Jump to content

Kjedelig sak, Kloster Patrol 28 med store mangler


-morten-

Recommended Posts

Noen av de tingene som påpekes i annonsen er jo ikke unormalt på en del nye båter i dag. Feks dårlig fuging på beslag, beslag som korroderer (rustfritt må også poleres for å holde seg pent) og enkle løsninger på el system. Kryp litt rundt i båter så ser man mange interessante løsninger.

 

Krakellering kan forekomme - men det kommer også an på bruken. Alt kan kjøres i stykker.

 

Kjøper må vel ha visst at denne båten ikke var lagd av produsent. Hvordan er den CE merket? Eller er den et selvbygg?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi får vel ikkje selger til å svare for seg ? ,og leverandør ser ut til å holde seg klokelig utenfor.

Jeg underrettet med én gang produsenten, med link til denne tråden.

Saken virker absurd dersom det dreier seg om en båt som er levert ferdig fra produsenten, noe som annonsen sier at den er. Spes. i ly av den artikkelen Jan E. viser til.

Underretter nå også annonsøren så får vi se om vi kan få en kommentar.

 

Kjøper må vel ha visst at denne båten ikke var lagd av produsent. Hvordan er den CE merket? Eller er den et selvbygg?

Dette fremgår av annonsen, iallfall nå, mulig det er lagt til i ettertid:

 

Båten er bygget og gjort heilt ferdig av Magnar Reigstad Båt & Motor på Halsnøy i Sep 2007.

Dennne båten er ikkje bygget hos Ole Dalene i Arendal slik som noen andre Kloster Patrol 28.

Denne må heller ikkje forveksles med Agder Patrol.

Dette er heller IKKJE ein selvbygget båt ....

Link to post
Share on other sites

Om den har vært inne 3 ganger for utbedringer, og forhandler enda ikke har greid å utbedre feil. Da har en per def. rett på heving av kjøpet.

Her tenker du antakelig på forbrukerkjøpsloven? Punktet i annonsen om tillegg av moms tilsier at denne båte er kjøpt i næring av noe slag, ergo er nok ikke dette punktet like klart skulle jeg mene...

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært borti en del tilfeller hvor relativt nye båter ikke tilfredsstiller kravene til CE merking, og mitt inntrykk er at det er relativt enkelt å bygge en båt på papiret. Med en tilsynsmyndighet som ikke gidder å involvere seg i regelbruddene så blir skriving av rapporter med dokumenterte mangler ofte bortkastet.

 

Mine saker har stort sett møtt veggen med unntak av når det har blitt inngått et utenomrettslig forlik. Sørgelig men sant så kan båteierne slite seg ut på slike saker uten nytte, og få magesår på toppen.

Link to post
Share on other sites

Her tenker du antakelig på forbrukerkjøpsloven? Punktet i annonsen om tillegg av moms tilsier at denne båte er kjøpt i næring av noe slag, ergo er nok ikke dette punktet like klart skulle jeg mene...

Tenkte jeg ikke på. Et foretak har ikke samme rettigheter nei.

Men saken stiller seg fortsatt likt ved tenkt scenario. Hva gjør en?

 

Personlig hadde jeg nok gått for noe ala det som er gjort her. Men blir spekulasjoner. Får håpe begge parter svarer.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Dette er noenlunde samme ting, selger sier rett ut at det er en sjøudyktig båt:

 

http://www.finn.no/f...nnkode=38338234

 

Kommentar fra moderator: Helt ok med linken, men pls. ikke start diskusjon om Laguna'en i denne tråden.

Vi har allerede flere tråden om Laguna-skandalen, denne er vel den mest aktuelle: https://baatplassen.no/i/topic/86134-hva-tror-dere-om-aa-reparere-laguna-med-tretthetsbrudd

Link to post
Share on other sites

Den er veldig kjendt og det var en stor artikkel om denne båten i Båtmagasinet! Helt utrolig at det går an. Slike saker er med på å understreke hvor viktig det er å ha en grundig gjennomgang om man skal kjøpe båt brukt som ny! Man bør også ha med en fagkyndig om man selv ikke har kunskaper nok! Slike saker vitner også om at brangsjen har masse useriøse aktører som ser kun profitt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Eg tviler på vi får noe oppklarende innlegg.

Uansett vil det bli påstand mot påstand om de fleste av manglene, då mykje kan skyldes bruk, og resten av den lave kvaliteten kan skyldes som eg antyder, at båten kanskje måtte bli slik iht bestilling.

Kanskje ingen av partene vil legge seg ut her fordi argumenter og uenigheter allerede er etablert og uforsonelig.

