Jump to content

Båtliv i Troms


chrisrik

Recommended Posts

Takk for det! Kommer nok noen bilder imorgen fra helgens utflukt til Dyrøya.

 

Havner på yttersiden er det vel ikke så veldig mange av? Spørs hva du definerer som yttersiden.

I Troms er det vel kanskje eneste Senja som kan by på slik fasiliteter kanskje. Kvaløya har vel ingen - bortsett fra Kaldfjorden og Sommarøya? De fleste havnene ligger vel i indre lei, Harstad, Engenes(?), Finnlandsnes Båthavn (dyrøy), Finnsnes, Tromsø, Hansnes (?) og deretter må man vel til Skjærvøy.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Noen bilder tatt fra den indre delen av Malangen (Skutvik-Målsnesområdet) i dag. Ikke ofte man er ute å fisker sei i bar overkropp, og slettes ikke i september, men i dag ble det gruelig varmt.

Stille og rolig på morran, men etterhvert kom det til masse båt.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stabbsei. 5-7 kilo. Storseien hadde annet på tapeten i dag. Men det er veldig stille sammenlignet med i sommer. Veit ikke hvordan det er i Rya og innover Storvika-Balsneslandet. Gikk til og fra Tromsø tidligere i uka, og da var det sammenhengende måseknute fra sørsia Rya, forbi Larseng til langt ut i Sundet.

 

Fortsatt lite å se til den småbåthavna vi snakka om tidligere i år. Leste en som annonserte etter midlertidig båtplass i påvente av denne nye havna, men han må nok satse på langtidsleie etter det jeg (ikke) kunne se.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

litt igjen til den virkelige storseien som den her da :smiley:http://www.folkebladet.no/nyheter/article247569.ece

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har tatt et par stykker som tangerte 15 kilo i sommer. Det holder i massevis. Problemet er å finne kniv med langt nok blad når man skal filetere.

 

Kom forresten på denne når det ble snakk om storsei

http://abornes.blogspot.no/2012/07/verdensrekord-pa-sei.html

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Neste helg tar jeg båten på land så man må vel se i øynene at båtlivet er over for i år. Litt vemodig kanskje, men det har jo vært en fin sesong med relativt bra vær. På grunn av klargjøring for oppsettet fikk jeg dessverre ikke brukt båten denne helga som jo var helt fantastisk værmessig....

Link to post
Share on other sites

Litt lenge siden sist, men-men....

 

Som Medusa er inne på, så går det mot mørke og vinter. Min båt blir ikke landsatt, men får ligge i marinaen i vinter. Egentlig er den en "vinterbåt" med både varme og alt det der. Men vinteren er mørk, og det frister ikke å seile mer eller mindre med ett øye på radaren og det andre på kartplotteren.

 

For min del ble det ikke så veldig mange turer, jeg har vært litt plaget med et dårlig kne, og dårlig rygg siden midten av august. Senen i kneet er nesten OK nå. Men en del turer har det blitt - fiske for det meste. Får vel heller satse på at ikke kulingvarslene kommer like tett som tåke til neste år. Så får vinteren gå med til planlegging av de lange turene neste sesong.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En hektisk høst slo inn, båten gikk under tak og nå laaaaver snøen ned! Skiene er funnet frem og lengselen til påsken og våren har begynt å melde seg... Lite klipp fra båtturen jeg la ut noen bilder fra over (Tromsø - Dyrøya).

 

I påvente av å kunne kjøre egen båt igjen meldte jeg meg inn som frivillig i Redningsselskapet nå i høst, og ble nå nylig kvittert ut som operativt medlem og aspirant ombord på RS Gideon! Så iløpet av de nærmeste ukene regner jeg med å stå i beredskap - klar til å bistå om noen skulle få trøbbel :thumbsup:

 

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Hvilket kamera har du brukt (står sikkert en anna plass her ?).

Har kjøpt et GoPro Hero 3 black edition på salg. Det må da funke ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kjip som jeg er, nøyde jeg meg med et brukt Hero 2 :giggle: Så veldig lenge på 3'ern, så kunne godt tenkt meg det - men sålangt fornøyd med 2 - Gjør en helt grei jobb, selv under noe dunkel belysning.

