 

.....og det gikk jo det. Det er noen hakk og sår her, men adskillig bedre ble det.

bilde

 

Litt lakk nå så blir det nice!

bilde

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for tips, Hakkannen og Erikda! Nå blir det lakking og selvfølgelig soppdreper(det hadde jeg aldri kommet til å tenke på).

Det som jeg jeg har av teak ellers har jeg oljet(Owatrol 1) og da er det vel naturlig å bruke Owatrol 2 siden, men er det greit nok

med Owatrol 2 på mahognyen?

Har det noe effekt å olje mahognyen før jeg lakker, eller blir det feil?

Redigert av Wiking26AC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Owatrol fungerer fint på mahogny ja :smiley: Det holder forsåvidt å kun bruke 2'en, men bruker du 1'en først får du bedre vedheft til 2'en og impregnerer i tillegg mahognyen. Så har du tid ville jeg valgt å bruke begge, men det er heller ikke krise om du unnlater å bruke 1'en.

Link to post
Share on other sites

Har lest gjennom tråden din, og ble virkelig imponert! Nydelig arbeid! Men det er en ting som har slått meg: Hva om du må igang med et større prosjekt i kjelleren? Blir det hele festet slik at det lar seg gjøre å ta det ut uten å ødelegge noe? Eller lar det seg gjøre å ta en større motorreparasjon gjennom dørklukene? Dette problemet har nå dukket opp hos meg, jeg skulle ha vært nede i bunnen for å sjekke rengjøring av dieseltankene. Den ene tanken står under pentryet, og det lar seg ikke gjøre å komme til der uten å demontere hele pentryet. For meg er spørsmålet nå: Rive, eller ta sjansen på at tanken er rimelig ren? Har ingenspesiell mistanke om at tanken ikke er ren nok, tenkte bare å være føre var...

Link to post
Share on other sites

Jeg er også imponert, Lady B......over folk som er våken og passer på! :thumbsup:

Det eneste som ligger under pentryen er vanntanken og varmtvannberederen. Om eller når jeg må ned der må jeg rive noen lister i innredningen for å komme til skruer. Dieseltankene har jeg i akterkabinen, motoren midt i båten under en stor luke og septiktanken rett bak forkabinen under en stor luke.

Vi får krysse fingre og tær!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tenkte det var tid for bilder igjen.

Jeg er ikke helt happy med all den hvite plasten. Flekket og full av hull, skrammer og sår er den også.......så...

bilde

 

...da ble det teak der også!

bilde

 

Skuffer og skap har fått nye håndtak, og nytt teppe på dørken er på plass!

bilde

Link to post
Share on other sites

dette ser jo meget så bra ut :) slik jeg ka se på bildene dine så trur jeg du får en kjempe båt når du er ferdig og at du får mangen fine dager på sjøen.

selv har jeg hatt mye motgang på min båt, det begynte alt 2 uker etter at jeg kjøpte den, fik fikset et problem så dukket et nytt opp og slik gikk det hele tiden, til slutt så ribbet jeg båten innvendig og fikkset opp alt og fikk orden i det elektriske, og når det var gjort så jeg frem til en fin sesong på sjøen, men da blei det bare flere og større problemer med motoren.

i år blei det X antall timer på motoren, fikk den ut av båten og demonterte hele saken og fikk glassblåst og lakkert blokka, og så bygge jeg den opp igjen fra bunnav, og til slutt sto det en fix ferdig motor i båten, og endelig skulle jeg få en fin sesong uten problemer.... men nei båten lakk vann inn og da var det bare å finne ut hvor det kom fra å få dette tett, og det tok sin tid. men da begynte gass/ gir konsollen å tulle, henger seg opp og er tulling, så nå er det den sin tur å få fikset, så kansje jeg får en bra båt.

 

men jeg har vert lei mangen ganger å hatt lyst til å selge driten, men det dukker altids opp et håp og da er det bare å fortsette, båten blir bra og når sola skinner og sjøen ligger som et speil og båtten kruser utover så blir mye motgang fort glemt... og det er det jeg ser frem til :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding, hebbelille!

Det var nesten så jeg fikk tårer i øynene da jeg leste oppussingstråden din. Makan til problemer. Hvis noen fortjener fine dager på sjøen, så er det deg.

Hadde det skjedd meg, hadde jeg antagelig kjørt rundt med campingvogn i dag.

Jeg har hatt et og annet å stri med jeg også, men ikke i nærheten av det du har hatt.

Jeg har hatt båten i to år og har brukt den hele tiden. Det har sikkert hjulpet meg at jeg har fått meg en båttur i ny og ne.

Ønsker deg en fortsatt god båtsommer/høst!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg føler at jeg har såpass kontroll på det som skal gjøres inni båten, at jeg må begynne å tenke på hva som må skje på utsiden.

Båten har omtrent en million hakk og skrammer som må fikses.

bilde

 

For ikke å snakke om alle borehullene som båten er full av.

bilde

 

Hvordan griper jeg dette an?

Hvilke materialer trenger jeg for å fikse disse skadene, og ikke minst hvilke maskiner skal jeg gå til innkjøp av?

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...