 

Uansett så var det jo bare gjenngangsdill på bildeserien, med tanke på at båten har vert i næring i 5 år, kanskje som oppdretsbåt eller dykkerbåt. Andre firma kasserer båtene eller restaurerer de etter så mange år

.

Litt rart at lanterner var skjult bak rista slik.

Men at alt elektriks såg ut som eit h... er vel ikkje slik ein oppdager etter 5 år, så her er det noko som skurrer.

Mangler øvre del av vegger i ankerbrønn.. det er vel luftforsyning til motor?

Defrosterslange uten bestyttelse i motorrom?

Lensepumpeslange som flyter opp? Seriøst sett så må man vel tenke litt lenger her. Har eieren i 5 år fått med seg en kompis ombord for å lense båten? :giggle:

Lurer på kor mange timer båtbygger fikk på seg til å levere denne eg.... Tenker de er meir tjent med å takke nei til slike ordrer. For dette er ikkje levert etter leverandørens ønske.

Det ser alle.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei eg er personen bak annonsen på Finn.no. Der me prøve å selge båten me fikk levert fra Magnar Reigstad (MR) i Sep 2007. Her kan dere lese historia vår om kjøp av båt fra den fantastiske og sagnomsuste Magnar Reigstad ..

 

 

Mars/April 2007

 

Me tok kontakt me MR for kjøp av båt MR opplyste da at han hadde ein påbegynt båt (byggetrinn 10) i Arendal og var veldig ivrig på å få forskudd på 100000,- slik at han kunne love oss den båten og ikkje selge den til andre. Me insisterte på å får ein kontrakt først før innbetaling. Me besøkte han så på Halsnøy og skreiv da under på kontrakt om kjøp av båt. Og betalte inn 100000,- til MR. Båten var i følge MR allerede påbegynt og MR forespeilte oss at båten skulle være ferdig i månedskiftet mai/juni.

 

 

Slutten av Mai 2007

 

 

Båten var fortsatt ikkje ferdig og me vart invitert av MR ned til Arendal for å se på båten. Da me kom til Arendal var det kun eit støypt skrog som stod der som ingen hadde jobbet på. Dette skuldet MR på andre og me tok alt han sa ”for god fisk” og stolte nok ein gang på MR. Nå lovet MR at han skulle få gang på Båten og me betalte inn ytterelege 200000,-. Det blei og her avdekket at MR ennå ikkje hadde bestilt motor til båten noe som han i ettertid gjore og me betalte inn ytterlige 300000,- til motor i Juni måned.

 

August 2007

 

 

Båten var fortsatt ikkje klar. Me kontaktet Jon Inge Brattekås (SØR KOMP)

som støypte båtene for MR, det kom da fram at MR heller ikkje hadde betalt for støping av båten på kr 250000,- . Det var først nå at me forstod kva som hadde skjedd og kva me var utsatt for MR hadde kun betalt motoren på kr 261000,.-Inkl mva. Resten av dei 600000,- som me hadde betalt inn, hadde han brukt opp og var ikkje i stand til å gjøre rede for hvor pengene hadde blitt av.

 

Jon Inge Brattekås ordnet så eit møte med oss Ole Dalene (som tideleger hadde bygget båter for MR) og MR for å prøve å få båten bygget. Me kom til slutt fram til ein ny kontrakt der MR skulle ta båten opp til Halsnøy for å gjøre den ferdig der, sammen med sønnen sine. Me hadde ikkje annet valg å være med på dette da det var einaste mulighet for oss å få noe igjen for pengene våre. På denne kontrakten var det og eit punkt som omfatett dag bøter ved for sein levering med maks sum på 10% av kjøpssummen etter som me ser er fortsatt ikkje båten ferdig....

 

 

Slutten av September

 

 

Me hadde da betalt inn totalt 600000,- til MR og båten var klar til overtakelse.

 

Me reiste opp for å hente båten og hadde store forventninger til denne båten og var lettet over at marerittet endeleg var over.

 

Dette var den første båten me noensinne hadde hatt og var lite kjent med båtverden. Da me kom fram jobbet MR og sønnen fremdeles på båten, me så strakt noen små mangler på båten og var litt uenige med MR og prøvde å holde tilbake 100000,- for at MR skulle fikse opp i dette. MR oppførte seg truende og fløy opp i eit sinne. Me så ingen annen vei enn å betale resten av beløpet til MR, for å få båten med oss hjem og han lovet å fikse opp i dei feilen som var. Totalt ca 1,3 mill inkl mva og hk avgift

 

 

Etter overtakelse av båten kom det opp MYE meir mangler med båten samt manglende dokumntasjon fra MR. Jon Inge Brattekås var i Stavanger sammen med ein kvalitetskontrollør og tok ein gjennomgang av arbeidet som var utført og var enige med oss om at dette var meget dårleg arbeid..

