Jump to content

Kjedelig sak, Kloster Patrol 28 med store mangler


-morten-

Recommended Posts

Helt klart Bliss X. Men sluttproduktet som har blitt levert er ikke et produkt så mange her på BP hadde vært tilfreds med! Eier her har tross alt lagt ned masse penger på et tilsynelatende kvalitetsprodukt som ikke på noen måte er det! det er store graverende feil både i konstruksjon og finnish. I verste fall er jo båten direkte farlig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Når en søker på Reigstad finner jeg ikke mye negativt. Finner kun ting som tegner han som en entusiastisk og engasjert mann, men kanskje litt eksentrisk.

 

Firmaet han representer-er/te? står det ikke mye negativt om heller. Kystverket har bestilt 2 av den litt større typen, med opsjoner. Og staten får ikke inngå slike store kontrakter uten av bedriften har solid økonomi som kan bære prosjektet uten for høy risiko.

Men er en forskjell på konstruktør, og faktisk firma som bygger de. Så må holde de adskilt i denne saken. For Kystverket er det kanskje Mundal som er leverandør?

 

Men hva er grunnen til at konstruktør plutselig har produsert noen båter på sidelinjen av de andre (Om jeg har fått med meg rett?)

Kjenner jeg lurer veldig på hva som er historien om konstruktør, produksjonssteder, osv. Spesielt siden det høres ut som at Reigstad har måttet prøve å bygge båten ferdig privat, og ikke gjennom/hos et firma…

 

 

Tror ikke noe spesielt hadde gitt meg et varselflagg om jeg skulle kjøpe hos han, og googlet han opp først. Ser vitterlig ut til at han er linket opp mot et solid firma som driver solid båtbygging…

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Så lenge motparten har blitt varslet om tråden, har lovet å svare men fortsatt ikke kommer med sin versjon, får man jo automatisk mer og mer sympati for den ulykkelige kjøper. Dersom kjøper hadde smurt i sammen en røverhistorie ville det jo vært enkelt for selger å motbevise.

Det kan være selger satser på at denne tråden bare vil dø ut etter noen tid, og at det blir "business as usual" etterpå. Det er en strategi andre leverandører har kjørt i tidligere tråder, og som jeg dessverre tror kan virke bra.

Vi er mange på BP, men vi representerer nok ikke flertallet av båtkjøpere i Norge.

Link to post
Share on other sites

Leverandør har ikkje lovet å svare, sikkert en misforståelse ja. Men de er varslet stod det. Kvifor de ikkje svarer er nok mange som spekulerer i. Men her er fleire fakta en de som har kommet frem trur eg.

At båteieren legger fram en utvistelig god sak her kan ikkje diskuteres, men det er lett å stille spørsmålsteikn ved korleis ein som skriver så godt for seg kan ha valgt å overta båten dersom han allerede før overtagelse såg at kvaliteten ikkje var slik som forespeila.

Og så drifte båten i 4-5 år før han lager offentlig

uthenging.

Det er litt for mange hull her. Og deler av taksten er drøy for en båt som har vert i yrke i 4-5 år slik eg forstår.

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Tror det blandes litt her med begrepene kjøper og selger..... Selger i denne tråden refererer til den som har lagt inn finn-annonsen for å selge båten nå, men som tidligere har vært en uheldig kjøper...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

På generelt grunnlag.

 

Jeg synes det er leit at tilsynsmyndigheten ikke griper inn i slike saker da hele intensjonen med CE merking undergraves hvis dette ikke følges opp ordentlig, -slik at de som feilaktig CE merker båter ikke stoppes.

 

Når det er sagt så kjenner jeg folk som har drevet med CE merking men som har sluttet på grunn av konkurranse på pris for slike tjenester. Noen av dere husker sikkert Svensken som CE merket båter i Norge til en svært lav pris. Det kan man selvsagt gjøre når man ikke besiktiger båten og pådrar seg reisetid og reisekostnader og utsteder papirer i øst og vest fra en kontorstol.

 

Han ble jo fratatt retten til å merke båter til slutt til ergrelse for en del som drev med import av brukte båter.

Men så kommer mitt spørsmål til den ulykksalige båteier om du leser tråden.

 

Hvem har CE merket båten (signert) og har du fått sjekket om båten avviker fra kravene på de mest vesentlige punktene. (En båt kan jo være full av kosmetiske feil men allikevel korrekt CE merket).

Link to post
Share on other sites

Nei og nei. Dette er en tragisk historie, og det var også veldig synd å høre dette om Reigstad. Jeg håper han tar anledningen til å komme med sin side av saken.

