Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Harstad har flere fyllekaier for bensin (og diesel).

Harstad Båtforening i Hagan (mellom Trondenes og Berg).

Samt i Harstadbotn, innimellom flytebryggene. Er vel to fyllekaier der.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg vet om de i Harstad, men fant bare Skjervøy som neste fylleplass for bensin på brygge. Er det fylling ved sjøen på skattørja? Har hørt rykter om fylling på bjarkøy vet teerex noe om det? Oversikten på gjestehavner inneholder mange feil på de plassene som jeg kjenner til, og det mangler enkelte gjestehavner også.

Link to post

Bjarkøy har vel fortsatt pumpe ved kaia (det var iallefall ifjor), men man må bære bensinkanner noen meter da.

Samme som Stonglandseidet.

Bare å evt. ringe Bjarkøy Handel. Men er jo ikke så langt fra Harstad da.

 

Nå har jeg kjørt over 1000 nautiske mil sier kartplottern. På 85 timer.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har ikke vært på Bjarkøy denne sesongen men drar kanskje innom der idag eller i morgen.

Så ville jo ha ringt Bjarkøy Handel og spurt, hvis du er helt nødt til å fylle der :smiley: (vet ikke om de driver pumpene men de kan iallefall svare).

Men Stonglandseidet er jo ikke langt unna.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ustabile værforhold i ettermiddag/kveld nord for Harstad. Vind, bølger og tåke.

Måtte avbryte tur til Bjarkøy. Det snur fort her i nord.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg så på værmeldingen at neste utfart for meg neppe blir før på søndag / mandag. Litt for mye vind (opptil 7-10 m/s) enda. Det gjør ikke meg så veldig mye, men triveligere på sjøen med maks 5 m/sek (15-20 km/h) vind. På Sandnessundbrua viste måleren 9 m/sek. Tåke er heller ikke praktisk, lite å se.... :smiley:

 

Har i alle fall bunkret diesel fra bensinstasjon, så alt er klart. Literpris kr 11,58 for anleggsdiesel. Og GoPro'en er fulladet til neste tur!

Link to post

Glad vi ikke tok noen tur med båt i går, kom litt vind etterfulgt av skodde sigende inn gullesfjorden:(

 

Bunker Oil har tappetut på flytebrygga, helt innerst, lengst "sør" i båthavna. Kortterminalen står oppe på land.

Skal nevnes at jeg bare raskt svingte forbi her for 2 uker siden - men den virket å være i drift.

Kjempegreier! Da er det ikke så vanskelig å få fyllt allikevel hvis været tillater en Tromsø tur. Madamen får shoppet og ongan får en tur i lekeland:)

Link to post

Husk shopping på Jula :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei Chris. Er nok Målselva som spyr ut en del greier. Sist det var storflom i elva lå det en eldre ankerhandler inne på fjorden og samla opp det verste. Kommer litt av hvert. Kabeltromler, hele trær, småbåter og en og annen villfaren Øverbygding.

Link to post

Hei Chris. Er nok Målselva som spyr ut en del greier. Sist det var storflom i elva lå det en eldre ankerhandler inne på fjorden og samla opp det verste. Kommer litt av hvert. Kabeltromler, hele trær, småbåter og en og annen villfaren Øverbygding.

 

:lol:

 

Så på TV at Målselva er flomdiger i disse dager, med full snøsmelting langs hele vassdraget opp til fjells.

Link to post

Hei Chris. Er nok Målselva som spyr ut en del greier. Sist det var storflom i elva lå det en eldre ankerhandler inne på fjorden og samla opp det verste. Kommer litt av hvert. Kabeltromler, hele trær, småbåter og en og annen villfaren Øverbygding.

 

:lol: fanastisk

 

Dette forklarer jo saken veldig greit. Må innrømme at jeg stussa når vi suste forbi et kratt (!) som fløyt midtfjords... Men nå skjønner jeg jo at det var en villfarn øverbygding som fløyt med hatten sin over vannskorpa.

 

Idag er det verandatid, ajourføring av loggbok etter de siste turer.

 

Her er et bilde fra hjemturen, klokken er vel her litt over 23:59 - på tur ut Malangsfjorden før vi runder odden og setter kursen mot Rya:

bilde

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
  • 3 uker senere...

Lite båt her den siste tiden. Montert tankmåler (endelig), som jeg må få testa - håper været klinker til mot helga. Vært litt trasig den siste tiden, kajakken ble bløtet i helga. Forsåvidt skipperen også, bølgene ble såpass at det sprutet både hit og dit. Men vi gir ikke opp!

 

 

Er det noen fine plasser å leie hytte mellom stonglandseidet og Tromsø?

 

Spørs når hva du betaler. Jeg skal okkupere hytta til fattern på Dyrøya en periode - der kan vi sikkert bli enig. Jeg trenger jo båtbensin...

Ut over det har man jo Malangen (ved Malangen Brygger) - der kan jeg også formidle kontakt vdr hytteleie. PM meg om dette er interessant :thumbsup:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Sommeren som forsvant.. satser på at den kommer tilbake i juli iallefall :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Venter på boksen nå.. er iallefall blitt 5 båtlapper fattigere hittil (inkl kr 500 i frakt tur/retur for pakke som veier 0.5 kg).

Det ender sikkert med moms og greier også, med min flaks :smiley:

Mye kroner pr. hest... men slik er det nå engang. Alle kan jo ikke ha store motorer med stort tuningpotensiale.

Dessuten kjøpte jeg jo reserveboks på ebay for drøyt 2 båtlapper for å unngå å bli sittende uten båt i verste fall. Men den funker iallefall utmerket.

Får sende den også til Lundins og be om kvantumsrabatt. Sikkert flere i landet som kunne ha tenkt seg mere hk.

Det tar forresten 2 uker å sende pakke til Sverige. Går jo stort sett kjappere mellom USA og Norge.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Henger litt etter med redigeringen... her er et tappert forsøk fra turen til Gåsvær - slutten av mai. Starten ble helt krisedårlig - og filmen ble litt for lang. Neste bli bedre (Malangen-turen).

Kun full gass i et par sekunder nært 5 minutter utti filmen.

 

Kamerafestet har jeg heller ikke fått bra. Går og venter på nytt, som forhåpentligvis ikke er like ømfintlig for småvibrasjoner - ser ut som at vi er i veldig høy sjø hele turen...

 

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Har interessante erfaringer fra en kompis med Silver 650 Eagle "alufiberbåt" og Verado 135.

Med omprogrammering til ca 235 hk (Lundins "racingprogram") greide han nesten å runde 50 knop under optimale forhold.

Men den motoren er jo helt ekstremt tuningsvillig (det er jo egentlig en nedtunet 200 hk kompressormotor).

 

En Askeladden 605 Explorer med samme motor (verado 150) prøvde samme motorstyringen som sto i Silver-båten.

Med større propell økte jo toppfarten ganske betraktelig på den også, samtidig som forbruket ved marsjfart sank i forhold til det opprinnelige 150 hk-programmet.

 

Jeg ønsker jo bare øke toppfarten fra 70 til 75 km/t så det er jo ikke rare greiene i forhold. Ca det samme som mopeden min greier på flatmark :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er de siste knopene som virkelig betyr noe hehe, men også de som er tyngst å nå.

Kjenning hadde på samme skroget som meg 2x225 etec HO, han gjorde da 62 knop mener jeg. Dette var ikke trygge knop må sies. Men fra 48 til 62, 14 knop krever det altså bortimot 250 hester...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...