 

 

 

Etter råd fra Jon Inge fekk MR båten opp romjulen 2007 for å fikse feilene me påpekte.

 

MR hadde båten i 2 mnd. Me fikk råd om å hente båten hjem da me ikkje hadde fått registrert båten i skipsregistere. Og MR sin økonomi var skakk kjørt. Så faren var at MR kunne i verste fall selge båten til andre. Da me fikk båten hjem var fortsatt lite av feilene rettet. Og det som var gjort var heller komisk.. Etter hvert dukket flere og flere feil på båten opp.

 

Me har etter dette hatt jevnlig kontakt med MR, som til slutt i 2009 etter at me kontaktet eit advokat firma som representerte han, laget ein erklæring på at han skulle ta båten tilbake krone for krone. Når han fikk penger til det....

Etter dette har me og hatt jevnleg kontakt med MR som har gang på gang lovet at han skal ta båten tilbake.

Dette har han ikkje stått ved og me har nå i 2012 hatt saken oppe i Forliksrådet og vurderer nå om me skal ta saken videre i rettssystemet,,

Problemet er at MR er raka fant og der er sansynleg lite å hente av penger.

Men me har nå fått utarbeidet ein takst rapport på båten av ein båttakstmann

 

Litt meir mangler og feiler som ikkje er omtalt på Finn og i Takst rapport

  • Me fikk ikkje Bilbrev som trengs for å registrer båten i skipsregister før Jan 2012 etter konstant telefon kontakt med MR og sjølv sendt dette til han for utfylling flere ganger.
  • Manglende garantiregistrering av motor og drev som har resultert i at me ikkje har blitt informert om blant annet ein frost plugg som tærer opp og i spruter vann ut i motorrom. Me måtte ta ein reklamasjon på drev til 20000,- som hadde blitt dekket på garanti i følge reperatør.
  • Hk avgift på ca 43000,- har me ikkje fått refundert da me ikkje før 2012 fikk registrert båten.
  • Returen på diesel fra motoren hadde han ikkje gått tilbake til tank med, men brukt ein T kupling rett inn på tilførsel på motor!!'
  • Når me fikk levert båten var det ikkje montert tankmåler . MR meinte at forbruks måler på computer til motor var brukende til dette formål. Under reklamasjonen monterte MR ein tankmåler sender bak i tanken (Sjølv om det faktisk var montert ein sender framme i tanken) Når me kom hjem med båten etter reklamasjonsoppholdet fløt halve innholdet i diesel tanken på utsiden av tanken :-) . Her hadde MR ikkje fått det skikkel tett ja :-)
  • Holder til Hovedsikring for baugthruster hadde MR laget sjølv da dei som var å kjøpe var farlege og smeltet i følge han. Så her hadde han brukt ei rustri plate og satt i 2 bolter som holdt sikringen.. Klødde meg litt i hode da eg studerte denne innretninge (Da eg er utdannet Elektriker) her hadde ikkje sikringen mye effekt da strømmen gikk jo like lett gjennom plata ..
    (Dette blei utbedret under reklamasjonen ved å kappe plata i to, viser og på bildene på Finn.no)
  • Dagtank som stod i prospektet er ikkje montert i båten
  • MR klarte å selge oss eit "Tørkeskap" til den nette sum av 10000,- i båten da dette var noe me måtte ha i følge han og han hadde allerede montert det. Dette bestod av ei skapdør som var montert i ein utsparing i hytten som nok alltid har vert tiltenkt skap.. Og ein defroster slange som går igjennom skapet med ein T-kupling og videre til vinduet.. Men utlufting mangler :-)
  • Da me fikk båten var det ikkje mulig å rikke hendlene på manøverkontrollen på uteposisjon. Dette var heil normalt i følge MR og kom til å gå seg til.. Nei da det gjorde det ikkje :-)
  • Fart blei lovet marsj fart på 30 knop.. Båten går MAKS 31 knop med Bravo 2 som blei levert..
  • Når me fikk båten var det ikkje nødanker som var lovet. Dette blei montert under reklamasjon..

 

 

I sist uke var ein sak oppe i Lagmanretten der kjøper av båten rett før oss hadde vunnet første omgang i Tingretten og tilkjent 300000,- i erstatning samt dekke saksomkostninger. Ein båt som blei levert før den igjen gikk til eit oppdrettsselskap som i den tida heiter Espevær fiske oppdrett.

Denne båten som min båt er bygget av MR og sønnen hans på Halsnøy Kloster. Båten til Espevær tok fyr som følge av det elektriske annlegget og dei hadde og ein takst på båten samt saken oppe i Forliksrådet. Og var på vei til å ta saken for retten Men grunnet at selskapet blei solgt valgte ny eiger å legge saken død.