 

Jeg har tidligere skrevet et par innlegg om Reigstad, som jeg traff på Båter i sjøen i fjor. Jeg fikk et fantastisk godt inntrykk av ham, og jeg ble overbevist om at båten han hadde laget (P32) var en farkost jeg kunne ta med meg i krigen. Jeg ble forbløffet over alle de geniale små løsningene han hadde. P32 har jo også blitt valgt i en kontrakt på seks båter for Kystverket.

 

Reigstad har hatt fingeren borti flere farkoster som pryder våre havner, jeg tenker spesielt på Halco 29 Økonomi, og dette er jo båter som står for en støyt.

 

Jeg håper inderlig at denne saken får sin løsning, og at det også løser seg for Reigstad slik at han kan gjøre det han er best til. Huff.

Link to post
Share on other sites

Hvis du med 'motparten' mener produsent/opprinnelig selger, så har ikke jeg fått med meg at han har lovet å svare. Eller er det noe jeg har oversett...?

Leverandør har ikkje lovet å svare, sikkert en misforståelse ja. Men de er varslet stod det.

 

Beklager, jeg som skumleste litt for fort. Ser nå at det var annonsøren som lovet Ingar å svare (og som han har gjort), ikke produsenten slik jeg først skrev. Legger meg flat som en politiker....

Link to post
Share on other sites

Tipper det er 2 muligheter for produsent mht denne tråden. Enten å tie saken ihjel, eller få en smart advokat til å få stengt tråden ved å hevde personangrep/ærekrenkelser, og at uriktige opplysninger er opplyst fra eier. Virker som enkelte tror at slike ting som beskrives her ikke eksisterer i båtbransjen, men det skjer nok desverre.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å gi en avklaring her: Agder Boat AS overtok prosjektet Patrol 32 og 28 i mars 2010. Det var Agder Boat som leverte Agder Patrol 32 til Kystverket og er i gang med andre båt til Kystverket. Agder Boat har bygget båter siden 1982. Det var Agder Patrol som ble fremstilt i Båtmagasinet, og dessverre var det Magnar Reigstad som ble intervjuet isteden for Agder Boat i denne reportasjen.

Link to post
Share on other sites

For å gi en avklaring her: Agder Boat AS overtok prosjektet Patrol 32 og 28 i mars 2010. Det var Agder Boat som leverte Agder Patrol 32 til Kystverket og er i gang med andre båt til Kystverket. Agder Boat har bygget båter siden 1982. Det var Agder Patrol som ble fremstilt i Båtmagasinet, og dessverre var det Magnar Reigstad som ble intervjuet isteden for Agder Boat i denne reportasjen.

 

Viktig presisering, bra!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hørtes veldig enkelt ut for dude ja. Trist sak for båteier som tydeligvis har fått katta i sekken her. Har selv en lignende sak mot en privat selger og det er utrolig deprimerende at selger bare er blakk så kommer man ikke lenger. Føler med båteier her og håper saken ordner seg!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

hørtes det enkelt ut for meg? hva da?

 

synst det blir for tafatt på femte året og gneldre som ei kjerring over at båten ikke ble som den skal..

 

Bare pjatt om at MR ikke er søkegod og sånt tøv.. han hadde da både millionformue og inntekt på kjøps-tidspunktet.. om han ikke sikrer kravet

får han jaffal ingenting..

 

men for all del..

Link to post
Share on other sites

Bildene taler for seg selv den eller dei som har bygget denne båten bør finne seg noe annet og gjøre. Sitter en ikke inne med mer kompetanse om hvordan ting skal gjøres enn det som frekommer på disse bildene så får jeg inderlig håpe att noen kan forberme seg over disse båtbyggerne og gjøre dem oppmerksom på att det er på tide og slutte av for de har tydligvis ikke intlegens til og skjønne noen hverdens ting selv.Må si jeg føler hvirklig med denne familjen som har fått dette rukklet av en båt.

Link to post
Share on other sites

Behøver det å bety noe? Jeg kjenner folk med yrkesbåter og disse er kjennetegnet med regelmessig service på motor og installasjoner samt teknisk ettersyn ved hvert minste avvik for å inneha de lovmessige kravene til sertifiseringer og HMS-krav. Med andre ord får disse båtene ofte mye mer kvalifisert ettersyn og stell enn hva privateide båter i mange tilfeller ser ut til å få.

Jeg vil tro at nettopp fordi denne båten er yrkesbåt, vil de tekniske avvikene spille en avgjørende rolle i tilfelle en yrkesskade eller uhell skulle skje som følge av at båten ikke er bygget etter "Forskriften" og gjeldende tekniske krav.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...