 

Du blir garantert fornøyd med 3 - skulle jeg kjøpt idag, hadde det blitt 3'ern så mye som det har falt i pris den siste tiden :yesnod:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Ja det er vel noe nytt på gang, så Elkjøp hadde til kr 1990 så da slo jeg til. Aner ikke hva black edition er, men det er noe svart på det :smiley:

Ser ut som det er dobbelt så rask prosessor og dobbelt så bra low-light performance. Og noe Wi-fi remote greier.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja nå koster det visst en tusenlapp mere plutselig, på elkjøp iallefall.

Var bare tilfeldig, en kjenning som ikke bor her ba meg stikke innom og få tak i et kamera til han til tilbudsprisen, og så ble det et til meg selv også samtidig.

 

Hero 3+ er visst kommet, gidder ikke se hva som er nytt :smiley: Men koster jo en del mere.

Lefdal har 3 til 1995 + evt. frakt. Men er visst ikke på lager.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tror bare +'en er mindre.. kanskje noe bedre batteritid. Funksjoner skal være de samme som black.

Gi meg tips når du begynner å redigere - fant aldri noe godt redigeringsprogram. Nå bruker jeg Linux og OpenShot Video Editor... Det funker, men ikke like fornøyd som gode gamle Adobe Premiere fra gamle dager...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Det er jo ikke så mange å velge mellom da, om du skal ha fagmessig merkeverkstedservice og det er Båtsenteret Harstad.

 

Men er motoren relativt ny eller vil du ikke gjøre de vanlige servicepunktene selv ? Eller er det noe som må sjekkes/repareres ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja de er nok litt konkurs såvidt jeg vet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tror ikke Harstad Marina AS går samme veien, ennå i allefall (men hvem vet?). De gikk jo konk for et par år siden (Harstad Marina Båt AS) og ble restartet med litt endret besetning.

Men ser de søker etter båtmotormekaniker, så det kan jo være at de har begrenset kapasitet for tiden.

Men uansett så forhandler de ikke Suzuki, det er stort sett bare Honda og Volvo Penta det går på der for tiden.

 

Kan iallefall gå god for Båtsenteret Harstad AS, jeg kjenner alle ledd der :smiley: De har Mercury/Mercruiser, Yanmar og Suzuki.

http://www.baatsenteretharstad.no/hXGXzSMBjQWH.16.idium

 

 

Så har vi Biltrend som har Yamaha, mens Evinrude må man lengre sør til Kongsvik for å finne.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Harstad (Marina) fant det ikke bryet verdt å svare på en e-post (tilbud) i vinter. De går vel samme veien, om igjen.

 

El83, du får laste inn motoren i bilen og ta deg en tur til Tromsø :smiley:

Nja. Hvis det er Maritim Center du tenker på så sørg i allefall for å ha en glassklar avtale om pris før de starter på jobben.

Link to post
Share on other sites

Noen som har tatt på seg svømmedrakten/dykkerdrakten/overlevelsesdrakten å hoppet ut i straumsnes ved Hamn?

 

Har kun tatt turen gjennom sundet med dykkerutstyr på det sterkeste, og superartig. Men da har en mulighet til å velge litt forskjellige høyder, og dermed litt kontroll på hvor langt en blir dratt med. Så da er det egentlig ikke noe problem å hoppe uti uten båt. Både innover og utover med strømmen.

 

Men hvordan er det med flyteutstyr på overflaten, og kanskje uten svømmeføtter? Noen som har prøvd?

Er en avhengig av båt for å plukke opp på vei utover? På vei innover vil jeg tro det er såpass smalt at der klarer en å svømme til land uansett?

 

Har lyst til å dra med utstyr fra jobb å ta en tur ut. Og helst slippe organiseringen med båt, eller å være avhengig av å samle 4+ personer å betale Hamn i Senja 6-700kr/pers for å organisere dette.

 

 

Hva med de andre stedene som Straumen inn til Hofsøybotn ved Stonglandshals/Valvåg, eller Rossfjordstraumen? Har ikke vært å dykket i noen av disse, så vet ikke hvordan potensialet er der.

Andre steder?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...