 

Nå står ein halvferdig 36 fot båt oppe på Halsnøy der ein kar fra Longyerbyen har betalt inn ein betydeleg sum til Magnar Reigstad og båten skulle vært ferdig i sommer ... Stakkars mann ....

 

Eg føler meg som ein tulling den dag i dag som har blitt så skamlurt, men er vant til å kunne stole på folk..

Eg ser det at eg skulle kommet fram med historia mi for lenge siden og dratt denne mannen inn for retten tidleger. Men det er ikkje lett å forsvare når det ikkje er penger å hente..

Men det er lett å være etterpåklok.

Nå skal ivertfall eg gjøre mitt for at den mannen ikkje lurer flere personer. Og kansje slutter å kalle seg Båtbygger for det er eit hån mot bransjen å gå rundt å brilliere slik som denne mannen har gjort..

Igjennom årenes gang har eg vert i kontakt med ein del personer ang Magnar Reigstad og det er ein rød tråd med misnøye som går igjen ...

 

For håpe at dette forklarer litt :-)

Link to post
Share on other sites

Tragisk kjedelig :nonod:

Er vel knapt vits i å høre andre halvparten her for å skjønne at MR skulle sluttet å prøve å holde bedriften flytende før det fikk slike konsekvenser.

 

Det får en virkelig til å innse viktigheten av å ha bankgarantier og saker i orden når en kjøper dyre ting. Så er det bare det å faktisk huske det selv den dagen en står fremfor et kjøp. Tror de aller fleste ikke engang tenker i de baner dessverre.

 

Håper dere kommer dere over sjokket, og at det ikke blir å følge dere for lenge inn i fremtiden...

 

 

Edit:

Etter rask lesning ble jeg veldig nysgjerrig på Magnar Reigstad. Ut fra første øyekast står det bare mye positivt om han. Det kan se ut som om Patrol prosjektene er en rosenrød historie også. Så hva har skjedd de siste årene etter at det har blitt skrevet langt mindre om han og prosjektene han er involvert i?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Selvbyggere som bygger for næringssalg med begrensede økonomiske ressurser til å finansiere byggingen, avhengige av forskudd underveis, dårlige produkjsonsfasiliteter manglende standardkunnskaper, manglende kunnskaper om god skipsbyggingsskikk osv. bør man vel generelt styre unna. Dette var et skrekkeksempel på sådan.

Link to post
Share on other sites

Det var særdeles trist lesing Gjermund12! tror alle her på BP føler med deg. Det som er så vanskelig med det norske retsvesenet er at det er så enorm rettsikkerhet. så om ikke du har de helt rette juridiske bevisene så har du ikke noe å komme med! Håper rettsystemet ender med rettferdighet. Har har du jo rett og slett blitt lurt til de grader! Alle vi på BP burde boikotte forskuddsbetaling! det er en stor uting som vi "naive" normenn går på gang etter gang. Jeg har kjenninger som har opplevd både kontraktsbrudd og feilleveringer fra seriøse annerkjendte båtfabrikanter! Spessielt ved kjøp av ny båt MÅ man ha faglig oppfølging fra en tredjepart som har kunskap og faglig kompetanse, hvis ikke kan man resikere å kjøpe et produkt som ikke holder mål!

 

Ønsker deg lykke til med saken! Ikke ante jeg at det skulle bli sånn styr bare for at jeg linka denne annonsen her på forumet! En ting er jo sikkert at det er vel ikke spessielt mange her på BP som ønsker no kontakt eller tjenester av Magnar Reigstad.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er synd at sånn praksis lar seg gjennomføre, og jeg er enig med Chiefengineer, jeg også tenker man bør styre unna mindre, usikre aktører. Og det er jo veldig synd, for det er mange flinke og seriøse fagfolk som man ikke tør satse på grunnet erfaring med de useriøse.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Det er synd at sånn praksis lar seg gjennomføre, og jeg er enig med Chiefengineer, jeg også tenker man bør styre unna mindre, usikre aktører. Og det er jo veldig synd, for det er mange flinke og seriøse fagfolk som man ikke tør satse på grunnet erfaring med de useriøse.

 

Det verste er at det kommer dårlige produkter fra såkalte seriøse og store aktører i markedet også! man kan aldrig gjøre nok selvstendig kvalitetsikring. En CE godkjendt båt har ikke noe sammenheng om det er et kvalitetsprodukt. Som jeg har sakt før, det hjelper lite om du har en mengde kvalitetsprodukter totalt om dette ikke er rett instalert eller slurvete utført. For at et produkt skal bli bra må man ha sikkelig kvalitetssikring følge regelverk samt at tekniske instalasjoner spessielt er faglig og sikkelig utført av folk som kan det.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...